حسابداری برای چه کسانی مناسب است؟

2

رپورتاژ

حسابداران مسئول ارائه خدمات مدیریت مالی و مشاوره به مشتریان یا شرکت‌هایی هستند که در آنها کار می‌کنند. حسابداری شاید مانند مشاغلی مانند پزشکی درآمد بسیار دهان پُرکنی نداشته باشد، اما حرفه‌ی کم درآمدی نیز نیست و با داشتن مجموعه‌ای از مهارت‌های مرتبط با این رشته می‌توان به بهترین فرصت‌های شغلی دسترسی داشت و درآمد خوبی نیز رقم زد.

اینکه حسابداری مناسب چه کسانی است و این شغل برای چه کسانی ساخته شده است، ابتدا به مهارت‌هایی بستگی دارد که افراد دارند. به عنوان مثال، کسی که در ریاضی و محاسبات خیلی مهارت ندارد مطمئنا نمی‌تواند به خوبی از پس وظایف و کارهای حسابدار بر بیاید.

اگر بخواهیم به مهم‌ترین مهارت‌ها برای حسابدار شدن اشاره کنیم، موارد زیر بهترین آنها هستند که در صورت وجود چنین مهارت‌هایی در هر شخصی می‌توان گفت که آن فرد برای حسابداری شخص مناسبی است:

  1. نوآوری
  2. درک بالا
  3. ارتباطات
  4. آگاهی از صنایع مختلف و کار آنها
  5. اشتیاق
  6. ابتکار عمل
  7. مورد اعتماد و صادق بودن
  8. انعطاف پذیری
  9. داشتن ثبات
  10. تجربه کاری
  11. مهارت در ریاضیات و علوم مرتبط دیگر
  12. علاقه به حساب و کتاب

شاید شما این رشته را انتخاب کرده‌اید، زیرا مهارت کافی در اعداد و ارقام دارید. یا حرفه پدرتان را دنبال کردید. یا به طور تصادفی به این رشته برخورد کردید و سپس متوجه شدید که استعداد انجام آن را دارید. اما آیا این راه‌ها برای انتخاب شغل آینده‌ی شما مناسب است؟

برای اینکه بدانید آیا حسابداری شغل مناسبی برای شما است یا خیر، ابتدا به دنبال علاقه به این حیطه در خود باشید و بعد سراغ بررسی مهارت‌ها و توانایی‌های مورد نیاز آن بروید. اینگونه است که می‌توانید به خوبی تشخیص دهید که آیا می‌توانید حسابدار شوید یا خیر.

درباره شغل حسابداری

ما به دنبال یک حسابدار هستیم تا بتواند کلیه معاملات مالی، از پرداخت‌های ثابت و هزینه‌های متغیر تا سپرده‌ها و بودجه‌های بانکی را مدیریت کند. این جمله‌ای است که از تمام مدیران و کارفرمایان شنیده می‌شود و به صورت خلاصه تعریفی است حسابداری است. با توجه به این تعریف، می‌توان رشته حسابداری را رشته‌ای فراگیر در بازار کار دانست. یعنی هر شرکت به حضور حسابداران برای رسیدگی به امور بالا نیاز دارند.

مسئولیت‌های حسابدار شامل حسابرسی اسناد و صورت‌های مالی، بررسی و پرداخت صورت‌های بانکی و محاسبه مالیات و پرداخت آن می‌شود. البته برخی حسابداران در برخی شرکت‌ها، مسئول رسیدگی به حقوق کارمندان و محاسبه و پرداخت آنها نیز هستند. برای موفقیت در این نقش، باید حتما از قبل در این حیطه تجربه داشته باشید و از همه مهم‌تر این که با محاسبات و اعداد و ارقام مشکلی نداشته باشید و با این کار کنار بیایید.

رشته حسابداری زیرشاخه‌ها و مشاغل مختلفی را شامل می‌شود که از حسابداری سطح ابتدایی، حسابرسی و حسابداری مالیات گرفته تا مدیر مالی، از شرکت‌های خصوصی گرفته تا دولتی، حسابداران می‌توانند در مشاغل مختلف مرتبط با حساب و کتاب فعالیت کنند.

حقوق و درآمد حسابداری

حقوق و دستمزد افراد در مشاغل مختلف می‌تواند با توجه به عوامل و فاکتورهای مختلف تغییر کند و این حالت در مورد حسابداران نیز صدق می‌کند. معمولا به دلیل نوع فعالیت و کاری که حسابداران انجام می‌دهند، سابقه کاری و همچنین تحصیلات می‌تواند اثر بسیاری روی میزان حقوق و درآمد حسابداری داشته باشد.

میانگین حقوق حسابداری در ایران شامل حق مسکن، هزینه رفت و آمد و سایر موارد می‌شود. حقوق حسابدار بر اساس تجربه، مهارت و جنسیت نیز ممکن است تغییر می‌کند.

به طور معمول افرادی که به عنوان حسابدار در ایران کار می‌کنند معمولاً به صورت میانگین هر ماه حدود ۴.۹۰۰.۰۰۰ تومان حقوق دریافت می‌کنند. میزان حقوق حسابدار در ایران از ۲.۰۰۰.۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است.

مشکلات حسابداری

به هیچ عنوان نمی‌توان شغلی را بدون چالش و مشکل دانست. همیشه و در هر شغلی اتفاقاتی ممکن است پیش بیاید که برخی از آنها قابل پیش بینی هستند و برخی را نمی‌توان پیش بینی کرد.

تیم‌های حسابداری که از فناوری استفاده می‌کنند، قادر به سازگاری با تغییرات و چالش‌ها مانند به هم ریختگی در محاسبه درآمد و مخارج هستند. بنابراین، بزرگترین چالش‌های پیش روی حسابداران امروز چیست؟ جریان نقدینگی، تعیین قوانین جدید، سازگار شدن با تغییرات جدید مالیاتی و نظارتی و حتی محاسبه کارکردها در زمان دورکاری از بزرگترین موانع تیم‌های حسابداری است. اما به طور خلاصه مشکلات کلی حسابداری شامل موارد زیر می‌شود:

  • جریان نقدی
  • گزارش‌های مالی
  • استخدام و حفظ استعداد‌ها
  • اتوماسیون و هوش مصنوعی
  • تغییرات قانون مالیاتی
  • تغییرات نظارتی و استانداردهای جدید حسابداری
  • مدیریت هزینه
  • مدیریت حقوق و دستمزد
  • امنیت سایبری دورکاری
  • کاهش روحیه در شغل حسابداری
  • پیش بینی‌های دقیق مالی
  • همگام شدن با فناوری و ابزارهای جدید
  • نوآوری

وضعیت بازار کار برای شغل حسابداری

استخدام حسابدار از اصلی‌ترین کارهایی است که هر شرکت برای داشتن امور مالی سالم و اصولی انجام می‌دهد. با این روند، می‌توان انتظار داشت که میزان فرصت‌های شغلی برای رشته حسابداری نسبت به دیگر مشاغل بیشتر باشد و به این ترتیب شانس کارجویان برای پیدا کردن کار در این حوزه بسیار بالا باشد.

در این راستا پیش بینی شده است که اشتغال حسابداران و حسابرسان از سال 2019 تا 2029 رشد تقریبا 4 درصدی داشته باشد، که خب تقریبا با میزان رشد دیگر مشاغل برابری می‌کند. اما به طور کلی، انتظار می‌رود که با سلامت کلی اقتصاد و روند رشد آن، احتیاج به حسابداران و مشاوران مالی در شرکت‌ها افزایش پیدا کند و از این میزان که در حال حاضر است نیز بیشتر شود. حسابداری را می‌توان شغلی بی پایان دانست و حداقل تا ده سال آینده انتظار می‌رود که شرکت‌ها و سازمان‌ها به حضور این افراد نیاز داشته باشند.

منبع: وبلاگ ایران تلنت

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
2 نظرات
  1. Omid می گوید

    سلام من دانش اموز رشته انسانی هستم و سال دیگه کنکور دارم اما میخوام توی کنکور حسابداری شرکت کنم میخواستم بدونم به جز درسای تخصصی درسای عمومی هم تاثیری توی رتبه دارن یا نه ؟و اینکه چه کتاب تست هایی برای کنکور حسابداری بهتر و کامل تر هست ک توی این یک سال بتونم ب خوبی جمع بندی کنم؟

  2. فاطمه می گوید

    سلام دخترم
    حسابداری میخونم ولی هدفی در این رشته ندارم
    میخام تجربی بخونم نظرتون چیه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.