بهترین محافظ برق یخچال

0

همه ما در خانه یا محل کار خود با یخچال و فریزر سروکار داریم، بنابراین، محافظت از یخچال و قطعات آن در مقابل نوسانات برق شهری امری مهم است. با توجه به کیفیت پایین برق شهری و بالا بودن قیمت قطعات یخچال و فریزر، محافظت از این دستگاه‌ها باعث کاهش هزینه نگهداری آن‌‌ها می‌شود. بهترین راه برای جلوگیری از این صدمات استفاده از محافظ یخچال است. در این مقاله قصد داریم به بررسی بهترین دستگاه‌ها برای محافظت از یخچال بپردازیم. همچنین نکاتی را برای خرید محافظ مناسب بررسی می‌کنیم.

به طور کلی دستگاه‌های محافظ برق یخچال به دو دسته محافظ برق یخچال فریزر و استابلایزر(ترانس) یخچال فریزر تقسیم می‌شوند که در ادامه به توضیح آن‌ها میپردازیم:

محافظ چند راهی یخچال

این دستگاه میان یخچال و برق شهری قرار می‌گیرد و در صورتی که نوسانات برق شهری به هر دلیلی(مانند رعد و برق، حوادث طبیعی و مشکلات  توزیع برق سراسری) دچار نوسان بیش از حد مجاز شود، جریان خروجی را قطع می‌کند. همچنین، این دستگاه پس از اتصال مدتی تاخیر(حدود 3 الی 6 دقیقه) در اتصال به برق ایجاد می‌کند تا از ثبات برق شهری اطمینان حاصل شود و سپس برق را وصل می‌کند.

 

تفاوت محافظ برق با چند راهی معمولی

تفاوت این دو دستگاه در این است که سه راهی معمولی صرفا انشعابات برقی را زیاد می‌کند در حالی که محافظ علاوه بر این کار می‌تواند از دستگاه‌های برق نیز محافظت کند. برای تشخیص سه راهی محافظ دار از سه راهی معمولی نکات زیر را در نظر بگیرید:

  1. محافظ‌های برق برعکس سه راهی معمولی دارای برچسب یا جدول محدوه ولتاژ هستند که نشانگر محدوه ولتاژی‌است که می‌توانند با آن کار کنند.
  2. محافظ‌ها دارای سه چراغ نشانگر هستند که برای نشان دادن وضعیت ولتاژ استفاده می‌شوند. رنگ سبز برای ولتاژ عادی، رنگ زرد(نارنجی) برای زمان انتظار و رنگ قرمز برای ولتاژ غیر عادی‌است.
  3. محافظ‌های برق به نسبت از چند راهی‌ها گران‌ قیمت‌تر هستند.

نکاتی که هنگام خرید و نصب محافظ باید رعایت کنید

برای خرید محافظ یخچال مناسب به نکات زیر توجه کنید:

1.     خرید محافظ از برندهای معتبر

تولید‌‌کنندگان محافظ داخلی مانند ساکو، پیشرانه، پارت الکتریک و سارا محصولات با کیفیتی را متناسب با نیاز مصرف کننده تولید می‌کنند. برای مثال، محافظ مخصوص یخچال فریزر سارا یکی از بهترین محافظ های موجود در بازار است.

2.     تخصصی بودن محافظ:

به تخصصی بودن محافظی که می‌خرید دقت داشته باشید، زیرا هر کدام از این محافظ‌ها ویژگی‌هایی دارند که می‌توانند از دستگاه‌هایی که برای آن‌ها ساخته شده‌اند محافظت نمایند. برای مثال، معمولا محافظ‌های یخچال مقدار تاخیر بیشتری تا اتصال به برق نیاز دارد تا گاز یخچال بتواند مجددا به کمپسور یخچال باز گردد.

3.     در نظر گرفتن توان خروجی

برای تهیه محافظ، توان و جریان دستگاه خود را در نظر بگیرید و طبق آن محافظ خود را انتخاب کنید. مثلا، برای یک محافظ یخچال ایده‌آل، توان محافظ باید حداقل 2000 باشد.

4.     تعداد پریز اتصال

محافظی که تهیه می‌کنید باید حداقل به تعداد وسایل مصرفی که می‌خواهید به آن متصل کنید پریز داشته باشد. معمولا تعداد پریز محافظ‌های یخچال یک یا نهایت دو عدد است. همچنین شکل پریزها را نیز باید در نظر بگیرید. برای مثال، اگر دوشاخه اتصالی از نوع بزرگ بود(نوع E و F) فاصله بین پریزها باید به نسبت زیاد باشند و اگر از نوع کوچک بود(نوع C) حتما پریز مناسب آن را داشته باشند.

5.     گارانتی:

داشتن گارانتی نشانگر کیفیت بالای آن محافظ است و مبین این است که تولید کننده محافظ کارکرد صحیح محصول خود را تا زمان معینی تضمین می‌کند. خرید از برندهای معتبر این مزیت را دارد که محصولات‌شان حداقل یک‌سال گارانتی دارند.

6.     جنس بدنه:

جنس بدنه محافظ باید محکم و ضد آتش باشد. محافظ‌هایی که بدنه آلومینیومی یا بدنه با جنس ABS دارند از بهترین نوع از محافظ‌ها از نظر جنس بدنه هستند.

7.     طول کابل:

فاصله پریز برق از محل استقرار دستگاه خود را در نظر بگیرید و متناسب با آن محافظ با طول کابل مناسب را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که طول کابل‌های معمول محافظ‌ها معمولا 1 تا 5 متر است. هرچند محافظ‌های استاندارد بدون کابل(دیواری) هم بسیار پرکاربرد هستند.

نکته‌ای که هنگام نصب محافظ‌ها باید رعابت کنید این است که، هیچ‌گاه چند راهی یا محافظ‌ها را به هم متصل نکنید، زیرا این کار باعث به وجود آمدن اضافه بار در محافظ می‌شود که می‌تواند منجر به جرقه و آتش سوزی شود.

استابلایزر یخچال

استابلایزر(ترانس اتوماتیک) دستگاهی است که می‌تواند با تثبیت ولتاژ ورودی در یک محدوده کاملا مشخص از نوسانات برق شهری جلوگیری کند که این کار باعث افزایش طول عمر و بازدهی دستگاه شما می‌شود.

تفاوت و تشابه استابلایزر با محافظ برقی

هر دوی این دستگاه‌ها دارای محدوده ولتاژ هستند که در صورت خارج شدن ولتاژ از این محدوده برق  دستگاه شما را قطع می‌کنند. اما در استابلایزر دامنه این محدوده بیشتر از محافظ برق است. همچنین، استابلایزر در این محدوده اقدام به اصلاح ولتاژ برق و تثبیت آن در یک محدوده مشخص می‌کند در حالی که محافظ فقط در مواقعی که ولتاژ از این محدوده خارج شود، برق را قطع می‌کند.

هم استابلایزرها و هم محافظ‌ها دارای مدار تاخیر در اتصال برق هستند، اما تفاوت‌شان در این است که در برخی استابلایزر ها مقدار این تاخیر قابل تنظیم است در حالی که در محافظ‌ها این مقدار ثابت و استاندارد است.

استابلایزر‌ها به دلیل داشتن تکنولوژی و پیچیدگی بیشتر، گران قیمت‌تر هستند.

نکاتی که هنگام خرید استابلایزر برای یخچال باید به آن دقت کرد

برای خرید استابلایزر یخچال به نکات زیر دقت کنید:

1.     تکفاز بودن استابلایزر

از آنجا که برق شهری تک‌فاز است باید از استابلایزرهای تک‌فاز برای یخچال استفاده کنیم.

2.     توان یخچال

توان یخچال خود را بررسی کنید و استابلایزر متناسب با آن تهیه کنید. معمولا توان استابلایزرها را با توان ظاهری “ولت آمپر” نشان می‌دهد که توان واقعی در این دستگاه ها معمولا 0.7 توان ظاهری است. پس هنگام خرید حتما توان یخچال را ببینید و آن را بر 0.7 تقسیم کنید. سپس استابلایزی را انتخاب کنید که توان اسمی آن با عدد به دست آمده برابر یا بیشتر از آن باشد. برای یخچال فریزرهای خانگی معمولا دستگاه‌های 1500 تا 2500 ولت آمپر پیشنهاد می‌شود.

3.     مقدار تاخیر:

استابلایزری که خریداری می‌کنید باید دارای زمان تاخیر قابل تنظیم یا زمان تاخیر حداقل سه دقیقه‌ای باشد. زیرا  صورت اتصال مجدد برق زودتر از سه دقیقا می‌تواند به قیمت آسیب جدی به موتور یخچال باشد.

4.     تکنولوژی استابلایزر

استابلایزرها معمولا از دو تکنولوژی رله‌ای و سرووموتوری اجهت اصلاح ولتاژ ورودی استفاده  می‌کنند. استابلایزرها با تکنولوژی سرووموتوری دقیق‌تر هستند و می‌توانند ولتاژ را با خطای 1 درصد اصلاح کنند، اما قیمت بالاتری دارند و سرعت عمل نسبتا کندتری دارند و هزینه نگهداری‌شان نیز بالاست. از طرفی، استابلایزرهای رله‌ای ولتاژ را با تلورانس وسیع‌تری تنظیم می‌کنند(حدود 5 درصد)، اما ارزا‌ن‌تر هستند و واکنش سریع‌تری دارند. نوع دیگری از استابلایزرها نیز هستند که دارای میکروپروسسور هستند و اصلاح ولتاژ را به صورت هوشمند انجام می‌دهند. البته در نظر داشته باشید هم تلورانس دستگاه‌های رله‌ای و هم زمان واکنش دستگاه‌های سروو موتوری در محدوده استاندارد است.

سخن آخر

برای این که بتوانید از یخچال خود به مدت طولانی با بازدهی مناسب استفاده کنید، یخچال شما نیازمند مراقبت مناسب است.

از مهم‌ترین اقداماتی که می‌توانید برای مراقبت و نگهداری از یخچال‌تان انجام دهید محافظت از آن در برابر نوسانات برق شهری است که عامل اصلی سوختن کمپرسور و موتور یخچال است.

با توجه به قیمت بالای یخچال‌ها و هزینه سرسام آور تعمیرات‌شان شما می‌توانید به سادگی با تهیه یک محافظ برق یا یک استابلایزر از یخچال خود در مقابل نوسانات برق شهری محافظت کنید.

با وجود این که محافظ کارآیی مناسبی دارد، اما استابلایزر با این که گران‌تر است می‌تواند گزینه مناسب‌تری نسبت به محافظ باشد و در طولانی مدت برای یخچال دستگاه مناسب‌تری نسبت به محافظ از همه لحاظ خواهد بود. به بیان بهتر بهترین محافظ یخچال، استابلایزرها هستند.

فروشگاه اینترنتی دیجی‌خرید به عنوان اولین فروشگاه اینترنتی تخصصی در زمینه عرضه انواع ترانس، محافظ و استابلایزر با کاربردهای مختلف، با مشاوره تخصصی رایگان از طریق شماره 02188340148 همراه شما خواهد بود.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.