10 حادثه‌ای که در آنها آی‌تی شرمنده انسان‌ها شد و شاید برعکس!

فناوری اطلاعات چهره جهان ما را تغییر داده است، در جهان امروز حتی لحظه‌ای را نمی‌توان بدون استفاده از جلوه‌ای از آی‌تی به سر برد.

اما همین فناوری وقتی به علت خطای انسانی، نقص‌هایی داشته باشد، می‌تواند به فاجعه منجر شود. در این پست 10 مورد از این حوادث مخاطره‌آمیز را لیست
می‌کنم:

1- سال 1983- سیستم اخطار پیش‌هنگام روس‌ها نزدیک بود باعث جنگ جهانی سوم شود

در آثار علمی-تخیلی زیادی صحبت ازخطاهای تصادفی کامپیوترها شده که منجر به فاجعه‌های انسانی می‌شوند. به علت سری بودن این مسائل نظامی، کمتر این گونه حوادث فاش شده‌اند.

اما یکی از این خطاها مه فاش شده است: در سال 1983 یک باگ نرم‌افزاری در سیستم هشدار‌دهنده روس‌ها رخ داد. سیستم هشدار می‌داد که پنج موشک بالستیک به سمت روسیه شلیک شده‌اند. تنها نیروی غریزه یک افسر روس به نام استانیسلاو پتروف باعث شد که روسیه جواب متقابل ندهد و یک جنگ اتمی شروع نشود. تنها استدلال پتروف این بود که آمریکایی‌ها در صورت یک حمله واقعی از تعداد بیشتری موشک استفاده می‌کنند!

استانیسلاو پتروف
استانیسلاو پتروف

در مورد این حادثه قبلا به صروت مشروح در این وبلاگ نوشته‌ام.

2- سال 1990 – مشکلی در شرکت ارتباطی AT&T، باعث مشکل در ارتباط تلفنی خدود 75 میلیون نفر شد

ابتدا مشکل به وجود آمده به گردن هکرها انداخته شد ولی بعد معلوم شد که مشکل در یکی از 114 مرکز سوئیچ شرکت، باعث این حادثه شده است. در هنگام ارتقای نرم‌افزاری تنها در یک خط کدنویسی خطایی رخ داده بود.

3- سال 1996 – انفجار آریان 5

در سال 1996 راکت حاوی ماهواره آریان 5 لحظاتی بعد از پرتاب منفجر شد. آژانس فضایی اروپا برای طراحی و ساخت این موشک، 8 میلیارد دلار خرج کرده بود. به علاوه موشک یک ماهواره 500 میلیون دلاری را حمل می‌کرد که دانشمندان قصد داشتند به کمک آن تأثیر بادهای خورشیدی را بر میدان مغناطیسی زمین بررسی کنند.

اما چرا موشک منفجر شد؟ هنگامی که کامپیوتر موشک می‌خواست اطلاعات مربوط به سرعت جانبی موشک را از یک فرمت 64 بیتی به یک فرمت 16 بیتی تبدیل کند، دچار مشکل و سرریز اطلاعات شد. موشک یک کامپیوتر رزرو هم داشت. اما این کامپیوتر هم چند میلی‌ثانیه دیگر دچار مشکل مشابه شد، چون کامپیوتر دوم دقیقا از همان نرم‌افزار کامپیوتر اول استفاده می‌کرد!

ویدئوی این حادثه

4- سال 2006 – ایرباس A380 به خاطر نرم‌افزار ناسازگار دچار مشکل شد

نرم‌افزاری به نام CATIA که برای طراحی و مونتاژ هواپیما به کار می‌رود باعث این مشکل شد. شرکت‌های آلمانی و فرانسوی که قطعات مختلف هواپیما را می‌ساختند از دو نسخه متفاوت این نرم‌افزار استفاده می‌کردند و همین عدم تطابق و سازگاری باعث مشکل در هواپیماهای ایرباس A380 می‌شد.

مشکل سرانجام شناسایی و برطرف شد ولی ضرر و زیان ناشی از ان را نمی توان تخمین زد. این مشکل پروژه ایرباس را یک سال و حتی بیشتر با تأخیر مواجه کرد.

5- سال 1998 – فضاپیماهای مریخ‌نورد

دو فضاپیما راهی مریخ شدند. یکی قرار بود در مدار مریخ بچرخد و دیگری در یکی از قطب‌های مریخ بنشیند. هدف از پرتاب این فضاپیماها این بود که ، آب و هوا و میزان دی‌اکسید کربن جو مریخ و همچنین وجود آب در این سیاره بررسی شود.

اما سیستم راهبری این فضاپیماها دچار مشکل شد. مشکل این بود که یکی از پیمانکارهای ناسا که در ساخت سیستم راهبری سهیم بود، از سیستم اندازه‌گیری متریک استفاده نمی‌کرد! یک سفر 186 روزه که 125 میلیون دلار برای آن خرج شده بود، به فاجعه منتهی شد و فضاپیمای مدارگرد گم شد!

6- مشکل آژانس حمایت از کودکان

آژانس حمایت از کودکان: مشکل در نرم‌افزارهای این کامپیوتر باعث شد، پرداخت‌هایی بیش از اندازه به 1.9 میلیون نفر و پرداخت‌هایی کمتر به 800 هزار نفر انجام شود.

7- باگ ملینیوم یا مشکل سال 2000:

به احتمال زیاد درباره این مشکل خوانده‌اید و شنیده‌اید. طراحان نرم‌افزارها هنگام ثبت‌ تاریخ تنها دو رقم سمت چپ را در نظر می‌گرفتند، در نتیجه قوتی سیستم‌های کامپیوتری وارد سال 2000 می‌شدند، ناخواسته با مشکل مواجه می شدندو هزینه زیادی برای رفع این مشکل انجام شد، تقریبا 400 میلیارد دلار!

8- سال 2006 – وقتی لپ‌تاپ‌های آتش می‌گرفتند

موضوع وقتی شروع شد که در یک شوی تجاری در ژاپن یکی از لپ‌تاپ‌های Dell ، آتش گرفت. البته موضوه منحصر به لپ‌تاپ های دل نبود و شایعاتی در مورد آتش گرفتن لپ‌ِتاپ‌های شرکت‌های دیگر هم وجود داشت ولی از بدشانسی دل، محترق شدن لپ‌تاپش در مقابل دیده‌های عموم مردم اتفاق افتاده بود.

عکسی از این صحنه

مشکل پیدا شد. اشکال در قسمت باطری و پاور لپ‌تاپ بود. دل مجبور شد باطری 4.1 میلیون لپ‌تاپ را تعویض کند. رئیس شرکت دل، مایکل دل تقصیر را به گردن باطری‌های تولید شده سونی برای این شکرت انداخت.

اما موضوع، به لپ‌تاپ‌های دل محدود نشد، اپل هم با آی‌پاد و Macbook و رایانه‌های شخصی خود مشکل پیدا کرد. شرکت سونی درگیر برنامه تعویض باطری شد و بین 20 تا 30 میلیارد دلار زیان دید.

9- زیمنس و مشکل سیستم صدور گذرنامه

تابستان سال 99 نیم‌میلیون شهروند بریتانیایی در گرفتن گذرنامه دچار مشکل شدند. قوانین عوض شده بود و آنها مجبور شده بودند قبل از رفتن به تعطیلات برای اطفال کمتر از 16 سال خود هم گذرنامه بگیرند. در همین زمان اداره گذرنامه سیستم کامپیوتری‌اش را به سیستم کنترل‌نشده زیمنس تغییر داده بود.

نتیجه این عدم هماهنگی این شد که صدها انگلیسی تعطیلات خود را از دست دادند و اداره گذرنامه مجبور شد مبالغ زیادی برای پرداخت غرامت و همچنین اضافه‌کاری کارکنان پربداخت کند.

10- سال 2007 – مشکل فرودگاه لوس‌آنجلس

به خاطر مشکلی در یک کارت شبکه ، به مدت 8 ساعت هیچ هواپیمایی نمی توانست بر زمین بنشیند.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

جالب و گاهی خنده‌دار: آدم‌هایی که خیلی شبیه تابلو یک آگهی کنارشان هستند!

گاهی شباهت آدم‌ها به هم عجیب به نظر می‌رسند. حالا در نظر بگیرید که کاملا تصادفی اشخاصی در کنار تابلویی یا آگهی دیواری ایستاده باشند و چهره آنها به یکی از شخصیت‌های تابلو یا آگهی شباعت زیادی داشته باشد یا اصلا فرد افزونه‌ای برای مفهوم تبلیغ…

مردان خوش‌لباس و خوش‌تیپ سال‌ها و دهه‌های آینده احتمالا چه لباس و آرایش موی سر و صورتی خواهند داشت

پیشبینی مد بسیار دشوار است. در داستان‌های علمی تخیلی گاهی چیزهایی در مورد آنها می‌خوانیم. مثلا سرهای تراشیده شده‌ای که جواهرات بر فرق سر دوخته شده‌اند یا خالکوبی‌ها.اما با توجه به تغییرات اقلیمی و درگیری‌ها و وسایل فناورانه‌ای که در حال…

اولم، یکی از عجیب‌ترین جانداران روی زمین – شبیه جنین نارس یا موجودات سری فیلم‌های بیگانگان

جانداری به نام Proteus anguinus که همچنین به عنوان اولم olm شناخته می‌شود، گونه‌ای سمندر است که بومی آب‌های زیرزمینی آلپ در جنوب شرقی اروپا است. این جاندار از معدود مهره‌داران غارنشین است و به دلیل شکل سر و دست‌ها  رنگ سفید مایل به صورتی و…

یک عکاس از هوش مصنوعی برای تصور اینکه شخصیت‌ها و سلبریتی‌های تاریخی امروز چه شکلی می‌شدند، استفاده…

یک عکاس از هوش مصنوعی (AI) استفاده کرده است تا تصور کند شخصیت‌های تاریخی مانند آل کاپون، بنجامین فرانکلین و شارون تیت اگر امروز به دنیا می‌آمدند چه شکلی بودند.این عکاس به نام آلپر یسیلاتس که در استانبول ترکیه زندگی می‌کند، پرتره های فوق…

لوگو‌های جالب و دیدنی بر اساس ابرقهرمانان و تبهکاران محبوب که این طراح ایجاد کرده

طراح گرافیک، سرگئی کرمانوف، طرح‌های لوگوی برخی از محبوب‌ترین ابرقهرمانان، تبهکاران و دیگر شخصیت‌ها را ایجاد کرده که تایپوگرافی را به طرز شگفت‌آوری در خود جای داده‌اند.«برای من جالب بود که تصاویر شخصیت‌ها را با متن نوشته‌هایشان ترکیب…

داستان واقعی اسکینر: روانشناس مشهور دهه ۱۹۴۰- آیا او واقعا دخترش را در داخل یک جعبه برای آزمایشاتش…

بوروس فردریک اسکینر معروف به بی‌اف اسکینر یک روانشناس، رفتارشناس، نویسنده، مخترع و فیلسوف اجتماعی آمریکایی بود. او در ۲۰ مارس ۱۹۰۴ در Susquehanna در پنسیلوانیا به دنیا آمد و در ۱۸ اوت ۱۹۹۰ در کمبریج، ماساچوست درگذشت.اسکینر بیشتر به خاطر…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
18 نظرات
  1. رضا.ر می گوید

    سلام.
    پست خیلی جالب بود. همونطور هم که قبلا گفته بودم من یکی دو ماهه که با وبلاگ شما آشنا شدم. میتونم بگم یکی از بهترین وبلاگها رو دارید.
    این پستتون هم که محشر بود.
    راجع به همون اولین موردش به پست اصلیی که خودتون نوشته بودید مراجعه کردم که اون هم عالی بود.
    منم جدیدا یه وبلاگ وردپرسی راه انداختم که توش مطالبمو دو زبونه یعنی فارسی و انگلیسی مینویسم خوشحال میشم بم سر بزنید.

  2. سعید می گوید

    بسیار مطلب جالبی بود.هر چند چند تا از اینارو قبلا در پستی جداگانه گفته بودید.ولی در کل مطالب جالب توجهی بودند.

  3. عرفان می گوید

    ممنونم .

  4. محمد رضا می گوید

    سلام خدمت شما دوست عزیز.خوبید اقای دکتر؟
    جدا سایتتون عالیه.من که واقعا لذت بردم.لینکتون هم کردم.خسته نباشید.
    در پناه یکتای عالم
    محمد رضا

  5. karlo می گوید

    Hello

    thank so much for your wonderful webblog,

  6. امير حسين می گوید

    خیلی خیلی جالب بود.

    ولی یه غلط املایی : ‌شکرت —–> رئیس شرکت دل، مایکل دل تقصیر را به گردن باطری‌های تولید شده سونی برای این شکرت انداخت.

    تشکر… .

  7. tayari می گوید

    بسیار مطلب خواندنی و جالبی بود. مرسی.
    …که 125 میلیون دلار برای آن خرج شده بود، به فاجعه منتهی شد و فضاپیمای مدارگرد گم شد!…
    ببخشید سرنوشت فضا نورد چی شد؟!!
    پاسخ : بی‌سرنشین بود.

  8. رضا می گوید

    هر نوع محصول تولید شده توسط انسان احتمال خطا کردن داره هر چقدر هم که در تولیدش دقت شده باشه 🙂 منتها مسئله اینه که در ایران هرگز تکنولوژی شرمنده هیچکسی نمی شود چون دست اندرکاران خودشان به حد کافی گاف میدهند، فقط حساب کنید چند بار در این مملکت به علت لنگر انداختن یک کشتی کل ترافیک اینترنتی کشور تعطیل شده و رفته پی کارش؟ و البته هنوز چند بار دیگر قرار است این اتفاق بیافتد؟ و تازه مسئولین هر بار بعد از تشکیل کمیته های بررسی و غیره آخر سر تشخیص بدهند که مقصر اصلی کاربران هستند که از اینترنت استفاده می کنند!!

    همین چند روز پیش حضرات مخابراتی مثل اینکه در تامین پهنای باند دچار اشکل شدند و برای همین از ISP ها خواستند فعلا چند روزی بزرگترین دیتا سنتر دنیا یعنی Rapidshare را سر ببرند تا اینترنت در کشور نخوابد. (البته منبع خبر موثق نیست، ولی جزئیاتی که یکی از دوستان در این رابطه می گفت نشان میداد که احتمالا دلیل همین بوده است)

  9. www.SorenPhoto.com می گوید

    خوب پیش میاد دیگه !!
    ————
    http://www.SorenPhoto.com
    اولین و بهترین وب سایت عکس ایرانیان

  10. hamid می گوید

    سلام دوست خوبم …

    عین همیشه مطالب جالب و خواندنی را انتخاب کرده ای …

    شاد و مهربان باشی …

  11. Youness می گوید

    catia فقط برای طراحی قطعات هواپیما نیست. بلکه یک نرم افزار عمومی مهندسی مکانیک است مثل power shape یا solidworks.
    پاسخ: ممنون از تذکر شما.

  12. farhad می گوید

    my foot
    bia , koja too asre sonati az in etefagha mioftad?
    halahey man migam bikhial in donya shim

  13. Aphotic می گوید

    Agha GOl kashTI mOntazere IN boodam Merci MAmNoonam InshA aLLaH haMISHE allah YEkta MAbood NEgah DARET bashe hamishe InshA allah Zire sayash BAShI Merci Lotf kardi hal dadI dige chI begam kheyli az matalebet raziYAM!

  14. fardad می گوید

    سلام آقای دکتر
    از روزی که آقای درویش از شما دعوت کرده تا در باره “او” بنویسید هر روز به اینجا سر می زنم … اما هنوز مطلبی نمی بینم. آیا خبر از این دعوت دارید؟
    موفق باشید.

  15. erfan می گوید

    دکتر جان بازم به کوری دشمنان قسم خورده ات گل کاشتی.
    دست مریزاد.
    من که از سر زدن به وب سایت خوب و با محتوای یک پزشک کلی حظ و لذت وافری می برم.
    همیشه خدا هم در وب و هم در شغل تون موفق و موئد باشید.
    موفق باشید
    عرفان
    از وبلاگ نرم افزارهای روز
    http://iranisoft.mihanblog.com/

  16. کرمانج کرد می گوید

    خداحافظ یوتیوب

    سلام خدمت شما

    من هم در جواب شما می گویم خداحافظ یوتیوب ….

    .یوتیوب در یک اقدام جدید سایت ای دسکتاپ رو راه اندازی کرده

    دعوت می کنیم که حتما” ببینید

  17. حمید - تبریز می گوید

    فکر کنم در بند 8 مبلغ صحیح 20 تا 30 میلیون ین باشد. ¥

  18. حمید - تبریز می گوید

    سلام دوباره
    در بند 7 هم مبلغ باید 400 میلون پوند صحیح تر باشد.
    A report by the House of Commons Library pegged the cost of fixing the bug at £400bn

    حمید از تبریز

نظرات بسته شده است.