برندگان جایزه عکاسی سونی 2020: عکسی از پروژه مسکن مهر از هاشم شاکری در میان عکسهای منتخب
حدود یک هفته پیش، برندگان جایزه عکاسی سونی اعلام شد که در میان آنها عکسهایی قابل توجهی وجود دارد:
عکسی از یک بومی اکوادوری که ترجیح میدهد به شیوه سنتی در رودخانه زادگاه خود جابجا شود و از ترک زادگاهش خودداری میکند:
عکسی از جانداری به نام پنگولین (پولکپوست و مورچهخوار پولکدار) در آفریقای جنوبی:
عکسی از کنگو که یک کارمند پذیرش مرکز درمانی ابولا را نشان میدهد:
کلبههای متحرک ماهیگیری روی رودهای یخزده در کانادا:
مهارت این مرد ویتنامی در حمل کالاها با موتورسیکلت:
عکسی از روباتی که میخواهد جزو گامهای نخستین بشر برای دستیابی به جاودانگی با آپلود محتوای ذهن در تراشهها و در قالب روباتها باشد – روبات آلتر که بدون نیاز به هیچگونه محرک خارجی و هدایتکنندهای کار میکند. آلتر میتواند با استفاده از سنسورهای هوشمند خود، صداها و حرکات محیط خود را شناسایی کرده و به آنها پاسخ دهد.
کشتیگیرهای سنگالی:
و میرسیم به عکسی از ایران – عکسی که هاشم شاکری از پروژه مسکن مهر گرفته بود و یکی از عکسهای منتخب شد. در توضیح عکس به افزایش بهای مسکن در تهران و ناچاری مردم به پناه بردن به خانههای ارزان شهرکهای اقماری اشاره شده:
رنجهای پنهان مرد معترض هنگ کنگی:
فرانسه – یک نوزاد عروسکی بسیار واقعنما:
دلتای نیجر: تخریب محیط زیست در نتیجه توسعه میادین نفتی و سوزاندن گاز مازاد:
یک زوج اهل کردستان ترکیه قبل از مراسم ازدواج در حال قایقسواری در درایچهای در عراق- عکاس ترجیح داد که رنج کردها و زندگی به قول خودش در سایه آنها را در قالب این عکس سیاه و سفید نشان بدهد:
چشمهای مرکب یک حشره. در حالی که حشرات در نمای ماکروسکوپی خاکستری و بدون جذابیت هستند در بزرگنمایی، انبوهی از ساختارهای ذرهبینی و رنگهای متنوع در آنها دیده میشود:
خانههای زیبای زنان نگهداری کننده از خطوط راهآهن در کنار خطوط آهن در اوکراین:
یکی از عکسهایی که دنیس رووره در مجموعه عکس نشاندهنده خشونت علیه زنان گرفته است، زنانی که به خاطر جنگها مجبور به مهاجرت میشوند، مورد سوء استفاده قرار میگیرند و یا از تجاوز جنسی علیه آنها به عنوان یک سلاح مؤثر جنگی استفاده میشود:
آثار و نشانههای ادیان رایج ژاپن -بوداییسم و شینتوییسم- را در گوشه گوشه این کشور از مناطق متروک تا وسط اقیانوس، جنگلها و کوهها مرتع میتوان یافت:
منبع: گاردین