چگونه با ترفند همراه کردن به‌خاطرسپاری چیزهای مهم با تجربیات و پاداش‌های دلپذیر، حافظه خود را افزایش دهیم؟

0

آیا می‌خواهید چیزی را برای طولانی مدت به خاطر بسپارید؟ آن را با یک تجربه یا پاداش بسیار خوب همراه کنید و سپس شب را خوب بخوابید. همین!

این نتیجه‌ای است که از یک آزمایش جذاب انجام شده توسط تیمی از محققان دانشگاه ژنو سوئیس به دست آمده است. افزون بر این، می‌توانید از همین ترفند استفاده کنید تا کارمندان و پرسنل زیردست شما، چیز مهمی را فراموش نکنند!

تحقیقات قبلی نشان داده بود که ما هنگام خواب، خاطرات را دوباره فعال و تثبیت کرده و آن‌ها را خاطرات کوتاه مدت به خاطرات بلندمدت تبدیل می‌کنیم. اما تیم تحقیقاتی دانشگاه ژنو می‌خواست بداند چگونه مغز ما انتخاب می‌کند کدام خاطرات را در درازمدت حفظ کنیم.

این تیم تحقیقاتی با این فرض شروع به کار کردند که مغز ما تمایل دارد اطلاعاتی را که به ما بقای ما کمک می‌کنند؛ بیشتر ذخیره کند. به همین دلیل است که لحظاتی که در معرض خطر جسمی هستیم؛ برای مثال تصادف رانندگی، اغلب برای مدت طولانی به وضوح در خاطرات ما باقی می‌ماند.

محققان حدس زدند که ممکن است عکس این هم صادق باشد و ما خاطرات و کارهایی را بهتر به یاد می‌آوریم که برای آن‌ها پاداش گرفته‌ایم یا نتیجه مثبت و تجربه لذت‌بخشی برای ما داشتند.

محققان ژنو برای پی بردن به این موضوع، از ۱۸ نفر خواستند تا دو بازی دشوار و متفاوت را در داخل دستگاه fMRI انجام دهند؛ این دستگاه می‌تواند میزان فعالیت نقاط مختلف مغز را نشان بدهد. در یک بازی، افراد داوطلب باید چهره‌هایی را براساس یک سری سرنخ‌ها انتخاب می‌کردند و در بازی دیگر، باید راه خود را در یک هزارتوی بزرگ پیدا می‌کردند.

چیزی که شرکت‌کننده‌ها نمی‌دانستند این بود که در هر دو بازی تقلب شده و به برخی از شرکت‌کننده کمک و راهنمایی اضافی می‌شود تا بتوانند برنده شوند. در بازی چهره، فقط به برخی از شرکت‌کنندگان سرنخ‌های کلیدی داده می‌شد تا شانس بیشتری برای انتخاب چهره مناسب داشته باشند. در بازی هزارتو، راه خروج فقط به برخی نشان داده می‌شد و باقی افراد با استفاده از توهم‌های نوری گمراه می‌شدند.

هر دو بازی با دقت طراحی شدند؛ به‌طوری‌که برنده‌ها تصور می‌کردند با تلاش خود برنده شده‌اند و نه به خاطر کمک‌های اضافی که به آن‌ها شده است یا اینکه خوش‌شانس بوده‌اند.

پس از اینکه همه عصر یک روز در دو بازی شرکت کردند و بازی تمام شد؛ به همه شرکت‌کننده‌ها یک میان‌وعده داده شده و داخل دستگاه‌های fMRI به خواب رفتند.

وقتی آنها وارد مرحله خواب عمیق بدون رویا یا حرکت‌های سریع چشم (NREM) رفتند؛ فعالیت مغزی آنها بررسی شد. درست در همین مرحله از خواب است که که خاطرات طولانی‌مدت تثبیت می‌شوند.

محققان مشاهده کردند افرادی که در هر یک از آن بازی‌ها برنده شده بودند؛ فعالیت مغزی بهتری برای تثبیت خاطرات دارند.

پس اینگونه نتیجه‌گیری کردند که وقتی یک فعالیت با پاداش، مثلا در اینجا برنده شدن در یک گیم، همراه باشد؛ مغز بهتر آنها را ذخیره می‌کند.

آیا شکلات می‌تواند به شما در یادآوری خاطرات کمک کند؟!

چگونه می‌توانیم از این یافته محققان ژنو در زندگی روزمره استفاده کنیم؟ «جانی تامسون» از برنامه کارآفرینی دانشگاه آکسفورد (Oxford Foundry) در Big Think می‌نویسد اطلاعاتی که می‌خواهید برای طولانی‌مدت حفظ شوند را با یک تجربه بسیار شیرین و دل‌پذیر مانند خوردن یک شکلات بسیار خوش‌مزه یا یک هدیه یا کاز لذت‌بخش همراه کنید. مغز شما این دو را با هم مرتبط می‌داند و اطلاعات برای طولانی‌مدت در حافظه ذخیره می‌شوند.

اما این ترفند می‌تواند زمانی مفیدتر باشد که می‌خواهد شخص دیگری، مثلا کارمندان شما یا یکی از اعضای خانواده، اطلاعات و خاطرات مهمی را برای طولانی‌مدت به خاطر بسپارد. پیشنهاد می‌شود یک بازی ترتیب دهید و یک هدیه خوب به برنده بدهید.

به نظر می‌رسد نتایج تحقیق دانشگاه ژنو می‌تواند یک راه عالی برای به یاد آوردن چیزها در طولانی‌مدت باشد. شما با این ترفند می‌توانید مغزتان را تقویت کنید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌های نوستالژیک: آدم‌های و تلویزیون‌هایشان در دوره اوج تلویزیون

دوره اوج شکوه تلویزیون کی بود؟ دست‌کم دوره اوج مونواوگ چه زمانی بود؟یک زمانی تلویزیون پیشرفته‌ترین وسیله ارتباطی ما با دنیای خارج بود. الان تلویزیون‌های هوشمند، گوشی و تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها جای آن به اصطلاخ متکلم وحده را گرفته‌اند.…

۱۰ واقعیت جذاب درباره جی رابرت اوپنهایمر -پدر بمب اتمی و سوژه فیلم جدید کریستوفر نولان

جولیوس رابرت اوپنهایمر بیشتر به عنوان فیزیکدانی شناخته می‌شود که به ساخت اولین بمب اتمی کمک کرد. اما سنگ‌ها و کانی‌ها عشق اول او بودند و او همچنین شاعرمسلک بود.اوپنهایمر آزمایشگاهی را رهبری کرد که اولین بمب اتمی را ساخت و با موفقیت…

تصور واقعیت دگرگون به کمک میدجرنی – گالری عکس

تاریخ دگرگون یک ژانر جذاب است که به بررسی چگونگی تغییر مسیر تاریخ در صورت رخ دادن برخی رویداد‌های کلیدی به گونه‌ای متفاوت می‌پردازد.یک تغییر جزئی یا یک واگرایی عمده می‌تواند تخیل ما را به کار بیندازد تا آینده‌ای کاملا متفاوت که الان جزو…

نقشه واقعی جهان: این نقشه‌های هوشمندانه، اندازه واقعی کشورهای روی کره زمین را نشان می‌دهند

وقتی به نقشه جهان نگاه می کنید، منطقی است که فرض کنید گرینلند و آفریقا از نظر اندازه مشابه هستند. اما در واقعیت، قاره آفریقا 14 برابر وسعت خشکی یخی شمال است.با احتساب تعدادی از جزایر فراساحلی، مساحت کل گرینلند 2.16 میلیون کیلومتر مربع…

سری جدیدی از عکس‌های جذاب مقایسه‌ای زمان قدیم و جدید مکان‌ها و شهرها

عکس‌های «قبل و بعد» یا عکس‌های یک مکان بعد از گذشت زمان مدید، به چند دلیل جالب از آب درمی‌آیند:دگرگونی دیداری: انسان‌ها به طور طبیعی به سمت تغییرات و دگرگونی‌های بصری گرایش دارند. عکس‌های قبل و بعد تصویری واضح و قابل توجه از پیشرفت،…

واکسن گارداسیل چیست؟ چه وقت و چه کسانی باید آن را تزریق کنند؟

گارداسیل واکسنی است که به محافظت در برابر انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) کمک می‌کند، که یک عفونت شایع مقاربتی است که می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی مختلف از جمله زگیل تناسلی و برخی از انواع سرطان شود. این واکسن برای جلوگیری از…
منبع Inc
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.