با تکنیک مغزخوانی جدید می‌توان به صورت تقریبی گفت که شما اخیرا چه داستانی شنیده‌اید یا به چه چیزی گوش داده‌اید یا حتی چه داستانی در سرشان تعریف میٰ‌کنند!

0

دانشمندان اکنون م‌ توانند افکار افراد را بدون دست زدن به سرشان «رمزگشایی» کنند.

تکنیک‌های گذشته ذهن خوانی بر کاشت الکترود در عمق مغز افراد متکی بود. اما روش جدید بر یک تکنیک غیرتهاجمی اسکن مغز به نام تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) متکی است.

fMRI جریان خون اکسیژن‌دار را در مغز ردیابی می‌کند و از آنجایی که سلول‌های فعال مغز به انرژی و اکسیژن بیشتری نیاز دارند، این اطلاعات اندازه‌گیری غیرمستقیم فعالیت مغز را فراهم می‌کند.

طبعا، این روش اسکن نمی‌تواند فعالیت مغز را در زمان واقعی ثبت کند، زیرا سیگنال‌های الکتریکی منتشر شده توسط سلول‌های مغزی بسیار سریع‌تر از حرکت خون در مغز حرکت می‌کنند.

اما نویسندگان مطالعه دریافتند که هنوز می‌توانند از این معیار  ناقص برای رمزگشایی معنای معنایی افکار افراد استفاده کنند، اگرچه نمی‌توانند ترجمه‌های کلمه به کلمه را تولید کنند.

برای مطالعه جدید،، این تیم مغز یک زن و دو مرد 20 تا 30 ساله را اسکن کردند. هر یک از شرکت‌کنندگان در مجموع 16 ساعت از پادکست‌ها و برنامه‌های رادیویی مختلف را در چندین جلسه در اسکنر گوش کردند.

این تیم سپس این اسکن ها را به یک الگوریتم رایانه‌ای که آن را «رمزگشا» می نامیدند، داد که الگوهای موجود در صدا را با الگوهای فعالیت مغزی ضبط شده مقایسه می کند.

الگوریتم می تواند سپس یک ضبط fMRI بگیرد و داستانی را بر اساس محتوای آن تولید کند، و این داستان با طرح اصلی پادکست یا نمایش رادیویی «بسیار خوب» مطابقت دارد!

به عبارت دیگر، رمزگشا می تواند استنباط کند که هر شرکت کننده بر اساس فعالیت مغز خود چه داستانی را شنیده است!

البته، الگوریتم برخی از اشتباهات را مرتکب شد، مانند تغییر ضمایر کاراکترها و استفاده از اول و سوم شخص. به عبارتی الگوریتم با دقت می‌داند چه اتفاقی در حال رخ دادن است، اما نه اینکه چه کسی کارها را انجام می‌دهد.

در آزمایش‌های اضافی، این الگوریتم می‌تواند به طور نسبتاً دقیقی طرح یک فیلم صامت را که شرکت‌کنندگان در اسکنر تماشا می‌کردند، توضیح دهد. حتی می‌توانست داستانی را بازگو کند که شرکت‌کنندگان تصور می‌کردند در سرشان می‌گویند.

در درازمدت، تیم تحقیقاتی قصد دارد این فناوری را توسعه دهد تا بتوان از آن در رابط های مغز و کامپیوتر طراحی شده برای افرادی که نمی‌توانند صحبت کنند یا تایپ کنند، استفاده کرد.

اطلاعات بیشتر در مورد الگوریتم رمزگشای جدید را در The Scientist بخوانید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر در این لحظات تاریخی حساس، شخصیت‌های مهم عکس سلفی می‌گرفتند

عکس سلفی به مفهوم کنونی آن مدت یک دهه است که مرسوم شده و به مفهوم گرفتن عکس آینه‌ای یا تکنیک‌های گرفتن عکس با شاتر زمان‌دار قدمت آن به زمان عکاسی برمی‌گردد.اما تصور کنید که در این لحظات مهم تاریخی، شخصیت‌ها دست به دوربین می‌شدند و به…

پرتره خانواده‌های روتین از کشورهای مختلف به کمک هوش مصنوعی ایجاد شد

هوش مصنوعی مدتی است که ما را شگفت زده کرده است. اخیراً با قابلیت‌های هوش مصنوعی در ساخت متون و درک زبان طبیعی برای پاسخ به بسیاری از سؤالات میزان تعجب ما پیشتر شده است.س از ChatGPT،  مایکروسافت هوش مصنوعی خود را همراه با مرورگر Edge و…

اگر ابرقهرمانان‌ها و شرورهای فیلم‌ها و کامیک‌ها در دوره ویکتوریا می‌زیستند!

عصر ویکتوریا دوره‌ای از تاریخ بریتانیا بود که از سال 1837 تا 1901 همزمان با سلطنت ملکه ویکتوریا بریتانیا ادامه یافت. این دوره، دوره تغییرات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی قابل توجهی بود که نه تنها بریتانیا، بلکه سایر نقاط جهان را عمیقاً…

عکس این درخت‌های عجیب در دوره جنگ جهانی دوم اصلا ویرایش نشده‌اند!

این عکس شگفت‌انگیز جنگ جهانی دوم ممکن است عکس ویرایش شده یا فیک به نظر برسد. اما واقعا این طور نیست.در این عکس سورئال، که بخشی از آرشیو عکاسی نیرو‌های دفاع فنلاند است، یک ماشین ارتش فنلاند در امتداد جاده‌ای در چند مایلی مرز با اتحاد…

حداقل مجازات کسانی که این چیزها را طراحی کرده‌اند، زندان است!

طراحی خوب در هر عرصه‌ای چه فضای وب، معماری، وسایل خانگی و صنعتی و گجت‌ها مهم است. یک طراح باید بتواند خود را جای کاربران نهایی بگذارد و حدس بزند که در استفاده از وسیله یال محل چه مشکلاتی پیش خواهد آمد یا در شرایط مختلف و با گذشت زمان چه…

عکس‌های قدیمی از کلاس‌های تایپ دهه 1950 تا 1970 – زمانی که تایپ یک مهارت پایه بود و چه بسا با…

در تاریخ آموزش آمریکا، در یک برهه دبیرستان‌های آمریکا برای آموزش یک مهارت ضروری برای ورود به دنیای مدرن تجهیز شدند: تایپ کردن. ظهور کلاس‌های تایپ در دبیرستان‌های ایالات متحده، فصلی جذاب در تاریخی آموزش بود.شروع  آموزش تایپ را می‌توان در…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5