دکتر ایمی رید و دکتر هومن نورچشم، تراژدی شخصی زندگی خود را به کارزاری برای نجات جان بیماران تبدیل کردند

4

نیویورک تایمز مقاله جالبی دارد که به باور من می‌تواند درسی برای همه ما باشد.

نخست به خلاصه ماجرا توجه کنید:

چند روز پی، دکتر ایمی رید، به خاطر ابتلا به سرطان در 44 سالگی درگذشت. سرطان او، نوعی سرطان رحم به نوم لیومیوسارکوما بود.

دکتر رید، یک متخصص بیهوشی و مادر 6 فرزند بود. همسر او -دکتر هومن نورچشم- یک جراح متخصص قلب و قفسه سینه است.

در سال 2013، وقتی دکتر رید، 40 سالش بود، تشخیص داده شده که مبتلا به فیبروم رحمی است. فیبروم رحم یا تومور خوش خیم عضلهٔ صاف رحم، شایع ترین تومور لگنی در نزد زنان است که معمولاً در سنین باروری بین ۲۵ تا ۴۰ سالگی دیده می‌شود. به همین خاطر دکتر رید در همان بیمارستانی در بوستون که خودش و شوهرش در آن کار می‌کردند و فعالیت آموزشی داشتند، مورد عمل جراحی قرار گرفت.

متأسفانه نتایج بیوپسی انجام شده، نشان داد که بیماری او جدی‌تر از چیزی بود که تصور می‌شد و او تومور بدخیم پنهانی به نام لیومیوسارکوما داشته است.

این نتیجه به اندازه کافی بد بود، اما چیزی که وضعیت را بغرنج‌تر کرد، نوع عمل او بود. او به صورت لاپارسکوپیک مورد عمل قرار گرفته بود. در لاپاراسکوپی، برش‌های جراحی ایجاد شده روی شکم خیلی کوچک هستند و بنابراین دوره نقاهت بیماران معمولا کمتر است.

اما جراحی لاپاراسکوپی برای خودش مشکلاتی هم دارد. در مورد خانم رید، مشکل این بود که برای برش و خارج کردن قطعات رحم، از وسیله به نام مورسلاتور morcellator استفاده شد. این وسیله تیغ‌های چرخانی دارد که بافت‌ها را برش می‌دهد و قطعه قطعه می‌کند تا خروج آنها از برش جراحی کوچک، آسان شود.

اما متأسفانه همین کار باعث شد که تومور بدخیم خانم رید، در همه حفره شکمش پخش شود و درمان سرطان او ناممکن‌تر شود و بیماری او تبدیل به سرطان درجه 4 شود.

دکتر رید و نورچشم، تازه بعد از آمدن پاسخ بیوپسی متوجه استفاده از مورسلاتور شدند.

در امریکا سالانه 50 هزار زن، مورد عمل جراحی فیبروئیدهای رحمی قرار می‌گیرند و دسته بزرگی از آنها به همین صورت لاپارسکوپیک و با استفاده از مورسلاتور عمل می‌شوند.

از آن زمان خانم رید، مورد شیمی‌درمانی، پرتوردرمانی، ایمن‌درمانی و درمان‌های آزمایشی قرار گرفت که مسلما هیچ کدام درمان قطعی نبودند، تا اینکه او همین چند روز پیش فوت کرد.

اما نکته جالب قضیه را باید از اینجا به بعد دنبال کنید:

طبعا ذهن شما تا اینجا، پیرامون قضیه فصور پزشکی و بی‌دقتی و شکایت‌های روتین به سبک ایران ما می‌گردد.

اما این زوج تصمیم گرفتند که به جای مشغول کردن ذهن خود با این قضایا، کاری کنند که روند کلی در ایالات متحده اصلاح شود و دیگر زنی مثل او به خاطر از استفاده از مورسلاتور،‌ سال‌هایی از زندگی خود را از دست ندهد.

آنها تصمیم گرفتند که مقامات مسئول را قانع کنند که استفاده از مورسلاتور را ممنوع کنند. بنابراین آنها هزاران ایمیل به مقامات سازمان غذا و داروی آمریکا، کارخانه‌های ساخت ابزارهای پزشکی، بیمارستان‌ها، قانون‌گذراران، انجمن‌ها و پزشکان نوشتند و مسئله را برای آنها تشریح کردند.

آنها فهرست زن‌هایی که دچار مشکل مشابه شده بودند را پیدا کردند و این فهرست را در ایمیل‌های خود گنجاندند.

تکاپوی آنها، بدون مانع و هزینه نبود. دانشگاه هاوراد با آنها درافتاد و حتی در یک مورد وقتی که دکتر رید کاری در همان بیمارستانی که مورد جراحی قرار گرفته بود، داشت، نگهبان‌ها، کیف او را جستجو کردند و او را اسکورت کردند. یک متخصص هم علیه کار آنها شورید و این استدلال را بیان کرد که لیومیوسارکوما، بیماری نادری است و سلاح نیست به خاطر یک شرایط نادر بیماران را از استفاده از یک وسیله کارای جراحی، محروم کرد.

در واقع تا سال 2013، سازمان غذا و داروی آمریکا هیچ گزارشی از پخش شدن سرطان به خاطر از مورسلاتور نداشت،‌اما تلاش‌های دکتر رید و دکتر نورچشم، قضیه را عمومی کرد. مصاحبه‌های این دو در روزنامه‌ها، مجلات و شوهای تلویزیونی نمود پیدا کردند و گزارشات بیشتری وصول شد.

نتیجه بررسی‌ مجدد سازمان غذا و داروی آمریکا تکان‌دهنده بود:

تا سال 2013 تصور می‌شد که از هر 10 هزار زمانی که فیبروئیدهای رحمی دارند، یکی مبتلا به لیومیوسارکوما یا سایر سارکوم‌های تشخیص داده نشده است و در خوشبینانه‌ترین ارزیابی این عدد یک از 500 بود. اما بررسی مجدد نشان داد که از هر 350 زن مبتلا به فیبروئید رحمی، یکی می‌تواند سارکوما داشته باشد.

خیلی زود سازمان غذا و داروی آمریکا، یکی از سازندگان مورسلاتور به نام شرکت جانسون و جانسون را مجبور کرد که این وسیله را از بازار بیرون بیاورد.

در نوامبر 2014 هم سازمان غذا و داروی آمریکا، استفاده از مورسلاتور را در جراحی فیبروئید ممنوع کرد.

تا سپتامبر سال میلادی پیش، 285 مورد سرطان بدخیم رحم پخش شده توسط مورسلاتور گزارش شده است. با این همه تصور می‌شود که آمار واقعی خیلی بالاتر از اینها باشد.

اما در آغاز این پست، برایتان در مورد «درس‌های» این خبر نوشتم.

خیلی اوقات ما فقط در صورت متضرر شدن در جریان یک حادثه و روند، به تکاپوی اعتراض و احقاق حق شخصی خودمان برمی‌آییم. اما گاهی لازم است به جای این کار، کاری برای اصلاخ کل روند اشتباه بگیریم.

مسلما این کار ساده نیست و هزینه‌های خاص خود را دارد، اما جوامع دیگر دقیقا به همین صورت اصلاحات تدریجی را تجربه می‌کنند.

شهروندان یا حتی رسانه‌های ما در مورد مشکلات مردم در حوزه‌های مختلف از بهداشت و درمان گرفته، تا مشکلاتی فرهنگی و اجتماعی، بیشتر در پی گزارش مورد و انتشار اخبار حاشیه‌ای هستند و خیلی کم پیش می‌آید که با یک زاویه دید گسترده‌تر، به دنبال پیدا کردن منشأ مشکل و لابی با تصمیم‌گیران مهم بیفتند.

درست به همین خاطر است که مشکلات ما دائم تکرار می‌شوند و همه تقصیرها متوجه فرد انتهایی درگیر در یک چرخه کاری اشتباه می‌شود و داستان یکی دو هفته بعد، به صورت کامل فراموش می‌شود.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

نمونه‌هایی از تغییر دکوراسیون‌های زیبا و اقتصادی

بعضی از تغییر دکوراسیون‌ها بسیار زمان‌بر و پرهزینه هستند، اما برخی هم بسیار اقتصادی و مختصیر و مفید هستند، با این همه تغییر زیادی در روحیه ما و زیبایی خانه‌مان ایجاد می‌کنند.این تغییر دکوراسیون‌ها ممکن است برایتان جالب باشند:…

خاطره‌بازی‌ با هم‌خوابگاهی‌ها و هم‌خانه‌های کثیف زمان دانشجویی!

الان را نمی‌دانم، اما داشتیم هم‌خوابگاه‌هایی و هم‌اتاقی‌هایی که نظم و بهداشت برایشان اولویت نبود. شاید یک جور لج و لجبازی برای نامرتب بودن و نشان دادن بی‌حالی و غم فلسفی هم در کار بود.ظرف‌های نشسته که دست کم مواد غذایی داخلشان تخلیه…

تاریخچه جذاب تلفن‌های خودرو با مرور عکس‌های قدیمی دهه 1940 تا 1980

ماشین و تلفن، زمانی دو اختراع پیشگامانه بودند. جالب است که این دو تنها یک دهه از یکدیگر جدا بودند. خودرو و تلفن به ترتیب در سال‌های 1885 و 1875 اختراع شده بودند. اما اگر فیلم‌های قدیمی را دیده باشید می‌دانید که خیلی‌ها پیش‌تر از موبایل‌های…

نمونه‌هایی از بازسازی و دکوراسیون جدید خانه که می‌توانند الگویی برای ما باشند

به سبب نوع معماری، خانه‌های ما معمولا خیلی زود دمده یا به اصطلاح کلنگی می‌شوند. شرکت‌‌های بازسازی خانه مدتی است بسیار زیاد شده‌اند.اما شک و تردید زیادی در مورد میزان کارایی بسیاری از آنها وجود دارد. برخی از آنها اصلا به تقویم کاری متعهد…

خانه کوچک هم می‌تواند محل زندگی شادی باشد، اگر چیدمان هوشمند و به‌روز در آن استفاده شده باشد

کسانی که در کودکی در خانه‌های بزرگ زندگی کرده‌اند، چندان میانه‌ای با خانه‌های آپارتمانی ۵۰ - ۶۰ متری که این روزها آنها را هم به سختی می‌شود خرید، ندارند. اما تصور کنید که ساخت و سازها متفاوت بودند و کسی به فکر مصرف‌کننده جوان کم‌درآمد بود و…

اگر مجموعه ارباب حلقه‌ها را پیکسار بازسازی کند …

مجموعه فیلم ارباب حلقه‌ها به کارگردانی پیتر جکسون و بر اساس رمان فانتزی حماسی نوشته جی. آر. آر. تالکین، دارای شخصیت‌های متنوعی بود. برخی از آنها اینها هستند:فرودو بگینز (با بازی الیجا وود): قهرمان داستان، فرودو، هابیتی است که تبدیل به…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
4 نظرات
  1. اسماعيل می گوید

    دقیقا همینطوره

    ما چون عادت داریم ب چیزای بد
    واسه همین مهمترین اتفاقا هم زود از خاطرمون میره

  2. علیرضا روشنایی می گوید

    بسیار عالی بود دکتر.
    خیلی مقاله زیبا و تکان دهنده ای بود.
    ممنونم که همچنان یک پزشک را پرتوان و ایستا نگه داشته اید.
    هر روز به سایتتان سری میزنم و همه مقالات و متنهایتان را میخونم.
    موفق تر از همیشه باشید.
    روشنایی

  3. Elham می گوید

    چقدر درست ?

  4. میا می گوید

    چه جالب. منم به همین روش مورد جراحی قرار گرفتم و هیچ چیزی نمی دونستم
    فعلا که زندم ایشالا که بخیر گذشته
    ممنون از اطلاع رسانیتون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5