کتاب « مامور ۶ »، نوشته تام راب اسمیت

0

برای زویی تراد

مسکو

میدان لوبیانکا (۱)

مقر فرماندهی پلیس مخفی لوبیانکا

۲۱ ژانویه ۱۹۵۰


مطمئن‌ترین روش برای نوشتن یادداشت‌های روزانه این بود که تصور کنید استالین تمام واژه‌های آن را می‌خواند. با همهٔ این احتیاط‌ها، باز هم خطر نوشتن یک عبارت اشتباه، یا یک جملهٔ مبهم ــ که بد تعبیر شود ـ وجود داشت. ممکن بود تحسین با استهزا اشتباه شود، ستایش صادقانه تمسخر فرض شود. به همین دلیل حتی گوش‌به‌زنگ‌ترین نویسنده هم نمی‌توانست علیه هر تفسیر ممکنی از خودش دفاع کند، و تنها چاره پنهان کردن تمام یادداشت‌های روزانه بود؛ روشی که مورد توجه یکی از مظنونین، هنرمند جوانی به اسم پولینا پشکوفا (۲)، قرار گرفته بود. دفتر یادداشت‌های این زن را در شومینه‌ای پیدا کرده بودند. جای تعجب نداشت که درِ دودکش، در پارچه‌ای مومی پیچیده شده بود و به‌زور بین دو آجر شل قرار گرفته بود. نویسنده برای بازیافتن این یادداشت‌ها مجبور می‌شد صبر کند تا آتش خاموش شود و سپس دستش را به دیوارهٔ دودکش می‌مالید تا برآمدگی کتاب را احساس کند. به‌شکل طعنه‌آمیزی، طبیعت پردردسر چنین مخفیگاهی برای پشکوفا کار بی‌اثری شده بود. اثر انگشت دودگرفته‌ای روی میز تحریرش سوءظن مأمور تجسس را برانگیخته بود و او را در کانون تحقیقات دوباره‌ای قرار داده بود؛ نمونه‌ای از کار ستودنی این کارآگاه.

از نظر پلیس مخفی، پنهان کردن یادداشت‌ها، صرف‌نظر از محتوا، جرم محسوب می‌شد. تلاشی بود برای جدا کردن زندگی خصوصی و عمومی شهروندان؛ آن هم وقتی که چنین شکافی وجود نداشت. نباید فکر یا تجربه‌ای، خارج از نفوذ حزب، شکل می‌گرفت. به همین دلیل، یک یادداشت پنهان‌شده اغلب متهم‌کننده‌ترین مدرکی بود که هر مأموری آرزوی آن را داشت. از آنجا که این یادداشت‌های روزانهٔ شخصی برای خواننده‌ای نوشته نمی‌شد، نویسنده آن را آزادانه می‌نوشت، کمتر احتیاط می‌کرد و حاصل آن چیزی بود شبیه اعتراف‌های ناخواسته. صداقت قلبی مدارکی را تولید می‌کرد که نه‌تنها برای قضاوت نویسنده، بلکه خانواده و دوستانش هم، مناسب بود. یک دفترچه یادداشت می‌توانست تا پانزده مظنون اضافی، پانزده مدرک جدید را، اغلب بیشتر از شدیدترین بازجویی‌ها، تسلیم کند.

مسئول این تحقیقات مأمور لئو دمیدوف (۳) بیست‌وهفت‌ساله بود؛ سرباز پرمدالی که پس از جنگ میهن‌پرستانهٔ کبیر در ادارهٔ پلیس مخفی رتبه گرفته و استخدام شده بود. او به‌واسطهٔ ترکیبی از حرف‌شنوی‌های نه‌چندان پیچیده در ام.جی.بی (۴) پیشرفت کرده بود، و با اعتقاد به حکومت و توجه شدید به جزئیات پرونده‌ها، خدمت می‌کرد. تعصب او به وطن نه فقط با جاه‌طلبی‌اش، بلکه با ستایش صمیمانه از سرزمین مادری، کشوری که فاشیسم را مغلوب کرده بود، مستحکم شده بود. همان‌قدر که خوش‌تیپ بود، جدی هم بود، و چهرهٔ پوستر پروپاگاندایی را داشت؛ آرواره‌ای چهارگوش با لب‌هایی لاغر، که همیشه آمادهٔ نعره کشیدن بود.

لئو در دوران کوتاه کاری خود در ام.جی.بی بررسی چندصد یادداشت روزانه را سرپرستی کرده بود، و چندین هزار یادداشت را در پیگردهای خستگی‌ناپذیر متهمان به تحریکات ضدشوروی به‌دقت مطالعه کرده بود. اولین دفتر یادداشتی را که بررسی کرده بود، مثل اولین عشق، به خاطر می‌آورد. مربی‌اش، نیکلای بوریسوف (۵) آن را به او داده بود، و پروندهٔ مشکلی بود. لئو بین صفحات آن چیزی برای متهم‌کردن پیدا نکرده بود. سپس مربی‌اش همان دفتر یادداشت را خواند و مشاهدات ظاهراً عاری از گناه را مشخص کرد:

 

۶ دسامبر ۱۹۳۶، شب گذشته قانون اساسی جدید استالین تأیید شد.

همان احساسی را داشتم که بقیهٔ کشور داشتند، یعنی شوقی بی‌اندازه و قطعی.

بوریسوف قانع نشده بود که این جمله احساسی باورکردنی از شوق را دربر داشته باشد. مؤلف به همتراز کردن احساساتش با بقیهٔ کشور میل بیشتری داشت. این حیله‌گرانه و قابل‌نقد بود، اظهارنظری خالی که می‌خواست شبهات نویسنده را پنهان کند. آیا شخصی که شوق خالصانه‌اش را بیان می‌کند، از اختصارنویسی استفاده می‌کند، یعنی پیش از اینکه احساسات خود را بیان کند؟ این پرسش در بازپرسی بعدی جزو موارد سوءظن قرار گرفت.

بازپرس بوریسوف: الان چه احساسی داری؟

مظنون: من کار اشتباهی نکرده‌ام.

بازپرس بوریسوف: ولی سؤال من این نبود. چه احساسی داری؟

مظنون: احساس بیم.

بازپرس بوریسوف: البته که می‌ترسی. کاملاً طبیعی است. ولی توجه کن که نگفتی: همان احساسی را دارم که هر کسی در موقعیت من دارد، یعنی بیم.

مرد پانزده سال حبس گرفت. و لئو درس باارزشی فراگرفت؛ کارآگاه خود را به کنکاش در اظهارات فتنه‌جویانه محدود نمی‌کند. همیشه گوش‌به‌زنگ‌بودن برای اعلام عشق و وفاداری‌ای که متقاعدکننده نیست، از این چیزها بسیار مهم‌تر است.

لئو خود را از تجربیات سه سال گذشته‌اش دور کرد، یادداشت‌های پولینا پشکوفا را ورق زد و مشاهده کرد که مظنون، به‌عنوان یک هنرمند، دستخط ناهنجاری دارد. در سراسر متن نوک پهن مدادش را روی کاغذ فشار داده بود، و هیچ‌کجای متن نوک آن را تیز نکرده بود. انگشتش را پشت هر صفحه، روی جملاتی که مثل خط بریل بودند، کشید. یادداشت‌ها را زیر بینی‌اش گرفت. بوی دوده می‌داد. با کشیدن شستش روی آن، صدای خش‌خشی، مثل برگ‌های خشک پاییز، ایجاد شد. کتابچه را بو کرد، با دقت نگریست و با دستش آن را وزن کرد؛ آن را به اشکال دیگر، به‌جز مستقیم، خواند. برای گزارش محتوای یادداشت‌ها به سمت شاگرد خود برگشت و کتابچه را به او ارجاع داد. لئو، چون به‌تازگی ترفیع گرفته بود، مسئولیت نظارت بر مأموران جدید را هم داشت. او دیگر شاگرد نبود، بلکه مربی بود. این مأموران تازه‌کار او را در روزهای کاری و در خلال دستگیری‌های شبانه همراهی می‌کردند، تجربه می‌اندوختند و از او درس می‌گرفتند، تا زمانی که آماده شوند روی پرونده‌های خودشان کار کنند.

گریگوری سمیچاستنی (۶) بیست‌وسه‌ساله و پنجمین مأموری بود که لئو به او آموزش می‌داد. او شاید بااستعدادترین بود، ولی بدون‌شک از همه ناامیدکننده‌تر بود. زیاد سؤال می‌کرد، پاسخ‌های بسیاری هم به‌دست می‌آورد. وقتی چیز سرگرم‌کننده‌ای می‌یافت، لبخند می‌زد و وقتی چیزی او را به ستوه می‌آورد، اخم می‌کرد. باید به‌دقت به چهره‌اش نگاه می‌کردید تا بفهمید به چه چیزی فکر می‌کند. او از دانشگاه مسکو استخدام شده بود، آنجا دانشجویی استثنایی بود و در مقایسه با مربی‌اش اصل‌ونسب تحصیلکرده‌ای داشت. لئو به او حسادت نمی‌کرد، ولی به‌آسانی پذیرفته بود که او هرگز ذهن مطالعات جدی را نخواهد داشت. لئو قادر بود کاستی‌های عقلانی خود را موشکافانه بررسی کند، ولی قادر نبود بفهمد چرا شاگردش به دنبال جایگاهی در حرفه‌ای بوده که برایش نامناسب است. این‌قدر گریگوری برای این شغل نامناسب بود که حتی لئو در نظر داشت حرفهٔ دیگری را به او پیشنهاد کند. چنین نقطه حرکت تندی می‌توانست این مرد را مورد بررسی دقیق قرار دهد و با تمام احتمالات آن، می‌توانست او را در چشم حکومت محکوم کند. تنها گزینهٔ پیش روی گریگوری این بود که سلانه‌سلانه در این مسیر پیش برود و لئو وظیفهٔ خود می‌دانست که به بهترین وجه به او کمک کند.

گریگوری با جدیت صفحات را ورق می‌زد، صفحات پیشین را دوباره باز می‌کرد و گاهی هم به صفحات بعدی می‌پرید، ظاهراً دنبال چیز ویژه‌ای بود. عاقبت سرش را بالا آورد و گفت:

ـ در این یادداشت‌ها چیزی نیست.


کتاب مامور ۶ نوشته تام راب اسمیت

کتاب مامور ۶
نویسنده : تام راب اسمیت
مترجم : نادر قبله‌ای
ناشر: انتشارات مروارید
تعداد صفحات : ۵۱۵ صفحه


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

جستجو برای جیمز باند بعدی – طرفداران جیمز باند یکی از این 11 نفر را جیمز باند بعدی می‌دانند

جیمز باند یک شخصیت خیالی است که توسط نویسنده بریتانیایی یان فلمینگ خلق شده. باند یک مامور سرویس مخفی بریتانیایی ظریف و پیچیده است که با کد 007 نیز شناخته می‌شود. او اولین حضور خود را در رمان «کازینو رویال» فلمینگ در سال 1953 انجام داد و از…

مهندسان بامزه با اختراعات و ابداعات عجیب و غریب و کارا ! گالری عکس

بسیار پیش می‌آید که برای انجام کاری تنها دو راه داریم، یا خرید یک محصول گران و استفاده از آدم‌های کاربلد برای راه‌اندازییا اینکه خودمان با یک سری ابتکار و به صورت به اصطلاح زمخت ولی کارراه‌انداز، تقریبا بدون هزینه کار را انجام بدهیم.…

طراحی‌ها و معماری‌های نبوغ‌آمیز و عالی که باید تحسین‌شان کرد

همان طور که در برخی پست‌های قبلی از طراحی‌ها و معماری بد گفتیم (در اینجا و اینجا برای مثال) سوی مخالف آنها هم وحود دارد. یعنی طراح یا معماری صنعتی به کاربرد و جنبه زیباشناختی اماکن و اشیا دقیقا فکر کرده و چیزی دلخواه و هماهنگ با محیط پدید…

سرژ ورونوف: پزشکی که بیضه‌های میمون‌ها را به مردها پیوند می‌زد تا آنها را جوان کند!

یکی از پر شورترین ارائه‌ها و سخنرانی‌ها در کنگره بین‌المللی جراحان در لندن در سال 1923 توسط جراح فرانسوی متولد روسیه به نام سرژ ورونوف انجام شد.سه سال پیش‌تر، ورونوف با آزمایش‌های بحث‌برانگیز پیوند غده‌ که به ادعای خودش آدم‌ها را چند…

پرتره خانواده‌های روتین از کشورهای مختلف به کمک هوش مصنوعی ایجاد شد

هوش مصنوعی مدتی است که ما را شگفت زده کرده است. اخیراً با قابلیت‌های هوش مصنوعی در ساخت متون و درک زبان طبیعی برای پاسخ به بسیاری از سؤالات میزان تعجب ما پیشتر شده است.س از ChatGPT،  مایکروسافت هوش مصنوعی خود را همراه با مرورگر Edge و…

کارخانه متروکی در پرتغال با ماشین‌های کلاسیک قدیمی در آن کشف شد و سوژه عکاسی شد

متروک بودن هم زیبایی خاص خودش را دارد. خانه و هتل و امارت متروک انگار یک تونل زمان است. یک موزه خاک گرفته دست نخورده.اما این بار کارخانه‌ای با ده‌ها ماشین کلاسیک رها شده در پرتغال با کوشش عکاسان سوژه شده.«داخل این ساختمان صنعتی دو…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5