آنستزیا یا بیهوشی نخستین بار توسط چه کسی ابداع شد؟

0

سال اکتشاف: 1801

این کشف چه می‌گوید؟

استفاده از دارو در حین جراحی برای بیهوش کردن و از میان بردن درد حینِ عمل.

چه کسی آن را کشف کرد؟

همفری دیوی Humphry Davy


بیهوشی باعث شد اعمال جراحی گوناگون بر روی بدن و دندان عملی شود. تا قبل از کشف روش‌های بیهوشی، دردی که بیماران تحمل می‌کردند چنان شدید و خطرناک بود که دست اطباء را در انجام عمل‌های دشوار می‌بست و بیماران هم غالباً حاضر نبودند تن به این جراحی‌ها بسپارند.

بیهوشی درد را از میان ببرد و نگرانی و ترس بیماران را بسیار کاهش داد و باعث گسترش و تکامل جراحی و در نتیجه حفظ جان بیماران بسیاری گردید. علم بیهوشی‌شناسی اکنون یکی از رشته‌های اصلی پزشکی است و نقش مهمی در اتاق عمل بر عهده دارد. امکان دارد با کشف داروهای جدید در دهه‌های آینده روش‌های بهتر و اصلاح یافته‌تری جایگزین روش‌های فعلی شود، در هر حال این جنبه مهم پزشکی همیشه با ما خواهد بود.


واژه آنستزیا از کلمه یونانی به معنای «نبود احساس» گرفته شده و با نام اولیو وندل هولمز همراه است. (1846)، گرچه مفهوم بیهوشی هزار سال قدمت دارد. اطبای چینی نقاط به خصوصی از بدن را شکاف می‌دادند تا مانع از انتقال حس درد به مغز شوند. رومی‌ها و مصریان از مهرگیاه (ریشه گیاه ماندراگورا) برای بیهوشی بیمار استفاده می‌کردند. اطباء اروپایی هم در قرون وسطا از مهرگیاه استفاده می‌بردند. شمن‌های قوم اینکا برگ‌های کوکا را می‌جوبیدند و عصاره آن را (کوکایین) به محل زخم یا بریدگی‌ها تف می‌کردند تا باعث بی‌حسی شوند.

در قرن نوزدهم سه دانشمند مدعی کشف روش‌های جدید بیهوشی شدند اما هیچ یک شایسته این عنوان نیستند زیرا کاشف حقیقی روش‌های بیهوشی همفری دیوی بود.

سر یانگ سیمیسون متخصص اسکاتلندی زایمان نخستین کسی بود که برای بیهوشی از کلروفرم استفاده کرد. او متوجه شد بیمارانی که چند بار این گاز را تنفس می‌کنند، (دستمالی کتانی آغشته به کلروفرم زیر بینی بیمار نگه داشته می‌شد) به سرعت آرام می‌گیرند و از هوش می‌روند. روش او تا سال ۱۸۳۸ مورد توجه قرار نگرفت. در این سال ملکه ویکتوریا برای زایمان هفتمین فرزندش به او متوسل شد.

استفاده گسترده از کلروفرم در جنگ‌های داخلی آمریکا متداول شد. بعد از جنگ استفاده از کلروفرم گسترش پیدا کرد تا اوایل قرن بیستم که استفاده از داروهای دیگر متداول گردید.

پزشک آمریکایی کرافورد لانگ نخستین کسی بود که در حین عمل جراحی از اتر استفاده کرد. در ۱8۴۲ او با استفاده از این روش، تومور گردن یک بیمار را درآورد. بیمار در طی عمل اصلاً دردی احساس نکرد. اما لانگ جرأت نداشت موفقیتش را آشکار کند.

در سال 1845 دندانپزشک معروف ویلیام مورتون از اتر استفاده کرد تا دندانی را جراحی کند. عمل با موفقیت انجام شد. مورتون چندین بار دیگر از اتر استفاده کرد و بعد مقاله‌ای در این باره نوشت. از آن پس اطباء در اروپا و آمریکا برای جراحی‌های ساده از اتر استفاده کردند.

اما هیچ یک از آن‌ها مکتشف روش بیهوشی جدید نبودند. در ۱۸۰۱ دانشمند انگلیسی همفری دیوی که با گازهای مختلف آزمایش می‌کرد، اکسیژن را با نیتروژن مخلوط کرد و گاز اکسید نیترات را به دست آورد. دیوی خود این گاز بی‌رنگ را تنفس کرد، نخست احساس خوشی و وجد غریبی به او دست داد که منجر به خنده‌ای شدید و غیرقابل مهار گردید تا سرانجام از هوش رفت.

دیوی نامه این گاز را گاز خنده گذاشت و متوجه شد این گاز درد را از بین می‌برد و آن را برای انجام اعمال جراحی توصیه کرد، اما اطباء توجهی به یافته او نکردند. کار دیوی نخستین آزمایش علمی برای کشف روش‌های بیهوشی بود.


در طول جنگ‌های قرن نوزدهم قبل از آن‌که استفاده از روش‌های جراحی متداول شود. گلوله‌ای سربی را لای دندان سربازان زخمی می‌گذاشتند تا در حین جراحی با گاز گرفتن فلز سرب – که تقریباً نرم است – بتواند درد را تحمل کند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌های دلپذیر این سلبریتی‌ها با میدجرنی نسخه پنج و این دستور ایجاد شده که شما هم می‌توانید از آن…

تصور کنید که بخواهید عکس‌هایی از شمار قابل توجهی از سلبریتی‌ها داشته باشید که همه در حال انجام یک کار واحد هستند، آن هم در یک شرایط نوری یکسان.در شرایط عادی که نمی‌شود به همه‌شان دیکته کرد که ژست مورد نظر ما را بگیرند. اما هوش مصنوعی…

چگونه با بدشانسی کنار بیاییم + گالری عکس از انواع بدشانسی‌ها!

کنار آمدن با بدشانسی یا شرایط ناگوار می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما چندین استراتژی وجود دارد که می‌تواند به ما برای کنار آمدن با این شرایط کمک کند:احساسات بعد رخداد را بپذیرید: طبیعی است که هنگام مواجهه با بدشانسی احساس ناامیدی،…

اگر عاشق یک فیلم بودید و با بودجه کافی یک اتاق خوب در سبک و سیاق آن فیلم می‌ساختید

ما اگر خیلی عاشق یک فیلمی باشیمِ پوستری چاپ می‌کنیم و بالای سرمان می‌زنیم و هر روز نگاهی به آن می‌اندازیم یا مقاله‌ای در موردش می‌نویسم.اما فراتر از آن اگر قرار بود، اتاق خواب یا اتاق هتلی به سبک یک فیلم بسازیمِ چطور از آب درمی‌آمد.…

اگر این سلبریتی‌ها تا به امروز زنده بودند …

عوامل مختلفی روی طول عمر انسان‌ها تاثیر می‌گذارد. سبک زندگی، تعذیه سالم، ورزش، پیشگیری از بیماری‌ها، پرهیز از مصرف مواد، خواب و آسایش کافی، ژنتیک، هشیاری برای پیشگیری از حوادث.اما به هر حال طول عمر برخی از انسان‌ها کوتاه‌تر از امید به…

واکسن گارداسیل چیست؟ چه وقت و چه کسانی باید آن را تزریق کنند؟

گارداسیل واکسنی است که به محافظت در برابر انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) کمک می‌کند، که یک عفونت شایع مقاربتی است که می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی مختلف از جمله زگیل تناسلی و برخی از انواع سرطان شود. این واکسن برای جلوگیری از…

عجیب ولی واقعی: چشم‌های این زن در این عکس آبی نیست! + ویدئو

در یک خطای دیداری بسیار جالب که به تازگی دین جکسون در تیک تاک منتشر شده، چهره عادی زنی را می‌بینیم که برخلاف ظاهر امر، چشمان او آبی نیست و در واقع حاکستری است.دین جکسون در زمینه ایجاد خطاهای دیداری، یک حرفه‌ای محسوب می‌شود. ویدئوی او در…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.