سونوگرافی برای تشخیص عفونت

0
رپورتاژ

یکی از بیماری هایی که توسط ارگانیسم هایی همچون باکتری ها و ویروس ها در بدن ایجاد می شوند، بیماری های عفونی هستند. البته بسیاری از ارگارنسیم ها در بدن زندگی می کنند و ضرری هم برای انسان ندارند ولی برخی از آنها، بیماری زا هستند. یکی از بهترین ابزارها برای تشخیص این بیماری ها، استفاده از سونوگرافی است.

سونوگرافی برای تشخیص عفونت

بیماری‌های عفونی علائم مختلفی دارند و گاها می‌توانند بسیار دردناک باشند. اکثر بیماری‌های عفونی به کمک علائم و نشانه‌هایی که در بدن ایجاد می‌کنند، شناخته می‌شوند. اما پزشکان برای تشخیص دقیق‌تر باید از تجهیزات و ابزارهای پیشرفته مثل دستگاه سونوگرافی استفاده کنند. در ادامه درباره تشخیص بیماری‌های عفونی و نوع عفونت به کمک دستگاه سونوگرافی صحبت می‌کنیم.

انواع عفونت و روش های تشخیص آنها

عفونت ها نه تنها انواع مختلفی دارند، بلکه با شدت‌های مختلفی در بدن بروز می‌کنند. عفونت ممکن است از طریق نقاط مختلف بدن مثل دهان، مثانه یا بینی وارد بدن شود. ارگانیسم‌های عفونت زا مثل باکتری‌ها یا ویروس‌ها ممکن است در هر یک از اندام‌های بدن منتشر شوند. بروز عفونت، فعالیت‌های روزانه شما را مختل خواهد کرد و باعث می‌شود بیمار درد زیادی در اندام آلوده شده احساس کند.

ممکن است پزشک با استفاده از علائم و نشانه‌های بیماری، به سرعت نوع عفونت را تشخیص دهد و با تجویز دارو مشکل شما را برطرف کند. معمولاً در کنار تشخیص ظاهری، لازم است از دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته مثل سونوگرافی برای تشخیص دقیق‌تر استفاده شود.

1.       عفونت لگن

عفونت لگن نوعی بیماری است که در دستگاه تناسلی بانوان بروز می‌کند. باکتری و ویروسی که وارد بدن می‌شود، در نهایت به درون رحم انتشار پیدا خواهد کرد. این ارگانیسم بعد از گذشت مدتی وارد اندام‌های لگن خواهد شد.

اکثر افرادی که به عفونت لگن مبتلا می‌شوند، درد زیادی در ناحیه شکم احساس می‌کنند. همچنین تب و درد، افزایش ترشحات واژن و خستگی نشانه‌هایی از عفونت لگن هستند. پزشک با کمک این نشانه‌ها قادر است تا حدودی بیماری را تشخیص دهد. در ادامه برای تشخیص دقیق‌تر از سونوگرافی واژینال استفاده می‌شود. روش‌های دیگر برای تشخیص عفونت رحم شامل موارد زیر هستند:

  • کشت و اسمیر ترشحات از دهانه رحم
  • بیوپسی اندومتر یا حفره داخلی رحم
  • آزمایش خون و ادرار
  • لاپاراسکوپی

2.       عفونت اداری

سونوگرافی برای عفونت اداری

عفونت ادراری یکی از رایج‌ترین انواع عفونت است که در بخش‌هایی مثل کلیه، مثانه و مجرای ادراری بروز می‌کند. این نوع عفونت در بانوان بیشتر از آقایان مشاهده شده است. اگر به سرعت برای درمان عفونت ادراری به پزشک مراجعه کنید، ممکن است با کمک دارو بتوانید این بیماری را درمان کنید.

ولی عفونت شدید و عدم رسیدگی به آن در طولانی مدت، بسیار آزار دهنده است. چرا که ممکن است با علائمی مثل درد، سوزش و خارش شدید همراه باشد. این عفونت به راحتی به سایر اندام‌های بدن مثل کلیه‌ها منتقل می‌شود.

  • روش‌های مختلفی برای تشخیص این عفونت طراحی و ابداع شده است. به عنوان مثال، کشت ادرار یکی از بهترین روش‌ها برای بررسی باکتری‌ها یا ارگانیسم‌های داخلی بدن است.
  • روش دیگر تصویربرداری ام آر آی، سی تی اسکن و سونوگرافی است. از دستگاه سونوگرافی پرتابل نیز می‌توان برای تشخیص این بیماری استفاده کرد.

3.       عفونت رحم

عفونت رحم یک بیماری رایج در بانوان است که ممکن است در هر سن و سالی بروز کند. دلایل مختلفی باعث بروز بیماری عفونت رحم می‌شود. مراقبت از واژن و رعایت بهداشت شخصی باعث می‌شود که عوامل آلوده و عفونت‌زا توانایی ورود به رحم را نداشته باشند. معمولاً بسیاری از عوامل آلوده و عفونی از طریق پوشیدن لباس زیر نامناسب یا عدم شستشوی مناسب، روی سطح واژن انتشار پیدا می‌کنند.

این عوامل بیماری‌زا به مرور می‌توانند از طریق لوله فالوپ وارد تخمدان و رحم شوند. اگر بیماری عفونت رحم نادیده گرفته شود، ممکن است باعث بروز بیماری‌های خطرناک مثل سرطان رحم شود. با توجه به اینکه اکثر بانوان چندین بار در طول زندگی خود عفونت رحم و واژن را تجربه می‌کنند، پزشکان سعی می‌کنند ابتدا با کمک دارو و آنتی بیوتیک‌ها این بیماری را کنترل کنند.

در صورتی که عفونت رحم تشدید شود، ممکن است از روش‌های دیگری مثل سونوگرافی واژینال یا کشت ادرار برای بررسی و تجزیه و تحلیل عوامل بیماری‌زا استفاده شود. همچنین ممکن است آزمایش‌های زیر برای بررسی نوع ارگانیسم‌های خطرناک که داخل رحم قرار دارند انجام شود.

  • آزمایش میزان رسوب گذاری اریتروسیت
  • تعیین مقدار پروتئین C موجود برای مشخص کردن تعداد گلبول‌های سفید یا همان (wbc)

آیا امکان تشخیص انواع عفونت با سونوگرافی وجود دارد؟

آیا امکان تشخیص انواع عفونت با سونوگرافی وجود دارد؟

سونوگرافی بهترین راه حل برای تشخیص انواع عفونت است. در روش سونوگرافی از امواج صوتی برای تشخیص ناهنجاری‌های درون رحم، لگن و سایر اندام‌ها استفاده می‌شود. سونوگرافی ممکن است به دو شکل انجام شود.

  • یکی از روش‌ها، انجام سونوگرافی شکم است که برای بررسی اندام‌های داخلی مثل تخمدان، رحم، کلیه‌ها یا لگن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • روش دیگر سونوگرافی واژینال است که به شکل دقیق‌تر و بهتر وضعیت لوله فالوپ و دهانه رحم را بررسی می‌کند.

بنابراین با کمک سونوگرافی می‌توان انواع عفونت را تشخیص داد و اندام‌های داخلی بدن را بررسی کرد. گاهی اوقات ممکن است نتایج حاصل از سونوگرافی با اشتباه همراه باشد. در این حالت است که پزشک از روش‌های دیگر مثل آزمایش یا تجزیه و تحلیل ادرار استفاده می‌کند.

بهترین دستگاه سونوگرافی برای تشخیص عفونت

از دستگاه های سونوگرافی برای تشخیص بیماری های بسیاری استفاده می شود. این دستگاه، حتی کاربردهای زیبایی هم دارد و برای تزریق بوتاکس و ژل از ان کمک گرفته می شود. اگر می خواهید نحوه جلوگیری از عوارض بوتاکس با کمک این دستگاه را بدانید، به این مقاله از سیمرغ مراجعه کنید.

دستگاه‌های سونوگرافی، برند‌ها و شکل‌های مختلفی دارند، اما کاربرد همه آنها یکسان است. برخی از دستگاه‌های سونوگرافی با ابعاد و اندازه بزرگتر در کلینیک‌های سونوگرافی مورد استفاده قرار می‌گیرند که به دستگاه سونوگرافی کلینیکی مشهور هستند. انواع دیگر از دستگاه‌های سونوگرافی، شامل دستگاه سونوگرافی پرتابل است که برندهای مختلفی دارد.

دستگاه سونوگرافی هندهلد یک دستگاه کوچک است که با قیمت بسیار پایین‌تر از دستگاه سونوگرافی کلینیکی به فروش می‌رسد. این دستگاه‌ها بدون صفحه نمایشگر به فروش می‌رسند. در اکثر موارد باید از گوشی تلفن همراه یا تبلت به عنوان صفحه نمایشگر استفاده کرد.

با کمک دستگاه سونوگرافی پرتابل می‌توان انواع بیماری‌های عفونی را بررسی کرده و به نتایج دقیقی رسید. برای خرید بهترین دستگاه سونوگرافی پرتابل، باید ابتدا نوع فعالیت پزشکی خود را مشخص کنید. برای رفع اختلالات حرکتی با کمک سونوگرافی پرتابل می توان اقدام کرد. حتی برای تشخیص بیماری هایی مثل مشکلات کبدی، سونوگرافی های بارداری و … نیز پزشکان می توانند از این دستگاه ها استفاده کنند.

کلام آخر

همانطور که گفته شد، ورود میکروارگانیسم‌های گوناگون مثل باکتری‌ها یا ویروس‌ها به بدن، باعث بروز بیماری‌های عفونی می‌شود. بیماری‌های عفونی باید در همان ابتدا تشخیص داده شده و برای درمان آنها اقدام شود. نادیده گرفتن طولانی مدت بیماری‌های عفونی بدن، ممکن است باعث بروز بیماری‌های خطرناکی شود. اکثر بیماری‌های عفونی با کمک نشانه‌های ظاهری مثل تب، اسهال یا سردرد تشخیص داده می‌شوند. پزشکان از روش‌های دیگری مثل سونوگرافی یا لاپاراسکوپی برای تشخیص دقیق و درمان بهتر کمک می‌گیرند.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.