معرفی چربی گیر فاضلاب و کاربرد آن

0

رپورتاژ

یکی از آلاینده‌های معمول در فاضلاب صنایع مختلف، وجود روغن و چربی در پساب خروجی می‌باشد. در برخی موارد غلظت آلاینده‌های فوق به اندازه‌ای بالا است که لزوم استفاده از یک سیستم چربی گیر فاضلاب برای جلوگیری از ایجاد مشکلات آتی ضروری است. مشکلاتی مانند آلودگی محیط زیست، گرفتگی و انسداد چاه جذبی و لوله های انتقال فاضلاب از این نمونه ها هستند.

دستگاه چربی گیر سر راه لوله خروجی فاضلاب چرب نصب می شود. این دستگاه با کاهش سرعت جریان پساب و خنک کردن چربی باعث به تله انداختن چربی ها شده  و فاضلاب را به نوعی تصفیه میکند.

روش‌های متفاوتی برای حذف روغن و چربی از فاضلاب به کار گرفته میشود. میتوان گفت که مقرون به صرفه ترین و اقتصادی ترین روش، استفاده از روش ثقلی می‌باشد. در ادامه به معرفی انواع روش های چربی گیری از پساب خواهیم پرداخت.

مشکلات فاضلاب چرب و لزوم چربی گیری از پساب

چربی و روغن های محلول و غیر محلول در آب عمدتا باعث سه مشکل اساسی گرفتگی شبکه داخلی و خارجی، گرفتگی روزنه‌های چاه جاذب، مختل شدن فرآیند بیولوژیک در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب میشود. این مشکلات اغلب مواقع  برای رستوران‌ها، آشپزخانه‌های صنعتی و سایر واحد های تولیدی که فاضلاب چرب دارند اتفاق می افتد.

از چربی گیر ها می توان برای حذف انواع آلاینده های روغنی و چرب در آب از جمله روغن شناور آزاد ، روغن امولسیون ، روغن حل شده و مواد جامد معلق استفاده کرد. لازم به ذکر است که تمام چربی گیر ها قادر به جدا کردن انواع آلاینده های روغنی و چرب نیستند.

کاربرد چربی گیر

چربی گیرها، سیستم هایی  هستند که برای جداسازی روغن و چربی قبل از ورود به چاه جاذبی طراحی و اجرا می‌شوند.

به صورت کلی میتوان گفت که از چربی‌گیرها در آشپرخانه‌ها و تالارهای پذیرایی، محیط‌های صنعتی که فاضلاب آنها حاوی ذرات معلق روغن و چربی به صورت معلق (امولوسیون) می‌باشند استفاده میشود.

چربی‌گیر ساده‌ترین روش ممکن برای جداسازی چربی مخلوط با فاضلاب برای بهبود عملکرد تصفیه فاضلاب در مرحله‌ی بعدی محسوب میشود. همچنین عمل چربی گیری از پساب ها باعث جلوگیری از آسیب‌های زیست‌محیطی و وارد شدن چربی‌های خوراکی یا صنعتی به چاه و فاضلاب است.

چربی گیر فاضلاب چطور کار میکند؟

به عبارت ساده ، وقتی دمای فاضلاب درون چربیگیر کاهش می‌یابد ، چربی شروع به جدا شدن می‌کند و به گلیسرول ها و اسیدهای چرب تجزیه می‌شود. از آنجا که گلیسرول ها از چگالی بالاتری نسبت به آب برخوردار هستند ، به عنوان چربی‌های جامد در پایین حل می‌شوند. اسیدهای چرب از آب سبک‌تر هستند و در قسمت بالای دستگاه شناور می‌شوند.

به‌ محض اینکه گلیسرول و اسیدهای چرب از اثر گرانش جدا شوند ، سیستم اجازه می‌دهد تا بقیه پساب فاضلاب از مخزن به راحتی روان شود. میزان کارایی دستگاه در جداسازی چربی (اسیدهای چرب و گلیسرولها) به فاکتورهایی مانند دما ، ویسکوزیته ، اندازه ذرات چربی و زمان احتباس بستگی دارد.

برای عملکرد بهینه چربی گیر فاضلاب، استفاده از لوله‌های ایستاده ، بافل‌های داخلی و دستگاه‌های کنترل جریان بسیار مهم است. این واحدهای اضافی مدت زمان احتباس را به حداکثر می‌رسانند و با طولانی‌تر کردن مسیر جریان فضای بیشتری را فراهم می‌کنند.

در مرحله بعد ، دستگاه کنترل جریان می‌تواند مخلوط کردن هوا را برای جداسازی مؤثر چربی از پساب امکان‌پذیر کند. این واحدهای اضافی در قسمت ورودی نصب‌ شده‌اند.

چربی گیر رستوران و آشپزخانه

یکی از بزرگترین معضلات اغلب اگوهای فاضلاب شهری انشعابات نامتعارف و نمونه بارز آن چربی و روغن موجود در غذای تولید شده در رستورانها و فست فودهاست. در صورت استفاده رستورانها از چاه چربی بدلیل تشکیل لایه چربی در بدنه چاه جذبی قابلیت چاه در جذب فاضلاب به شدت کاهش یافته و سرعت پر شدن چاه بالا می رود. از آنجا که چربی وزن مخصوص کمتری نسبت به آب دارد، لذا به راحتی می توان آن را از آب جدا نمود.

در فواصل زمانی مشخص چربی و روغن جمع شده در سطح سیستم تخلیه می گردد.همچنین این سیستم توانایی دارد میزان قابل توجهی از مواد معلق موجود در فاضلاب را نیز به روش ته نشینی حذف نماید. از آنجا که چربی و روغن دارای مصارف خاصی در صنعت است، می توان آن را برای بازیابی ارسال نمود.

دستگاه چربی گیر رستوران در مکان های زیر مورد استفاده قرار میگیرد.

  • رستوران ها
  • آشپزخانه های صنعتی
  • غذا خوری ها
  • فست فودها
  • تالارها
  • شیرینی پزی ها
  • فودکورت ها
  • کارگاه های تولید غذاهای آماده
  • قصابی ها و مارکت های بزرگ که مرغ بسته بندی می نمایند.

گروه صنعتی ناب زیست از برترین تولید کنندگان انواع تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب در ایران میباشد. طراحی و ساخت انواع چربی گیرهای رستوران و صنعتی نیز از تخصص های این شرکت محسوب میشود.

انواع روش های چربی زدایی

چربی گیر  DAF: شناور‌سازی به کمک هوای فشرده (Dissolved Air Flotation) یکی از پروسه های مهم تصفیه فاضلاب های صنعتی می باشد. این فرآیند باعث زلال شدن پساب و فاضلاب به علت حذف انواع آلاینده های معلق از آن مانند روغن، گریس، چربی و ذرات کلوئیدی می شود.

عملیات حذف آلاینده ها و ذرات کلوئیدی در این روش براساس تزریق هوای فشرده به پساب می باشد. دراثر این عمل، حباب های ریز آزاد شده به ذرات کلوئیدی معلق در فاضلاب چسبیده و باعث شناورشدن ذرات به سطح  چربی گیر DAF می گردند که در آنجا توسط اسکیمر جمع آوری و به یک مخزن نگهداری لجن تخلیه می گردند.

درسیستم های چربی گیری DAF معمولاً مواد شیمیایی قبل از تجهیزات DAF در داخل مخزنی اضافه شده و با پساب مخلوط می شوند. در سیستم IAF مواد شیمیایی درست قبل از اولین سلول شناوری به پساب اضافه شده و انرژی لازم برای اختلاط با جریان تند در داخل این سلول تأمین می شود.

از آنجایی که این سیستم در واحدهای صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد به آن چربی گیر صنعتی گفته میشود.

مهمترین صنایعی که بیشتر از سیستم DAF استفاده می کنند عبارتند از:

  • صنایع غذایی مختلف از قبیل: صنایع لبنی، صنایع شستشو و بسته بندی گوشت و ماهی و سایر صنایع غذایی
  • تصفیه فاضلاب های کشتارگاه های ماکیان و دام و طیور
  • تصفیه فاضلاب های صنایع پتروشیمی
  • تصفیه فاضلاب های صنایع اتومبیل سازی و هواپیماسازی
  • تصفیه فاضلاب پالایشگاه های نفت و گاز
  • تصفیه فاضلاب صنایع ذوب و آلیاژ فلزات
  • تصفیه فاضلاب صنایع نساجی
  • تصفیه فاضلاب پایانه ها و بنادر نفتی
  • تصفیه پساب صنایع تولید مواد شوینده و شیمیایی
  • تصفیه پساب های صنایع کاغذ سازی
  • حذف جوهر و رنگ از پساب های صنعتی

 

چربی گیر CPI:  از این سیستم چربی گیری در تصفیه فاضلاب برای جدا کردن آب از روغن استفاده می شود. این نوع چربی گیر که گاهی به نام  Tilted Plate Interceptor نیز خوانده می شود به طور گسترده ای جایگزین جداکننده های API و مخازن ته نشینی اولیه شده‌اند.

جداکننده چربیCPI  در صنایع به منظور حذف ذرات روغن، چربی و مشتقات نفتی از آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد. این واحدها فقط نیاز به ۱۵ تا ۲۰ درصد از فضای مورد نیاز API داشته و بطور چشمگیری هزینه های ساخت و نگهداری را کاهش می دهد.

با توجه به بازده نسبتا بالای چربی گیر CPI در حذف ذرات ریز و روغن های آزاد به عنوان یکی از مراحل پیش تصفیه واحد DAF بسیار موثر می.باشد.

پکیج چربی گیر API : چربی گیر API ، قدیمی ترین سیستم حذف چربی و روغن از آب، پساب و فاضلاب می باشد. این سیستم از دهه ۵۰ میلادی به منظور جداکردن چربی و روغن از آب و پساب توسط انستیتو نفت آمریکا طراحی و هم اکنون در بسیاری از تصفیه خانه های صنعتی و پالایشگاه ها به منظور حذف روغن، چربی و مشتقات نفتی از پساب مورد استفاده قرار می گیرد.

اساس کار این سیستم بر پایه جداسازی ذرات چربی، روغن و نفت از مایع در نتیجه اختلاف دانسیته می باشد. ذرات شناور شده روغن، چربی و نفت در روی سطحAPI صعود کرده و توسط یک اسکیمر جمع آوری می گردند. در کف مخزن نیز ذرات گل و لای و سنگینتر ته نشین می شوند که توسط یک لجن روب جمع آوری می شوند.

در این روش علاوه بر حذف روغن و چربی، ذرات جامدی نظیر قطعات فلزی، ورقه های پلاستیکی، قطعات بزرگ فلزی و غیره که غالبا در فاضلاب های صنعتی مشاهده می گردد حذف می گردد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

بازسازی چهره شاعران ایرانی به کمک هوش مصنوعی Midjourney (میدجرنی)

چه کسی می‌داند مولدهای متن به عکس هوش مصنوعی در آینده به کدام سمت خواهند رفت. به نظر من روز به روز پیشرفته‌تر و متنوع‌تر می‌شوند.امروز داشتم فکر می‌کردم گاهی لازم می‌شود که شما باری تصویرسازی بهتر به جای توصیف متنی، ترکیبی از توصیف متنی…

عکس‌هایی از حوادث ناگوار که با کمی «احتیاط» و عقل قابل پیشگیری‌اند

گاهی ما در کارهایمان به اصطلاح از خلاقیت استفاده می‌کنیم یا سعی می‌کنیم کاری را بدون اینکه وسایل لازمش را داشته باشیم با چیزهای بی‌ربط، در زمان کم، تمام کنیم. خب راستش گاهی شانس می‌آوریم و پز می‌دهیم که خلاقیت داشته‌ایم، اما خیلی وقت‌ها…

واقعیت دگرگون: اگر استالین یا تزارها به سبک هنر شوروری یا روس‌ها، ساختمان‌های مهم دنیا را می‌ساختند!

هنر شوروری و روس‌ها و البته خلاقیت‌ها و ظرافت‌ها و جزئیات خودش را دارد. اما در این بین ساختمان‌های زمخت عظیم زیادی هم توسط آنها ساخته شده که بیشتر ابهت و پیشتازی و قدرت را می‌خواستند بنمایانند.حالا تصور کنید که ساختمان‌های مهم دنیا را…

بهترین کتاب های علمی تخیلی برای پرورش تخیل شما |۶۴ اثر خواندنی

تهیه فهرستی از آثار علمی تخیلی که در ایران ترجمه و منتشر شده باشند و محبوب باشند، دشوار است. کلا وقتی فهرست می‌کنیم هدف ما ترغیب خواننده به بیشتر خواندن است و نه اینکه ادعا کنیم چیز کاملی درست کرده‌ایم.پس این شما و شماری از محبوب‌ترین…

مرگبارترین روز در تاریخ، چه روزی بود و چطور رخ داد؟

انسان‌های راه‌های زیادی برای کشتن هم در طول تاریخ ابداع کرده‌اند: سلاح‌های هسته‌ای و زیستی ، بمب‌های آتش‌زا، گلوله‌ها، سرنیزه‌ها، ایجاد قحطی عمدی و ...کاملا قطعی نیست، اما طبق بسیاری از روایت‌ها مرگبارترین روز در تاریخ بشر در واقع نتیجه…

عکس‌های ساده‌ای که به خاطر پرسپکتیو و زاویه دید، گیج‌کننده و تفکربرانگیز شده‌اند!

زاویه دید خیلی مهم است. این موضوع در زندگی هم صادق است. ما گاهی عادت نگاه کردن از یک زاویه دید خاص و گسترده نکردن نگاه خود را پیدا می‌کنیم و در نتیجه برداشت خیلی عجیبی از چیزهای ساده می‌کنیم. این طوری می‌شود که کارهایمان اشتباه از آب…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5