یک حدس جالب یا تئوری توطئه عجیب: آیا چالش «عکس ده سال پیش» فراتر از یک سرگرمی، وسیله‌ای برای قدرتمند کردن سیستم‌های نظارتی و تشخیص چهره است؟!

0

این روزها همه درگیر چالش «عکس ۱۰ سال پیش» شدند. چالشی که از شما دعوت می‌کند عکسی از سال ۲۰۰۹ را کنار عکس ۲۰۱۹ قرار دهید.

تقریبا همه مردم در سراسر دنیا از افراد مشهور و معروف بازیگر، فوتبالیست، ورزشکار، سیاسی و حتی مدیران ارشد و رهبران دولت‌ها درگیر این چالش شدند و پروفایل‌های آن‌ها در فیسبوک، اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی دیگر با عکس‌هایی از سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۹ کنار یکدیگر پر شده است.

اما در روزهای اخیر زمزمه‌هایی در رسانه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری مانند وایرد و گاردین آغاز شده است که نگاهی تردیدآمیز به این چالش دارد.

در حالی‌که شاید چالش «عکس ۱۰ سال پیش» فقط برای سرگرمی و خندیدن یا نهایتا درک تغییرات در دوره‌ای ۱۰ ساله باشد؛ این کابوس و نگرانی را هم به وجود می‌آورد که بهترین بستر و فرصت برای توسعه ابزارهای تشخیص چهره باشد.

در ابتدا، یک خبرنگار حوزه فناوری به شوخی در توییتر مطرح کرد که با این چالش، حجم زیادی دیتای جذاب و در دسترس برای سیستم‌های نظارتی و شرکت‌های توسعه‌دهنده ابزارهای تشخیص چهره فراهم شده است.

فیسبوک شروع‌کننده این چالش بود؟

میلیون‌ها عکس که می‌توانند تغییرات چهره و صورت افراد در بازه‌ای ده ساله را به هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی آموزش دهند. نرم‌افزارهای تشخیص چهره می‌توانند با بررسی عکس‌های این چالش، به الگوریتم‌هایی برای مسن‌تر نشان دادن افراد یا شناسایی افراد از روی عکس‌های جوانی آن‌ها برسند.

نشریه وایرد در مقاله مفصلی به بررسی این ادعا پرداخته و این نظریه را مطرح کرد که شاید تمام این چالش، یک سناریو و توطئه از سوی فیسبوک باشد تا بتواند داده‌های برای پیشبرد سیستم‌های نظارتی و تشخیص چهره خود تولید کند.

در گذشته، سابقه چنین چالش‌هایی وجود دارد. برای نمونه، موسسه تحلیل اطلاعات کمبریج با استفاده از یک مسابقه شخصیتی سعی کرد پیش‌زمینه‌هایی از نظرات مردم درباره انتخابات جمع‌آوری کند.

سخن‌گوی فیسبوک به نشریه وایرد گفته این چالش از سوی آن‌ها شروع نشده است و این شبکه اجتماعی به دنبال جمع‌آوری اطلاعات یا کسب نتایجی از آن نیست.

سخن‌گوی فیسبوک می‌گوید چالش «عکس ۱۰ سال پیش» از سوی مردم در این شبکه اجتماعی به راه افتاد و مردم صرفا دیدگاهی سرگرم‌کننده به آن دارند.

به جای حریم خصوصی خودتان، جهان را به چالش بکشید

برخی از رسانه‌های دیگر هم چنین اعتقاد و نظری دارند و می‌گویند این چالش توسط فیسبوک راه‌اندازی نشده و برایش نفعی از نظر توسعه ابزارهای تشخیص چهره ندارد. چون فیسبوک به طور عادی به تمام عکس‌های کاربران‌اش در ۱۰ سال پیش و حتی گذشته‌تر دسترسی دارد.

اما این احتمال وجود دارد که عکس‌های این چالش توسط شرکت‌های ثالث مورد استفاده قرار بگیرند. باز هم فیسبوک در فروش اطلاعات یا دادن دسترسی به شرکت‌های دیگر برای استفاده از دیتاهای کاربران سوءسابقه دارد.

به‌ویژه اینکه می‌دانیم اینستاگرام، پاندورا و چندین سرویس عکس دیگر درگیر با این چالش زیر نظر فیسبوک اداره می‌شوند.

به هر حال، فارغ از اینکه چالش «عکس ۱۰ سال پیش» یک سرگرمی خنده‌دار است یا کابوس حریم خصوصی وحشتناک؛ بهتر است در آن شرکت نکنید و حریم خصوصی خودتان را به خطر نیندازید.

رسانه‌ها پیشنهاد می‌کنند به جای به چالش کشیدن حریم خصوصی خودتان، عکس‌هایی از کره زمین و طبیعت در ۱۰ سال پیش منتشر کنید و تغییرات منفی جهان را به چالش بکشید.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر این سلبریتی‌ها به همان سبک و سیاق و بزرگسالی کوچک می‌شدند

البته سلبریتی‌ها مسلما عکس‌های اصلی دوران کودکی دارند. هر چند در مورد برخی ممکن است این عکس‌های کودکی اندک یا کم‌کیفیت باشند.اما تصور کنید برای بازتاب دادن وجود همان عوالم بزرگسالانه در دنیای کودکی یا همان اجزای مهم چهره، چهره بزرگسالان…

همه چیز در مورد رمان رابینسون کروزوئه، نوشته دانیل دفو + روجلدهای خاطره‌انگیز این کتاب

رابینسون کروزوئه رمانی نوشته دانیل دفو است که اولین بار در سال 1719 منتشر شد. این رمان داستان مرد جوانی به نام رابینسون کروزوئه را روایت می‌کند که بر خلاف میل خانواده‌اش راهی دریا می‌شود و در جزیره‌ای متروک در سواحل آمریکای جنوبی غرق…

دو اینفلوئنسر سفر در واقع با یک تلویزیون ساده، سفر جعل می‌کردند و هیچ خبری از عکس واقعی در محیط…

دو عکاس به نام مانوئل بختر و و مانوئل رومز رام تصاویر خیره کننده‌ای خلق کردند که آنها را در حال پیاده‌روی در برف، کمپینگ در کوه‌ها و پرواز با هواپیما به سوی مقصدی دور نشان می‌دهد. اما در واقع آنها از در هنگام ثبت همه این عکس‌ها از اتاق…

ریز علی خواجوی فرنگی‌ها: چگونه کیت شلی یک قطار را نجات داد؟

در سال 1901، راه آهن شیکاگو و شمال غربی، پل جدیدی را بر روی رودخانه Des Moines در بون، آیووا، در آمریکا افتتاح کرد. این پل رسماً پل راه‌ بون نام گرفت، اما اما مردم محلی به سرعت به آن لقب پل‌های بالای کیت شلی را دادند، به یادبود بانوی قهرمان…

حجم‌ها و مجسمه‌های زیبا ساخته شده با صفحات کتاب‌های قدیمی

ما انسان‌ها استفاد تخیل هستیم، اما در موارد معدودی این تخیل‌های خود را به صورت نقاشی یا حجم، زنده می‌کنیم و در معرض تماشای دیگران قرار می‌دهیم.اِما تیلور، هنرمند مقیم بریتانیا، این تجربه را در مجسمه‌هایی از جنس کتاب به صورت باورنکردنی…

بهترین کتاب های علمی تخیلی برای پرورش تخیل شما |۶۴ اثر خواندنی

تهیه فهرستی از آثار علمی تخیلی که در ایران ترجمه و منتشر شده باشند و محبوب باشند، دشوار است. کلا وقتی فهرست می‌کنیم هدف ما ترغیب خواننده به بیشتر خواندن است و نه اینکه ادعا کنیم چیز کاملی درست کرده‌ایم.پس این شما و شماری از محبوب‌ترین…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.