فیزیوتراپی ؛ درمانی با بازدهی بالا و کمترین عوارض

0

رپورتاژ

برای توضیح این که فیزیوتراپی چیست باید گفت که فیزیوتراپی یک روش درمانی مکمل است که با آموزش تکنیک های مختلف به بیمار، دردها، کشیدگی ها و آسیب های اندامی را بهبود می بخشد. مبنای روش های درمانی فیزیوتراپی، استفاده از حرکات اصلاحی و تجهیزات مخصوص است که در بیشتر موارد حتی در غیاب دارو هم تاثیر فوق العاده ای دارند.

فیزیوتراپی چیست و چگونه به درمان کمک می کند؟

احتمالا تاکنون با مواردی چون گرفتگی و درد در ناحیه گردن، کمر، زانو، ماهیچه ها و بافت های نرم بدن روبرو شده اید. در بسیاری از مواقع، هر کدام از این مشکلات را می توان با کمی استراحت بر طرف نمود. اما گاهی وضعیت کمی حادتر شده و نیاز به برخی درمان های تخصصی دارد. معمولا با مراجعه به یک پزشک متخصص متوجه می شوید که علاوه بر دارو، چند جلسه فیزیوتراپی هم برای شما تجویز می کند.

هر جلسه فیزیوتراپی، شامل انجام ورزش های اصلاحی توسط یک فیزیوتراپیست متخصص، ماهر و کارآزموده است که منجر به بازتوانی فرد می گردد. در اصل، درمان فیزیوتراپی شامل تشخیص دقیق ناحیه آسیب دیده، تعیین عامل درد و آسیب و در نهایت، انجام حرکات اصلاحی است که از شدت آسیب و درد می کاهد. بدون شک، تکرار این جلسات در سرعت بهبود بیمار و توانبخشی مجدد وی اثرگذاری ویژه ای دارد.

تا اینجا فهمیدیم که فیزیوتراپی چیست و چه کمکی به درمان بیماران می کند. وقت آن است که بدانیم فیزیوتراپیست کیست و چگونه در درمان بیماران سهیم است.

به چه کسی فیزیوتراپیست می گویند؟

فیزیوتراپیست یا PT، شخصی است که در دوران تحصیلات تکمیلی خود، به آموزش تخصصی در زمینه فیزیوتراپی می پردازد. خدماتی که یک فیزیوتراپیست به بیمار خود ارائه می دهد شامل معاینه، تشخیص و برنامه ریزی درمانی می شود. در اصل، فیزیوتراپیست با پرسش در زمینه های مختلف از بیمار، متوجه وضعیت بدن و اختلال ایجاد شده می شود و سپس برنامه درمانی را بر اساس پاسخ های بیمار، معاینات و تشخیص خود، طراحی می کند.

محل دقیق درد، زمان شروع درد، شدت درد، عواملی که منجر به تشدید درد می شوند، زمان هایی که درد در ناحیه آسیب دیده بیشتر حس می شود، حرکاتی که بر شدت درد تاثیری ندارند، سابقه بیماری هایی نظیر سرطان و سکته و داروهایی که بیمار در حال حاضر مصرف می کند از جمله مواردی هستند که یک فیزیوتراپیست ماهر و کار آزموده درباره آن ها سوال خواهد کرد. برای داشتن یک درمان کامل با بیشترین بازده لازم است که بیمار به همه این سوالات با دقت پاسخ دهد.

در بسیاری از موارد، دریافت خدمات فیزیوتراپی نیازی به مراجعه به پزشک متخصص طب فیزیکی و تجویز او ندارد. در واقع، شخص بیمار می تواند به یک فیزیوتراپیست باتجربه و شناخته شده مراجعه کرده و پس از بررسی های اولیه، تحت درمان قرار گیرد.

البته در مورد مشکلات خیلی جدی و آسیب دیدگی های حاد، لازم است تعامل با پزشک متخصص در گام اول و مراجعه به فیزیوتراپیست در گام بعد صورت گیرد. بدون شک، همکاری یک پزشک و یک فیزیوتراپیست خوب می تواند بهترین نتیجه درمانی و بیشترین سرعت بهبود را در پی داشته باشد.

یک فیزیوتراپیست خوب چگونه بیمار را درمان می کند؟

فیزیوتراپیست، بعد از بررسی مشکل بیمار، روش های مناسب برای کاهش درد و بهبود او را انتخاب خواهد کرد. بر اساس نوع مشکل شخص و شرایط جسمانی وی، فیزیوتراپیست از روش های مختلفی استفاده می کند که برخی از آن ها عبارت اند از:

  • یخ درمانی
  • استفاده از حرارت
  • انجام حرکات اصلاحی و ورزش درمانی
  • دستگاه های محرک الکتریکی و تنس
  • یونتوفورزیس
  • امواج فراصوت
  • لیزر درمانی و نور درمانی
  • مگنت
  • آب درمانی (استفاده از استخر، جکوزی و محیط های آبی)
  • ماساژ درمانی
  • استفاده از درمان های دستی
  • درمان از طریق کشش بدن
  • استفاده از روش نوار درمانی کششی

البته عمده افراد، فیزیوتراپی را با انجام حرکات ورزشی اصلاحی می شناسند. می توان گفت یکی از روش های درمانی اصلی فیزیوتراپی که یک فیزیوتراپیست خوب می تواند به کار گیرد، انجام حرکات ورزشی اصلاحی به طور همزمان با روش های درمانی دیگر است که عملا نتایج این درمان ها را ماندگارتر می کند. تکرار حرکات اصلاحی باعث می شود تا بیمار، توانایی های حرکتی خود را زودتر بازیابی کرده و حتی دامنه حرکتی خود را بهبود بخشد.

آگاهی بیمار از میزان پیشرفت و بهبود خود، به او کمک می کند تا انگیزه بیشتری برای پیگیری درمان داشته باشد. به همین دلیل، یک فیزیوتراپیست باتجربه، با نمایش روند درمان بیمار به صورت نمودار و مدل، به رغبت و انگیزه او برای درمان، جهت می دهد.

مراجعه به یک فیزیوتراپیست خوب و انجام جلسات فیزیوتراپی در یک کلینیک فیزیوتراپی برگزیده و مجهز، در درمان بهینه و نتیجه بخش بیمار نقش بسزایی دارد.

از فیزیوتراپی در چه مواردی استفاده می شود؟

پس از فهمیدن اینکه فیزیوتراپی چیست و فیزیوتراپیست چه کسی است، حال باید دید عمده کاربرد فیزیوتراپی برای چیست. می توان گفت که فیزیوتراپی تقریبا برای همه بیماری ها و مشکلات قابل انجام است. استفاده از فیزیوتراپی در درمان زانودرد، کمردرد، مشکلات گردن، بافت های نرم و ماهیچه ای بدن، آسیب دیدگی های مفاصل، اختلالات تنفسی و ریوی و نظیر آن ها، تاثیر شگفت انگیزی در کاهش درد و توانبخشی افراد دارد.

همچنین، در اشخاصی که به بیماری های ام اس و پارکینسون دچار شده اند، فیزیوتراپی می تواند به حفظ توانایی های حرکتی بیمار، برای مدت زمان بیشتر، کمک کند. برخی افراد نیز به دلیل آسیب های شدید زانو ناچار به انجام جراحی تعویض کشکک زانو می شوند. استفاده از خدمات فیزیوتراپی برای این گونه بیماران و کسانی که تحت جراحی هایی از این نوع قرار گرفته اند، بازتوانی را تسریع کرده و دردهای بعد از عمل را بهبود خواهد داد.

بیمارانی هم که در اثر سکته مغزی توانایی های حرکتی خود را از دست داده اند، می توانند با مراجعه به یک مرکز تخصصی فیزیوتراپی، تحت درمان قرار گیرند و با انجام حرکات اصلاحی، به بازتوانی مفاصل و اندام خود کمک نمایند. به جرات می توان گفت که درمان های فیزیوتراپی می توانند تا حد زیادی این گونه بیماران را برای انجام فعالیت های روزمره خود آماده سازند.

اگر از جمله افرادی هستید که مشکلات تنفسی و ریوی دارید، باید به شما بگوییم که فیزیوتراپی برای شما هم مفید است. در واقع، فیزیوتراپیست با آموزش نحوه صحیح نشستن و خوابیدن می تواند به شما کمک کند تا سطح اکسیژن خون خود را بالاتر برده و به این ترتیب، اکسیژن رسانی به سلول های بدن، با قدرت بیشتری انجام گیرد.

انجام فیزیوتراپی در منزل برای سالمندان و بیماران

برخی از بیماران به واسطه شرایط خاصی که دارند، قادر نیستند در محل کلینیک حاضر شوند و بنابراین می توانند خدمات فیزیوتراپی را در منزل و در زمان دلخواه خود دریافت کنند. انجام فیزیوتراپی در منزل، مزایای زیادی برای بیماران و سالمندان چه از نظر هزینه و چه از نظر راحتی پیشبرد فرایند درمانی در بر دارد. برخی از مزایای فیزیوتراپی در منزل عبارت اند از:

  • نیازی به رفت و آمد به کلینیک و انتظار زیاد، مخصوصا برای سالمندان، نیست
  • امکان استفاده راحت تر از خدمات فیزیوتراپی برای معلولان
  • تنظیم برنامه درمانی با برنامه های روزانه و زمان های فراغت بیمار
  • شروع درمان در سریع ترین زمان ممکن
  • ریشه یابی دقیق تر علت بیماری با بررسی مستقیم محیط خانه مثل محل تماشای تلویزیون و یا محل خواب توسط فیزیوتراپیست
  • زمینه سازی تکرار روزانه درمان با استفاده از ابزار و فضای موجود در منزل
  • آموزش صحیح و مستقیم به اطرافیان بیمار توسط فیزیوتراپیست برای کمک بیشتر به او
  • پرداخت هزینه کمتر برای هر جلسه فیزیوتراپی

انجام فیزیوتراپی در یک کلینیک تخصصی فیزیوتراپی مجهز

بیماران برای اینکه جلسات فیزیوتراپی خود را شروع کنند لازم است که به یک کلینیک تخصصی فیزیوتراپی مراجعه کنند. پیدا کردن این گونه مراکز مخصوصا در شهرهای بزرگ کار سختی نیست. اما فهمیدن این که کدام مرکز بهترین خدمات را ارائه می دهد، نیاز به تحقیق زیادی دارد.

آنچه مهم است تجهیزات کافی و فضای عالی و راحت است که باید برای انجام فیزیوتراپی بیماران فراهم شود. برای انجام فیزیوتراپی کمر، فیزیوتراپی گردن، فیزیوتراپی زانو، فیزیوتراپی ریه و مانند آن ها روش های درمانی مختلفی وجود دارد که باید بر اساس شرایط بیمار انتخاب شوند. طبیعی است که یک مرکز فیزیوتراپی باید بتواند امکان انجام اکثر روش های درمانی را ایجاد نماید تا نگرانی های بیمار را به حداقل برساند.

از آن مهم تر، انجام روش های درمانی فیزیوتراپی، لازم است تحت نظارت یک فیزیوتراپیست متخصص، باتجربه و ماهر انجام شود تا درمان به بهترین شکل ممکن صورت گیرد. بنابراین بهتر است به دنبال مرکزی شناخته شده متشکل از بهترین فیزیوتراپیست های شهر خود باشید.

هزینه درمان فیزیوتراپی چگونه تعیین می شود؟

میزان هزینه ای که بیمار باید بابت درمان فیزیوتراپی پرداخت کند، به عوامل زیادی بستگی دارد. برای مثال محل ایجاد عارضه، شدت بیماری و میزان آسیب ناحیه مورد نظر بر تعداد جلساتی که باید فرد تحت درمان قرار گیرد، تاثیرگذار است.

از طرفی، قیمت تجهیزاتی که برای روش های درمانی مختلف به کار می رود نیز در تعیین هزینه ها نقش مهمی دارد. می توانید برای کاهش هزینه ها، پیش از شروع دوره درمانی، از پوشش بیمه مورد استفاده خود نیز اطمینان حاصل کنید.

عوامل جانبی نظیر شهرت فیزیوتراپیست و دستمزد او، شناخته شده بودن مرکز و موقعیت جغرافیایی آن هم در تعیین هزینه های هر جلسه فیزیوتراپی تاثیرگذار خواهد بود.

نتیجه گیری

اکنون بر اساس توضیحاتی که در این مقاله ارائه شد، مطمئنا درباره اینکه فیزیوتراپی چیست و چه مزیت هایی دارد، اطلاعات کافی پیدا کرده اید. همچنین، می دانید که با بروز دردهای عضلانی و مفصلی آیا بهتر است به فیزیوتراپیست مراجعه کنید یا خیر.

لازم است بدانید که فیزیوتراپی برای بازتوانی به کار می رود و مشکلات شما را تا حدی می تواند برطرف نماید. بنابراین، باید نسبت به این درمان دیدی منطقی و واقع بینانه داشته باشید تا با مشاهده نتایج آن روحیه بهتری پیدا کنید.

در صورتی که تصور می کنید، در حال حاضر، مراجعه به یک فیزیوتراپیست خوب می تواند اختلال حرکتی ایجاد شده و یا دردتان را بهبود دهد، می توانید به دنبال یک مرکز فیزیوتراپی با بهترین خدمات در شهر خود باشید.

 

کلینیک تخصصی فیزیوتراپی ایرانیان در اصفهان با سرپرستی دکتر مهدی صدیقی، توانسته است فضایی عالی و امکاناتی فوق العاده برای ارائه بهترین خدمات درمانی فیزیوتراپی به بیماران خود، فراهم نماید. این کلینیک که در حال حاضر شناخته شده ترین کلینیک تخصصی فیزیوتراپی اصفهان به شمار می رود، با ارائه خدمات فیزیوتراپی در منزل نیز توانسته است شرایط درمانی راحت تر و کم هزینه تری را در اختیار بیماران خود قرار دهد.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5