شایع‌ترین انواع اختلال‌های یادگیری در کودکان و بزرگسالان را می‌شناسید؟

0

اگر اختلال یادگیری دارید، نباید افسرده شوید یا خودتان را سرزنش کنید، مشکل یادگیری یعنی اینکه مغز شما کمی متفاوت عمل می‌کند. امی باکسی، -روانپزشک در بیمارستان «لنوکس هیل»- می‌گوید: “اختلالات یادگیری” زمانی رخ می‌دهد که کسی در یادگیری یا پردازش اطلاعاتیا مهارت‌های جدید دچار مشکل شود. این موضوع می‌تواند منجر به مشکلاتی در زبان، گفتار، خواندن، نوشتن یا ریاضی شود.

تعریف ناتوانی یادگیری مهم است – همانطور که درک اینکه ناتوانی یادگیری چیست.

سابرینا رومانوف، روانشناس بالینی و استاد دانشگاه یشیوا در شهر نیویورک، می‌گوید که اختلال یادگیری با هوش یا توانایی‌های شناختی پایین ارتباط ندارد. حتی با محیط منفی خانه یا مدرسه ارتباطی ندارد. در عوض، اختلالات یادگیری می‌تواند ارثی باشد، یا ممکن است در اثر ضربه‌های روحی و جسمی، قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی زیان‌آور (مانند رنگ دارای سرب) یا مشکلات سلامنی قبل از تولد ایجاد شود یا تشدید شود.

رومانوف می‌گوید، ناتوانی‌های یادگیری اغلب در دوران کودکی تشخیص داده می‌شوند، اما نه همیشه. گاهی اوقات این ناتوانی خفیف است و مورد توجه والدین یا معلمان قرار نمی‌گیرد. در مواقع دیگر با فقدان انگیزه یا اخلاق کاری اشتباه می‌شود. رومانوف می‌گوید، علت تشخیص دادن نشدن در کودکی این است که بچه‌ها در سازگاری، جبران و جستجوی موقعیت‌هایی متناسب با نقاط قوت خود مهارت پیدا می‌کنند.

رومانوف خاطرنشان می‌کند، بدون تشخیص، خیلی‌ها متوجه نمی‌شوند که چرا در زمینه‌های خاصی از نظر تحصیلی یا در زندگی روزمره خود، در تعامل با دیگران یا عملکرد عمومی خود دچار مشکل هستند. او می‌گوید که این ضعف تشخیصی مایه تاسف است، زیرا راه‌هایی برای غلبه بر «تفاوت» در نحوه سازماندهی و مدیریت اطلاعات افراد مبتلا به اختلالات یادگیری وجود دارد.


در اینجا نگاهی داریم به برخی از شایع‌ترین اختلالات یادگیری:

خوانش‌پریشی یا Dyslexia

هالی شیف، روانشناس بالینی می‌گوید این نوع ناتوانی یادگیری “توانایی خواندن و املا را مختل می‌کند”. بر اساس برآورد مرکز خوانش‌پریشی و خلاقیت ییل، تا 20 درصد افراد ممکن است دچار خوانش‌پریشی شوند و این مشکل، شایع‌ترین اختلال عصبی شناختی است.

شیف می‌گوید: “افراد مبتلا به خوانش‌پریشی در خواندن مشکل دارند” زیرا آن‌ها در تشخیص صدا‌های گفتار و یادگیری ارتباط آن‌ها با حروف و کلمات (معروف به رمزگشایی) مشکل دارند. او می‌گوید در بزرگسالان، افراد مبتلا به خوانش‌پریشی تمایل دارند از فعالیت‌های مرتبط با خواندن اجتناب کنند. “آن‌ها همچنین ممکن است در درک شوخی‌ها یا عباراتی مانند اصطلاحات مشکل داشته باشند و نمی‌توانند معنی را از کلمات خاص استفاده کنند. ”

محاسبه پریشی یا Dyscalculia

رومانوف می‌گوید، در افراد مبتلا به محاسبه پریشی، همه نوع مهارت‌های مرتبط با ریاضیات-حس عددی، به خاطر سپردن حقایق حسابی و محاسبات دقیق-مختل می‌شود.

رومانوف می‌گوید: “محاسبه پریشی به طور کلی به مشکلاتی در زمینه کسب مهارت‌های اولیه ریاضی اشاره دارد، اما به مشکلات مربوط به استدلال ربطی ندارد. ”

دکتر باکسی می‌گوید، کار‌هایی که نیاز به کار با اعداد دارند در افراد مبتلا به این اختلال یادگیری بیشتر طول می‌کشد. از محاسبه سرانگشتی تا نوشتن ارقام. از آنجا که با اعداد و کارهای مرتبط به ریاضی همیشه در زندگی سر و کار داریم، بزرگسالان مبتلا به این اختلال ممکن است تأثیر آن را در بسیاری از زمینه‌های زندگی مشاهده کنند.

یک مطالعه در سال 2019 تخمین می‌زند که بین 3 تا 7 درصد مردم از افراد از محاسبه پریشی رنج می‌برند.

اختلال نوشتن یا Dysgraphia

شیف می‌گوید افراد دارای دیس‌گرافی، دچار مشکل در نوشتن و مهارت‌های حرکتی ظریف هستند. سازماندهی حروف، اعداد یا کلمات در صفحه یا سایر فضا‌های تعریف شده برای آنها دشوار است.

دکتر باکسی می‌گوید هر چیزی که مربوط به نامه و نوشتن باشد برای افرادی که دچار دیس‌گرافیا هستند، حکم یک مبارزه یا کلنجار را دارد. دست خط بد در افراد مبتلا به این اختلال یادگیری شایع است.

شیف می‌گوید: «دیس‌گرافیا در بزرگسالان به صورت مشکل در گرامر، دستور زبان، درک مطلب و توانایی تبدیل فکر به نوشته، خودنمایی می‌کند.»

سایر شرایط یادگیری که باید بدانید

برخی از مشکلات به عنوان اختلالات یادگیری طبقه‌بندی نمی‌شوند یا در DSM-V، راهنمای تشخیصی که توسط متخصصان بهداشت روانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به طور رسمی ذکر نشده‌اند.

اما باید به آنها هم توجه کرد، زیرا ممکن است در افرادی که دارای اختلالات یادگیری هستند، اینها هم وجود داشته باشند.

اختلالات یادگیری غیرکلامی

این نوع اختلال، مهارت‌های بصری-مکانی و بینایی-حرکتی تحت تأثیر قرار می‌گیرد. شیف می‌گوید: اختلالات یادگیری غیر کلامی (NLVD) می‌تواند بر مهارت‌های اجتماعی تأثیر بگذارد و صورت کلنجار برای رمزگشایی زبان بدن و درک طنز ظاهر شود.

دکتر باکسی خاطرنشان می‌کند: “اختلالات یادگیری غیرکلامی ناتوانی یادگیری محسوب نمی‌شوند. بلکه اغلب نشانه‌های اختلالات دیگر هستند.”

دیس‌پراکسی

شیف می‌گوید دیسپراکسی به جای اینکه به عنوان یک اختلال یادگیری طبقه‌بندی شود، به عنوان یک اختلال هماهنگی رشد شناخته می‌شود. او می‌گوید “این مشکل، هماهنگی فیزیکی و تعادل را تحت تاثیر قرار می‌دهد و با مشکل در کنترل عضلات مشخص می‌شود.”

شیف خاطرنشان می‌کند که انواع فعالیت‌های روزانه – مانند لباس پوشیدن یا رانندگی – برای این افراد دشوار می‌شود. او می‌گوید و همچنین می‌تواند بر نوشتن و گفتار و سایر حرکات مرتبط با یادگیری تأثیر بگذارد.

اختلال بیش فعالی- کمبود توجه (ADHD)

داشتن ADHD می‌تواند بر یادگیری افراد تأثیر بگذارد، زیرا تمرکز برای گرفتن اطلاعات بسیار مهم است. شیف به یک تفاوت بزرگ بین ADHD و اختلال یادگیری اشاره می‌کند:

“ADHD را می‌توان با دارو درمان کرد، اما اختلال یادگیری را نمی‌توان اینگونه درمان کرد. ”

اختلالات پردازش شنوایی و بینایی

شیف توضیح می‌دهد که در این نوع اختلالات، فرد “در دریافت و پاسخ به اطلاعاتی که از طریق حواس به دست می‌آید، با وجود شنوایی و بینایی طبیعی، مشکل دارد. به عنوان مثال، کسی که دارای اختلال پردازش شنوایی است، در شنوایی مشکل دارد، اما هیچ مشکلی در گوش فرد وجود ندارد. در عوض، این مشکل به این دلیل رخ می‌دهد که مغز صدا‌ها را پردازش نمی‌کند و “نمی‌شنود.”

این موضوع هم می‌تواند از جهات مختلف بر یادگیری تأثیر بگذارد. پیروی از دستورات گفتاری یا گوش دادن به صحبت‌های کسی برای مدت معین برای این افراد دشوار می‌شود.

به طور مشابه، در اختلال پردازش بینایی، توقف پردازش بصری در مغز رخ می‌دهد. این اختلال “تفسیر اطلاعات بصری، مانند تشخیص تفاوت بین دو شکل را دشوار می‌کند.”

در صورت مشکوک بودن به اختلال یادگیری چه باید کرد؟

اگر فکر می‌کنید فرزند شما ممکن است دارای اختلال یادگیری باشد، مداخله زودهنگام بسیار مهم است. با پزشک متخصص اطفال یا معلمان فرزند خود در مورد ارزیابی مشورت کنید. بسته به ناتوانی، کمک اضافی در مدرسه، تمهیدات تطبیق بهتر با شرایط کلاس می‌توانند مفید باشد.

اگر مشکوک هستید که ممکن است اختلال یادگیری تشخیص داده نشده داشته باشید، با یک متخصص که دارای صلاحیت ارزیابی و تشخیص شما است مشورت کنید.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تنهاترین درخت جهان در کجاست؟

در جزیره دورأفتاده کمپبل، واقع در بیش از ۶۰۰ کیلومتری جنوب  نیوزلند، صنوبر منفرد سیتکا روییده که به عنوان تنهاترین درخت روی زمین شناخته شده است.نزدیکترین درخت نزدیک به آن آن بیش از ۲۲۰ کیلومتر دورتر، در جزایر اوکلند است، در حالی که…

هوش مصنوعی نشان می‌دهد که سلبریتی‌ها در دهه‌های بعد چگونه به نظر می‌رسند

یک عکاس از هوش مصنوعی برای ایجاد مجموعه‌ای از پرتره‌ها استفاده کرده که نشان می‌دهند برخی از سلبریتی‌ها ممکن است چند دهه آینده چه چهره‌ای پیدا کنند. عکاس و وکیل ترکیه‌ای به نام Alper Yesiltas این پروژه رو انجام داده. او به دلیل کارهای…

ربات‌هایی که در دنیای سینما و تخیل دوستشان داشتیم یا در مواردی از آنها می‌ترسیدیم!

انسان‌ها همیشه از تحولات تازه می‌ترسند و از زمانی که تخیل آدم ماشینی ایجاد شد، ترس از این توده‌های آهنی هم ایجاد شد. شخصیت ربات‌ها در ابتدا در داستان‌ها خیلی سطحی و بیشتر هراس‌‌انگیز بود، اما بعدا ربات‌ها دارای شخصیت شدند تا جایی که حتی…

آیا چهره‌های مشهور، فرازمینی و بیگانه هستند؟! چرا چنین چیزهایی در شبکه‌های اجتماعی رواج می‌یابد +…

امروز صبح دوست گرانقدری ویدئویی از آنجلینا جولی را از یک صفحه اینستاگرام برای من فرستاد. در این ویدیو که ظاهرا از یک مصاحبه او انتخاب شده بود، روی چشم‌های او زوم می‌شد و این نکته القا می‌شد که چشمان او غیرطبیعی هستند و قرنیه و عنبیه او…

اگر این سلبریتی‌ها تا به امروز زنده بودند …

عوامل مختلفی روی طول عمر انسان‌ها تاثیر می‌گذارد. سبک زندگی، تعذیه سالم، ورزش، پیشگیری از بیماری‌ها، پرهیز از مصرف مواد، خواب و آسایش کافی، ژنتیک، هشیاری برای پیشگیری از حوادث.اما به هر حال طول عمر برخی از انسان‌ها کوتاه‌تر از امید به…

بازیگران سریال به‌یادماندنی «آفیس» را در قالب تصویری گیم GTA یا سریال گیم آو ترونز ببینید!

سریال دفتر یا "The Office" یک سریال کمدی تلویزیونی محبوب آمریکایی بود که از سال 2005 تا 2013 پخش شد. این سریال توسط گرگ دانیلز ساخته شد و توسط ریکی جرویز و استفان مرچنت که در اصل نسخه بریتانیایی سریال را ایجاد کرده بودند، توسعه یافت. سریال…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.