جاه‌طلبی جدید گوگل: خودروهای بدون راننده

14

هر کسی که در پیچ و خم‌های بزرگ‌راه شماره یک بین سانفرانسیسکو و لوس آنجلس رانده باشد، ممکن است به یک خودروی تویوتای پریوس عجیب و غریب برخورده باشد که استوانه‌ای بر سقف آن نصب شده. اگر هم بیشتر دقت کرده باشد، متوجه می‌شود که شخصی که در خودرو است، خودرو را نمی‌راند!

در واقع این خودرو، یکی از پروژه‌های سری گوگل است که در آن روی وسایل نقلیه با توانایی هدایت خودکار با استفاده از نرم‌افزار هوش مصنوعی کار می‌شود. این نرم‌افزار بایستی بتواند هر چیزی را پیرامون خودرو حس کند و تصمیم‌گیری‌های انسان را تقلید کند.

تا به حال، گوگل هفت خودروی آزمایشی ساخته است که این خودروها در مجموع هزار مایل را بدون مداخله انسان و 140 هزار مایل را با کنترل‌های انسانی گاهگاهی طی کرده‌اند. حتی یکی از این خودروها در خیابان لومبارد سانفرانسیسکو که یکی از پرشیب‌ترین و پرپیچ و خم‌ترین خیابان‌های امریکا است، مورد آزمایش قرار گرفته است.

ما سال‌های زیادی با زمانی که واقعا بتوانیم از خودروها خودکار استفاده کنیم، فاصله داریم، اما گمان می‌رود که این خودروها بتوانند مانند اینترنت، در زندگی ما تحول ایجاد کنند. رانندگان روباتی می‌توانند از انسان‌های سریع‌تر عکس‌العمل نشان بدهند، آنها دید 360 درجه دارند، حواسشان پرت نمی‌شود، خواب‌آلوده نمی‌شوند و الکل هم مصرف نمی‌کنند. در سال 2008، بیش از 37 هزار نفر در ایالات متحده در جریان تصادفات کشته شدند. کارشناسان عقیده دارند که استفاده از فناوری می‌تواند ظرفیت جاده‌ها را دو برابر کند، چرا که خودروها در عین رعایت ایمنی می‌توانند در فاصله نزدیک‌تری از هم حرکت کنند. این خودروهای رویایی می‌توانند سبک‌بال‌تر حرکت کنند و در مصرف سوخت هم صرفه‌جویی کنند.

اما مسلم است که برای اینکه بتوانیم جان و مال خودمان را دراختیار این سامانه های هوشمند بگذاریم، این سامانه‌های باید نسبت به سیستم‌های کامپیوتری کنونی که در مواردی «کرش» می‌کنند یا با ویروس‌ها و قارچ‌ها آلوده می‌شوند، قابل اعتمادتر شوند.

گوگل با این پروژه جاه‌‌طلبانه‌ و انقلابی‌اش، تا حدی از پروژه‌های اصلی شرکت‌های «سیلیکون ولی» که این روزها بیشتر در زمینه شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های دیجیتال است، فاصله گرفته است.

خودروی تویوتای پریوس گوگل، مجهز به حس‌گرها و برنامه راهبری به واسطه GPS ‌است. به خودرو نقشه دقیقی از وضعیت آب و هوا هم داده می‌شود.

کریستوفر اورمسان – یک دانشمند علوم روباتیک از دانشگاه کارنیگی ملون- شخصی است که درخودرو می‌نشنید و بر کار خودرو نظارت می‌کند، او او تنها دوبار مجبور به مداخله در کار سیستم خودکار رانندگی شده است: یک بار وقتی بود که دوچرخه‌سواری چراغ قرمز را رد کرده بود و بار دیگر وقتی بود که خودرویی ناگهان در جلوی ماشین او توقف کرده بود و برای ورود به یک پارکینگ، دنده عقب رفته بود. البته در هر دو بار به نظر می‌رسید سیستم خودکار بتواند از پس موقعیت غیرمترقبه برآید.

گوگل با این پروژه نشان داد که هنوز شرکت جوانی است که هوش قمار فناوری و سودای وارد شدن به حیطه‌های دیگر را دارد. اما حتی خوشبین‌ترین کارشناسان‌ هم تخمین می‌زنند تا عرضه مدل تجاری خودروهای خودکار، دست کم هشت سال فاصله داشته باشیم.

آینده‌ای را تصور کنید که گوگل درست مثل امروز که سیستم عامل موبایل اندرویید را به سازندگان گوشی‌های موبایل می‌فروشد، فناوری راهبری خودکار و همچنین اطلاعات مروبط به جاده‌ها و سرویس‌های راهبری را بفروشد!

اما در عین حال از هم‌اکنون ادم به این فکر می‌افتد که در صورتی که در آینده تصادفی رخ بدهد، چه کسی باید پاسخگو باشد، آدمی که در خودرو نشسته یا سازنده نرم‌افزار؟! حتی هم‌اکنون هم حرکت آزمایشی خوذروهای گوگل خالی از اشکالات قانونی نیست، اما از آنجا که در این خودروها همواره راننده‌ای حضور دارد که می‌تواند اشتباهات هوش مصنوعی را اصلاح کند، با قوانین رانندگی کالیفرنیا مغایرتی پیش نیامده است.

منبع: نیویورک تایمز


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

آیا تا حالا عکس‌های باکیفیت از فضای داخلی پنهان سازهای موسیقی مختلف دیده بودید؟!

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که داخل سازها و آلات موسیقی چگونه است؟در کودکی و نوجوانی بسیار پیش آمده بود که وسایل الکترونیکی را باز کرده باشیم. اما خب آنها پیج داشتند و ما خودمان را متقاعد می‌کردیم که دوباره می‌توانیم سر هم‌شان…

مورد عجیب بیمار M: مردی که گلوله‌ای به سرش خورد و بعد همه چیز را وارونه می‌دید!

بر اساس گزارش موردی که به تازگی منتشر شده است، یکی از منحصر به فردترین و عجیب‌ترین موارد آسیب مغزی در تاریخ شرح داده شده: این مورد با نام مستعار بیمار M، نامیده می‌شود که در سال ۱۹۳۸ در جریان جنگ داخلی اسپانیا به سرش گلوله خورد و بعد آن…

بازسازی چهره شاعران ایرانی به کمک هوش مصنوعی Midjourney (میدجرنی)

چه کسی می‌داند مولدهای متن به عکس هوش مصنوعی در آینده به کدام سمت خواهند رفت. به نظر من روز به روز پیشرفته‌تر و متنوع‌تر می‌شوند.امروز داشتم فکر می‌کردم گاهی لازم می‌شود که شما باری تصویرسازی بهتر به جای توصیف متنی، ترکیبی از توصیف متنی…

عکس‌های پراکنده جالب که دقایقی شما را سرگرم خواهند کرد

این ساعت آفتابی زمان را به صورت دیجیتالی نشان می‌دهدکریم عبدالجبار و مربی جان وودن : هرگز فراموش نکنید که چه کسی به شما کمک کرده و باعث پیشرفت شما شده.فقط به دقت نگاه کنیدآتش نشانان آمریکایی در حال خاموش کردن آتش در…

اگر نسخه پنجابی سریال بریکینگ بد ساخته می‌شد!

بریکینگ بد یک سریال تلویزیونی درام تلویزیونی بسیار محبوب آمریکایی است که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ از شبکه AMC پخش می‌شد. این سریال توسط وینس گیلیگان ساخته شد و برایان کرانستون در نقش والتر وایت، معلم شیمی دبیرستانی که به سرطان ریه مبتلا است و…

شوخی با درونگراها (نرنجید! خودم یک درونگرا هستم)

در مورد درونگراها بسیار مطلب نوشته‌ام. یک زمانی درونگرایی در جامعه خیلی تابو بود و هنوز هم مقداری است.خود من به عنوان یک درونگرا زمانی از درونگرایی خود شرمنده بودم. اما بعدا متوجه شدم که درونگرایی یک ویژگی شخصی است. درونگراهایی یک طیف…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
14 نظرات
  1. صندوقك می گوید

    با پیشرفت هرروزه تکنولوژی ، رسیدن به این جایگاه امری اجتناب ناپذیر است اما امیدوارم همیشه برای کسانی مثل من که از رانندگی لذت می برند گزینه‌ای هم برای عدم استفاده از چنین امکانی وجود ( گاهی) وجود داشته باشد.

  2. محمد می گوید

    احتمالا هک کردن در این مورد دزدیدن خودروست 🙂

  3. مایا می گوید

    فکر کنم حداکثر تا 10 سال دیگه به این جایگاه برسیم، چه حالی می ده ها! زندگی ماشینی اینطوری، دوسش دارم

  4. بیدل می گوید

    سلام
    از سایت جالبتون بازیدی کردم بسیار جالب و پر محتوای بود من لینکتون کردم ممنون میشم شا هم متقابلا وبلاگ منو لینک کنید

  5. Reza می گوید

    با درود
    مطلب جالبی بود، اما چیز جدیدی نیست، در سال ۱۹۷۹ استنفورد کارت (Stanford Cart) تونست بدون دخالت انسان توی یک اتاق با مانع حرکت کنه و از یه طرف به طرف دیگه بره.
    فیلم: http://video.nytimes.com/video/2010/06/16/science/1247468063802/stanford-cart.html
    بعد از اون هم این قضیه رو خیلی ها دنبال کردند و حتی مسابقه های رالی برای این ماشین ها از طرف وزارت دفاع امریکا برگزار میشه به نام: DARPA Grand Challenge که بعضی از ماشین ها هم
    خیلی خوب طراحی شدند.
    فیلم:http://www.youtube.com/watch?v=M2AcMnfzpNg

  6. amir می گوید

    من رانندگی رو دوست دارم و اغلب ترجیح میدم خودم رانندگی کنم..مخصوصا توی جاده ها…ولی گاهی هم لازمه که روی صندلی عقب بخوابید و وقتی بیدار شدید در مقصد باشید.

  7. ارسلان می گوید

    با‌ سلام
    چیزی که جلب توجه میکنه سعی Google در پیشرفت تکنولوژی وکمک به ساده تر شدن زندگی ما داره

  8. کارتی می گوید

    بسیار خواندنی بود. چیزی که توجهم را جلب کرد، تصویری از جانمایی قسمت‌های مختلف برای مکان‌یابی و هدایت خودرو بود، که زحمت ترجمه‌ی تصویری‌اش را هم کشیده اید. خیلی برای پست‌هایت وقت می‌گذاری دکتر! دستت درست!

  9. K-Pax می گوید

    به نظر من زمانی میشه از این سیستم استفاده کرد که تمام خودروها اینگونه باشند، چون انوقته که میتونند با هم تبادل اطلاعات کنند، ولی الان یک انسان خلافکار نظم الگورتیم ماشین را بهم میریزه

  10. احسان می گوید

    کی تو ایران میاد !!!

    1. سینا می گوید

      یه صد سال دیگه

  11. نیما می گوید

    فقط محض اطلاع بگم که عکس اول رو یه عکاس ایرانی به نام رامین رحیمیان گرفته برای نیویورک تایمز.

  12. m . ... می گوید

    با
    تشکر از این که اینا تو سایتتون گذاشتید . من مطمئنم تا قبل از سال 2050
    این فناوری به اوج خودش میرسه و تا چند سال بعدش برا همه عادی میشه

  13. کیهان می گوید

    نمی دونم چرا گوگل سمندو ول کرده با تویوتا آزمایش می کنه!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5