روش های درمانی برای کبد چرب

0

رپورتاژ

کبد چرب یکی از بیماری‌های نسبتا شایع کبد است. آمار ابتلا به این بیماری در سال‌های اخیر و به دلیل تغییر سبک زندگی مردم بیشتر شده است. کبد چرب به دلیل تجمع سلول‌های چربی در کبد ایجاد می‌شود و اگر مقدار این چربی‌های تجمع یافته زیاد شود، می‌تواند برای سلامت انسان خطرناک باشد. کبد بزرگترین غده بدن است که وظیفه فیلترکردن مواد مضر و سموم از مواد مغذی را برعهده دارد. وقتی چربی، بیش از میزان طبیعی در کبد رسوب کند؛ باعث ایجاد التهاب می‌شود. این التهاب باعث می‌شود تا کبد نتواند سازوکار خود را به درستی انجام دهد و به مرور، زخم و انواع نارسایی‌ها در کبد ایجاد می‌شود.

کبد چرب به چه دلایلی ایجاد می‌شود؟

مصرف الکل یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به کبد چرب است. پس از آن عواملی مثل چاقی، قند خون بالا، مقاومت به انسولین و سطح بالای تری‌گلیسرید در خون از جمله شایع‌ترین دلایل بروز این بیماری هستند.

عوامل دیگری هم وجود دارند که شاید به اندازه موارد بالا شایع نباشند، اما ممکن است منجر به ایجاد چربی در کبد شوند. بارداری، کاهش وزن غیراستاندارد و سریع، برخی از بیماری‌های کبدی مثل هپاتیت C، عوارض جانبی بعضی از داروها مانند متوترکسات، تاموکسیفن، آمیودورون و اسید والپروئیک، قرار گرفتن در برابر برخی سموم و دلایل ژنتیکی، از جمله عواملی هستند که می‌تواند باعث ایجاد کبد چرب شود.

در مشورپ: علائم کبد چرب

علائم و راه ‌های تشخیص کبد چرب

علائمی مثل بی‌اشتهایی، کاهش وزن، ضعف، خستگی، خارش پوست، گیجی یا سرگیجه، تورم پاها، زرد شدن چشم‌ها و پوست بدن، تورم و درد شکم و بزرگ شدن پستان در مردان می‌توانند علائم هشداردهنده ابتلا به کبد چرب باشند. البته برای تشخیص قطعی و شروع درمان، حتما لازم است به پزشکان متخصص گوارش یا فوق تخصص کبد مراجعه کنید. پزشک از روش‌هایی مثل معاینات بالینی، آزمایش خون، سونوگرافی، سی تی اسکن، ام آر آی و الاستوگرافی و در نهایت، نمونه‎برداری از کبد می‌تواند شدت بیماری را بررسی کرده و تشخیص دهد.

مشاوره آنلاین پزشکی با مشورپ

معاینات بالینی وقتی کبد هنوز متورم نشده، نمی‌تواند روش تشخیصی خوبی باشد. به همین دلیل، پزشکان معمولا برای اولین قدم از آزمایش خون کمک می‌گیرند. در این آزمایش سطح آنزیم‌های کبدی سنجیده می‎شود. ALT و AST آنزیم‌هایی هستند که میزان دقیق آنها در این آزمایش مشخص می‌شود.

روش ‌های پیشگیری از کبد چرب

تغییر سبک زندگی مهم‌ترین قدم در پیشگیری از ابتلا به کبد چرب است. زندگی ماشینی امروز، مصرف غذاهای چرب و فست‌فودی، نوشیدنی‌های غیرطبیعی و سرشار از قند می‌تواند برای سلامت کبد ما بسیار مضر باشد. کنترل وزن و پیشگیری از افزایش آن، کاهش میزان مصرف الکل، رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی که میزان کالری، چربی اشباع و ترانس کمی داشته باشد و حداقل ۳۰ دقیقه ورزش روزانه، از مهم‌ترین روش‌ها برای داشتن یک سبک زندگی سالم هستند.

مصرف خودسرانه دارو هم یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند به کبد آسیب برساند. قبل از مصرف هر گونه دارو حتما با پزشکتان مشورت کنید و از مصرف بدون نسخه دارو، خصوصا مسکن‌ها بپرهیزید.

در مشورپ بخوانید: تست کرونا در منزل

روش های درمانی کبد چرب

با مشاهده هر کدام از علائمی که پیشتر گفتیم، حتما به متخصص مراجعه کنید و تحت نظر قرار بگیرید. داشتن علائم ذکر شده می‌تواند دلیلی بر ابتلای شما به کبد چرب نباشند، اما علائمی هشداردهنده‌اند. پزشک بر اساس آزمایشات مختلف، سطح بیماری شما را بررسی می‌کند. داروهایی که پزشک برای شما تجویز می‌کند بر اساس گرید بیماری شماست.

در کنار داروهای شیمیایی، لازم است حتما روش‌های تغذیه‌ای خودتان را اصلاح کنید و فعالیت بدنی مستمر داشته باشید. اگر کلسترولتان بالاست یا دیابت دارید، حتما این موارد را کنترل کنید. مصرف غذاهایی مانند قهوه، سبزیجات، توفو، ماهی، بلغور جوی دوسر، گردو، شیر و لبنیات کم چرب، روغن زیتون، سیر، چای سبز، آووکادو و گریپ‌فروت به بهبود کبد چرب کمک می‌کند. در مقابل مصرف زیاد موادی مثل الکل، شکر، غذاهای سرخ شده، نمک، نان سفید، برنج و ماکارونی و گوشت قرمز می‌تواند به کبد شما آسیب برساند.

بهتر است که همه افراد، به ویژه کسانی که در معرض ابتلا به کبد چرب هستند رژیم غذایی سرشار از سبزی‌ها و میوه‌های تازه، حبوبات و غلات کامل داشته باشند. مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند شیرینی‌ها، برنج و نان سفید را محدود کنند و مصرف چربی‌های اشباع شامل گوشت قرمز و بسیاری از محصولات حیوانی را نیز تا حد امکان کاهش دهند.

در صورتی که نیاز به راهنمایی و مشاوره آنلاین تخصصی پزشکی دارید، می‌توانید به صورت غیرحضوری و از طریق وبسایت و اپلیکیشن مشورپ با پزشکان متخصص گوارش گفت‌وگو کنید.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.