چه زمانی بشریت به تمدن نوع یک خواهد رسید؟ مقیاس کارداشف چیست؟

0

چندین روش وجود دارد که بتوانیم پیشرفت تمدن بشری را اندازه‌گیری کنیم. رشد جمعیت، ظهور و سقوط امپراتوری‌ها، توانایی تکنولوژیکی ما برای دستیابی به ژرفای فضا. البته شاید برخی شما معیارهای دیگری هم مد نظرتان باشد: توانایی صلح، افزایش خرد، میزان تبادل اطلاعات، محو سلاح‌های کشتار جمعی، ریشه‌کنی فقر و بیماری‌هایی مانند سرطان و بیماری‌های ویروسی کشنده همه‌گیر.

اما یک معیار ساده، محاسبه میزان انرژی مصرفی انسان در هر زمان معین است. با پیشرفت بشریت، توانایی ما در مهار انرژی یکی از مفیدترین شاخص‌های قابل اندازه‌گیری توسعه شده است.

دقیقا همین ایده و معیار، مقیاسی به نام مقیاس کارداشف Kardashev Scale را ایجاد کرده است.

اخترفیزیکدان روسی نیکلای کارداشف این مقیاس را در سال 1964 پیشنهاد کرد. او تمدن‌ها را به ۳ نوع طبقه بندی کرد: سیاره‌ای، ستار‌ه‌ای و کهکشانی.

نوغ اول تمدن‌ها می‌توانند انرژی را به میزانی برابر با انرژی‌ای که از ستاره‌شان به آنها می‌رسد، مهار کنند. یعنی آنها فقط همین کسر از انرژی دریافتی را می‌توانند، به دست آورند.

نوع دوم تمدن‌ها می‌توانند انرژی را به میزان کل انرژی ستاره اصلی خود مهار کنند و نوع III می‌توانند انرژی را به میزان کهکشان خود مهار کنند!

بعد کارل سیگن پیشنهاد کرد که مقایس منفصل، تبدیل به مقیاس اندازه‌گیری پیوسته شود.

پس با این حساب ما چه نوع تمدنی هستیم؟

اگرچه ما مقدار زیادی انرژی مصرف می‌کنیم، اما ما حتی تمدن نوع یک هم نشده‌ایم!

به طور متوسط ​​حدود ۱۳۶۰ به هر کیلومتر مربع لایه بالایی جو زمین می‌رسد و بر اساس مقیاس سیگن، نمره ما 0.73 است.

این برای ما نخستی‌های تکامل یافته بد نیست! اما در عین حال یک سوال جالب را ایجاد می‌کند. آیا امکانش وجود دارد که روزی ما تمدن نوع یک شویم؟

به هر حال، ما نمی‌توانیم تمام نور خورشیدی را که به زمین می‌رسد جذب کنیم و همچنان یک سیاره قابل سکونت داشته باشیم.

این سوال در مقاله ای که اخیراً در arXiv ارسال شده، مورد بررسی قرار گرفته. این مقاله روی سه منبع اصلی انرژی تمرکز کرده: سوخت‌های فسیلی، هسته‌ای و تجدیدپذیر، و رشد بالقوه آنها را در طول زمان محاسبه می‌کند.

از یک طرف، رسیدن به نوع I بسیار آسان به نظر می‌رسد. تولید انرژی را سرلوحه کار خود قرار دهید و در نهایت به آن خواهید رسید. اما هر نوع منبع انرژی محدودیت‌هایی دارد.

سوزاندن روزافزون سوخت‌های فسیلی، می‌تواند منجر به سطحی از تغییرات اقلیمی شود که باعث انقراض کامل تمدن ما شود.

بنابراین این تیم پژوهشی رویکرد ظریف‌تری را اتخاذ می‌کند و محدودیت‌های فیزیکی هر نوع منبع انرژی را تجزیه و تحلیل کرده و آن‌ها را با توجه به نیاز به محدود کردن تغییرات اقلیمی و سطوح آلودگی مصوب کنوانسیون سازمان ملل، متعادل کرده است.

آنها دریافتند که حتی با اعمال محدودیت‌های واقع‌بینانه، ممکن است بشریت واقعا به سطح نوع یک برسد. نکته منفی این است که این امر، دست‌کم تا سال 2371 رخ نخواهد داد!

این لزوما چیز بدی نیست. مقیاس کارداشف ابزاری بسیار گویا برای اندازه گیری مقیاس فناوری بشر است.

درست است که تمدن‌های پیشرفته به انرژی قابل توجهی نیاز دارند، اما شاید تنها معیار این نباشد و توانایی در مصرف بهینه انرژی هم شاخص دیگری باشد.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر گوشی‌های موبایل، دهه‌ها زودتر اختراع می‌شدند

در دوره‌ای پس از همگانی شدن استفاده از گوشی‌های موبایل، تنوع ظاهری آنها بسیار زیاد بود و هیچ گوشی‌ای شبیه گوشی دیگر نبود. اما الان شکل همه گوشی‌ها تقریبا یکی شده است.ما خیلی منتظر گوشی‌های تاشو یا رول‌شونده ماندیم تا این یکنواختی را به…

اگر قرار بود در طراحی بدنه و اجزای داخلی خودروها، فرهنگ و هنر هر کشور در نظر گرفته می‌شد

طراحی خودرو فرآیند پیچیده ای است که شامل عوامل مختلفی است تا اطمینان حاصل شود که محصول نهایی& ایمن، کارآمد , زیباست و نیازها و خواسته های مصرف کنندگان را برآورده می کند. فاکتورهای زیر برای مثال موثرند:ایمنی: ایمنی در طراحی خودرو از…

کودکی که از کتابخانه عمومی شهر می‌خواستند بیرون بیندازندش، اما فضانورد شد!

دو برادر به نام‌ها رونالد (چپ) و کارل مک نیر (راست) با 10 ماه اختلاف در جنوب جدا شده به دنیا آمدند. این دو در دوران کودکی تا بزرگسالی جدایی‌ناپذیر بودند.در سال 1959، رونالد مک نیر 9 ساله به یک کتابخانه عمومی در لیک سیتی در کارولینای…

ایده‌های خوب و خلاقانه برای دکوراسیون و منظره‌سازی فضای بیرونی خانه‌های و مجتمع‌های مسکونی و اداری

آیا تا به حال به دنبال الهام گرفتن برای دکوراسیون و منظره‌سازی فضاهای بیرونی منزل خود بوده‌اید. آیا دوست داشته‌اید بتوانید به نوعی طبیعت را در فضاهای کوچک حیاط آپارتمان یا خانه ییلاقی خود ادغام کنید.در این صورت مجموعه این پست می‌تواند…

چه می‌شد اگر انیمیشن‌های استودیو جیبلی را کسی با آبرنگ می‌کشید – کاری که لوئیز تریر کرده!

در این نقاشی‌های زیبای لوئیز تریر، طرفداران استودیو جیبلی فورا انیمیشن‌های یه یاد ماندنی را که از آنها الهام گرفته شده، تشخیص خواهند داد.لوئیز تریر، نقاش و مجسمه‌ساز فرانسوی با الهام از شخصیت‌های انیمیشن‌های شناخته شده از استودیو جیبلی،…

اگر مجموعه ارباب حلقه‌ها را پیکسار بازسازی کند …

مجموعه فیلم ارباب حلقه‌ها به کارگردانی پیتر جکسون و بر اساس رمان فانتزی حماسی نوشته جی. آر. آر. تالکین، دارای شخصیت‌های متنوعی بود. برخی از آنها اینها هستند:فرودو بگینز (با بازی الیجا وود): قهرمان داستان، فرودو، هابیتی است که تبدیل به…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.