آموزش تبدیل دستگاه فرز به اره برقی

0

رپورتاژ

احتمالاً بسیاری از ما تا به حال سعی کرده‌ایم تا از برخی از تجهیزات و دستگاه های مختلف در زمینه های دیگری نیز استفاده کنیم. در واقع با یک تیر، دو یا چند نشان را هدف قرار دهیم. در زمینه ابزارآلات برقی نیز به دلیل ماهیت برخی از وسایل و تجهیزات، این امکان وجود دارد. یکی از این دستگاه ها فرز یا مینی فرز است که قابلیت تبدیل به اره برقی دارد. البته این قابلیت به حدی نیست که بتواند مثل یک اره برقی عمل کند و بتواند جای آن را بگیرد.

پیش از آن که به چگونگی تبدیل فرز به اره برقی و بیان مراحل مختلف آن بپردازیم، بهتر است به این نکات توجه داشته باشید:

  • نخست آن که به خاطر داشته باشید که هر دستگاهی برای یک کار تخصصی ساخته می شود. در نتیجه اگر قصد استفاده تخصصی و دقیق تر دارید استفاده از فرز به جای اره برقی توصیه نمی شود.
  • با تبدیل فرز به اره برقی، دور الکتروموتور فرز حین کار به سرعت بالا می رود که این امر سبب ایجاد حرارت نسبتاً بالایی می شود. این حرارت می تواند سبب داغ شدن دستگاه و به دنبال آن آسیب به بخش های داخلی همچون سیم پیچ ها شده و طول عمر مفید دستگاه شما به شدت را کاهش دهد.
  • توان و قدرت دستگاه فرز در قیاس با اره برقی بسیار کمتر است.
  • به کمک تبدیل فرز به اره برقی تنها می توان شاخ و برگ های خشک و کوچک را برید و قابلیت برش چوب های تر وجود ندارد.
  • از آن جایی که فرز برای برش درخت و چوب طراحی نشده، در نتیجه تبدیل آن به اره موتوری و استفاده از آن سختی کار به مراتب بیشتری نسبت به خود اره برقی خواهدداشت.
  • تیغه اره در دستگاه تبدیل فرز اندازه های کوچکتری داشته و برخلاف اره برقی، بیشتر از یک سایز ساطور نمی توان روی فرز بست.

برای تبدیل فرز به اره برقی به چه چیزهایی نیاز داریم؟

اگر شما فرز یا مینی فرز دارید و می خواهید آن را به اره برقی تبدیل کنید، به یک سری رابط نیاز دارید. در واقع این رابط ها وظیفه فراهم کردن قابلیت های اره برقی را برعهده دارند. این رابط ها اغلب در قالب کیت یا گجت تبدیل فرز به اره زنجیری یا همان اره برقی در اختیار کاربران قرار می گیرد. در صورتی این کیت را ندارید با جستجویی ساده می توانید به راحتی نسبت به خریداری آن اقدام نمایید.

کیت تبدیل فرز به اره برقی دارای اقلام مختلفی است. براکت یکی از اصلی ترین این اقلام است. این قطعه فلزی به عنوان رابط بین قطعاتی که قرار است به فرز متصل شوند، عمل می کند. چرخ دنده، ساطوری و زنجیر از دیگر قطعات مهم و حیاتی در تبدیل فرز به اره زنجیری به شمار می رود. گارد محافظ، دستگیره، آچار و پیچ و مهره ها نیز از دیگر اقلامی است که در کیت تبدیل فرز به اره برقی وجود دارد و برای انجام مراحل مورد استفاده قرار می گیرند.

مراحل تبدیل فرز به اره برقی

حال که با کلیات تبدیل فرز به اره زنجیری یا همان اره برقی آشنا شدیم، نوبت می رسد تا دست به کار شده و با مراحل مختلف آن آشنا شویم. پیش از آغاز، باز هم یادآور می شویم که برای تبدیل فرز به اره شما به کیت تبدیل نیاز دارید که شامل قطعاتی است که برای انجام این مراحل موردنیاز خواهد بود.

گام اول، اتصال براکت به فرز

همان گونه که در بخش قبل اشاره شد، براکت یک قطعه فلزی است که بر روی فرز نصب می شود و سایر قطعاتی که در اره موردنیاز است به واسطه براکت به فرز متصل خواهند شد. لذا در گام نخست باید براکت را به قسمت گلویی فرز متصل کنیم. بدین منظور براکت از دو بخش تشکیل شده که با روی هم قراردادن آن ها احتمالاً دایره ای به قطر 42 میلی متر ملاحظه خواهید کرد. این دایره بایستی بر دور گلویی فرز نصب شود. در نتیجه در صورتی که این اندازه با قطر گلویی فرز شما برابر نباشد، عملاً امکان استفاده تبدیل وجود نخواهد داشت. در پایان به کمک پیج هایی که درون کیت تبدیل وجود دارد باید براکت را به گلویی فرز متصل نمایید.

جالب است بدانید اغلب براکت های موجود در کیت های تبدیل، قطری برابر 42 میلی متر دارند. لذا توصیه می کنیم پیش از اقدام به خریداری کیت حتماً به کمک ابزارهای دقیق اندازه گیری نظیر کولیس، قطر گلویی فرز را اندازه بگیرید.

 

گام دوم: اتصال چرخ دنده به فرز

پس از نصب براکت نوبت به اتصال چرخ دنده می رسد. این بخش شباهت زیادی به باز و بسته کردن پوسته یا سنگ به فرز دارد. دوک یا اسپیندل که بخش چرخنده فرز محسوب می شود، بخشی است که سنگ به آن متصل می شود. در نتیجه برای اتصال چرخ دنده تبدیل نیز به مانند سنگ فرز عمل می کنیم. اسپیندل فرز اغلب از مدل M10 یا  M14 هستند که مشکلی از بابت اتصال چرخ دنده اره نخواهند داشت. بدین منظور بایستی مهره اسپیندل را باز کرده و پس از قراردهی چرخ دنده، مجدد نسبت به بستن مهره اقدام نمود.

گام سوم: نصب ساطوری وزنجیر اره

ساطوری، دسته فلزی نسبتاً بلند اره برقی است که زنجیر اره به دور آن نصب می شود. پس از اتصال چرخ دنده نوبت به اتصال ساطوری به براکت می رسد. برای این کار حتماً توجه کنید که ساطوری در جهت صحیح خود قرار داشته باشد. این موضوع در دفترچه راهنما به کمک علائم و نشانه هایی به آن اشاره شده است.

قسمتی از ساطوری که به براکت متصل می شود حفره ای به شکل بیضی دارد که باید دقت شود تا بر روی خارهای درنظرگرفته در براکت، کاملاً فیکس شود. پس از قرار گیری ثابت ساطوری بر روی خارها، پیش از نصب مهره ها بایستی زنجیر اره نصب گردد.

برای نصب زنجیر توجه کنید که بخش برنده تیغه های زنجیر باید در جهت گردش فرز باشد. نصب اشتباه آن می تواند سبب پارگی یا کند شدن زنجیر، آسیب به فرز و یا بروز احتمال آسیب های جسمی به کاربر نظیر لگد دستگاه شود. جهت چرخش مینی فرزها اغلب ساعتگرد است. در نتیجه زنجیر نیز باید در این جهت نصب شود. زنجیر را دور چرخ دنده انداخته سپس آن را درون شیار ساطوری قراردهید.

حال نوبت به بستن مهره های متصل کننده ساطوری به براکت می رسد.

  • به خاطر داشته باشید، پیچی برای تنظیم کشش زنجیر موجود است که بین ساطوری و براکت نصب می شود. پیش از بستن ساطوری به برکت آن را در بین آن دو قراردهید. در این مرحله مطالعه دفترچه راهنما برای عدم اشتباه می تواند بسیار کمک کننده باشد.

 

گام چهارم: بستن دستگیره و بخش های محافظتی

پس از اتصال زنجیر و ساطوری، بخش اعظم کار انجام شده است. حال نوبت به برخی اقدامات حفاظتی و کاربردی می رسد. ابتدا باید قاب پلاستیکی براکت که در کیت تبدیل وجود دارد را ببندید. پس از آن نوبت به دستگیره و گارد حفاظتی می رسد. بهتر است با توجه به اینکه شما یا کسی که قصد استفاده از اره را دارد، راست دست است یا چپ دست، دستگیره گارد را متصل نمایید.

 

گام پنجم: تنظیم زنجیر و اتصال روغن دان

پس از طی این مراحل بایستی فرز تبدیل شده را برای انجام کار محک بزنید. با دست زنجیر را نگه داشته و کمی آن را تکان دهید یا میزان سفتی یا شل بودن آن را مشاهده کنید. در صورت تنظیم نبودن، می توانید به کمک پیچ گوشتی، پیچ تنظیم را سفت یا شل نمایید.

روغن دان از جمله ابزاری است که می تواند در کیت تبدیل باشد یا نباشد. در صورت وجود روغن دان که روی براکت درنظر گرفته شده بایستی کمی در آن روغن بریزید و پس از روشن کردن دستگاه با فشاردادن آن زنجیر را آغشته به روغن نمایید. در صورتی که روغن دان در کیت وجود نداشته باشد، شخصاً باید از یک ظرف و شیلنگ پلاستیکی استفاده نمایید. روغن دان پلاستیکی را بر روی پایه براکت قرار دهید و شیلنگ را نیز از محفظه مناسب درون براکت هدایت کنید. مشابه قبل، پس از روشن کردن دستگاه، زنجیر را آغشته به روغن نمایید.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم مراحل تبدیل فرز به اره برقی را به صورت گام به گام بیان نماییم. در نتیجه شما با داشتن فرز یا مینی فرز این قابلیت را دارید که به کمک کیت تبدیل، آن را به اره برقی تبدیل نمایید. البته که قدرت فرز تبدیل شده  زیاد نیست و تنها قادرید کارهای سبک و امور خانگی نظیر برش شاخ و برگ های خشک را با آن انجام دهید. درنتیجه، فرز تبدیل شده نمی تواند جای یک اره برقی که به صورت خاص برای چنین اهدافی طراحی شده را برای شما بگیرد. چرا که هم این کیت تبدیل عمر کوتاهی دارد و هم ممکن است به مرور به دستگاه فرز شما آسیب برساند.

لذا پیشنهاد می شود بجای این کار یک اره برقی کوچک خانگی تهیه کنید. چرا که هم اقتصادی تر است و هم کاربردی تر و با دوام تر. برای این منظور می توانید از مشاوره کارشناسان فروشگاه موتور برق شاپ استفده نمایید تا بهترین گزینه ها را با کمترین قیمت به شما پیشنهاد دهند.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5