پلی که لئوناردو داوینچی در سال 1502 طراحی کرده بود، توسط پژوهشگران MIT ساخته شد!

0

لئوناردو داوینچی که مظهر «مرد رنسانس» است؛ یک دانشمند، نقاش، هنرمند، مهندس، معمار، موسیقی‌دان، ریاضی‌دان و مخترع بوده است. حتی او را یک زمین‌شناس، نقشه‌کش، گیاه‌شناس و نویسنده می‌دانند.

هوش و استعداد ذاتی لئوناردو داوینچی همیشه در طول این ۵ قرن اخیر مورد ستایش و تحسین قرار گرفته است. اگرچه، نقاشی‌های او بسیار معروف هستند و غالبا نقاش بزرگی شناخته می‌شود ولی در علوم مهندسی نیز یک دانشمند بزرگ بوده و اختراع‌هایی خارق‌العاده در زمان خودش داشته است.

برخی از این اختراع‌ها و طراحی‌ها هرگز از صفحه کاغذ فراتر نرفته‌اند و در قرن‌های بعدی تازه کشف و ارزش آن‌ها مشخص شده است. بسیاری از این نوآوری‌ها و فناوری‌ها هم در دنیای واقعی کار می‌کنند.

داوینچی در سال ۱۵۰۲ پلی برای سلطان بایزید دوم طراحی می‌کند تا شهر استانبول به شهر همسایه خود گالاتا متصل شود. داوینچی در نامه‌نگاری‌هایی به سلطان بایزید دوم، طراحی پل خود را تشریح کرده و می‌گوید این پل از جنس سنگ بوده و ارتفاعی به اندازه یک ساختمان دارد تا کشتی‌های بزرگ بتوانند از زیر آن رد شوند.

در آن زمان، غالب پل‌هایی که روی رودخانه‌ها نصب می‌شدند؛ بناهای بزرگی در اسکله‌ها داشتند که مانع از تردد قایق‌ها و کشتی‌های بزرگ از زیر آن‌ها می‌شدند. دهانه‌های این پل‌ها کوچک بود و فقط برای عبور انسان و برخی وسایل نقلیه از روی آن‌ها طراحی شده بودند.

اما پل طراحی شده توسط لئوناردو داوینچی دارای یک قوس بزرگ در وسط خودش است که ده‌ها برابر بزرگ‌تر از پل‌های معمولی اوایل قرن شانزدهم بوده است. طراحی این پل بیشتر مبتنی بر نیروی جاذبه است تا ستون‌ها و بناهایی در اسکله‌ها یا استفاده از موادی برای نگهداری سنگ‌ها و قرارگیری آن‌ها در کنار یکدیگر.

داستان پل گالاتا

متاسفانه داوینچی موفق نمی‌شود نظر مثبت سلطان بایزید دوم را برای ساخت این پل جلب کند و در کمیسیون ویژه انتخاب طرح‌های رسیده، از حمایت و پشتیبانی لازم برخوردار نیست.

حالا، محققانی از دانشگاه MIT با مطالعه آثار تاریخی، اسناد و نامه‌های داوینچی به سلطان بایزید دوم، سعی کردند این پل را در مقیاس ۵۰۰:۱ بسازند. این پل از ۱۲۶ بلوک چاپ سه بعدی تشکیل شده است و مطابق با شرایط زمین‌شناسی و طراحی هندسی پیشنهاد شده توسط این دانشمند قرن شانزدهم است.

نکته مهم درباره این پل، تعادل و نگهداری وزن آن فقط با استفاده از یک طراحی هندسی برقرار می‌شود. افزون بر این، دارای ویژگی‌های تثبیت‌کنندگی زمین است تا در برابر لرزش‌ها و زلزله‌های زمین استقامت کند و پایدار باشد. ترکیه کشوری است که مستعد زلزله است و داوینچی با آگاهی از وضعیت زمین این منطقه، چنین طراحی برای پل استانبول پیشنهاد داده است.

تا سال ۱۸۴۵، هیچ پلی برای گالاتا ساخته نشده است. در زمان والید سلطان، دستور ساخت یک پل چوبی داده شده که باز هم کامل نمی‌شود. ۱۸ سال بعد و پیش از سفر و بازدید ناپلئون سوم از ترکیه و استانبول، دومین پل چوبی گالاتا ساخته می‌شود که بعدا تحت فشار برخی زیرساخت‌های آن خراب می‌شود.

سومین پل گالاتا در سال ۱۸۷۵ توسط یک شرکت مهندسی بریتانیایی ساخته می‌شود. این پل حالتی شناور در آب داشت و از تخته چوب‌هایی متصل به هم ساخته شده است. چهارمین پل، باز هم یک پل شناور طراحی شده توسط مهندسان آلمانی بود که در سال ۱۹۱۲ افتتاح شد. در سال ۱۹۹۲ این پل بر اثر آتش‌سوزی از بین می‌رود و پنجمین پل گالاتا ساخته می‌شود که تا به امروز پابرجا بوده و یکی از آثار گردشگری استانبول محسوب می‌شود.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تصاویر تخیلی از سلبریتی‌ها در حال خواب – اما چرا اصلا می‌خوابیم؟!

خواب یک فرآیند فیزیولوژیک اساسی است که برای عملکرد صحیح بدن و ذهن ما ضروری است. اگرچه هدف دقیق خواب به طور کامل شناخته نشده است، دانشمندان چندین نظریه برای توضیح اینکه چرا ما می‌خوابیم ارائه کرده‌اند.  برخی از دلایل اصلی مهم بودن خواب:…

حومه‌نشینی چرا شکل می‌گیرد و چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟ + گالری عکس‌هایی از زشتی‌های این پدیده

مناطق حومه شهر، جوامع مسکونی هستند که در حومه مناطق بزرگتر شهری قرار دارند. آن‌ها ویژگی‌های متمایزی دارند که آن‌ها را ازمحیط روستایی و شهری متمایز می‌کند. شکل‌گیری حومه‌ها و مشکلاتی که با آن‌ها مواجه هستند را می‌توان به عوامل متعددی نسبت…

همکاران سمی چه بلایی می‌توانند سرتان بیاورند + گالری عکس

همکاران شما ممکن است زیاد آدم‌های بدی به نظر نرسند و جلوه خارجی‌شان خیلی محبوب و موجه هم باشد. اما باید کسی مدتی نزدیک آنها کار کرده باشد تا بداند که چه بلایی سر زندگی و آسایش شما می‌توانند بیاورند. هیچ وسیله‌ای را نباید به آنها قرض داد و…

بازیگران سریال به‌یادماندنی «آفیس» را در قالب تصویری گیم GTA یا سریال گیم آو ترونز ببینید!

سریال دفتر یا "The Office" یک سریال کمدی تلویزیونی محبوب آمریکایی بود که از سال 2005 تا 2013 پخش شد. این سریال توسط گرگ دانیلز ساخته شد و توسط ریکی جرویز و استفان مرچنت که در اصل نسخه بریتانیایی سریال را ایجاد کرده بودند، توسعه یافت. سریال…

معماری‌هایی که واقعا شایسته تحسین هستند و ستایش هنری ما را برمی‌انگیزند

تناسب اجزا، انحناها، هماهنگی با فرهنگ و شرایط اقلیمی، عظمت، رنگ‌ها یا نشانه‌های قدمتی که ما را به خلسه‌های پر از تخیل می‌برند، هر کدام از اینها ممکن است یک عمارت را شاخص و برجسته کنند.در این پست بناهایی را با هم مرور می‌کنیم که هر یک از…

جشن ۷۵۰ سالگی برلین در آلمان شرقی و رژه رایانه‌های قابل حمل

در سال ۱۹۸۷، برلین ۷۵۰مین سالگرد تأسیس خود را جشن گرفت و شهر پر از هیجان بود. دولت کمونیستی آلمان شرقی، که در آن زمان بر نیمه شرقی شهر حکومت می‌کرد، می‌خواست این مناسبت را با رژه بزرگی که دستاورد‌های کشور را به نمایش می‌گذاشت، جشن بگیرد.…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5