آیا واقعا می‌توان سیستم ایمنی را تقویت کرد؟

0

وقتی که حس می کنید در حال سرما خوردن هستید،مکمل ویتامین C مصرف می کنید؟دکتر جین گانتر می گوید، مشکل این است که شما نمی توانید به واقع سیستم ایمنی خود را تقویت کنید.

بررسی شبکه ظریف سلول ها،بافت ها و اندام هایی که هر روز از ما محافظت می کنند، که جین گانتر دو نوع ایمنی را که در شناسایی و مبارزه با باکتری ها،ویروس ها،قارچ ها و سموم تخصص یافته اند به ما معرفی می کند.

اما چه کاری می توانیم انجام دهیم تا سیستم ایمنی را سالم نگهداریم


نوشیدنی زنجبیل و زردچوبه، شربت میوه اقطی،قرص‌های ویتامین c

هیچکس دوست ندارد مریض باشد، پس این کاملا قابل درک است که همه ما فریفته محصولاتی باشیم که به ما قول می‌دهند که سیستم ایمنی ما را قوی‌تر کنند.

مشکل این است که عموما افکارمان درباره سیستم ایمنی بدن اشتباه است. آن را مثل ماهیچه می‌دانیم که می‌توانیم با تغذیه، مقدار زیادی آنتی اکسیدان و مکمل‌ها آن را قوی کنیم. اما این کارکرد سیستم ایمنی بدن نیست. از آنجایی که سیستم ایمنی می‌تواند سرکوب شود و کم‌تر مؤثر باشد مثلا در افرادی که شیمی درمانی دریافت می‌کنند اینجا برعکس، تقویت سیستم ایمنی به طور کلی، اتفاق نمی‌افتد.

سیستم ایمنی بدن، از ما در مقابل باکتری‌ها،ویروس‌ها، قارچ‌ها و سموم محافظ می‌کند ما با یک بنیان ثابت رو به رو می‌شویم این همین طور یک بخش جدایی‌ناپذیر در درمان زخم‌ها به شمار می‌رود. آن یک شبکه ظریف از سلول‌ها، بافت‌ها و اندام‌ها است که همه‌شان با هم کار می‌کنند.

شما می‌توانید به سیستم ایمنی به چشم دو بخش گسترده نگاه کنید، ایمنی ذاتی و ایمنی تطبیقی ایمنی ذاتی به معنی مکانسیم‌های دفاعی غیر اختصاصی هستند، و این اولین خط دفاعی بدن است. آن به مبارزه با عوامل بیماری زا قبل از ایجاد مشکل برای‌مان کمک می‌کند. این مانند نگهبان یک ساختمان عمل می‌کند. ایمنی ذاتی مهاجمان را از بدن دور می‌کند یا آن ها را بعد از مدتی کوتاهی پس از ورودشان خنثی می‌کند،تا مشکلی در داخل ایجاد نکنند. آن فقط می‌تواند خودی‌ها را شناسایی کند، یعنی آنچه می‌توانند وارد ساختمان شوند و غیر خودی‌ها یعنی آنچه که اجازه ورود ندارند. به موانع فیزیکی پوست ما فکر کنید، مو های بینی یا مژه‌هایی که با پلک زدن الودگی‌ها را دور می‌کنند، حتی ترشحات واژن که مانع از عفونت می‌شوند.

حال اگر عامل بیماری‌زا موفق به عبور از اولین خط دفاعی شود، ما یک لایه دفاعی دیگر هم داریم، سیستم ایمنی تطبیقی، که آن پیچیده‌تر و دقیق‌تر از نگهبان‌های ساختمان است. سیستم ایمنی تطبیقی به آنتی ژن عکس العمل نشان می‌دهد. آنتی‌ژن‌ها پروتئین‌های خاصی هستند که بر روی عوامل بیماری‌زا قراردارند، که به شناسایی نوع عامل بیماری‌زا کمک می‌کنند. چیزی مانند برچسب اسم. سیستم ایمنی بدن شما پیوسته آن برچسب‌ها را می‌خواند، و وقتی که یکی از آن‌ها به عنوان لیست سیاه شناسایی شد، سیستم ایمنی تطبیقی، سلول‌های ایمنی ویژه‌ای برای حمله ایجاد می‌کند، که به آن‌ها سلول‌های سفید اختصاصی یا لنفوسیت‌ها می‌گویند.

حال شگفت این است که: سیستم ایمنی این پروسه‌ها را یادش می‌ماند. بنابراین دفعه بعد که در معرض همان عوامل بیماری‌زا قرار بگیریم، سیستم ایمنی ما آن را تشخیص می‌دهد و به یاد می‌آورد که چگونه پاسخ دهد. در حالی که مطمئن نیستیم چه تعداد آنتی ژن‌های مختلف را می‌تواند شناسایی کند بعضی دانشمندان معتقند که ما بیش از یک میلیارد پادتن می‌سازیم. اما چیز مهمی که باید یادمان باشد این هست که سیستم ایمنی ما بخش‌های بسیار مختلفی دارد که نقش‌های مختلفی بازی می‌کنند. که این چیزی است که مفهوم «تقویت» را مشکل‌ساز می‌کند.

وقتی مردم می‌گویند «تقویت سیستم ایمنی»، اصلا منظورشان از این چیست؟ آیا منظورشان ترشح بیشترهیستامین است آن ترشح می‌شود وقتی که در معرض پیچک سمی هستید؟ در واقع آن، خارش شما را شدیدتر می‌کند. آیا منظور آن ها افزایش بیشتر سلول‌های T و B است؟ این ممکن است باعث حمله بدنتان به سلول‌های خودی شود، همانطور که دربیماری خودایمنی می‌بینیم؟ به جای فکر در مورد ماهیچه‌ایی که می توانید آن را تقویت کنید با یک تمرین ساده، یک مثال بهتر، می‌تواند یک باغ باشد.

سیستم ایمنی شما شامل اجزا بسیاری است، مانند یک باغ که گیاهان بسیاری دارد. هر گیاه فقط به مقدار مناسبی از آفتاب ، سایه و آب نیاز دارد. مقدار زیادی آفتاب ممکن است به یک گیاه کمک کند اما دیگری را خراب کند. افزایش هر گونه عاملی می‌تواند تعادل اکوسیستم را به طور کلی از بین ببرد. اگر تمام مواد مغذی را از رژیم سالم و متعادل دریافت می‌کنید، استفاده کردن از یک ویتامین خاص به کارکرد کلی سیستم ایمنی شما کمک نمی‌کند. برای بعضی از ویتامین‌ها اگر شما بیش از مقدار خود مصرف کنید بدن شما مقدار اضافی را از خود دفع می‌کند. مکمل‌های ویتامین فقط در صورتی نیاز است که کمبود جدی و واقعی آن را نیاز دارید. در واقع، بعضی پژوهش‌ها درباره ویتامین‌ها و مکمل‌ها می‌گویند که، وقتی آن‌ها از نظر پزشکی ضروری نباشند، ممکن است اثر منفی بگذارند. این اتفاق در مواجه با سیستم ایمنی به طور قطع اشتباه پیش می‌رود، مثل حساسیت یا بیماری خود ایمنی و شکست در راه گرفتن سلول های غیر خودی. اما علت تک تک این‌ها پیچیده و گاهی کاملا قابل درک نیستند. و قطعا آن‌ها با تعدادی قرص‌های معجزه‌گر تقویت کننده سیستم ایمنی حل نمی‌شوند.

اگر چه یک چیزی بارها و بارها نشان داده است که برای سیستم ایمنی خارق العاده است. واکسن‌ها. واکسن‌ها به معنای واقعی نبوغ هستند. آن‌ها حاوی قسمت‌های ضعیف یا غیرفعال عامل بیماری‌زا هستند، مانند آنفلوانزا که شامل برچسب های آنتی‌ژنی است. آن‌ها بدن را به ساخت پادتن تحریک می‌کنند بدون نیاز به بیمار شدن از آن بیماری در وهله اول. به‌جای تقویت کلی سیستم ایمنی، واکسن‌ها به بدن آن چرا که نیاز به عکس‌العمل درباره یک نوع خاص عامل بیماری‌زا است در حالت سریع و تهاجمی می‌دهند. بنابراین واکسیناسیون خود را انجام دهید و هر سال واکسن آنفولانزا بزنید. رژیم سالم و متعادل مصرف کنید. اگر شما سیستم ایمنی قوی می‌خواهید، سیگار نکشید و سعی کنید به‌اندازه بخوابید. در غیر این صورت فقط اجازه دهید سیستم ایمنی بدن کارهای خود را انجام دهد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر مجموعه ارباب حلقه‌ها را پیکسار بازسازی کند …

مجموعه فیلم ارباب حلقه‌ها به کارگردانی پیتر جکسون و بر اساس رمان فانتزی حماسی نوشته جی. آر. آر. تالکین، دارای شخصیت‌های متنوعی بود. برخی از آنها اینها هستند:فرودو بگینز (با بازی الیجا وود): قهرمان داستان، فرودو، هابیتی است که تبدیل به…

روسای جمهوری آمریکا به صورت تصاویر خیالی شبیه گیم‌های رل پلیینگ ژاپنی!

توجه: تصاویر را میدجرنی ساخته و سازنده ظاهرا فارغ از سمت و سوی سیاسی و فقط یک نوع بیان هنری دست به این کار زده است.جو بایدن:دونالد ترامپ:باراک اوباما:جورج دبلیو بوش:بیل کلینتون:جورج بوش پدر:…

عملیات گانرساید: حمله نروژ به تاسیسات آب سنگین نازی‌ها که آنها را از بمب اتمی محروم کرد

سرهنگ ارتش سلطنتی نروژ، لیف ترونستاد، پس از تحویل کپسول‌های انتحاری، به سربازانش اطلاع داد: «نمی‌توانم به شما بگویم که چرا این مأموریت اینقدر مهم است، اما اگر موفق شوید، برای صد سال در خاطره نروژ زنده خواهد ماند.»با این حال، این…

چگونه با بدشانسی کنار بیاییم + گالری عکس از انواع بدشانسی‌ها!

کنار آمدن با بدشانسی یا شرایط ناگوار می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما چندین استراتژی وجود دارد که می‌تواند به ما برای کنار آمدن با این شرایط کمک کند:احساسات بعد رخداد را بپذیرید: طبیعی است که هنگام مواجهه با بدشانسی احساس ناامیدی،…

داستان تکامل اتاق خواب‌ها از دوران انسان‌های اولیه تا اتاق‌ خواب‌های هوشمند + گالری عکس

تکامل اتاق خواب‌ها تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تغییرات فرهنگی، فناوری و اجتماعی قرار گرفته است. با گذشت زمان، اتاق خواب‌ها از فضا‌های خواب ساده به پناهگاه‌ها و آسایشگاه‌های چند منظوره و شخصی تبدیل شده‌اند.مروزی کوتاه بر تکامل آنها:…

شوخی با مجسمه‌ها – وقتی حال مردم خوش است!

شوخی و طنز هم حال و هوای خاص خودش را می‌طلبد. مردم اگر از نظر پیشبینی شرایط اقتصادی آینده و وضعیت رفاه اکنون، آرامش و اطمینان خاطر لازم را داشته باشند و اگر بتوانند خود مقوله فرهنگ و اخلاق و دانش خود را ارتقا بدهند، شرایظ ظاهری و باطنی دیگر…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.