رادیوفرکوئنسی یا RF برای کاهش چین و چروک چقدر اثربخش است؟ کاربرد RF

0

رادیوفرکوئنسی (از بهبود چین و چروک تا کاهش تعرق زیر بغل)

رادیوفرکوئنسی یا همان RF نوعی روش درمانی نسبتا جدید است و برای رسیدن به اهداف مختلف در علم پزشکی از آن استفاده می‌شود. مثلا یکی از کاربرد‌های RF در رشته پوست و مو، استفاده از آن برای برداشتن برخی خال‌های سطحی، لک‌های سطحی، بهبود وضعیت برخی از برجستگی‌های پوستی مانند جوشگاه‌های برجسته، از بین بردن برخی از زگیل‌های مسطح، بهبود وضعیت چین و چروک‌های صورت و به طور کلی بهبود یا رفع هر نوع ضایعه‌ای است که که پزشکان بخواهند عمل لایه‌برداری را بای آن انجام دهند. امروزه کاربرد RF در زمینه پوست و مو زیاد است و این روش درمانی طرفداران بسیاری دارد.پ

نحوه عملکرد و چگونگی درمان با روش رادیوفرکوئنسی

رادیوفرکوئنسی با ایجاد حرارت و تحت تاثیر قرار دادن مولکول‌های آب در پوست، کار خود را انجام می‌دهد. اگر ما دستگاه رادیوفرکوئنسی موردنظر را با سری مخصوصی که دارد، در سطح پوست به کار بریم، می‌توانیم برای از بین بردن برخی ضایعات سطحی از آن استفاده کنیم. از طرف دیگر، اگر بخواهیم از این دستگاه در داخل بافت استفاده کنیم، می‌توانیم با افزایش حرارت آن باعث تحریک کلاژن سازی، سفت کردن پوست یا کم کردن چربی‌های اضافی شویم. به طور کلی دستگاه‌ها و انواع رادیوفرکوئنسی در درمان مشکلات پوستی به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ دستگاه‌های مونوپلار (تک قطبی) و دستگاه‌های بای پلار (دوقطبی).

دستگاه‌های مونوپلار: عمق نفوذ بالاتری دارند و بیشتر برای کم کردن سلولیت‌ها و چربی‌های اضافه از آنها استفاده می‌شود، ضمن اینکه این دستگاه‌ها می‌توانند با تحریک کلاژن سازی باعث سفت شدن پوست هم بشوند و از این طریق در بهبود وضع چین و چروک‌های صورت تاثیر خوبی داشته باشند.

دستگاه‌های بای پلار: بیشتر برای مشکلات سطح پوست و لیفتینگ پوست استفاده می‌شوند. یعنی در مواقعی که بخواهیم بر چربی‌های زیر پوست تاثیر نگذاریم و مانع لاغر شدن صورت بشویم از سیستم‌های بای پلار کمک می‌گیریم.

تفاوت سیستم‌های فرکشنال با رادیوفرکوئنسی‌های معمولی و متداول:

امروزه سیستم‌های فرکشنال رادیوفرکوئنسی هم به عرصه درمانی وارد شده‌اند. این سیستم‌های فرکشنال تا حدی سیستم‌های رادیوفرکوئنسی را غیر وابسته به اپراتور می‌کنند. یعنی سیستم‌های کمی قدیمی‌تر که غیر فرکشنال هستند، دسته‌ای دارند که باید توسط اپراتور بر روی پوست و ناحیه‌ای که قرار است درمان روی آن انجام شود( مثلا برای ذوب شدن چربی یا لیفتینگ پوست)، هدایت شود و باید برای حرکت روی سطح با آن سری مخصوص، زمان کافی نیز در نظر گرفته شود تا دمای بافت در آن ناحیه به درجه حرارت مطلوب برسد و این حرارت باعث تحریک کلاژن سازی شود. در این صورت اگر اپراتور به میزان کافی برای این کار زمان نگذارد، بیمار نتیجه مطلوب را نمی‌گیرد.

به همین دلیل ما شاهد هستیم که در برخی از مراکز، نتیجه درمان با رادیوفرکوئنسی خیلی خوب و در برخی مراکز دیگر، خیلی بد یا معمولی است و این موضوع به نحوه کار نادرست اپراتور برمی‌گردد و ربطی به دستگاه ندارد. این درحالی است که در روش فرکشنال، همه چیز تنظیم شده است. زمان و مقدار تابش اشعه رادیوفرکوئنسی برای تحریک کلاژن سازی یا لیفتینگ مشخص شده است و نیازی هم به حرکت دست اپراتور در ناحیه مورد نظر نیست. با این حساب می‌توان به کسب نتیجه بتر با استفاده از سیستم‌های فرکشنال رادیوفرکوئنسی امیدوارتر بود.

تفاوت سیستم‌های فرکشنال سوزنی و غیرسوزنی

سیستم‌های فرکشنال از انواع رادیوفرکوئنسی بای پلار هستند و خودشان شامل 2 نوع غیر سوزنی و سوزنی می‌شوند. معمولا استفاده از روش‌های غیرسوزنی درد کمتری دارد و روش‌های سوزنی هم بسته به نوع دستگاه می‌توانند خیلی دردناک یا با درد کمی همراه باشند. در روش سوزنی سوزن‌های استریل مخصوص هر فرد تا عمق مشخصی وارد پوست می‌شوند و با برقرار شدن جریان رادیوفرکوئنسی به مدت مشخص(مثلا 120 میلی ثانیه)، اافزایش حرارت در بافت انجام می‌شود و تحریک کلاژن سازی و جمع شدن بافت صورت می‌گیرد. چنین روشی می‌تواند برای بهبود وضعیت چین و چروک‌ها، لیفتینگ پوست، کاهش تعریق زیر بغل، بهبود جوشگاه‌های ناشی از آکنه و جوان سازی پوست موثر باشد.

تعداد جلسه‌های درمان با روش RF برای کسب نتیجه مطلوب

به طور کلی درمان با رادیوفرکوئنسی باید با فاصله زمانی4-3 هفته‌ای برای 4-3 جلسه انجام شود و معمولا بیمار نیز در این مدت نتیجه مطلوب را می‌گیرد. سپس به فاصله هر 7-6 ماه باید مجددا درمان شود تا تحریک کلاژن سازی باقی بماند و فرد بتواند نتیجه مطلوبی که از درمانش گرفته حفظ کند.

به طور طبیعی ممکن است فرد با توجه به شدت عملی که انجام داده یا نوع دستگاهی که برای درمانش مورد استفاده قرار گرفته است، با تورم و قرمزی یکی دو روزه مواجه شود و معمولا عارضه دیگری نیز در این نوع درمان اتفاق نمی‌افتد.

خانم‌های باردار، افرادی که باطری و ضربان سازهای قلبی دارند و کسانی که بیش از 2 ایمپلنت در دندان‌هایشان دارند یا پروتزهای فلزی در بدنشان کارگذاشته‌ شده است( زیرا افزایش حرارت در ناحیه پروتز می‌تواند باعث آسیب و تخریب موضعی بافت بدن شود) باید پزشک خود را در جریان بگذارند تا از جوش درمانی دیگری برای بهبود مشکل آنها کمک گرفته ‌شود.

از آنجا که از این روش برای بهبود جوشگاه‌ها یا جوانسازی پوست استفاده می‌شود، معمولا می‌توان گفت افرادی با سن بین 30 تا 50 سال مناسب‌ترین گزینه‌ها برای تحریک کلاژن سازی و کسب نتیجه‌های رضایت‌بخش‌تر هستند. معمولا اندیکاسیون استفاده از این روش در سن‌های زیر 30 سال کمتر پیش می‌آید و افراد بالای 50 سال نیز با استفاده از روش رادیوفرکوئنسی نتیجه چندان مطلوبی به دلیل پیر شدن فیبروبلاست‌ها و عدم توانایی در کلاژن‌ سازی(فرد جوان) نخواهند گرفت.

بسیاری افراد می‌پرسند آیا دستگاه‌های خانگی رادیوفرکوئنسی هم همان کاربرد دستگاه‌های کلینیکی دارند و می‌توان به کاربرد مناسب آنها اطمینان کرد؟ در پاسخ باید گفت که همه افراد باید در مورد خرید و استفاده از انواع انواع خانگی دستگاه‌های مختلف مانند رادیوفرکوئنسی‌ها، لیزرهای خانگی یا حتی میکرودرم ابریژن‌ها که کاربرد زیبایی و جوان سازی دارند، هوشیاری کافی داشته باشند.

به طور کلی، مدل‌های بزرگ چنین دستگاه‌هایی که در کلینیک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز در مواردی کارایی مطلوبو مورد انتظار پزشک و بیمار را ندارند، دیگر چه برسد ب انواع کوچک و خانگی آنها که انرژی بسیار کمتری نسبت به انواع بزرگترشان دارند. وقتی که اندازه ایین دستگاه‌ها کوچک می‌شود، دیگر امکان تولید انرژی را به اندازه یک دستگاه بزرگ نخواد داشت. ضمن اینکه اگر کارخانه‌ها بخواهند این دستگاه‌های خانگی را با قدرت و کیفیت مناسب به بازار عرضه کنند، ممکن است افراد صرف کننده در اثر استفاده نادرست دچار عوارضی شوند و به همین دلیل از آن شرکت تولیدکننده ادعای خسارت کنند و مسئولان آنها را به دادگاه بکشانند. با این حساب دستگاه‌های خانگی رادیوفرکوئنسی، لیزر موهای زائد یا میکرودرم ابریژن‌ها، دستگاه‌های ضعیفی هستند و کارایی لازم و حتی مناسب را ندارند.

در نتیجه می‌توان گفت انواع دستگاه‌های خانگی مربوط به زیبایی و جوان سازی، جنبه تبلیغاتی و فانتزی دارند و فقط به دلیل اینکه مردم خواستار عملکرد آنها هستند، به بازار ارائه شده‌اند و به هیچ عنوان کارکرد مناسب درمانی را، با توجه به اندازه بزرگشان ندارند.

استفاده از این دستگاه‌ها، نه تنها نتایج مطلوب و مورد نظر بیمار را حاصل نمی‌کنند، بلکه ممکن است دچار عوارضی شوند که بعدها ب دردسر بیشتری بتوان از طریق درمان‌های کلینیکی از پس آنها برآیند.

RFها نیز دستگاه‌های قوی و با کیفیت بالا هستند و برای این که بتوان به درجه حرارت لازم در بافت رسید، باید دقت زیاد و کافی در استفاده از آنها به خرج داد. استفاده از آنها توسط افراد غیر حرفه‌ای، می‌تواند سوختگی پوست را به دنبال داشته باشد. بنابراین باری کم کردن عوارض، انواع خانگی رادیوفرکوئنسی را بسیار ضعیف تولید می کنند و استفاده از آنها فایده چندانی نخواهد داشت.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

یک عکاس از هوش مصنوعی برای تصور اینکه شخصیت‌ها و سلبریتی‌های تاریخی امروز چه شکلی می‌شدند، استفاده…

یک عکاس از هوش مصنوعی (AI) استفاده کرده است تا تصور کند شخصیت‌های تاریخی مانند آل کاپون، بنجامین فرانکلین و شارون تیت اگر امروز به دنیا می‌آمدند چه شکلی بودند.این عکاس به نام آلپر یسیلاتس که در استانبول ترکیه زندگی می‌کند، پرتره های فوق…

اگر نئاتدرتال‌ها بر انسان‌های به اصطلاح خردمند غلبه می‌کردند، شاید اینها ستاره‌های سینماهای آنها…

سوابق فسیلی نشان می‌دهد که نئاندرتال‌ها در حدود 40000 تا 30000 سال پیش از سوابق باستان‌شناسی ناپدید شدند، اگر در برخی مکان‌ها ممکن است تا حدود 28000 سال پیش  زنده مانده باشند.نئاندرتال‌ها گونه‌ای از انسان‌های باستانی بودند که تا زمان…

زندگینامه «هرژه» و مروری بر مجموعه کتاب‌های «ماجراهای تن تن»

امروز مصادف است با نخستین بخش از رشته ماجراهای تن‌تن و میلو نوشته هرژه . به همین خاطر این پست را به صورت مشروح اختصاص می‌دهیم به این نوستالژی دوران کودکی‌مان: «نیروهای ویلهلم دوم قیصر آلمان وارد بلژیک شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.» این را زنانی…

بازیگران سریال به‌یادماندنی «آفیس» را در قالب تصویری گیم GTA یا سریال گیم آو ترونز ببینید!

سریال دفتر یا "The Office" یک سریال کمدی تلویزیونی محبوب آمریکایی بود که از سال 2005 تا 2013 پخش شد. این سریال توسط گرگ دانیلز ساخته شد و توسط ریکی جرویز و استفان مرچنت که در اصل نسخه بریتانیایی سریال را ایجاد کرده بودند، توسعه یافت. سریال…

چگونه از نشخوار فکری یعنی زیاد فکر کردن به چیزی تنش‌زا، رهایی پیدا کنیم؟

بعضی‌ها درگیر یک نوع نشخوار فکری می‌شوند. مثلا خاطرات بد گذشته، از دوران کودکی یا رابطه بد با شریک زندگی سابقشان را مرتب ناخواسته به هر بهانه‌ای مرور می‌کنند یا در مورد یک کار جزئی که می‌دانند انجام دادنش سخت نیست و از عهده‌اش برمی‌آیند،…

مجموعه دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده را با هم مرور کنیم

هر چقدر عکس‌های تاریخی را با هم مرور کنیم، کم است. همان طور که قبلا هم نوشته بودم احتمالا بیشتر این عکس‌ها اگر در دوره خود در نشریه‌ای منتشر می‌شدند، خیلی عادی به نظر می‌رسیدند، اما حالا بعد از گذشت دهه‌ها یا حدود یک قرن، برای ما عجیب و…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5