زندگینامه هومر ، نویسنده نویسنده‌ی فرضی ایلیاد و اودیسه

0

رشد و شکوفایی سده‌ی نهم یا هشتم پیش از میلاد ایونیا (ترکیه کنونی)

هومر نویسنده‌ی فرضی ایلیاد (Iliad) و اودیسه (Odyssey) است. این دو حماسه‌ی بزرگ یونان باستان همواره به شخصیت شبح گونه و خیالی هومر نسبت داده شده‌اند، اما درباره‌ی زندگی واقعی او اطلاعات چندانی در دست نیست، آنچه در این زمینه وجود دارد مجموعه‌ای از افسانه‌ها و داستان‌های ساختگی و نامعتبر تاریخی گردآوری شده به دست اشخاص است. اگر این فرض درست باشد که هومر نویسنده‌ی اصلی ایلیاد و اودیسه – در حماسه‌ی بزرگ یونان باستان – است، در این صورت او به راستی یکی از برجسته‌ترین هنرمندان ادبی جهان به شمار می‌آید.

افزون بر این، او یکی از اثرگذارترین نویسندگان به معنای وسیع است چرا که در روند خلق این دو حماسه، اساس آموزش و فرهنگ یونان در سراسر دوره‌ی کلاسیک را به روشنی نشان و محور اصلی آموزش انسانی را تا زمان امپراتوری روم و گسترش مسیحیت شکل داد. سروده‌های حماسی هومر، به طور غیرمستقیم از طریق آنه‌اید (Aeneid) منظومه‌ی درخشان ویرژیل (Virgil) (سروده‌ای که با تساهل پس از ایلیاد و اودیسه بسیار اثرگذار بود)، و به طور مستقیم بر اثر شکوفایی دوبارهی آن‌ها در نتیجه‌ی تأثیرپذیری‌شان از فرهنگ بیزانس از اواخر قرن هشتم پیش از میلاد به بعد، و نیز در پی‌گذار این سروده‌ها به ایتالیا به دست پژوهشگران و اندیشمندان یونانی که از امپراتوری عثمانی‌گریخته بودند، تأثیرات ژرفی بر فرهنگ نوزایی ایتالیا گذاشتند. از آن زمان به بعد گسترش ترجمه‌ها سبب شده که سروده‌های حماسی هومر مهم‌ترین سروده‌های سنت کلاسیک اروپایی به شمار آیند.

اشارات اولیه به هومر تاریخ تقریبی نخستین اشاره‌های تلویحی به هومر و نقل قول‌هایی از سروده‌های او، به می‌انه‌ی سدهی هفتم پیش از میلاد برمی گردد. آرخیلوخوس (Archiluchus) (شاعر غنایی یونان باستان. م. ) آلکمن (Alcman) (شاعر سرودپرداز یونان باستان. م. ) تیرتئوس (Tyrtaeus) (شاعر یونان باستان) کالینوس (Callinus) (شاعر مرثیه سرای یونانی. م. ) در سده‌ی هفتم پیش از میلاد، سافو (Sappho) و دیگران در اوایل سدهی ششم پیش از میلاد، همه در سروده ‌هایشان، درونمایه، وزن، شیوهی بیان و تجربه‌های عروضی به کار گرفته شده‌ی هومر را برگزیدند و در زمینه‌های یادشده از او پیروی کردند. در همان حال صحنه‌هایی از حماسه در آثار هنری، مردم پسند شد.

در اثر شبه هومری ( Pseudi- Homeric ) س رود آپولوی دلوس (Hymn to Apollo of Delos)، احتمالا متعلق به سال‌های پایانی سدهی هفتم پیش از میلاد، تصریح شده که سرودهی «مردی نابیناساکن خیوس

(Chios) صخره‌ای» است، اشار‌های مرتبط با یک سنت دربارهی خود هومر، پیدایش این دیدگاه که هومر پس روان و جانشینانی معروف به «پیروان هومر» داشت که مسئولیت حفظ و اشاعه‌ی سروده‌های حماسی‌اش را بر عهده گرفتند، دست کم به سال‌های آغازین سدهی ششم پیش از میلاد برمی گردد.

اندکی پس از این سال‌ها نوعی هومرپژوهی آغاز شد: تیگنز رگیوم (Theagnes of Rhegium) در ایتالیای جنوبی، در سال‌های پایانی سدهی ششم پیش از میلاد، نخستین تفسیر تمثیلی از تفسیر‌های نوشته شدهی متعدد در این زمینه را نگاشت. نوشتن داستان‌هایی از سده‌ی پنجم پیش از میلاد کاملا رایج بود. هراکلیتوس افسوسی، از فلاسفه‌ی پیشاسقراطی در نوشتن زندگینامه‌ی هومر)، درباره‌ی مرگ هومر به ماجرایی غیرواقعی و بی‌اهمیت اشاره می‌کند، این که او به علت ناکامی در پاسخ دادن به پرسش یک کودک در خصوص شپش‌های ناقل بیماری از غصه دق کرد، و نیز مسابقه‌ی میان هومر و هزیود (بعد از هومر کهن‌ترین شاعر یونان) در زمینهی ذکر بیشترین شمار نقل قول‌ها، ممکن است ریشه در سنت سوفیستی داشته باشد. هرودوت تاریخ‌نگار یونانی شکل بخشی به علم کلام یونانی را نسبت به هومر و هزیود تعیین و تصریح کرد که آن دو به طور منطقی نمی‌بایست بیشتر از ۴۰۰ سال پیش از روزگار خود وی، یعنی قرن پنجم قبل از میلاد زیسته باشند. این ادعای هرودوت باید با این فرض سطحی پذیرفته شده در بسیاری از محافل در سراسر دوران باستان مبنی بر اینکه هومر نباید چندان دیرتر از زمان وقوع جنگ تروا، که او شعر‌های زیادی درباره‌ی آن سروده، زندگی کرده باشد، در تضاد باشد.

اشعار و سرود‌های هومر بیشتر به گویش ایونیاند، با توجه به این امر، گمان همگانی در این خصوص که او اهل ایونیا (بخش مرکزی ناحیه‌ی ساحلی غربی آسیای صغیر) است، حدسی منطقی و معقول به نظر می‌رسد. مردم شهر‌های اسمیرنا (ازمیر) و خیوس مدعی بودند که هومر برخاسته از شهر‌های آن‌ها است و در این باره با هم رقابت می‌کردند (پیندار، شاعر قرن پنجم پیش از میلاد زادگاه هومر را به این دو شهر نسبت داده بود و بعد‌ها شهر‌های دیگر نیز به این رقابت پیوستند، با وجود این هیچ یادمان معتبر و مستندی در این مناطق به جا نمانده که نشان دهد در روزگار هومر در نواحی یادشده، فردی شهیر و صاحب نام، شاعری شفاهی یا غیر از آن، زیسته باشد.

نتیجه‌گیری‌های مدرن

دانشوران مدرن تنها در زمینهی محل عمومی فعالیت هومر با منابع کهن توافق نظر دارند. محسوس‌ترین شواهد باستانی در این زمینه، شواهد پس روان و جانشینان با «پیروان هومر» است که در جزیرهی ایونی خیوس (lonic Island of Chios) میزیستند.

باید اذعان کرد که در این باره که نویسنده‌ی اصلی ایلیاد و اودیسه یک نفر بوده، تردید وجود دارد. این تردید‌ها خود از دوران باستان آغاز شدند و بیشتر بر پایهی تفاوت ژانر یا گونه‌ی آن‌ها (ایلیاد با ژانر رزمی و حماسی، اودیسه پیکارسک (به سبک مقامه) و غالبأ تخیلی) استوار بودند، اما تردید‌های یادشده شاید با تفاوت‌های ظریف و نامحسوس واژگان، حتی جدا از کلماتی که موضوعات مختلفی آن‌ها را تحمیل کردند، تقویت شدند. همانندی‌های ایلیاد و اودیسه شاید تا حدی برخاسته از پیوستگی سنت حماسی شاعرانه‌ای اندک ورای این دو سروده قرار دارد.

تا حدودی براساس شواهد درونی این سروده‌ها که در شناسایی و تعیین دوران زندگی هومر به طور نسبی آگاهی دهنده و سودمنداند، نتیجه‌گیری این که زمان سرایش سرود‌های حماسی در مقیاس گسترده (به صورتی متفاوت از نمونه‌های بسیار کوتاه‌تر قبلی آن‌ها) شاید سدهی نهم یا هشتم، با توجه به چند ویژگی آشکارتر، سدهی هشتم پیش از میلاد باشد، استنتاجی معقول و پذیرفتنی به نظر می‌رسد. تاریخ پایان نگارش و نشر اودیسه ممکن است حدود سال‌های پایانی سدهی هشتم پیش از میلاد، و ایلیاد نزدیک به اواسط همین سده باشد. شاید اتفاقی نیست که سال‌های پایانی سدهی هشتم پیش از میلاد با برگزاری آیین‌های قهرمانی الهام گرفته از قهرمانان هومر و آغاز نقش بستن صحنه‌های حماسی روی گلدان‌های سفالی حدودأ هم زمان است.

هومر شاعری شفاهی

اگرچه نام هومر شناخته شده است و به طول عمر، روزگار و زمانه‌اش می‌توان پی برد، اما او در درجه‌ی نخست نما و نمودار سروده‌های درخشان است. کیفیت بالا و دل‌انگیزی سروده‌های هومر که از ذوق سرشار و جهان بینی‌اش سرچشمه می‌گیرند، ویژگی‌هایی ارزشمند و در خور توجه‌اند. اما این سروده‌ها ویژگی‌های مشخص‌تری از هومر و شیوهی شعری او را نشان می‌دهند. سنت هومری، سنتی شفاهی بود، شیوه‌ای که در آن شعر پس از سروده شدن، بدون دخالت نوشتن به طور شفاهی منتقل می‌شود. هومر، خود اصطلاح «آوازه خوان» را در مورد شاعر به کار می‌برد. آوازه خوان به طور معمول چه مقیم دربار سلطنتی بود و چه به دعوت طبقه‌ی اشراف کار هنری‌اش را اجرا می‌کرد، از شعر‌های نسبتا کوتاهی استفاده می‌کرد تا بتواند آن‌ها را در موقعیتی ویژه و استثنایی عرضه کند. این سروده‌ها باید رکن اصلی سنتی را تشکیل داده باشند که هومر آن را به ارث برده بود. به نظر می‌رسد کار ویژه‌ی هومر در این زمینه، ترویج مفاهیم سبک کاملا متفاوت شعر، در قالب تاریخی و ماندگار آن است که خواندنش به بیش از یک ساعت یا یک شب زمان نیاز داشت و از طریق این سروده‌ها، نسبت به شعر‌های بیشتر اپیزودی (بخش بخش)، داستانی و افواهی پیشینیان او، از نظر ادبی و روان‌شناسی می‌توان به مفاهیم نو و بسیار پیچیده‌تری دست یافت.

سروده‌ها

ایلیاد و اودیسه غیر از بازنمایی امکان تفسیر در مقیاس متوسط، مثال‌هایی برای برخی از ناسازگاری‌های کوچک همه‌ی شعر‌های شفاهی‌اند، و گاه ترکیب و ادغام موضوعات سنتی از طرف سراینده را در مقیاسی وسیع از طریق سرود‌ها نشان می‌دهند. با این همه، تأثیر فوق العاده یکی از یگانه‌سازی‌های نیرومند این سرود‌ها است.

منظومه‌ی حماسی ایلیاد شامل بیش از ۱۶۰۰۰ بیت است که خواندن آن به چهار یا پنج شب دراز، و یا شاید بیشتر، زمان نیاز دارد و در نمایه‌اش فقط شرح فشردهی کل جنگ طولانی علیه تروا (Troy) نیست. این سرودهی حماسی به طور همزمان بررسی آرمان حماسی با همهی تناقض‌های درونی، غرور آزمندانه و دیوانه‌وار، قدرت شکوهمند صرف حیوانی، انسانیت غایی هر چند احمقانه‌ی آن است. سرود‌های این اثر حماسی در واقع شرح داستان خشم آشیل (Achilles)، نامدارترین پهلوان یونان است، پهلوانی که ورود او درست در نخستین سرود اعلام می‌شود. اما حضور آشیل در هزاران بیت پیاپی این منظومه حضوری ناپیداست. بسیاری از ابیات سرود نخستین نشان می‌دهند که جنگ و درگیری بالا گرفته است.

در سرود شانزدهم که در آن از توافق سرنوشت ساز آشیل سخن به میان می‌آید، آشیل به گرامی‌ترین دوست خود پاترو کلوس (Patroclus) اجازه می‌دهد که از جانب او وارد صحنه‌ی جنگ شود، صحنه‌های نبرد طولانی که در آن جنگ تن به تن و درگیری‌های فردی جایگزین حرکات گروهی سپاهیان رقیب می‌شود. شعر رزمی بر پایه‌ی نمونه‌های واقعی استوار است و اغلب به مایه‌ها و عوامل تکرار شونده نیاز دارد، اما با این اپیزود‌های (بخش‌های بسیار فردی و مشخص، حرکات و عملیات حساب شده تغییر می‌یابد: فهرست گروهی از سپاهیان، جنگ تن به تن (دوئل) رسمی میان پاریس (Paris) و منلائوس (Menelaus)، آژاکس (Ajax) و هکتور (Hector)، در بازشناسی هلن (Helen) از شاهزادگان آخایی، و مواردی از این قبیل. با مرگ پاترو کلوس، که هومر دو سوم از اشعار سرود شانزدهم را به شرح نقش و دلاوری‌های او اختصاص داده، آشیل به صحنه‌ی جنگ بازمی گردد. در سرود ۲۲ آمده که آشیل، هکتور فریب خورده را به قتل می‌رساند. آشیل، پس از آن، جایگاه قهرمانی خود را از طریق بازی‌های مراسم تشییع جنازهی پاترو کلوس احیا کرد، در سرود نتیجه‌گیری آمده که خدایان او را مجبور می‌کنند که ارزش‌های متمدنانه و بلندنظری خود را با تحویل دادن جسد هکتور به پادشاه پریام (King Priam)، دوباره زنده کند.

هومر در منظومه‌ی حماسی اودیسه لحن و بیانی آرام و متین دارد و در روند سرایش سرود‌ها، گاه به اطناب روی می‌آورد، اما ساختار اودیسه هماهنگ‌تر و پیچیده‌تر از ایلیاد است. این اثر حماسی شرح بازگشت اودیسه به زادگاه خود ایتاکا (ایساکا) (Ithaca) است، همان جا که پنه لوپه (Penelope)، همسر وفادارش، و پسر جوانشان تلماکوس (Telemachus) تلماخوس) که در برابر خواستگاران متکبر پنه لوپه فاقد قدرت‌اند، زندگی می‌کنند، در حالی که پنه لوپه در قلب خود به بازگشت شوهر خود اودیسه به ایتاکا امید دارد. در جریان این رویداد‌ها تلماکوس (تلماخوس) پسر پاکزاد اودیسه، مخفیانه به جزیره‌ی پلوپونز (Peloponnese) سفر می‌کند تا از پدر خود (اودیسه)، خبری به دست آورد که در آنجا بانستور (Nestor)، منلائوس و هلن مواجه می‌شود.

پوزئیدون (poseidon) خدای دریا‌ها با سفر پرمخاطرهی اودیسه به جزیرهی کالیپسو (Calypso: ایزدبانوی آسمان، ماه، زناشویی. م. ) سرزمین فئاسی‌ها (Phaecians) مخالفت کرد. در سرود‌های بعدی وقایع عجیبی که برای اودیسه، پس از ترک تروآ پیش آمد، از جمله فرار او از غار سیکلوپس (Syclops) و پولیفموس (Polyphemus)، دنبال می‌شود. اودیسه شبانه و به طور ناشناس به زادگاه خود ایتاکا بازمی گردد و هومر تمامی رویداد‌های این بازگشت از جمله دیدار اودیسه با آتنا (ایزدبانوی پشتیبان او)، پنهان کاری ماهرانه‌ی اودیسه، خود – فاشگری او در نزد لومائوس (Lumaeus) خوکچران مورد اعتمادش، سپس در نزد تلماکوس (Telemachus)، و نقشه‌های پیچیدهی آن‌ها برای از سر راه برداشتن خواستگاران پنه لوپه همسر اودیسه را با بیان شیوای شاعرانه‌ای پی می‌گیرد. در پایان، پنه لوپه، همسر وفادار اودیسه او را که شبانه و به طور ناشناس به زادگاهش وارد شده بود، باز می‌شناسد. سخن به میان آوردن اودیسه در نزد همسرش پنه لوپه از دشواری‌ها و رنج‌هایی که طی سالیان دراز دوری از زادگاه خود از سر گذرانده بود، دیدار اودیسه با لائرتس (Laertes) پدر سالخوردهی خود، بازگردانده شدن اودیسه به ایتاکا، جزیرهی تحت فرمانروایی او و استقرار وی در آن به کمک آتنا (ایزدبانوی نگهبان شهر آتن)، درونمایه‌های سرود‌های پایانی منظومه‌ی اودیسه‌اند که هومر با زبان شاعرانه‌ی دل‌انگیزی آن‌ها را سروده است

تأثیر هومر در برخی از برجسته‌ترین اجزاء صوری شعر شاید ژرف‌ترین تأثیرات بوده است. دخالت و مشارکت خدایان در رویداد‌های زندگی انسان هم می‌تواند به آن‌ها اهمیت و اعتبار بخشد و هم بی‌اهمیت یاغم انگیزشان (تراژیک) کند. این امر باید از مدت‌ها پیش بخشی از سنت حماسی بوده باشد. اما تعدد و وفور تجمع خدایان در ایلیاد، یا مناسبات عجیب شخصی دوگانه و متضاد بین اودیسیوس (odysseus) و آتنا (Athena) در اودیسه، شاید ذوق و استعداد سراینده‌ی اصلی این دو منظومه را بازتاب می‌دهند. دو منظومه‌ی حماسی ایلیاد و اودیسه، جایگاه یگانه و بی‌مانندشان را مرهون پیوند و هم‌آمیزی آفرینشگرانه‌ی سنت و طرح، تغییرناپذیری بلورین سبک کلیشه‌ای و خودانگیختگی سیال و روان ژرف بینی درخشان انسانی‌اند. به هر روی، دو منظومهی یادشده‌ی ماندگار، برتری و سرآمدی‌شان را آنقدر مرهون دیرینگی و جایگاهشان در فرهنگ یونان به صورت کامل و یکپارچه نیستند، بلکه مدیون پیروزی بی‌زمان و همیشگی‌شان در بیان بسیاری از کامیابی‌ها و ناکامی‌های زندگی بشری در مقیاسی گسترده‌اند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

بهترین سریال های هندی | 49 سریال هندی تماشایی به همراه توضیحات

محتوای شرقی به صورت عام و فیلم‌ها و سریال‌های هندی به صورت خاص طرفداران خاص خودشان را دارند. به خصوص با توجه به کم‌مایه شدن سینما و تلویزیون آمریکا روز به روز افراد بیشتری رو به سریال‌های کره‌ای یا سینمای مستقل‌تر کشورهایی مثل اسپانیا و…

عکس‌های تاریخی که با دیدن آنها درمی‌مانیم که آنها واقعا در گذشته گرفته شده‌اند یا در یک آینده بهتر و…

گذشته بهتر بود یا آینده. این یک سوال باستانی است. معمولا ما تصور می‌کنیم که ترجیح دادن گذشته، تنها یک حس نوستالژیک خام است. چیزی که بن‌مایه فیلم نیمه‌شب در پاریس هم بود.اما گاهی ما پیش خودمان فکر می‌کنیم که این ترجیح و دوست داشتن، شاید…

سرژ ورونوف: پزشکی که بیضه‌های میمون‌ها را به مردها پیوند می‌زد تا آنها را جوان کند!

یکی از پر شورترین ارائه‌ها و سخنرانی‌ها در کنگره بین‌المللی جراحان در لندن در سال 1923 توسط جراح فرانسوی متولد روسیه به نام سرژ ورونوف انجام شد.سه سال پیش‌تر، ورونوف با آزمایش‌های بحث‌برانگیز پیوند غده‌ که به ادعای خودش آدم‌ها را چند…

چگونه ترانه Careless Whisper جورج مایکل موفق‌ترین موسیقی دوره حرفه‌ای او شد

برای پنجمین سال متوالی، ترانه‌ای که جورج مایکل در سال 1984 خوانده بود به عنوان آهنگ مورد علاقه بریتانیا انتخاب شد. این رتبه بندی بر اساس نظرسنجی Smooth Radio به دست آمد که بر اساس آن این ترانه 32000 رای به دست آورد. ترانه این سوپراستار فقید…

خارج از کادرهای عکس‌های مشهور چه گذشته؟ حالا کاربران می‌خواهد با هوش مصنوعی Generative Fill فتوشاپ…

هوش مصنوعی به سرعت در حال توسعه است و هر روز می بینیم که چقدر توسعه پیدا می‌کند. یکی از پیشرفت‌های تازهاخیراً ابزار جدید AI Generative Fill فتوشاپ بوده است.با کمک آن می‌توان بسیار ساده چیز ناخواسته‌ای را حذف کرد یا اشیایی را اضافه کرد…

نمونه‌های جالبی از اختراعاتی که فراموش شدند، یا تکامل یافتند یا به کلی به صورت دیگری تغییر پیدا…

در طی دهه‌ها و قرن‌های انسان‌های اختراعات گوناگونی کرده‌اند. از برخی از آنها در ابتدای امر تصور می‌شد که استقبال خوبی شود، اما در نهایت فراموش شدند، برخی با تغییرات نه چندان بنیادین همچنان به همان صورت تولید می‌شوند، برخی با تغییرات جدی و…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.