رابدومیولیز- یکی از زیان‌های فعالیت‌های ورزشی شدید ناگهانی در افراد ناآماده

11

در چند سال اخیر، یک نوع تمرین ورزشی به نام P90X بسیار در غرب محبوب شده، این برنامه از طریق DVDهای آموزش داده می‌شود، تمرینات آن را می‌توان در منزل انجام داد تا به تدریج به تناسب بدنی و آمادگی لازم رسید.

این تمرینات آمیخته‌ای از ورزش‌های و شیوه‌های آمادگی بدنی مختلف هستند و شامل پیشنهادات تغذیه‌ای و غذای مکمل هم هستند.

شما در اینجا، در ویکی‌پدیا می‌توانید اطلاعات کامل‌تری در مورد P90X به دست آورید، این برنامه ورزشی طرفداران زیادی حتی بین مشاهیر هم دارد، اما یک ویژگی عمده آن سفت و سخت بودن آن است.

07-09-2013 07-16-34 PM


من البته در اینجا اصلا قصد ندارم در مورد این شیوه ورزشی توضیح بدهم، بلکه هدفم چیز دیگری است، بگذارید برایتان داستان فردی را نقل کنم به نام «مت لومباردی».

مت لومباردی به کلی از آمادگی بدنی به دور نبود، اما دوست داشت حدود 9 کیلوگرم وزن کم کند. به همین خاطر تصمیم گرفت از برنامه ورزشی P90X استفاده کند.

در روز اول برنامه، او خیلی به خودش سخت گرفت تا طبق برنامه پیش برود، روز بعد او اجساس خستگی و بیماری کرد. تمرینات عضلات سینه و پشت در روز اول برای او خیلی سخت بود، او باید مرتب شنا و دراز نشست می‌رفت و روی عضلات این نواحی کار می‌کرد. آنقدر به او فشار وارد آمد که دیگر حساب تمرینات از دستش خارج شد و حس کرد که عضلاتش به شدت خسته شده‌اند.

علیرغم کسالت و درد، او تصمیم گرفت که روز دوم هم به برنامه ورزشی ادامه بدهد و اراده خود را حفظ کند، تا اینکه روز سوم فرارسید، اما در روز سوم، وقتی او به دستشویی رفت، چیز وحشتناکی دید!

ادرارش شبیه نوشابه کوکاکولا شده بود (به صورت خودمانی رنگ چای پررنگ شده بود!)

07-09-2013 06-46-54 PM

چه بر سر لومباردی امده بود؟

بیماری‌‌ای که لومباردی دچارش شده بود، چیزی است که هر سال هزاران نفر دیگر هم به آن مبتلا می‌شوند، این بیماری اغلب در مورد کسانی پیش می‌آید که برنامه ورزشی منظمی ندارند و ناگهان تصمیم می‌گیرند که یک برنامه ورزشی شدید را شروع کنند و در حالی که مملو از اراده هستند، به ناگاه به این سرنوشت دچار می‌شوند.

اسم این بیماری رابدومیولیز است و زمانی پیش می‌آید که عضلات از فرط فشار، تخریب می‌شوند و سمومی از خود داخل جریان خون آزاد می‌کنند، یکی از این سمومی پروتئینی به نام میوگلوبین است که برای کلیه زیان‌بار است و ممکن است باعث نارسایی کلیه شود.

رابدومیولیز

علایم این بیماری شامل درد عضلات، استفراغ و گیجی است و شدت آنها بستگی به میزان تخریب عضلات دارد. البته علاوه بر ورزش‌های شدید، داروهای مجاز و غیرمجاز و عفونت‌ها هم می‌توانند باعث تخریب عضلات شوند، بعضی‌ها هم به صورت ذاتی به این بیماری مستعد‌تر هستند.

این بیماری با آزمایش خون و آزمایش ادرار تشخیص داده می‌شود، در این بیماری آنزیم‌های CK و LDH در جریان خون افزایش می‌یابند، سطح پتاسیم خون هم بالا می‌رود، کلسیم ممکن است پایین بیاید،  آزمایش ادرار هم به صورت کاذب خون نشان می‌دهد که ناشی از واکنش بین میوگلوبین و نوارهای آزمایش است، بررسی میکروسکوپی ادرار نشاندهنده هیچ گویچه سرخی نیست که نشان می‌دهد، دفع میوگلوبین صورت گرفته و نه خون.

علاوه بر احتمال بروز نارسایی کلیه، یک عرضه محتمل دیگر دیگر هولیز داخل عروقی منتشر است.

رابدومیولیز با تزریق داخل وریدی مایعات به شکل سرم و قلیایی کردن آن و در موارد شدید با دیالیز درمان می‌شود، در مورد لومباردی هم بع د از چند روز بستری و مایعات داخل وریدی خوب شد.

07-09-2013 07-14-44 PM

رابدومیولیز از نظر تاریخی:

در جنگ جهانی دوم در جریان بمباران لندن توسط آلمان‌ها بین سپتامبر 1940 و می 1941، در شمار قابل توجهی از افرادی که از زیر آوار بیرون آورده می‌شدند، مشکل رابدومیولیز مشاهده می‌شد.

هر نوع تخریب عضلانی گسترده می‌تواند منجر به رابدومیولیز شود.

07-09-2013 07-10-35 PM

کلا در هر بیماری که به دنبال حادثه طبیعی یا صنعتی زیر آوار مانده است، یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشت، همین بیماری است.

نتبجه‌گیری:

ورزش و تمایل به تغییر و ایجاد آمادگی بدنی یا تناسب اندام چیز خوبی است، اما شما باید محدودیت‌های خود را بشناسید، پله پله پیشرفت کنید و زیاد به خود سخت نگیرید.

این تذکر از آن جهت اهمیت دارد که خیلی‌ها بعد ماه‌ها و سال‌ها سبک زندگی نادرست، تحت تأثیر اطرافیان، چشم و هم چشمی یا برنامه‌های تلویزیونی، ناگهان متوجه می‌شوند که بدنشان به کلی از فرم خارج شده و سعی می‌کنند در کوتاه‌مدت، جبران آن همه غفلت را بکنند. اغلب هم مسیر نادرست را طی می‌کنند.

سعی کنید از راهنمایی مربیان کارآزموده استفاده کنید، ورزش یک علم است.

خوشبختانه این روزها اپلیکیشن‌هایی پیدا می‌شوند که تلاش دارند به تدریج و گام به گام بدن شما را به مرز آمادگی برسانند، از این اپلیکیشن‌ها هم می‌توانید استفاده کنید.

07-09-2013 07-13-16 PM

صبر داشته باشید، شمایی که چند صد متر دویدن برایتان دشوار است، یا نمی‌توانید 10 بار شنا بروید، طی دو سه ماه می‌توانید، بسیار آماده‌تر از حالایتان بشوید!

منبع خبر: +


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

باز هم نمونه‌هایی از معماری بد که آنقدر جلب توجه کرده‌اند که شهره اینترنت شده‌اند!

طراحی بد داریم تا طراحی بد. شاید پشت برخی از اینها اصلا طراحی‌ای هم در کار نبوده و همه چیز بداهه پیش رفته است یا حاصل اخنتلاف مهندس طراح داخلی و خارجی و کارفرمایی بوده که فکر می‌کرده همه چیز را می‌داند یا شاید هم دستور کارفرمایی بوده که…

نحوه تماشای فیلم ها و سریال های تلویزیونی مارول به ترتیب درست – یک فهرست جالب

خب، اول اصلا باید پاسخ بدهیم که چرا ممکن است کسی از فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی مارول لذت ببرد و عاشق‌شان باشد.من خودم اصلا دوست‌دار این فیلم‌ها نیستم. ولی خب مگر من عاشق ژانرهایی از سای فای نیستم و از اینکه بقیه این دنیاها را درک…

بهترین کتاب های علمی تخیلی برای پرورش تخیل شما |۶۴ اثر خواندنی

تهیه فهرستی از آثار علمی تخیلی که در ایران ترجمه و منتشر شده باشند و محبوب باشند، دشوار است. کلا وقتی فهرست می‌کنیم هدف ما ترغیب خواننده به بیشتر خواندن است و نه اینکه ادعا کنیم چیز کاملی درست کرده‌ایم.پس این شما و شماری از محبوب‌ترین…

این عکس پرنده واقعا فتوشاپی نیست و ترکیبی هم نیست و در یک جلسه گرفته شده است!

این عکس شگفت‌انگیز از یک پرنده در حال شگفت‌زده کردن کاربران در اینترنت است و مغز مردم از پردازش آنچه در عکس می‌بینند، ناتوان شده است!اگرچه این یک عکس ویرایش نشده و ترکیبی هم نیست و به صورت روتین با یک بار شات و نوردهی گرفته شده است.…

عکس‌هایی از زیباترین کتابخانه‌های دنیا

کتابخانه‌ها باید مظهر فرهنگ و هنر هر کشوری باشند. ساختمان ایمن و بزرگ، منظره تالار کتابخوانی، نوع چینش کتاب‌ها و تحویل آنها به کتابخوان‌ها، داشتن اینترنت آزاد و پرسرعت، حفاظت از نسخه‌های خطی و اسناد باارزش، آزاد بودن کتابخانه در حد امکان…

تصور کنید اگر این مکان‌های مشهور اصلا ساخته نمی‌شدند، منظره پیرامونی آنها چطور می‌شد؟

ساختمان‌های مشهور و بناهای زیبا یا کاربردی عظیم، شهرتی برای منطقه خود به ارمغان می‌آورند و سیل گردشگران را سرازیر می‌کنند و حتی پایشان به کرات به دنیای ادبیات و سینما هم باز می‌شود و باز بر شهرت مکان می‌افزایند.به همین خاطر است که ساختن…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
11 نظرات
  1. علی می گوید

    این طرف واسه پز دادن ، اون طرف واسه لاغری و یا زیبایی اندام 😐

  2. وحید می گوید

    بسیار اموزنده و کاربردی

  3. داوود می گوید

    اپلیکیشن اندرویدی یا iOS خوبی می شناسید برای انجام فعالیت بدنی روزانه دکتر جان؟

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      تعدادشون اونقدر زیاده که نمی‌شه به یکیشون اشاره کرد، مثلا شما سرچ کنید PUSH UP IOS

  4. مهدی می گوید

    منم از همین مجموعه ها استفاده کردم با مربی گری شان تی
    البته بگم برا من هیچ مشلی پیش نیومد با اینکه 5 سالی بود کلا از ورزش دور بودم ولی راه منم اشتباه بود من با وزن 57 کیلو میخواستم با این تمرینات خوراکم رو افزایش بدم و با اینکه سه ماه هر روز با تمرینات اینا میرفتم جلو نهایت اگه دو تا تخم مرغ میخوردم شده بود4تا
    ولی توصیه میکنم به دوستان کسانی که ورزش میکنن از این مجموعه ها استفاده کنن سر 1 ماه کاری میکنه کسی که چند ساله ورزش میکنه جلوت کم بیاره(از لحاظ استقامت بدنی و آمادگی جسمانی نه زور بازو) من 1هفته طول کشید یه تمرین 25 دقیه ایش رو تا اخربتونم برم سر 15 دقیقه بدنم کم می آورد و ول میکردم
    به هر حال ربطی زیادی به موضوع نداشت ولی ممنون از دکتر عزیز چون با خودم قرار گذاشته بودم بعد ماه رمضون شروع کنم دوباره

    1. جیمز می گوید

      مهدی این چه عکس پروفایلی هست، خودتی رفیق؟ : ))

  5. golnoosh sh می گوید

    اگه برای اندروید هم برنامه ی خوبی میشناسید لطفا معرفی کنید

    1. شایان می گوید

      از سرچ گوگل پلی استفاده کنید (:
      https://play.google.com/store/search?q=fitness&c=apps

      اگر میخواید روی تقویت عضلات خاصی تمرکز کنید، ابزارهای Daily مناسبند :
      https://play.google.com/store/apps/developer?id=Daily+Workout+Apps,+LLC

  6. روزتک می گوید

    مرسی، مطلب بسیار بسیار آموزنده و خوبی بود. واقعا استفاده کردم.

  7. Jimmy می گوید

    البته در قسمت اول P90X توضیح داده می شود که قبل از آغاز کار حتما باید یک تست اولیه (حتی المکان تحت نظر دکتر) گذرانده شود که ظاهرا جناب لومباردی از آن صرف نظر کرده است.

  8. Hamed می گوید

    خیلی ممنون
    مجموعه بسیار خوبی شروع کرده اید
    موفق باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5