برای چه بیماری هایی به دکتر داخلی مراجعه کنیم؟

0

رپورتاژ

بسیاری از ما گاهی برای مراجعه به پزشک نمی‌دانیم کدام متخصص می‌تواند بهتر به ما کمک کند. شاید در این شرایط برای شما این سوال پیش‌آمده باشد که دکتر متخصص داخلی کیست؟

این دکتر چه بیماری‌هایی را می‌تواند تشخیص دهد و درمان کند؟ آیا بیماری من ارتباطی به متخصص داخلی دارد؟ تفاوت دکتر متخصص داخلی با دکتر عمومی در چیست؟ اگر زمان مراجعه به پزشک چنین سوالاتی را در ذهن دارید، در این مطلب همراه ما باشید تا اطلاعات کاملی را در مورد تخصص دکتر داخلی و فوق‌تخصص‌های مربوط به این شاخه پزشکی در اختیار شما قرار دهیم.

 

اگر در هر یک از اندام‌ها و سیستم‌های داخلی بدن دچار مشکل هستید و می‌خواهید به دکتر متخصص داخلی مراجعه کنید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشک وجود دارد.

متخصص داخلی یا دکتر داخلی کیست؟

 

تخصص داخلی یکی از تخصص‌های پرکاربرد و اساسی رشته‌ی پزشکی است. دکتر داخلی در تشخیص، درمان و پیشگیری بیماری‌های بزرگسالان نقش مهمی ایفا می‌کند. می‌توان گفت اگر نمی‌دانید باید به چه دکتری مراجعه کنید، به احتمال زیاد نیاز است با دکتر متخصص داخلی صحبت کنید.

متخصص داخلی یک پزشک است که در زمینه بیماری های داخلی تخصص دارد. این شاخه از پزشکی طیف وسیعی از شرایطی را پوشش می دهد که بر اندام های داخل بدن تاثیر می گذارد. متخصصین داخلی فقط با بزرگسالان کار می کنند و نه با کودکان یا نوجوانان.

متخصصین داخلی طیف وسیعی از شرایط را در بزرگسالان درمان می کنند. با این حال، برخی از متخصصان داخلی بر روی حوزه های خاص پزشکی داخلی در تخصص خود تمرکز می کنند.

متخصصین داخلی، بزرگسالان در هر سنی را درمان می کنند و به عنوان نقطه شروع درمان برای اکثر بیماری ها شناخته می شود.

دکتر متخصص داخلی به درمان چه بیماری‌هایی می‌پردازد؟

 

طیف وسیعی از بیماری‌های مرتبط با ارگان‌های داخلی بدن در حیطه‌ی فعالیت‌های بهترین متخصص داخلی قرار می‌گیرد. بیماری‌های مرتبط با تخصص داخلی به شرح زیر است:

  • بیماری‌های قلب و عروق
  • بیماری های ریوی
  • بیماری های گوارشی و کبدی
  • بیماری های التهابی و زخم های روده ای
  • بیماری های کلیوی و مجاری ادراری
  • بیماری های مغزی و نخاعی،
  • بیماری های روماتیسمی
  • بیماری های خون وسرطان
  •  بیماری های ایمونولوژی
  • بیماری های غدد

بیماری های تنفسی

تمامی موجودات زنده کره زمین برای زنده ماندن نیاز به اکسیژن دارند و با تنفس هوا اکسیژن مورد نیاز خود را به دست می آورند. گاهی اوقات بر اثر آلودگی هوا ممکن است که اکسیژن کم شود و در حین تنفس مواد آلوده، ذرات گرد و غبار یا گازهای سمی را نیز تنفس می ‌کنند. همین مشکلات باعث می ‌شود تا پس از مدتی بدن واکنش نشان داده و تنفس به راحتی صورت نگیرد.

بیماری های تنفسی جزء شایع ترین بیماری هایی است که نیاز است تا به متخصص داخلی جهت بررسی علت و پیدا کردن راه درمان آن مراجعه شود.

از مهمترین بیماری های تنفسی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

برونشیت مزمن

هر گونه تحلیل در ناحیه های نازکها باعث افزایش ترشح موکوسی می‌شود که تولید این نکات ها موجب مسدود شدن جریان هوا و در نتیجه بروز سرفه های شدید و مداوم در فرد است

آمفیزم

نابودی پارانشیم ریوی موجب از بین رفتن ارتجاعی بودن ریه و دیواره ریه میشود پیشرفت این بیماری به تدریج اتفاق می افتد

آسم

یک بیماری مزمن مجاری تنفسی بوده که انسداد دوره ای نایژه ها باعث دشوار شدن عمل تنفس می شود. از نشانه های رایج آن خس خس، سرفه و تنگی نفس به همراه یکدیگر است که به عنوان سه گانه آسم آن را می شناسند.

ذات الریه یا سینه پهلو

یک بیماری عفونی است که منجر به تورم کیسه های میکروسکوپی هوا می شود، از آنجایی که درون کیسه های هوا مایع وجود دارد، اکسیژن رسانی و تبادل گاز کاهش می یابد.

مشکلات گوارشی

 

مشکلات گوارشی جزء رایج ترین اختلالات در تمامی دنیا است که برخی از آن ها به سرطان های مختلف تبدیل می شوند. به همین جهت نیاز است که علائم بیماری های گوارشی را به خوبی شناخته و در صورت برخورد با هر علامت اقدام به جلوگیری و درمان آن نمایید. چرا که اغلب بیماری های دستگاه گوارش در سطوح ابتدایی درمان ساده تری دارند.

برخی از افراز از صحبت کردن در مورد مسائل و مشکلات گوارشی با افراد دیگر خودداری می ‌کنند، نکته مهم این است که در صورت بروز هر کدام از این علائم بهتر است تا از دکتر متخصص داخلی در این زمینه کمک بگیرید؛ چرا که پزشک می تواند با بررسی کامل، نوع اختلال را تشخیص داده و با سرعت بالاتری اقدام به درمان نماید.

در اینجا به برخی از مهم ترین مشکلات گوارشی و نشانه های آن می پردازیم:

سرطان دستگاه گوارش

وجود سرطان در هر کدام از اندام های دستگاه گوارش علائم خاصی را ایجاد می کند که با شناخت آن ها زودتر می توانید اقدام به جلوگیری از پیشرفت بیماری و درمان آن کنید.

سرطان معده

جزء رایج ‌ترین سرطان ‌های دستگاه گوارش بوده و در مراحل اولیه با حالت تهوع، درد خفیف معده، بی اشتهایی و سیری زودرس خود را نشان می ‌دهد و در ادامه با کاهش وزن و وجود خون در مدفوع می توانید به این بیماری پی ببرید.

سرطان روده کوچک

معمولاً سرطان روده کوچک با درد شکم همراه با تهوع و نفخ و کاهش اشتها همراه بوده و در اغلب مواقع منجر به زرد شدن پوست می گردد.

سرطان کبد

درد یا احساس توده در بخش بالایی شکم و زیر دنده های راست نزدیک به کتف راست از مهمترین علائم سرطان کبد بوده که همراه ورم، نفخ و کاهش اشتها و احساس سیری زودرس بروز می کند.

سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ در چندین مرحله مختلف رشد کرده و در ابتدا با درد شکم، استفراغ، اسهال، کاهش اشتها و کاهش وزن بدون دلیل همراه می گردد. در ادامه با ناتوانی در تخلیه مدفوع، کاهش قطر مدفوع و خونریزی از مقعد علائم خود را بروز می دهد.

رفلاکس معده

از رایج ‌ترین مشکلات گوارشی بوده که به دلیل بازگشت اسید معده به مری به وجود می ‌آید و با درد و سوزش در ناحیه بالای شکم، ترش کردن و دردی شبیه به حالت قلب درد بروز می کند.

سنگ کیسه صفرا

صفرا یک کیسه گلابی شکل است که در ناحیه تحتانی کبد قرار می گیرد، تجمع سنگ در این کیسه مشکلات زیادی را به وجود می ‌آورد که علائم ابتدایی آن با حالت تهوع و استفراغ، درد پشت بین استخوان های شانه، درد در زیر دنده و عرق کردن و بیقراری همراه است.

بیماری های کلیوی

بیماری های کلیوی جزء بیماری های مزمنی است که هم زنان و هم مردان را درگیر می ‌کند و بیماری ‌های مختلفی که در کلیه به وجود می ‌آید به تدریج عملکرد کلیه را مختل کرده و ممکن است که کلاً کلیه ها را از کار بیندازد.

علل زیادی مانند دیابت نوع یک یا دو فشار‌خون ‌بالا، التهاب واحدهای فیلتر کننده کلیه موجب بروز بیماری های کلیوی می شوند و پیگیری نکردن و درمان به موقع سبب آسیب رساندن بیشتر به کلیه می گردد.

انواع مختلف بیماری های کلیه:

  • سنگ کلیه
  • بیماری کلیوی پلی کیستیک
  • عفونت ادراری

سنگ کلیه

 

علائم و نشانه‌های شایع سنگ کلیه‌درد شدید در پهلو که به صورت نوسانی وارد می‌شود، احساس سوزش در هنگام ادرار کردن، ادرار صورتی، قرمز یا قهوه‌ای و تکرر ادرار است. علت اصلی سنگ کلیه، کمبود آب بدن است همچنین سابقه‌ی خانوادگی سنگ کلیه شانس ابتلا به آن را افزایش می‌دهد.

 

بیش‌تر سنگ‌های کوچک کلیوی به درمان تهاجمی نیاز ندارند و سرانجام در طی ۴۸ ساعت و با مصرف مایعات فراوان از مجاری ادراری به صورت خود‌به‌خود دفع می‌شوند.

 

عفونت ادراری

عفونت دستگاه ادراری به علت رشد میکروب‌هایی نظیر باکتری و قارچ در دستگاه ادراری ایجاد می‌شود. برای درمان آن از آنتی‌بیوتیک یا داروی ضد میکروبی استفاده می‌کنند. در صورت عدم درمان، این عفونت‌ها می‌توانند منجر به آسیب دیدن کلیه شوند. افزایش میزان مایعات دریافتی باعث افزایش ادرار تولیدی و خروج مکرر ادرار و باکتری‌ها می‌شود.

 

برخی از علائم جدی در بیماری‌های کلیوی که باید حتماً به دکتر داخلی مراجعه کنید، شامل موارد ذیل است:

  • حالت تهوع و استفراغ
  • تغییرات در دفع ادرار
  • از دست دادن اشتها
  • احتباس مایعات در بدن
  • افزایش ناگهانی سطح پتاسیم
  • تکرر ادرار به ‌خصوص در اواخر شب
  • پوست خشک و پوسته پوسته
  • پف کردگی اطراف چشم ها در هنگام صبح

چه زمانی باید به دکتر متخصص داخلی مراجعه کنیم؟

 

در صورت بروز هر یک از بیماری‌های مربوط به اندام‌ها و سیستم‌های داخلی بدن مانند مشکلات گوارشی، بیماری‌های کبد، فشارخون، دیابت، پوکی‌استخوان و بیماری‌های دیگر اندام‌ها باید به دکتر متخصص داخلی مراجعه کنید. متخصص داخلی در مورد انواع این بیماری‌ها دانش کافی داشته و در تشخیص و درمان آنها مهارت دارد. همچنین برای معاینات معمولی و چکاپ سالانه می‌توان به دکتر داخلی مراجعه کرد.

 

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.