ارنست همینگوی: ما نویسنده‌هامان را به راههای مختلف تباه می‌کنیم

0

ترجمهٔ سیروس طاهباز: ما نویسنده‌هامان را به راههای مختلف تباه می‌کنیم. اول از راه اقتصادی، پولساز می‌شوند. تنها از دل به دریا زدن است که نویسنده‌ای پولساز می‌شود، گرچه کتابهای خوب، سرانجام پولی درمی‌آورند. نویسنده‌های ماوقتی پولی به هم زدند آنگاه معیار زندگیشان را بالا می‌برند و اسیر می‌شوند. مجبورند بنویسند تا توقعیت‌ها و زنهایشان را حفظ کنند، و از این قبیل، و مزخرف می‌نویسند. مزخرف نه از نظر هدف، از این نظر که شتاب‌آمیزند زیرا زمانی چیز می‌نویسند که حرفی برای گفتن یا آبی در چاه نیست. جاه‌طلب شده‌اند. آنگاه به خودشان خیانت می‌کنند، توجیه می‌کنند و بیشتر مزخرف می‌نویسند و یا نقدها را می‌خوانند. اگر نقدهای زمانی را که ستایش می‌شوند می‌پذیرند باید زمانی را هم که فحش می‌خورند بپذیرند و این است که اطمینانشان را از دست می‌دهند. در حال حاضر ما دو نویسندهٔ خوب داریم که نمی‌توانند چیز بنویسند، زیرا اعتمادشان را با خواندن نقدها از دست داده‌اند. اگر می‌نوشتند، هر از گاهی چیز خوبی از آب درمی‌آمد و گاهی نه چندان خوب و گاهی هم حسابی بد. اما چیز خوب هم در کار بود. اما آنها نقدها را خوانده‌اند و باید شاهکار صادر کنند. شاهکارهایی که منقدان می‌گویند آنها نوشته‌اند و البته شاهکار نبوده‌اند، فقط کتابهای خوبی بوده‌اند. بنابراین حالا اصلا نمی‌توانند چیزی بنویسند. منقدان، عقیمشان کرده‌اند.

قدیمها را نمی‌دانم، اما حالا مسایل مختلفی هست. نوسنده‌های مرد، در سن معینی به”مادربزرگ پرحرف”تبدیل می‌شوند. نویسنده‌های زن، بی‌آنکه جنگیده باشند ” ژاندارک”از آب درمی آیند. رهبرمی‌شوند. مهم نیست که را رهبری می‌کنند. اگر پیروانی هم نداشته باشند، آنها را برای خود می‌تراشند، بی‌فایده است به آنها که به عنوان پیروان انتخاب شده‌اند اعتراضی کرد. به ناسپاسی متهم می‌شوند. به درک، خیلی چیزها به سرشان آمده. این هم یکیش است. بعضی‌ها هم می‌کوشند با آنچه می‌نویسند روحشان را نجات بخشند. کار ساده‌ایست. بعضی‌ها هم با اولین پول، اولین ستایش، اولین حمله خراب شده‌اند، همین‌که دیدند نمی‌توانند بنویسند، یا کار دیگری بکنند و یا چیز دیگر، ترسیدند و به جاهایی پیوستند که فکری به حالشان بکنند. بعضی‌ها هم هستند که نمی‌دانند چه می‌خواهند…

از همان اولین کتابم اینطور برمی‌آمد که سرانجام راهم را پیدا کرده‌ام.هرگز لحظه‌ای هم شک نکردم که پیشاهنگ قلمروی تازه‌ام، و دریافتم که سالهای آینده به آثار من عنایتها خواهد شد. پس خواستم نسل دیگر گزارشی صادقانه از همهٔ رفت و راهها و اندیشه‌هایم داشته باشد.

من جستجوگر چیزی آنسوی زندگی و بیرون از زمانم. اما قصد من ارائه زندگی آدمی است در همان هیات ساده‌اش، و نه آراستن و پیراستن آن، من متفکر بزرگی نیستم، پیام آتشینی هم برای آدمیزاد نیاورده‌ام.با اینهمه دنیا را عجیب و خوب می‌شناسم، با هزارها گوشه و کنار زندگیش.

من هیچوقت مجبور به پیدا کردن”موضوع”نبوده‌ام.این”موضوع”بود که مرا پیدا کرده. مثل دیگر نویسنده‌های پیشین، مردم نیرومند، شناسنده‌های بزرگوار روح زمانه، و مهتران مردم را خوش داشته‌ام.موضوع قصه‌ها چنان شیفته‌ام می‌کند که به هیچ کار دیگر نمی‌توانم پرداخت. الهام می‌تواند چون عشق، شورانگیز باشد.

کتابهای من از راز درون قلب من و از دل آزموده‌هایم بیرون کشیده شده‌اند، اما به سرسری و بی‌تامل ارائه دادن آنها خرسندی نداده‌ام.عادتهای من در نوشتن خیلی ساده است. زمانی دراز تامل کردن و زمانی کوتاه نوشتن.

بیشتر کارم را در ذهنم انجام می‌دهم. پیش از آنکه خیالهایم ترتیبی بیابند دست به نوشتن نمی‌برم. بارها گفتگوها را همچنان‌که نوشته می‌آیند یکایک برشمرده‌ام. گوش ناظر خوبی است. هرگز سطری ننوشته‌ام مگر وقتی که دانسته‌ام آنچه می‌نویسم چنان بیان شده که برای هرکس روشن است.

گاهی به این فکر افتاده‌ام که شیوهٔ نوشتنم بیش از آنکه مستقیم باشد کنایه‌ای است خواننده اغلب باید تخیلش را به کار بیندازد وگرنه بسیاری از باریکیهای خیال مرا در نخواهد یافت.

من با کارم رنجی فراوان می‌برم، پیرایش و دستکاری با دستی خستگی‌ناپذیر. از ساخته‌هایم قلبا رضایتی فراوان دارم. با مراقبتی بی‌پایان ساخته و پرداخته‌مشان تا صیقل پذیرفته‌اند. آنچه هر نویسندهٔ دیگر با سهمی بزرگ از آن خوشنود شده، من با جلایی اندک پرداخته‌ام.

کمتر این موهبت را داشته‌ام که قادر باشم قدرت انتقادیم را دربارهٔ کار خود، چون ساختهٔ دیگری، به کار بیندازم.

نویسنده هرگز نباید جز به پاس خشنودیش چیز بنویسد. من به شادی می‌نویسم، اما همه وقت از آنچه که نوشته‌ام شادکام نبوده‌ام.

به این معتقد نیستم که کتابهایم چون بنای یادگاری در خاطره‌ها خواهد ماند، کوشیده‌ام در فروتنی‌ام صادق باشم. بیشتر نویسنده‌ای از روی اندیشه‌ام تا قریحهٔ طبیعی. بهترین نمونهٔ مردی خود ساخته که ادبیات فراهم می‌کند. من هرگز سزاوار موفقیت و شهرت عظیمی که دارم نبوده‌ام.

چه بسیاری پرشور ستایشگرانی داشته‌ام که هرگز کتابی از من نخوانده‌اند، اما بیشتر مایل بوده‌اند که در اهمیتم غلو کنند، و قدرم را ناچیز شمارند.

کتاب را جوهری از بی‌پایانی است. برکنارند از اکثر فرآورده‌های پایدار آدمی. معابد درهم می‌شکنند، تابلوها و پیکره‌ها تباه می‌شوند، اما کتابها برقرار می‌مانند. زمان را با اندیشه‌های بزرگ برخوردی نیست، آن اندیشه‌ها که امروزه روز هم، چون آن دم که در اعصار پیش از مغز نویسندهٔ آن گذشتند، تا زده‌اند، همان که از صفحات چاپی چنان زنده‌اند که گفته و اندیشیده می‌شوند. تنها تاثیر زمان است که ساخته‌های خوب و بد رابررسی می‌کند وجداشان می‌کند. زیرا هیچ چیز در ادبیات جاویدان نیست جز آنکه به راستی سزاوار باشد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

هوش مصنوعی یکی از تخیل‌های کودکی ما را تصویرسازی کرد: کشتزارهایی از همه چیز: بستنی قیفی –…

شاید سریال کارتونی پینوکیو باعثش شد. شاید هم نه! در آن قسمت دلپذیر و خاطره‌انگیز، روباه مکار و گربه ننه، پینوکیو را فریفتند تا سکه خود را بکارد تا درختی از سکه بروید و بتواند سکه‌های بی‌شمار برداشت کند.سال‌ها از آن زمان گذشته، الان هم…

250 فیلم برتر imdb به همراه معرفی و خلاصه و بررسی آنها + 23 فیلمی که حیف بود در این فهرست نباشند

مسلم است که آرای IMDB به خصوص از دید فیلم‌بین‌های حرفه‌ای فقط چیزی نسبی برای پی بردن به محبوبیت نسبی فیلم‌ها هستند. چه بسیارند فیلم‌هایی که نمره بالای 7 دارند، اما ارزش واقعی‌شان خیلی کمتر است و چه بسیارند فیلم‌هایی که آدم درمی‌ماند چرا…

10 عکس بسیار زیبا از درخت – انتخاب شده از عکاسان خلاق

درخت‌ها زندگی‌بخش زمین و مایه زیبایی آن هستند. انسان‌ها هزاران سال است که آنها بهره می‌برند و تا توانسته‌اند پهنه زمین برخوردار از زیبایی‌شان را کمتر و کمتر کرده‌اند. درختان متنوع با شکل و آرایش متفاوت ریشه، تنه، شاخه‌ها و برگ‌ها، چشم‌نواز…

عکس این درخت‌های عجیب در دوره جنگ جهانی دوم اصلا ویرایش نشده‌اند!

این عکس شگفت‌انگیز جنگ جهانی دوم ممکن است عکس ویرایش شده یا فیک به نظر برسد. اما واقعا این طور نیست.در این عکس سورئال، که بخشی از آرشیو عکاسی نیرو‌های دفاع فنلاند است، یک ماشین ارتش فنلاند در امتداد جاده‌ای در چند مایلی مرز با اتحاد…

صخره‌های عجیب فنلاندی موسوم به کوماکیوی – هزاران سال تعادل و مبارزه با جاذبه

کوماکیوی Kummakivi یک کلمه فنلاندی است که در انگلیسی به معنی "سنگ عجیب" است. این کلمه اغلب برای توصیف نوعی تشکیل سنگ که شکلی عجیب یا غیرعادی دارد استفاده می‌شود. این نوع سنگ‌ها در سرتاسر فنلاند یافت می‌شوند و به دلیل ظاهر منحصر به فردشان…

عکس‌های جالبی که مردم را در «گوگل مپ» به راستی شگفت‌زده کرده است!

گوگل مپ راه خوبی است برای آشنایی با شهرهای نام‌آشنا و یا دورافتاده‌ترین نقاط جهان. اما هر از چند گاهی در گوگل مپ، عکس‌هایی پیدا می‌شود که توجیه‌شان دشوار است یا بسیار خنده‌دار و جالب هستند.این پست مجموعه‌ای است از این عکس‌ها:دورهمی…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5