برای کسب و کار شما، سایت بهتر است یا اپلیکیشن موبایل؟

1

رپورتاژ

با دیجیتالی شدن بازار کار نباید از رقابت آنلاین و آفلاین عقب بمانید. با ابزارهای فناوری مثل سایت و اپلیکیشن می‌توانید به مزیت رقابتی برسید. همواره سفارش طراحی سایت و اپلیکیشن راهی برای توسعه کسب و کارهای نوپا است. اما در وهله اول باید به این پرسش پاسخ دهید که: برای کسب و کارم باید سایت یا اپلیکیشن طراحی کنم؟ طراحی سایت در مقایسه با اپلیکیشن‌ها قدمت بیشتری دارد، ولی سوالی که برای مالکان کسب و کارها مطرح است، این است که آیا به سایت، اپلیکیشن یا هر دو نیاز دارند؟ برای تصمیم گیری در این زمینه به عوامل قید شده در این مقاله دقت کنید. قبل از همه به تفاوت‌های سایت و اپلیکیشن اشاره خواهیم کرد.

سایت و اپلیکیشن چه تفاوت‌هایی دارند؟

سایت‌ و اپلیکیشن‌ به مفاهیم متداول در دنیای دیجیتال تبدیل شده‌اند. بی وقفه در حال استفاده از آنها هستیم. بسیاری از نیازهای شغلی، ارتباطی، مالی، سرگرمی و غیره را با آنها تأمین می‌کنیم. مردم ایران هم در حال حاضر هر روز با گوگل، اینستاگرام، اسنپ و غیره سروکار دارند.

عوامل مؤثر در انتخاب میان سایت یا اپلیکیشن

1.بودجه

بعد از ثبت نام تجاری شرکت باید بودجه فعالیت در فضای آنلاین را مشخص کنید. اغلب شرکت‌های طراحی و توسعه در ابتدا طراحی وب سایت و بعد هم اپلیکیشن موبایل را گزینه‌ای ارزان در حوزه استخدام تیم طراحی می‌دانند. می‌توانید تمامی اطلاعات و محتوای مفید را روی وب سایت ارائه کنید. در عوض برای ساخت اپلیکیشن به محتوا و اطلاعات کمتری نیاز دارید.

از طرفی رابط کاربری اپلیکیشن باید با سیستم عامل‌های مختلف اندروید، ویندوز و iOS سازگار شود. کسب و کارهایی که تنها مبتنی بر اپلیکیشن هستند؛ در تمامی پلتفرم‌ها به مشتریان دسترسی ندارند. از این رو طراحی اپلیکیشن‌ها برای پلتفرم‌های مختلف، هزینه بالاتری را به همراه دارد. پس هر سیستم عامل، هزینه مجزایی به همراه دارد. اگر بودجه محدودی دارید، طراحی اپلیکیشن موبایل چندان به صرفه نیست.

به خاطر همین محدودیت از سال 2015 به بعد، مفهوم وب اپلیکیشن‌های پیشرونده (PWA) ابداع شد. در نتیجه فناوری‌های جدید به کاربران کمک می‌کرد تا ویژگی‌های اپلیکیشن موبایل را روی مرورگرها دریافت کنند. یکی از این وب اپلیکیشن های پیشگام در ایران، اپلیکیشن خرده فروشی دیجی کالا است. این شرکت از جمله کسب و کارهای موفق خرده فروشی است که کارش را با سایتی ساده آغاز کرد و حالا به عرصه وب اپلیکیشن‌ها وارد شده است.

2.محصولات و خدمات

آیا محصولات و خدمات شما وابسته به موقعیت مکانی خاصی هستند؟ اسنپ یکی از این کسب و کارها است. این شرکت تاکسی اینترنتی از سال 93 مشغول به فعالیت شد و اپلیکیشن آن در حال حاضر به یک سوپراپلیکیشن تبدیل شده است. در نتیجه مجموعه‌ای از خدمات از جمله تاکسی اینترنتی، پیک موتوری، سفارش غذا، خرید بلیط و غیره را پوشش می‌دهد.

3.فراوانی مصرف

در واقع موفقیت هر کسب و کاری وابسته به نیازهای مخاطبان و بازار هدف است. آیا مشتریان به طور روزانه یا ساعتی به خدمات شما نیاز دارند؟ آیا تعامل فردی با مشتریان برقرار می‌کنید؟ همین عوامل باعث شده تا داشتن اپلیکیشن برای پلتفرم‌های شبکه اجتماعی از جمله اینستاگرام، فیسبوک، توئیتر و غیره به یک ضرورت تبدیل ‌شود.

4.محاسبات پیچیده

آیا در کسب و کارتان به دنبال ارائه گزارش و محاسبات پیچیده برای سرمایه گذاری و فعالیت‌های کاری هستید؟ پس بین سایت یا اپلیکیشن‌ گزینه دوم را انتخاب کنید. برای مثال طراحان نرم افزارهای حسابداری و گرافیک برای جلب رضایت مشتریان به تولید اپلیکیشن‌های موبایل و وب اپلیکیشن‌هایی مثل فتوشاپ و هلو پرداختند.

5.سرعت دسترسی

آیا سرعت دسترسی به محصولات و خدماتتان اهمیت زیادی دارد؟ کسی علاقه‌ای به سایت‌های کند ندارد. از طرفی هم برخی از افراد زمان کافی برای نصب و به روز رسانی اپلیکیشن را ندارند. پس این عوامل را در مورد شرکت خودتان مدنظر قرار دهید. برای مثال در حوزه سرگرمی، بازی، تماشای فیلم و سریال، کسی حوصله انتظار کشیدن ندارد. سایت‌ها روی دستگاه‌های مختلف از حمله لب تاپ، گوشی و تبلت در دسترس قرار دارند. ولی اپلیکیشن‌ها معمولاً روی گوشی و تبلت نصب می‌شوند. تمامی این عوامل روی سرعت دسترسی اثر دارند.

6.دسترسی به اینترنت

هنوز هم در بسیاری از نقاط ایران، امکان دسترسی به اینترنت فراهم نیست. پس نحوه به کارگیری محصولات و خدمات، اهمیت دارد. برای دسترسی آفلاین به ساخت اپلیکیشن‌های مکان محور و پارالل نیاز دارید. اگر شرکت شما بیشتر به مشتریان آفلاین خدمت خواهد کرد؛ پس با طراحی اپلیکیشن، خدمات بهتری را عرضه خواهید کرد. برای مثال لغت نامه‌ها و محتواهای درسی را می‌توان به واسطه اپ‌هایی که استفاده از آنها نیازی به اینترنت ندارد؛ منتشر کرد.

7.به روز رسانی

سایت‌ها به طور خودکار و بدون نیاز به مداخله کاربران، به روزرسانی می‌شوند. ولی اپلیکیشن‌ها نیازمند به روز رسانی از جانب کاربران هستند. آیا باید اطلاعات و محتوای پلتفرم کسب و کارتان را به طور مرتب به روزرسانی کنید؟ در این صورت در شروع کسب و کار به وب سایت نیاز دارید. بعد از اینکه کسب و کارتان روال مشخصی پیدا کرد؛ می‌توانید روی طراحی اپلیکیشن سرمایه گذاری کنید. از این رو اغلب بانک‌ها، رسانه‌های خبری و صنایع پزشکی در وهله اول نیازمند وب سایت هستند. بنابراین اطلاعات مورد نیاز کاربران در وب سایت به روزرسانی شده و دیگر نیازی به آپدیت کردن یک اپلیکیشن نیست. شما می‌توانید تغییرات مدنظرتان را درون وب سایت اعمال کنید.

8.رقابت

شرایط رقابتی کسب و کارتان چگونه است؟ آیا رقبا از سایت یا اپلیکیشن استفاده می‌کنند؟ در اینجا می‌توانید از پیشنهاد فروش منحصر به فرد یا Unique Selling Proposition (USP) استفاده کنید. یعنی اگر تمامی رقبا از وب سایت یا پلتفرم‌های خاصی استفاده کرده‌اند؛ می‌توانید روی اپلیکیشن موبایلی متمرکز شوید. با این روش در رقابت پیروز می‌شود. البته اگر اپلیکیشن قابل استفاده روی تمامی دستگاهها از جمله کامپیوتر رومیزی، لب تاپ، تبلت و گوشی را طراحی کنید؛ به آسایش مشتریان توجه کرده‌اید. اما هزینه طراحی اپلیکیشن در چنین شرایطی افزایش می‌یابد.

9.ابزارهای تحلیلی

سئو یا بهینه سازی موتور جستجو تنها برای وب سایت‌ها مناسب است. همواره برای دسترسی به حجم بالاتر کاربران باید با آخرین ترندهای سئو آشنا شوید. اگر تنها از اپلیکیشن موبایلی استفاده کنید، نمی‌توانید آنها را به طور مستمر همانند یک وب سایت بهینه سازی کنید. پس حجم زیادی از ترافیک موتور جستجو را از دست خواهید داد. در مقابل اگر کسب و کارتان مبتنی بر جستجوی مشتریان در فروشگاههای اپلیکیشن مثل Google play و بازار است؛ پس اپلیکیشن برایتان مناسب تر است.

در نهایت باید از میان سایت یا اپلیکیشن کدام یک را انتخاب کنم؟

حالا با توجه به عوامل فوق از میان سایت یا اپلیکیشن، کدام یک را انتخاب می‌کنید؟ بسیاری از شرکت‌های نوپا و کارآفرینان در وهله اول به دنبال اپلیکیشن موبایل می‌روند. چون مفهومی پیشرفته بوده و روش خوبی برای برقراری ارتباط با کاربران است. اما تجربه ثابت کرده که گاهی اوقات با شکست مواجه می‌شوند.

حتی اگر استارتاپی موبایل محور هستید، باز هم بهتر است تا در وهله اول یک وب سایت طراحی کنید، نه این که بخش زیادی از بودجه را صرف طراحی اپ کنید. در ابتدا سایتی کاربر پسند طراحی کنید و برای کسب رتبه خوب در موتورهای جستجو، هزینه کنید. این کار به آگاهی از برند کمک زیادی می‌کند. انتخاب دقیق میان سایت یا اپلیکیشن به عوامل زیادی از جمله مدل کسب و کارتان وابسته است. همواره نمی‌توان به طور دقیق میان سایت یا اپلیکیشن یکی را انتخاب کرد. اغلب کسب و کارهای موفق هر دو گزینه را در اولویت قرار می‌دهند.

سفارش طراحی سایت یا اپلیکیشن در کارلنسر

با هر مدل کسب و کار و با هر بودجه‌ای می‌توانید سفارش طراحی سایت، اپلیکیشن یا هر دو را در پلتفرم دورکاری و فریلنسینگ کارلنسر ثبت کنید. فریلنسرها و برنامه نویسان حرفه ای طراح سایت و اپلیکیشن در کارلنسر، آماده ثبت پیشنهاد روی پروژه‌های ثبت شده از جانب کارفرما هستند.اگر به عنوان کارفرما در کارلنسر ثبت نام می‌کنید، باید انتظارتان از طراحی سایت یا اپلیکیشن را درون توضیحات پروژه قید کنید. بعلاوه مدت زمان انجام پروژه و حداقل و حداکثر بودجه را هم باید ثبت کنید. اگر از نمونه کار یا روزمه فریلنسر خاصی رضایت دارید، او را به پروژه دعوت کنید تا پیشنهادش را ثبت کند. پیشنهادهای فریلنسرها را بررسی و در صورت نیاز با آن‌ها چت کنید. پس از انتخاب بهترین فریلنسر، با او سر هزینه و زمان انجام کار، توافق کرده و هزینه را از طریق سیستم پرداخت امن کارلنسر، به حساب سایت واریز می‌کنید. این هزینه تا زمان انجام کار و تحویل سایت یا اپلیکیشن طراحی شده به شما، نزد کارلنسر به امانت می‌ماند و پس از تایید و رضایت شما از پروژه تحویلی، به حساب فریلنسر واریز می‌گردد.

اگر به عنوان فریلنسر طراح یا توسعه دهنده سایت یا اپلیکیشن در کارلنسر ثبت نام کنید، پروژه‌های متناسب با مهارت هایتان برای شما ارسال می‌شوند. حالا پیشنهادتان از نظر هزینه، مدت زمان و توضیحات جانبی را ثبت می‌کنید. باید منتظر بمانید تا کارفرما شما را استخدام کرده و از طریق چت سایت با شما تعامل برقرار کند. هر گونه ابهام و یا جزئیات طراحی را قبل از تکمیل کار با کارفرما در میان بگذارید. در صورت لزوم برای ساده شدن پروژه‌های بزرگ می‌توانید آنها را مرحله بندی کنید. همواره اصلاحات مدنظر کارفرما را با دقت انجام دهید تا امتیاز خوبی را از او دریافت کنید. موفقیت پروژه در کارلنسر تا حد زیادی به برقراری تعامل مناسب میان کارفرما و فریلنسر وابسته است.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
1 نظر
  1. سیاوش می گوید

    مطلب بسیار خوب و مفیدی بود که متاسفانه بسیاری از صاحبان کسب و کار تو ایران بهش توجهی ندارن و اصرار بیخودی میکنن برای ساختن اپ. اونم اپی که شاید مشتری سالی یه بار نیازش بشه به اون کار. پس چرا باید اپ نصب کنه؟!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.