Homeland، بهترین سریال تازه‌پخش شده؟

16

اواخر شهریور بود که در «یک پزشک»، پست یکی از نویسنده‌های مهمان را در مورد سریال‌هایی که قرار است پخش آنها آغاز شود خواندید.

با توجه به داستان کلی و عوامل شرکت‌کننده در سریال، حدس‌هایی در مورد میزان موفقیت این سریال‌ها زدیم. شخصا فکر می‌کردم که Person Of Interest برتر از بقیه سریال‌ها باشد، اما در عمل این طور نشد.

البته مسلم است که تعیین بهترین یا بهترین‌ها، بیش از هر چیز یک چیز شخصی و سلیقه‌ای است و معیار و متر خاصی ندارد، اما نمی‌شود از جاذبه‌های چند تا از این سریال‌های از جمله Homeland غافل شد. البته در این میان البته هنوز  Hell on Wheels را ندیده‌ام و بخش سریال Alcatraz هم شروع نشده است.

یکی از عوامل برتری یک سریال داستان آن است، داستان یک سریال باید پرکشش باشد، طوری که یک بیننده را مشتاق کند برای یافتن سؤالات خود، انتظار هفته بعد را بکشد. شخصیت‌پردازی‌های خوب و چرخش‌های گاه و بی‌گاه در سیر روایت داستان هم چیزهای دیگری هستند که داستان یک سریال را محبوب می‌کنند.

خب! متناسب یا سبک زندگی شلوغ یک آمریکایی و غوطه‌ور بودن او در دنیای شبکه‌های تلویزیونی و برنامه‌ها، خیلی‌ها عامدانه طوری داستان یک سریال را می‌نویسند که اپیزودیک باشد، یعنی به جای یک داستان طولانی، سریال از تعدادی داستانک ساخته شود، طوری که هر داستانک در هر اپیزود روایت شود و از دست دادن یک یا دو قسمت سریال، خللی در دنبال کردن سریال ایجاد نکند و لطف آن را کم نکند. این نوع سریال‌ها، گرچه باعث صرف انرژی و وقت کمتر از سوی بیننده می‌شوند، اما لطف سریال‌هایی با خط داستانی بلند را ندارند.

برای مثال در سریال Person Of Interest، در هر قسمت مچ یک فرد یا گروه خلافکار گرفته می‌شود و در هر قسمت، ما با داستان و مأموریتی تازه روبرو هستیم، حالا اگر همین Person Of Interest طوری بود که قهرمان داستان مجبور بود با یک تشکیلات بزرگ خلافکاری در طی یک فصل بجنگد و ذره ذره در دل نفوذ کند و در طی این فرایندها قهرمان‌ها و ضدقهرمان‌های فرعی هم ساخته شوند، از دید عده زیادی ما سریال موفق‌تر بود.

با این مقدمه طولانی می‌رسیم به معرفی سریال Homeland، سریالی که مؤلفه داشتن یک داستان خوب را دارد.

برخی از عوامل سریال Homeland در سریال 24 هم کار کرده‌اند، اما داستان و حال و هوای Homeland گرچه از لحاظ کلی همان فضای خاص سریال 24 را دارد، اما به کلی با آن متفاوت است، سریال Homeland بیش از آنکه اکشن باشد، یک تریلر روانشناختی است.

شاید نطفه‌های ساخت این سریال در جریان جنگ کره بسته شده باشد، در طی این جنگ، تعدادی از سربازان آمریکایی و چینی دستگیرشده، شروع به اعتراف به جنایت‌های جنگی کردند و حرف‌هایی در موافقت با کمونیسم زدند و حتی 21 نفر از آنها بعد از پایان جنگ از بازگشت به خانه خودداری کردند. رسانه‌های آمریکایی تئوری شستشوی مغزی شدن آنها را رواج دادند. مبحث شستشوی مغزی یکی از مباحث جالب است که امیدوارم روزی در یک پزشک، فرصت نوشتن در مورد آن را پیدا کنم. به شستشوی مغزی در  روانشناسی، اصلاح فکر گفته می‌شود، همه ما ناخودآگاه به تدریج رویکردها و اعتقادات و باورهایمان دستخوش تغییر می‌شود، اما چه می‌شود اگر بتوان در طی مدتی کوتاه چنان روی مغز شخصی کار کرد که باورهایش تغییر 180 درجه‌ای پیدا کند و حتی بتوان بعدها از او به نفع خود استفاده کرد؟!

سریال Homeland بر پایه چنین چیزی ساخته شده است و من در اینجا به سختی بر لو ندادن داستان سریال حتی از نوشتن داستان کلی سریال هم خودداری می‌کنم و به همین مختصر بسنده می‌کنم.

به مانند سریال 24، محیط کلی Homeland هم جامعه متحوش آمریکای بعد از 11 سپتامبر را نشان می‌دهند که در آن باید به هر قیمت با تهدیدها تروریستی مبارزه کرد، عوامل سریال کوشیده‌اند این بار یک بن لادن جدید و مدرن‌تر و باهوش‌تر به نام ابونظیر خلق کنند که در این 8 قسمتی که پخش شده است، هنوز سایه‌ای از او و کارهایش را دیده‌ایم.

فصل اول سریال 12 قسمت دارد، Morena Baccarin (همان آنای سریال V) و Claire Danes و Damian Lewis سه تن از هنرپیشگان کلیدی سریال هستند.

در زیر پوسته داستانی پس از 11 سپتامبری سریال، می‌شود طرح‌های دیگری را هم جست: مثل ماهیت تخریبی جنگ، بنیان‌های سست خانواده.

چرخش‌های داستانی غافگیرکننده یکی از نقاظ قوت سریال Homeland هستند.

در میان اما دست کم در این هشت قسمت شخصیت‌پردازی قوی‌ای از شهروندان غیرآمریکایی و تروریست‌ها ارائه نکرده است، البته شاید سیر داستان و در سایه بودن این شخصیت‌ها دست نویسنده‌ها را باز نگذاشته باشد. اما به نظر می‌رسد به مانند بعضی از اپیزودهای 24 نوعی نگاه نومحافظه‌کارانه در سریال مشهود باشد.

این سریال با استقبال خوب منتقدان هم روبرو بوده است، قسمت نخست سریال که از شبکه Showtime پخش می‌شود، بیش از یک میلیون نفر بیننده داشت که رکوردی برای این شبکه در طی هشت سال اخیر محسوب می‌شود.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

کسانی که توهم خاص و عجیبی دارند: ما از ستاره‌های دیگر آمده‌ایم و فرازمینی هستیم! پدیده Starseed

ممکن است خیلی احمقانه به نظر برسد. اما افرادی هستند که معتقدند از سایر سیارات به زمین آمده‌اند تا به شفای سیاره زمین کمک کنند و بشریت را به «عصر طلایی» هدایت کنند و به دوره‌ای از خوشبختی، شکوفایی و موفقیت برسانند!جستجوی اینترنتی این…

اگر سیمپسون‌ها در دنیا وستروس بودند! گالری عکس

وستروس یک سرزمین یا قاره تخیلی و یکی از مکان‌های اصلی مجموعه رمان‌های فانتزی «آواز یخ و آتش» نوشته جورج آر آر مارتین است. انکاتی در مورد وستروسجغرافیا: وستروس در غرب قاره اسوس قرار دارد و با دریای باریکی که به نام دریای باریک شناخته…

سخت است باور کنیم که این عکس‌ توهم‌برانگیز، واقعا عکس است و نقاشی نیست – چرا علیرغم هوش مصنوعی…

اخیراً توجه زیادی به جهان‌های فانتزی ایجاد شده در هنر هوش مصنوعی شده است. با این وجود عکاسی هنوز قدرت و تازگی خاص خودش را دارد و می‌تواند جادو کند و صحنه‌های فانتزی خیره‌کننده ایجاد کند.برخی از عکس‌های تارین گلدمن -عکاس آفریقای جنوبی-…

آخرین «نمونه» مقاوم – هر یک از اینها، آخرین چیزهای سالم به جا مانده در طول تاریخ هستند

از برخی جنبه‌های تاریخی چیزهای قالب توجهی به جا مانده، مثلا هزاران سکه از یک دوره تاریخ یا ده‌ها زره یا شمشیر یا کتاب‌های پوستی فراوان. اما برخی چیزها هم آنقدر نادر از بلایایی طبیعی و فساد و آتش‌سوزی‌های در امان مانده‌اند که تبدیل به آخرین…

آیا می‌توانید در این عکس شیر کوهی را در حال تعقیب الک (گوزن شمالی) ببینید؟

یک دوربین خودکار راه‌اندازی شده توسط سرویس حیات وحش ایالات متحده، عکس‌هایی از یک شیر کوهی را در حال تعقیب یک گوزن شمالی ثبت کرد. از این عکس‌ها مشخص است که این شکارچی بسیار دشوار است.پس اگر گوزن بزرگ شکار شده باشد و متوجه خطر نشده باشد،…

سلبریتی‌ها از کودکی تا پیری در این ویدئوهای جالب – از ویل اسمیت تا کیانو ریوز

چطور می‌شود که ما پیر می‌شویم. این تغییر بسیار تدریجی رخ می‌دهد، اما قطعی است. با کارهایی می‌شود کندش کرد اما مسلما نمی‌توان به کی جلوی آن را گرفت.پیری یک فرآیند زیستی پیچیده است که در موجودات زنده از جمله انسان اتفاق می‌افتد. در حالی…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
16 نظرات
  1. شایان می گوید

    سریال بسیار زیبایی هست.
    من POI و چند عنوان دیگه رو هم دنبال میکنم اما هیچ کدوم جذابیت Homeland رو ندارن.
    از معدود سریال‌های امسال هست که از قدرت‌های ماورالطبیعه داخلش استفاده نشده!

    پ.ن: “نوید نگهبان” نقش کوتاهی توی این مجموعه داشته. در فیلم Brothers هم رول مشابهی رو بازی کرده بود.

  2. عباس می گوید

    از سریال‌های جدیدی که از پاییز شروع شدن من homeland , person of interest و terra nova رو می‌بینم.
    پرسون آو اینترست به همون دلیلی که ذکر کردید یعنی مرتبط نبودن قسمت‌ها به همدیگه فکر نمی‌کنم موفق بشه.خودمم از دیدنش دیگه لذت نمی‌برم.

    اما هوملند و ترا نوا که تا حالا به قسمت 9ام رسیدن واسم جذابن.
    از نظر ریتم داستانی به نظر هوملند موفق‌تر هست ولی به شخصه جلوه‌های تصویری جذاب ترا نوا منو به خودش جذب کرده. اگه یکم اکشن‌تر بشه دیگه جایی واسه صحبت نمی‌مونه.

    با این حال بین این سه سریال منم مثه شما نظرم روی هوملنده

  3. sam می گوید

    دستون با این مطالب قشنگ درد نکنه
    واقعا خیلی خوبه که همه ی مطالب رو پوشش می دین

  4. صادق می گوید

    “واکینگ دد” چطوره امتیاز و رطبه اش ؟ من خوشم میاد ازش.

  5. Ãmir Cafechi می گوید

    من فکر میکنم POI هنوز اندرخم شخصیت پردازیه و اینطور که پیش میره بعید میدونم تا آخر فصل تغییر عمده ای تو روال فعلی ش بده. اما میشه گفت پتانسیلش رو داره که قسمتها رو کاملاً بهم مرتبط کنه و از حالت مجموعه قسمتهای جداگانه به یه سریال منسجم تبدیلش کنه. شخصاً علاقه مندم این روند شخصیت پردازی هرچه زودتر به نتیجه برسه تا احتمالاً تغییراتی رو که پیشبینی کردم تو سریال شاهد باشیم.

  6. رضا می گوید

    با نظرتون در مورد پرسن اف اینترست کاملا موافقم.
    سریالهای با خط داستانی بلند خیلی کشش بیشتری دارند.
    امیدوارم یک پست رو به dexter اختصاص بدین. فک میکنم یکی از محبوب ترین سریالهای جنایی با درون مایه های روانشناختی و با کیفیت عالی باشه.

  7. مرسده می گوید

    از بین سریال هایی که تو اون پست معرفی شد من فقط person of interest
    رو دنبال کردم تا الان، ولی اصلا اونی نبود که انتظار داشتم. قسمت اولش خیلی خوب بود ولی بقیه قسمت هاش کشش زیادی نداشت. صحنه های اکشنش هم برام جای سوال داره. اصلا خوب و طبیعی نیست. بعضی صحنه هاش هم سوتی های واقعا !!! عجیبی داره . مثلا تو همین اپیزود 8 دقیقه 22 وقتی اولریک رو از نزدیک نشون میده اسلحه دست راستشه و کتش دست چپ . 10 ثانیه بعد وقتی از دور نشون میده اسلحه دست چپه و کت دست راست. دیگه دیدن چنین صحنه ای رو تو فیلمای ایرانی هم انتظار نداریم چه برسه به ….

    کلا نچسبید … حیف شد

    1. Ãmir Cafechi می گوید

      سوراخ فیلمنامه ای هم زیاده داره!

  8. Ãmir Cafechi می گوید

    عجب سریالیه دکتر! دست شما درد نکنه دارم همینجور لذت میبرم مع الوصف!

  9. علیرضا می گوید

    walking dead امتیاز بالایی داره . . .terra nova هم داره کم کم خوب میشه .. اوایل فاجعه بوود .. person of interest هم که شرمنده کردن ما رو .. مگه بریم سراغ همین homeland یا دنبال fringe ..dexter ….

  10. اشکان افشار می گوید

    این روزها با ساخته شدن فیلم‌های خوب بسیار، کمتر فرصتی دست می‌دهد که سراغ سریال بروم. هنوز طعم آن روزها که Lost و Prison Break رو میدیدم در خاطرم هست. ممنون بابت معرفی سریال‌ها و فیلم‌های روز.

  11. مهدی می گوید

    برای مطلب ممنون
    به نظر من بهترین سریالی که جدید پخش شد فقط و فقط american horror story ـه
    بعد اون هم Hell On Wheels و بعدش همین Homeland

    از همه بدتر هم سریال The Secret Circle بود که واقعا افتضاح از آب در اومد

  12. علی می گوید

    Revenge بدک نیست, در مورد PIO هم با نظر اکثر دوستان موافقم, البته Fringe و The good wife از سریال های نسبتا قدیمی کماکان جذابیتشون حفظ کردن.
    با تشکر از مطالب زیبای شما دکتر

  13. صالح می گوید

    Homeland به نظم سریالی هست که به شدت می خواد افکار ضد تروریستی رو القا بکنه بخصوص در مورد مسلمان ها. و این آدم رو اذیت می کنه. شاید اگه یه آمریکایی بودم و این مفاهیم در جهت منافع من بود لذت می بردم ولی با وجود جذابیت زیاد نمی تونم تحملش کنم. این سریال از روی یک مجموعه اسرائیلی درست شده و ایده های ضد اسلامی اون می تونه به این مساله ارتباط داشته باشه.

  14. احسان می گوید

    دکتر ای کاش الآن که فصل دوم سریال پخش شده و به طور مستقیم به ایران اشاره شده نظرتون را می@نوشتید. اینکه اصرا داره بروک حتما مسلمان باشه در صورتی که از مسلمان بودن فقط یک نماز ناقص را بلده.
    اینکه داره نشون میده ایران برای پاسخ به حمله اسرائیل می خواهد از تروریستها استفاده بکنه.
    خیلی دیگه نکته هست در مورد این سریال ولی …

  15. حامد پی سی می گوید

    واقعا یکی از بهترین سریال هاست که بعد از بیست و چهار دیدم …

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5