داستان صدای زنگ مشهور نوکیا

20

هر ثانیه 20 هزار بار صدایش شنیده می‌شود، یعنی هر روز 1.8 میلیارد بار! در مورد چه صدایی صحبت می‌کنم؟ صدای زنگ یا رینگ‌تون معروف نوکیا!

اما تا آیا تا به حال فکر کرده بودید که این رینگ‌تون هم برای خودش داستانی دارد؟!

به رینگ‌تون نوکیا، Gran Vals هم گفته می‌شود. Gran Vals نام قطعه زیبایی است که گیتاریست و آهنگ‌ساز معروف اسپانیایی –فرانسیسکو تارگا– در سال 1902 نوشته بود.

ساخته شدن این ملودی به سال 1993 برمی‌گردد، زمانی که نوکیا گوشی‌های سری 2100 خود را می‌ساخت. در این زمان انسی ونیوکی Anssi Vanjoki، نایب رئیس نوکیا، تصمیم گرفت که ملودی مناسبی برای زنگ نوکیا انتخاب کند، به همین دلیل به همراه لوری کیوینن، قسمتی کوتاهی از این قطعه را انتخاب کردند. البته در ابتدا کوینن فکر می‌کرد که اصلا لازم نیست که یک گوشی چندین صدای زنگ داشته باشد. اما به هر حال قطعه انتخاب شد، قطعه‌ای که به باور ونجوکی به نوعی روح شعار تبلیغاتی نوکیا در آن زمان را در خود مستتر کرده بود: Technology with a human touch.

نخستین بار صدای ملودی نوکیا در جریان همایشی در یک هتل در فنلاند از یک کامپیوتر Compaq LTE پخش شد، ملودی آنقدر خوب از آب درآمده بود که فورا به اسلو فاکس شد تا تکمیل شود و در گوشی گنجانده شود.

در سال 1994، از گوشی‌های سری 2100 رونمایی شد، گوشی‌هایی که نوکیا تصور می‌کرد 400 هزار عدد فروش داشته باشند، اما میزان فروش آنها به 20 میلیون دستگاه رسید. نخستین بار رینگ‌تون نوکیا روی گوشی‌های 2110 نوکیا قرار داده شد.

البته در سال 1994، همه صداهای زنگ نوکیا مونوفونیک بودند، یعنی در هر زمان معین، تنها یک نت آنها شنیده می‌شد، اما زمانی که اسپیکرهای گوشی‌های تکامل پیدا کردند و کیفیت بهتری پیدا کردند، دیگر این صداهای مونوفونیک جوابگو نبودند و نسخه‌های جدید ملودی نوکیا هم ساخته شد.

جالب است بدانید که در ابتدا تنها نوکیا و اریکسون بودند که گوشی‌های با قبلیت تعویض صدای زنگ به بازار می‌فرستادند و بقیه شرکت‌ها، گوشی‌هایشان تنها یک صدای زنگ داشت.

گام بعدی در جاده تکامل صداهای زنگ را نوکیا و شرکت‌های دیگر با پذیرفتن استاندارد MIDI برداشتند که اجازه استفاده از صداهای پلی‌فونیک و غنی‌تری می‌داد. گوشی نوکیا 3510، نخستین گوشی‌ای بود که جهت پخش صداهای MIDI بهینه شده بود. این گوشی می‌توانست 4 نت را در یک آن، پخش کند.

تا سال 1998، رینگ‌تون نوکیا را همان Gran Vals می‌گفتند، اما از این زمان آنقدر این ملودی با نوکیا عجین شده بود که نام آن به nokia tune تغییر پیدا کرد.

شاید مشتاق باشید که قطعه کامل Gran Vals را بشنوید تا ببینید رینگ‌تون نوکیا از کجای این قطعه موسیقی برداشته شده است. این ویدئو را از اینجا دانلود کنید، در ثانیه 14 تا 17، می‌توانید به وضوح قسمت جادویی را بشنوید!


قسمت دوم پست را اختصاص می‌دهم به شرح واقعه‌ای که ویدئویی که از آن گرفته شده، به شدت پربیننده و اصطلاحال viral شده است.

گویا یک ویولونیست مشهور اهل اسلواکی -لوکاس کمیت- مشغول نواختن قطعه‌ای در یک کنسرت بود که صدای رینگ‌تون نوکیا به گوش رسید، او می توانست مثل الن گیلبرت، رهبر ارکستری که چندی پیش صدای آهنگ ماریمبای آی‌فون، کنسرتش را به هم زده بود، عمل کند.

اما لوکاس قافیه را نباخت و با مهارت آهنگ را نوعی ادامه داد که تلفیقی از ملودی نوکیا و قطعه‌ای بود که در حال نواختنش بود.

عده‌ای فکر می‌کنند که این ویدئو، حاصل صحنه‌سازی است و واقعا لوکاس غافلگیر نشده بود، اما عده‌ای هم معتقدند که اینگونه نبوده و داستان واقعیت دارد.

به هر حال، هر کدام از نظرها که درست باشد، نمی‌شود انکار کرد که ویدئو، واقعا دیدنی است.

این ویدئوی 4.3 مگابایتی را از اینجا دانلود کنید.


اما جالب است بدانید که نوکیا سال میلادی پیش مسابقه‌ای برای درست کردن نسخه‌ای «ری‌میکس» رینگ‌تون نوکیا برگزار کرده بود. یک جوان ایتالیایی به نام «والریو الساندرو سیزی» برنده جایزه ده هزار دلاری شد. نسخه ری‌میکس او، نسخه dubstep نام دارد. dubstep ، نوعی موسیقی رقصی الکترونیک است. در سال 2012 رینگ‌تون dubstep را در گوشی‌ها نوکیا خواهیم دید.

شما می توانید با رفتن به اینجا به کل بازسازی‌های رینگ‌تون نوکیا که در مسابقه شرکت کرده بودند، گوشی کنید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

خانه‌های با مبلمان‌هایی از غذاهای خوشمزه

هانسل و گرتل، نام داستانی شاه‌پریانی با منشأ آلمانی است که برادران گریم آن را ثبت کرده‌اند. این داستان ماجرای یک برادر و خواهر کوچک به نام‌های هانسل و گرتل را روایت می‌کند که پس از رها شدن در جنگل به خانه‌ای که از کیک و آب‌نبات ساخته شده…

عکس های هوایی تام هگن از باغ های زیتون اسپانیا – الگوهای زیبای مواج و سنت‌های قدیمی

به مدت هزاران سال، اسپانیا به دلیل آب و هوای مدیترانه‌ای، تابستان‌های طولانی و گرم و دمای معتدل زمستانی، در تولید زیتون پیشرو بوده است. میوه‌های زیتون که در آب نمک نگهداری می‌شوند و یا آسیاب می‌شوند تا روغن‌های طبیعی از آنها استخراج شوند،…

سخت است باور کنیم که این عکس‌ توهم‌برانگیز، واقعا عکس است و نقاشی نیست – چرا علیرغم هوش مصنوعی…

اخیراً توجه زیادی به جهان‌های فانتزی ایجاد شده در هنر هوش مصنوعی شده است. با این وجود عکاسی هنوز قدرت و تازگی خاص خودش را دارد و می‌تواند جادو کند و صحنه‌های فانتزی خیره‌کننده ایجاد کند.برخی از عکس‌های تارین گلدمن -عکاس آفریقای جنوبی-…

سازه‌ها و چیزهایی که حس مگالوفوبیای ما را به شدت تحریک می‌کنند – گالری عکس

مگالوفوبیا اصطلاحی است که برای توصیف ترس شدید و غیرمنطقی از اشیاء یا چیزهای بزرگ استفاده می‌شود. کلمه "مگالوفوبیا" از ترکیب دو کلمه یونانی "مگالو" به معنای بزرگ  و "فوبیا" که به معنی ترس یا بیزاری قوی است، گرفته شده است.افراد مبتلا به…

مورد عجیب بیمار M: مردی که گلوله‌ای به سرش خورد و بعد همه چیز را وارونه می‌دید!

بر اساس گزارش موردی که به تازگی منتشر شده است، یکی از منحصر به فردترین و عجیب‌ترین موارد آسیب مغزی در تاریخ شرح داده شده: این مورد با نام مستعار بیمار M، نامیده می‌شود که در سال ۱۹۳۸ در جریان جنگ داخلی اسپانیا به سرش گلوله خورد و بعد آن…

21 مهارتی که ای کاش در مدرسه یا جای دیگر مقدمات آنها را به ما می‌آموختند!

درس و دانشگاه بسیارند، اما وقتی وارد کار واقعی و زندگی می‌شوید می‌بینید که مهارت‌های زیادی لازم دارید تا تبدیل به یک آدم موفق شوید یا به آرامش و خوشبختی بیشتری در زندگی برسید. گاهی دوره‌های آموزشی خوبی برای آنها وجود دارد و گاهی هم باید…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
20 نظرات
  1. Ali می گوید

    بسیار مطلب جالبی بود. ممنون دوست عزیز…

  2. arash می گوید

    دکتر جان سلام

    ویدئوی لوکاس صدا نداره!!!!!

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      مشکل نرم‌افزاری دارین احتمالا. با یه برنامه مثل vlc مدیا پلیر ببینید.

  3. امیر اخوان می گوید

    خاطره انگیز بود … مرسی 🙂

  4. نیما می گوید

    ممنونم دکتر
    همیشه یه چیزی واسه عرضه کردن داری
    بهت حسودی ام میشه

  5. samira می گوید

    ali bood mamnoonat faravan

  6. sam می گوید

    jaleb bud

  7. حدیث می گوید

    عالی بود عالی

  8. محمد می گوید

    doctor joon, 2100 male sale 2003 e

  9. s می گوید

    با سلام، چند نکته:
    حرف J در فنلاندی مثل Y خوانده می شود و تلفظ صحیح اسم نایب رییس سابق نوکیا *انسی ونیوکی* می باشد.
    نوکیا تجهیزات تولید در اسلو ندارد. اسم صحیح شهر فنلاندی که کارخانه خط تولید در آن واقع است شهر سالو Salo میباشد.
    با احترام

  10. الف. می گوید

    واقعاً کدام شرکت مثل نوکیا تونست رینتون خاص و اختصاصی زیبائی بسازه؟

  11. احمد می گوید

    سلام
    میشه خواهش کنم توضیح بدید چطوری میشه
    آهنگ های
    http://nokiatune.audiodraft.com/
    رو دانلود کرد؟

  12. vivia می گوید

    سلام خیلی جالب بود. اطلاعات جسته و گریخته ای که داشتم کامل و دسته بندی شد!
    در مورد مسابقه ریمیکس هم باید به حال داوران تاسف خورد!

  13. rezapirsoltan می گوید

    خیلی عالی بودمن اصلافکرشم نمیکردم که اینطور باشه

  14. amir می گوید

    aaaaaaaaalii bood.

  15. سینا می گوید

    قطعه Gran Vals واقعاً قشنگ بود. عااالی 🙂

  16. مصطفی ضابط می گوید

    سلام
    بسیار مطلب عالی و جالبی بود
    و تشکر فراوان بخاطر قرار دادن فیلم های مرتبط با موضوع که کاری بسیار عالی می باشد و با وضع فیلترینگ کشور عزیزمون دسترسی به فیلمها در سایت یوتیوب فوق العاده مشکل می باشد.

    موفق و موید باشید

  17. اشکان افشار می گوید

    شاید بد نباشه که یه لینک جالب رو براتون اینجا بگذارم که بی‌مناسبت هم نیست! :
    http://www.akharinnews.com/news-border/item/4754-nokia.html

  18. nima‏ ‏kord می گوید

    درود بر شما
    خیلی لطف کردید.بابت زحماتتون سپاسگذارم.مطالب جالب بود.
    شاد و پیروز باشید.
    نیما

  19. saeid می گوید

    خیلی جالب بود با تشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5