منهول آماده | قیمت منهول فاضلاب | منهول پیش ساخته پلی اتیلن

0

رپورتاژ

آدم رو یا منهول آماده ، از جنس لوله بتنی ، فایبرگلاس یا کامپوزیت و پلی اتیلنی تکجداره یا دو جداره بوده که بصورت مخزنی کوچک به صورت عمودی تولید می شود. استفاده از منهول‌ها در شبکه های زیرزمینی تاسیسات آب، فاضلاب، مخابرات، برق را به هم و به سطح زمین متصل میکند . نفرات تعمیرکار میتواند جهت بازدید و تعمیرات و نگهداری تاسیسات به راحتی به داخل منهول وارد شود.

جهت دسترسی آسان در داخل منهول نردبان ( پله ) نصب می شود که جنس آن با جنس منهول یکی است . منهول های پلی اتیلن دو نوع دارند منهول پلی اتیلن تکجداره که به صورت قالبی ( روتاری  ) تولید می شوند و قطر و ارتفاع انها ثابت هست و قابل تغییر نمی باشد. منهول های دوجداره پلی اتیلن از لوله های کاروگیت در قطرها و ارتفاع های مختلف ساخته می شوند. مطابق با طراحی و نقشه کارفرما میتوان درب آنها را باز گذاشت یا از دریچه بازدید استفاده کرد. با جوش پلی اتیلن به صورت یکپارچه به انشعابات ورودی و خروج متصل می شوند.

انواع منهول های پلی اتیلن بسته به محل استقرار آنها

الف) منهول ها در محل هایی که یک شاخه  لوله به یک لوله زهکشی اصلی در سیستم وصل می شود

ب) در محل هایی که که یک لوله مستقیم با طول بیش از ۲۲ متر وجود دارد .

ج) هنگامی که جهت یک لوله تخلیه، بیش از ۳۰ درجه صورت افقی تغییر می کند نیاز به نصب منهول پلی اتیلن میباشد .

دریچه منهول

دریچه های منهول پوشش هایی برای منهول جهت استفاده ایمن و همچنین جهت جلوگیری از ورود افراد بدون مجوز بکار می رود. منهول های قدیمی تر اغلب پله هایی جهت دسترسی آسان به داخل داشتند، اما با گذشت زمان منهول های بازرسی با اندازه های کوچک و کوچکتر طراحی شده اند تا ورود های فیزیکی مورد نیاز نباشد.

دستورالعمل منهول ها و محل های قرارگیری آن باید بر اساس مقررات و استانداردهای مربوطه باشد. اما مهمترین پیشرفت در زمینه ساخت منهول ها بویژه در منهول‌های فاضلابی ساخت آنها از مواد پلیمری مخصوصا پلی اتیلن سنگین بوده است که به دلیل آب بندی کامل شبکه و عدم نفوذ فاضلاب و آب‌های زیر زمینی و بالعکس در انواع پروژه‌های فاضلابی با اطمینان قابل استفاده است .

انواع دریچه منهول عبارتند از : دریچخه منهول برق ، دریچه منهول فاضلاب ، دریچه منهول مخابرات ، دریچه منهول گازی

منهول فاضلاب چیست؟

منهول فاضلاب یکی از مهمترین بخش های سیستم فاضلاب است به این دلیل که نیاز به حفاری را از بین می برد. در سیستم های فاضلاب شهری و خانگی جهت اتصال چندین خط لوله فاضلاب به یک مسیر از منهول استفاده منهول های فاضلاب در فواصل منظم در سراسر سیستم فاضلاب  قرار می گیرد تا دسترسی راحت در هر نقطه را فراهم سازد .دسترسی به منهول های فاضلابی باید با تجهیزات ایمنی لازم برای جلوگیری از حوادث ناشی از افتادن و گازهای مضر مانند متان و سولفید هیدروژن انجام شود .از منهول های فاضلابی در سیستم فاضلاب شهری و فاضلاب صنعتی و هم با کاربرد‌های مختلف در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاه‌ها و خطوط انتقال شهری استفاده می شود .

انواع منهول ها به لحاظ قطر داخلی

  1. منهول هایی با قطر کم ( جهت استفاده در خطوط فرعی )
  2. منهول هایی با قطر بالا (جهت استفاده در خطوط اصلی )

استاندارد منهول های پلی اتیلن

  1. باید در عین سبکی مقاومت مکانیکی بالا مطابق استاندارد های ملی باشند .
  2. منهول فاضلاب بمنظور انجام راحت ویدئومتری باید دارای لایه داخلی صیقلی با رنگ روشن باشد .
  3. جنس منهول فاضلاب بدلیل تماس با انواع فاضلاب های صنعتی باید مقاومت بالایی در برابر اسیدها و بازها داشته باشد .
  4. باید دارای سطح صاف و منظم باشد از چسبندگی آلاینده های محیطی جداره خارجی منهول جلوگیری نماید و خاصیت رسوب ناپذیری داشته باشد.
  5. باید طراحی آن طوری باشد که که از ورود فاضلاب به آبهای زیرزمینی جلوگیری نماید .
  6. دریچه بازدید فاضلاب باید قابلیت ضربه پذیری بالا داشته باشد و در برابر زلزله مقاوم بوده و شکننده نباشد .

مشخصات خطوط فرعی منهول :

  • قطر لوله‌ها کم است
  • دبی جریان کم است
  • تعداد لوله‌های وارده ممکن است زیاد باشد

طراحی منهول در خطوط اصلی

در خطوط اصلی و خطوط انتقال

  • قطر لوله‌ها زیاد است
  • دبی جریان بالا است
  • تعداد لوله‌های وارده محدود یا یکی است
  • نیاز به لایروبی و بازدید و تمیز کاری و بازرسی بصورت مداوم خواهد داشت. لذا در خطوط اصلی از منهول با قطر بالا استفاده می شود.

ایراد اصلی منهول های پیش ساخته بتنی اسن است که منهول های بتنی و آجر مقاومتی در برابر اثرات پسابهای اسیدی که می تواند باعث آسیب رساندن به دیواره ها شود را ندارد . با این حال، منهول های ساخته شده با مواد پلی اتیلنی مقاومت بالایی در برابر نمک ها، اسیدها و سایر مواد موجود در آب های پساب دارند و مواد پلی اتیلنی قادر به نگهداری مواد شیمیایی و دفن زباله می باشند، به طوری که آنها برای تخلیه فاضلاب ایده آل هستند. مزیت دیگر منهول پلی اتیلنی اسن است که بدنه های منهول پلی اتیلن کاملا آب بندی شده و هیچ گونه ماده اضافی به داخل منهول نشت نمی کند و حتی از ورود حشرات و جانوران موذی در محل منهول جلوگیری می کند .

صاف بودن سطح منهول آماده پلی اتیلنی مانع چسبیدن مواد تخلیه شده صنعتی و خانگی به دیواره آن می شود تماس حلال ها و گازهای شیمیایی و با بدنه منهول نمی تواند اثری روی آن بگذارد مواد چسبنده اسیدی واکنشی با منهول پلی اتیلنی نمی دهند اما در منهول بتنی مواد اسیدی و به فلزات و بتن حمله کرده و آنها را تخریب می کند باعت خوردگی بتن می شوند واین نوع منهول (منهول پلی اتیلن) دارای طول عمربسیاری هستند و در رطوبت دچار پوسیدگی نمی شوند  .

در منهول پلی اتیلنی نردبان هایی طراحی شده است که برای سال ها بدون عیب کار می کند و سالم می ماند اما نردبانهای فلزی سطحی سخت دارند که در صورت بر خورد با آن احتمال آسیب رسیدن به افراد است . منهول پلی اتیلنی دارای یک سطح مسطح داخلی و بدون هیچ نوع زبری یا زاویه ای هستند . که خروجی جریانهای از مایعات به  خوبی فراهم می کنند  .

منهول‌ها را از جنس بتن، آجر ، پلی اتیلن ، پلاستیک و مواد کامپوزیتی می‌سازند که بنا به کاربری متفاوت خواهد بود و همچنین درپوش‌های آن‌ها نیز از جنس پلی اتیلن ، فولاد ، چدن و کامپوزیت است  .

منهول ها با توجه به محل کار منهول به دو دسته خلاصه می شوند . منهول‌های با قطر کم مورد استفاده در خطوط فرعی شبکه به دلائل زیر

  • قطر لوله‌ها کم است
  • دبی جریان کم است
  • تعداد لوله‌های وارده ممکن است زیاد باشد .

 کار منهول یا نقش منهول در فاضلاب

کار منهول در سیستم انتقال فاضلاب این است که چندین خط لوله فاضلاب را به یکدیگر متصل کنند و به یک مسیر هدایت نمایند. و یا در سیستم‌های مخابراتی برای دسترسی به مسیرهای کابل‌ها در زیر زمین استفاده می‌شود. ‌دریچه‌هایی که در سطح زمین موجود است و برای کاربری‌های مختلفی استفاده می‌شود (آب و فاضلاب، تلفن، برق و…) در زیر این دریچه‌ها منهول قرار دارد .

کار منهول فقط این نیست که مسیرهای متعدد را به یک مسیر هدایت کند، از کارایی دیگر منهول میتوان از آن جهت نظارت و سرکشی بر تجهیزات و مسیرهای داخل منهول استفاده کرد و تکنسین جهت بازرسی به راحتی و در شرایط کاملا ایمن وارد منهول شود و از آن خارج گردد .

انواع منهول فاضلاب به لحاظ جنس بدنه

منهول ها انواع مختلفی دارند که از لحاظ جنس و نحوه تولید آنها مختلف است . همچنین اندازه، ابعاد و نوع تولید منهول ها نیز با یکدگیر متفاوت است و بنابر نوع شبکه و اندازه لوله های فاضلاب و نیاز به فضای بیشتر از اندازه های مختلف آن استفاده می کنند . اما در خصوص نوع و جنس منهول ها باید گفت که منهول ها در سه نوع آجری، بتنی و پلی اتیلن ساخته می شوند که هر یک از این منهول ها در موارد خاصی مورد استفاده قرار می گیرد که در مورد هر یک به تفصیل توضیحاتی ذکر می شود .

 منهول فاضلاب آجری

اولین و ساده ترین نوع منهول آجری می‌باشد که از نوع سنتی منهول بوده و در گذشته از آن استفاده می شده است . به این صورت که در مکان مورد نظر با استفاده از آجر و بنایی اتاقکی ایجاد می شد و روی آن درب قرار داده می شد . این نوع منهول ساده ترین نوع آن است که در گذشته مورد استفاده بوده و به دلیل نبود امکانات از آن استفاده می شده است  .

منهول آجری هزینه تمام شده پایینی دارد . اما معایب زیادی نیز دارد . از جمله معایب منهول آجری می توان به آسیب پذیر بودن در برابر زلزله و فشارها و ضربات احتمالی، محدودیت اندازه و حجم منهول، احتمال نشست و تخریب آن در گذر زمان، احتمال نشت فاضلاب به داخل آن و …. می باشد . با توجه به معایب زیاد آن و وجود انواع بهتر دیگر از منهول آجری استفاده نمی شود .

 منهول فاضلاب بتنی

با گذشت زمان و ناکارآمدی منهول های آجری منهول بتنی ساخته شد و جای نوع آجری آن را گرفت و توانست سهم بالایی از منهول های فاضلاب را به خود اختصاص دهد . این نوع از منهول ها نسبت به منهول آجری بسیار بهتر و مقاوم تر هستند اما باز هم معایبی دارند . هزینه بالاتر از نوع آجری، زمان بر بودن ساخت، وزن بالا جهت حمل و نقل، امکان نشت آب در آن از جمله معایب آن می باشد . البته باید دقت کرد که منهول بتونی با سپتیک تانک بتنی اشتباه نشود زیرا این دو با یکدیگر تفاوت دارند  .

منهول آماده پلی اتیلن

باز هم با عدم کارآیی مناسب منهول بتنی نوع جدیدی از آن از جنس پلی اتیلن ایجاد شده که به آن منهول پلی اتیلن گفته می شود . این نوع منهول ها اخیرا تولید شده و بهترین و مناسب ترین نوع منهول می باشد و کارایی فراوانی دارد . ویژگی های فراوان این منهول ها باعث شده در کشورهای توسعه یافته تمام منهول ها را از جنس پلی اتیلن بسازند . اما در کشور عمده منهول ها بتنی هستند و هنوز منهول های پلی اتیلن جای خود را در بازار فاضلاب و لوله کشی آن باز نکرده اند .

منهول پلی اتیلن ویژگی های فراوانی دارد که از جمله آن می توان به وزن پایین، انعطاف پذیری بالای، قوام و استحکام بالا و  . . . می توان اشاره کرد . اگر چه ساخت این منهول ها باید در کارخانه انجام شود اما وزن پایین آن باعث می شود حمل و نقل آن آسان شده و به راحتی برای نصب آن اقدام نمود . در خصوص وزن پایین این منهول ها باید گفت که جنس پلی اتیلن نسبت به بتن بسیار سبک تر می باشد و در مقابل وزن خود استحکام بالایی نیز دارد . همین باعث شده از این نوع منهول ها استقبال بالایی شود . همچنین در خصوص نصب این منهول ها باید گفت که به علت وزن پایین آن به راحتی می توان آن را در هر مکانی نصب کرد و سختی های منهول بتنی را ندارد .

نکته مهم در خصوص منهول پلی اتیلن این است که هزینه ها در استفاده از این نوع از منهول بسیار کاهش می یابد زیرا منهول پلی اتیلنی سبک است و نصب و حمل و نقل آن به راحتی صورت میگیرد و نیازی به استفاده از ماشین آلات سنگین و یا تعداد زیادی کارگر نیست، برخلاف منهول بتنی.

ویژگی های منهول پلی اتیلن

پلی اتیلن طوری ساخته شده که در برابر خوردگی و مواد شیمیایی مقاوم است لذا تماس فاضلاب و مواد اسیدی یا شیمیایی باعث خوردگی و از بین رفتن آن نمی شود در حالی که در نوع آجری و بتنی چنین نمی باشد . احتمال خوردگی و پوسیدگی پلی اتیلن در محیطهای شیمیایی بسیار کم است و می توان از آنها برای چندسال استفاده کرد . همچنین وزن پایین آن باعث شده نصب منهول با سرعت انجام شود . زیرا آنها را بصورت پیش ساخته به محل منتقل می کنند و با توجه به وزن کم آن نیز نصب آن سریع قابل انجام است .

خاصیت انعطاف پذیری پلی اتیلن باعث شده احتمال شکستگی این منهول ها کاهش یابد زیرا این خاصیت باعث می شود در صورت ضربه خوردن به منهول شکستگی در آن ایجاد نشود . ضمن این که این جنس از منهول استحکام بالایی دارد و به راحتی در برابر ضربه ها از بین نمی رود . گفته می شود طول عمر این منهول ها حدود پنجاه سال می باشد .

در عین حال با منهول پلی اتیلن امکان دسترسی آسان به مسیر کابل‌های زیر زمین در سیستم‌های مخابراتی وجود دارد وتوانایی تعمیر و باز سازی منهول های فرسوده نیز امکان پذیر است. به علت انعطاف پذیری و مقاومت بالا منهول پلی اتیلن بر اثر زلزله  یا بر اثر ضربات و هر گونه حرکت یا ارتعاش وارد شده در خاک و یا در حین حمل و نقل و نصب آسیبی نمی بیند. و به دلیل عدم شکستگی و تخریب ،ضایعات فوق العاده پایین نیز دارد.

مواد اولیه جهت تولید منهول پلی اتیلن که رنگ روشن مواد پلی اتیلنی باعث ایجاد دید مناسب جهت نظافت مجاری فاضلاب می گردد و به کمترین نور برای رویت داخل آن نیاز است اما داخل منهول بتنی خشن است و به مرور زمان تیره و لجن گیر می شود بنابراین داخل شدن به منهول و ایجاد شرایط مناسب دشوار است.

به هر حال با تمام این اوصاف به نظر می رسد بهترین نوع منهول ها همین منهول پلی اتیلن می باشد که استقبال زیادی از آن بعمل آمده و تعداد آن روز به روز در دنیا بیشتر می شود .

مزایای منهولهای پلی اتیلن و فایبرگلاس نسبت به منهول سنتی ( منهول بتنی و آجری ) :

  • هزینه بسیار پائین در ساخت و راه اندازی منهول‌های پلی اتیلنی نسبت به منهول‌های بتنی
  • زمان بسیارکمتر در اجرای منهول‌های پلی اتیلنی نسبت به منهول‌های بتنی
  • مقاومت در برابر خوردگی مواد شیمائی مختلف به عنوان خاصیت منحصربه فرد منهول‌های پلی اتیلنی
  • عدم نیاز منهول‌های پلی اتیلنی به ماشین آلات سنگین برای اجرا
  • دوام بالای منهول‌های پلی اتیلنی در محیط‌های شیمیائی و یا بسیار مرطوب و در نتیجه افزایش طول عمر بهره برداری، مخصوصأ در مناطق مرطوب
  • عدم نیاز منهول‌های پلی اتیلنی به تعمیر و امکان تغییر طول منهول حتی پس از اتمام پروژه
  • سهولت در امر نگهداری با توجه به سطوح صاف و منظم در بدنه منهول‌های پلی اتیلنی
  • قابلیت نصب آسان منهول‌های پلی اتیلنی در خطوط انتقال فاضلاب و در نتیجه کاهش چشمگیر هزینه‌های اجرائی به ویژه در پروژهای بزرگ از مزایای منهول پلی اتیلنی می باشد .

قیمت منهول

قیمت منهول اعم از فاضلاب ، برق ، مخابرات ، آب و حتی منهول گاز وابسته به پارامترهای زیر است :

  • جنس بدنه آدم رو که کامپوزیت گران ترین و بتنی ارزان ترین خواهند بود
  • قطر منهول که مستقیما بر قیمت آدم رو تاثیر خواهد گذاشت
  • ارتفاع آدم رو نیز بصورت مستقیم در قیمت منهول تاثیر می گذارد.
  • تعداد ورودی و خروجی و قطر هر از این خروجی ها تاثیر خواهد گذاشت بر قیمت
  • پله دار بودن با نبودن منهول ها
  • در صورت استفاده از پلی اتیلن دوجداره یا تکجداره بودن آدم رو و استفاده از مواد hdpe و یا گرید 3840 روتاری
  • درخواست یا عدم درخواست درب منهول توسط کارفرما و جنس مورد درخواست که می تواند چدن ، فایبرگلاس ، پلی اتیلن ، کامپوزیت ، نانوکامپوزیت ، چدن بتن و چدت خاکستری باشد .
  • وجود یا عدم وجود آب زیر زمینی نیز در قیمت منهول تاثیر خواهد داشت .

در طراحی منهول نیز تمامی این موارد بعلاوه اصلی یا فرعی بودن مسیر و نوع فاصلاب یا پسابی که درون خطوط جریان خواهد داشت مد نظر قرار گرفته خواهد شد .

بمنظور طراحی منهول و شبکه جمع آوری فاضلاب پروژه خود و نهایتا استعلام قیمت منهول می توانید با شرکت های تولید کننده و سازنده منهولهای اماده و پیش ساخته و یا پیمانکارهایی که بمنظور ساخت منهول آجری و بتنی درجا می توانند به شما کمک کنند تماس بگیرید.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.