خانواده «هنریتا لکس» از یک شرکت زیست‌فناوری به دلیل استفاده تجاری از سلول‌های «سرقت شده» از بدن او شکایت کردند

0

در مورد داستان بسیار جالب هنریتا لکس، خیلی وقت پیش در «یک پزشک» برایتان پست مشروحی نوشته بودم. داستان را 10 سال پیش برایتان شرح داده بودم. خلاصه‌اش این است:

هنریتا لکس Henrietta Lacks زاده ۱۹۲۰ در یکی از شهرهای ایالت ویرجینیا بود. او مادرش را در کودکی از دست داد و پدر فقیرش سرپرستی او را به یک خویشاوند سپرد. در سال ۱۹۴۱، هنریتا با پسرعمویش ازدواج کرد.

در ژانویه سال ۱۹۵۱، هنریتا که احساس توده‌ای در شکم می‌کرد و خونریزی غیرطبیعی بدون ارتباط با سیکل قاعدگی داشت، به بیمارستان جانز هاپکینز رفت. آزمایشات پاتولوژی نشان دادند که او سرطان دهانه رحم دارد، او را چند روزی با گذاشتن میله‌های رادیوم در داخل واژن درمان کردند و سپس با توصیه برای بازگشت مجدد برای پیگیری درمان، مرخص کردند.

در طی درمان با این شیوه، قسمت کوچکی از بافت دهانه رحم هنریتا که حاوی سلول‌های سالم و همچنین سرطانی بود، البته بدون اجازه او، برداشته شد.

در هشتم ماه اگوست، هنریتا در بیمارستان بستری شد و تا زمان مرگش در بیمارستان باقی ماند، او در چهارم اکتبر سال ۱۹۵۱، در ۳۱ سالگی، به خاطر نارسایی کلیوی ناشی از بیماری درگذشت، کالبدشکافی بعد از مرگ نشان داد که سلول‌های سرطانی به همه بدن او دست‌اندازی (متاستاز) داده بودند

اما سلول‌های این زن خصوصیتی شگفت‌انگیز داشتند، آنها زنده می‌ماندند و به رشد خود ادامه می‌دادند. تا پیش از آن، سلول‌هایی که از بدن افراد برداشته می‌شدند، تنها چند روز زنده باقی می‌ماندند و همین مسئله باعث زحمت دانشمندان می‌شد و آنها نمی‌توانستند آزمایشات دلخواه را روی سلول‌ها انجام بدهد.

اما پزشکان متوجه متفاوت بودن بعضی از سلول‌های هنریتا از لحاظ توان بقا و تکثیر شد، آنها را جدا کرد و نام سلول‌های هلا HeLa را بر آنها نهاد.

همین سلول‌های فناناپذیر، سوژه آزمایشات مهم و تأثیرگذاری در پژوهش‌های پزشکی و زیست‌شناسی شدند.

یکی از مهم‌ترین پژوهش‌هایی که بدون یاری جستن از سلول‌های هلا غیرممکن بود، پژوهش‌های مربوط به ساخت واکسن بیماری فلج اطفال یا پولیو بود.

به زودی تقاضا برای سلول‌های هلا بالا رفت و سلول‌های هلا به تولید انبوه رسیدند، از این زمان به بعد، سلول‌های فناناپذیر هنریتا به محققان سراسر دنیا، پست می‌شدند و در پژوهش‌های سرطان ایدز، مطالعات مربوط به اثر پرتوها و مواد سمی و نقشه‌برداری ژنتیکی مورد استفاده قرار می‌گرفتند.


اما خبر جدید این است:

خانواده هنریتا لکس، ادعا کرده‌اند که در سال 1951 نمونه‌برداری و کلون کردن سلول‌های او بدون اجازه او صورت گرفته. آنها از شرکت زیست فناوری Thermo Fisher Scientific شکایت کرده‌اند و استدلال کرده‌اند که این شرکت مدت‌ها پس از اینکه متوجه شد استحصال سلول‌ها بدون اجازه و غیراخلاقی صورت گرفته، از سلول‌ها استفاده کرده و سود مالی سرشاری برده است.

گفته می‌شود در طی بیوپسی در سال 1951، دکتر جورج گی از سلول‌های توموری بدون اطلاع یا رضایت لکس کشت تهیه کرده.

علاوه بر مواردی که اشاره کردیم از سلول‌های هلا در این سال‌ها برای پژوهش‌ها در مورد ویروس زیکا و مطالعه روند سالخوردگی هم استفاده شده.

خانواده لکس تا اواسط دهه 1970 از استفاده از سلول‌های وی در تحقیقات مطلع نشده بودند. کریستوفر سیگر، یکی از وکلای حقوقی خانواده، در خبری گفت که خانواده هیچ گونه غرامت برای استفاده از سلول‌های لکس دریافت نکرده، اگرچه بیش از 100 شرکت، عمدتا شرکت‌های دارویی، از خط سلولی HeLa سود برده‌اند.

به گزارش روزنامه بالتیمور سان، سیگر در این نشست خبری گفت: «تقریباً همه دارو‌هایی که تولید و به بازار عرضه شده‌اند روی این سلول‌ها آزمایش شده‌اند و هر بار که یک شرکت با آگاهی از اینکه با مواد سرقت شده کار می‌کند، ادعای [خانواده] را تقویت می‌کند.»

خانواده لکس هم از شرکت معتبر زیست‌فناوری، غرامت مالی می‌خواهند و هم اینکه این شرکت در آینده بدون دریافت مجوز از وراث لکس از سلول‌های HeLa استفاده نکند.

به گزارش بوستون گلوب، در این شکایت به طور خاص از 12 محصول شرکت Thermo Fisher که از سلول‌های HeLa استفاده می‌کنند، نام برده شده.

بن کروم، وکیل حقوق مدنی خانواده لاکس، در این کنفرانس خبری گفت: «این بسیار شگفت‌آور است که این شرکت [ترمو فیشر] تصور می‌کند که دارای حق استفاده از سلول‌های مادربزرگ موکلانش است. چرا آن‌ها میلیارد‌ها دلار می‌توانند از این سلول‌ها سود ببرند در حالی که خانواده‌اش، گوشت و خون او، فرزندان سیاه پوست او، چیزی دریافت نمی‌کنند؟ »

به گفته سیگر، وراث لکس قصد دارد در هفته‌های آینده علیه چندین شرکت دیگر و حتی بیمارستان بیمارستان جانز هاپکینز نیز شکایت کنند.

منبع: livescience


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

واکسن گارداسیل چیست؟ چه وقت و چه کسانی باید آن را تزریق کنند؟

گارداسیل واکسنی است که به محافظت در برابر انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) کمک می‌کند، که یک عفونت شایع مقاربتی است که می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی مختلف از جمله زگیل تناسلی و برخی از انواع سرطان شود. این واکسن برای جلوگیری از…

مرگبارترین روز در تاریخ، چه روزی بود و چطور رخ داد؟

انسان‌های راه‌های زیادی برای کشتن هم در طول تاریخ ابداع کرده‌اند: سلاح‌های هسته‌ای و زیستی ، بمب‌های آتش‌زا، گلوله‌ها، سرنیزه‌ها، ایجاد قحطی عمدی و ...کاملا قطعی نیست، اما طبق بسیاری از روایت‌ها مرگبارترین روز در تاریخ بشر در واقع نتیجه…

بازسازی چهره شاعران ایرانی به کمک هوش مصنوعی Midjourney (میدجرنی)

چه کسی می‌داند مولدهای متن به عکس هوش مصنوعی در آینده به کدام سمت خواهند رفت. به نظر من روز به روز پیشرفته‌تر و متنوع‌تر می‌شوند.امروز داشتم فکر می‌کردم گاهی لازم می‌شود که شما باری تصویرسازی بهتر به جای توصیف متنی، ترکیبی از توصیف متنی…

چند بار می توانید یک تکه کاغذ را از وسط تا کنید؟

به راحتی می‌توان یک تکه کاغذ را یک، دو بار یا حتی سه یا چهار بار از وسط تا کرد. اما بیشترین تعداد دفعاتی که یک تکه کاغذ را می‌توان از وسط تا کرد چقدر است؟بر اساس یک ادعای رایج، یک ورق کاغذ را نمی‌توان بیش از هفت بار از وسط تا کرد. اما…

بیماری‌ها و مشکلات روانی می‌توانند به مانند همین غول‌های تصور شده توسط میدجرنی باشند، اما می‌توان…

تا وقتی کسی مبتلا به یک مشکل روانپزشکی نشده باشد یا آشنا و فامیلی نداشته باشد که مبتلا به شکل جدی آنها باشد، نمی‌داند که چقدر روی کیفیت زندگی تاثیرگذار هستند. کسی که افسردگی ندارد، تعجب می‌کند که مثلا چطور کسی از قدم زدن یا غذای خوب یا…

این عکس‌ها راهنما و ایده‌ای برای شما برای تبدیل اشیای کهنه و دورریز به چیزهای جدید هستند

صرفه جویی «واقعا» یک هنر است. خیلی وقت‌ها ما به بهانه تغییر دکوراسیون یا قدیمی شدن چیزی یا نامتناسب شدن چیزی با وسایل تازه به سادگی دورش می‌اندازیم یا باقیمتی بسیاری نازل به سمساری می‌دهیم.البته این سال‌ها به خاطر فشارهای اقتصادی -چنان…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.