پس از 22 سال، دستکش‌های بیونیک به پیانیست مشهور برزیلی، استاد خوائو کارلوس مارتینز اجازه دادند دوباره بنوازد + فیلم

0

موسیقی همیشه بخشی از زندگی پیانیست مشهور برزیلی، استاد خوائو کارلوس مارتینز، بوده است. چندین دهه، مارتینز تحسین‌شده‌ترین پیانیست کلاسیک برزیل بود، از دوران کودکی او با موسیقی انس گرفت و بعد تا نوازندگی با ارکستر‌های برتر جهان پیش رفت. او حتی 20 آلبوم از آثار کامل باخ را ضبط کرد که به عنوان بزرگترین سری از ضبط‌های کیبوردی باخ توسط یک هنرمند شناخته می‌شود.

اما او تقریباً در هر مرحله از زندگی‌اش به موانعی به ظاهر غیرقابل عبور برخورد، می‌کرد.

در دهه 1950، تشخیص داده شد که مارتینز مبتلا به دیستونی منطقه‌ای- که به نام yips نیز شناخته می‌شود – شده است. این بیماری یک اختلال عصبی است که باعث اسپاسم عضلات به صورت غیرارادی می‌شود. او در آن زمان فقط 18 سال داشت و درست زمانی که این اعجوبه در آستانه شهرت جهانی بود، این بیماری می‌توانست به زندگی حرفه‌ای او پایان بدهد. با این حال، او توانست این بیماری را تحت کنترل درآورد.

پس از آن،مارتینز در 20 سالگی متحمل یک آسیب ورزشی در حین فوتبال شد که باعث آسیب شدید عصبی بازوی او شد که باعث آتروفی (تحلیل) عضلات انگشتان او شد. اما باز هم این پیانیست مصمم ادامه راه خود بود و تلاش کرد با وجود این آسیب باز هم پیانو بنوازد.

سپس یک شب، زمانی که او برای ضبط به بلغارستان سفر کرده بود، مارتینز مورد سرقت قرار گرفت و مهاجمان با یک جسم فلزی به سرش ضربه شدیدی زدند. این حمله منجر به صدماتی در جمجمه و مغز او شد و علیرغم جراحی‌های متعدد، حرکات دست راستش محدود شد.

مارتینز توضیح می‌دهد: «دست‌هایم را نمی‌شناسختم و نتوانستم پیانو بزنم، انگار جسدی داخل سینه‌ام بود.»

خوشبختانه او توانست به عنوان رهبر ارکستر به نوع دیگری به کار خود ادامه دهد. گاهی اوقات، او سعی می‌کرد به آرامی آهنگ‌های پیانو را فقط با استفاده از شست‌ها و گاهی اوقات انگشت اشاره‌اش بنوازد، اما هیچ چیز مثل قبل نبود.

از اوایل دهه 2000، کار مارتینز به عنوان یک پیانیست کلاسیک به پایان رسیده بود. اوضاع به همین شکل سپری می‌شد تا اینکه یک طراح صنعتی مبتکر به نام Ubiratan Bizarro Costa با اختراعی مبتکرانه به او  معرفی شد. اختراعی که می‌توانست حرکت را به انگشتانش بازگرداند و به نوازنده پرشور اجازه دهد یک بار دیگر به کلید‌های مورد علاقه‌اش بازگردد.

در سال ۲۰۱۹، کاستا مجموعه‌ای از دستکش‌های بیونیک را اختراع کرد که با نئوپرن پوشانده شده بود و رشته‌های فیبر کربنی داشت. دستکش‌های ابداعی با برگرداندن انگشتان مارتینز پس از فشار دادن کلید‌ها به سمت بالا کار می‌کنند و حرکت ظریف را به انگشتان او باز می‌گردانند.

کاستا می‌گوید: «من اولین مدل‌های این دستکش را بر اساس عکس‌های دست‌های مارتینز ساختم، اما آن‌ها در آن زمان ایده‌آل نبودند. «در پایان یک کنسرت  در حومه سائوپائولو، به استاد معرفی شدم. او به سرعت متوجه شد که این دستکش‌ها عملکرد مناسبی ندارند، اما من را به خانه‌اش دعوت کرد تا پروژه را توسعه دهم.

پس از ماه‌ها آزمایش، سرانجام او دستکش‌هایی ساخت که به مارتینز اجازه می‌داد تا آرام اما مطمئن دوباره بنوازد. یک ویدیوی تکان‌دهنده نشان می‌دهد که چگونه پیانیست اولین بار از دستکش‌های بیونیک استفاده می‌کند.

او در حالی که به آرامی آهنگی را می‌نوازد، اشک از چشمانش سرازیر می‌شود و از اینکه دوباره پای ساز محبوبش نشسته و موسیقی در رگانش جریان یافته، شادمان است.

این نوازنده در آن زمان اظهار داشت: «اینکه بتوانم دوباره از تمام 10 انگشت خود پس از 20 سال استفاده کنم، آن هم در سن 80 سالگی یک معجزه است.»

«ممکن است به سرعت، شرایط و مهارت گذشته را به دست نیاورم. من نمی‌دانم چه نتیجه‌ای خواهم گرفت. من از نو شروع می‌کنم. انگار یک کودک 8 ساله هستم که یاد می‌گیرد.»

اما او مصمم است به راه خود ادامه دهد. و در سال‌هایی که دستکش‌های بیونیک استفاده از دست‌هایش را بازگردانده‌اند، او بی‌وقفه تمرین کرده است. هدف بعدی این نوازنده این است که بتواند مانند گذشته یک کنسرت کامل باخ را اجرا کند. ممکن است یک، دو سال طول بکشد.

او می‌گوید که هرگز تسلیم نمی‌شود.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مردان خوش‌لباس و خوش‌تیپ سال‌ها و دهه‌های آینده احتمالا چه لباس و آرایش موی سر و صورتی خواهند داشت

پیشبینی مد بسیار دشوار است. در داستان‌های علمی تخیلی گاهی چیزهایی در مورد آنها می‌خوانیم. مثلا سرهای تراشیده شده‌ای که جواهرات بر فرق سر دوخته شده‌اند یا خالکوبی‌ها.اما با توجه به تغییرات اقلیمی و درگیری‌ها و وسایل فناورانه‌ای که در حال…

کهن‌ترین درختان جهان

" بث مون " عکاسی است که در سانفرانسیسکو زندگی می کند و بیش از 14 سال از عمرش را صرف شناسایی و عکاسی از قدیمی ترین درختان جهان کرده است. او به کشورها و سرزمین های دورافتاده سفر می کند تا از درختان قطور قدیمی تصاویر زیبایی را ثبت کند. او می…

وقتی به رویدادهای تاریخی مهم و مکان‌های مشهور از زاویه دید متفاوتی بنگریم (گالری عکس)

همیشه زاویه دید خیلی مهم است. ما در مورد برخی از رخدادهای مهم تاریخ، همیشه یک یا چند عکس شاخص در ذهنمان است، در صورتی که همان عکس‌ها پشت صحنه‌های جالبی داشته‌اند که از آنها غافل شده‌ایم.به صورت مشابهی روتین‌ترین عکس‌های از بناهای مشهور،…

جالب و گاهی خنده‌دار: آدم‌هایی که خیلی شبیه تابلو یک آگهی کنارشان هستند!

گاهی شباهت آدم‌ها به هم عجیب به نظر می‌رسند. حالا در نظر بگیرید که کاملا تصادفی اشخاصی در کنار تابلویی یا آگهی دیواری ایستاده باشند و چهره آنها به یکی از شخصیت‌های تابلو یا آگهی شباعت زیادی داشته باشد یا اصلا فرد افزونه‌ای برای مفهوم تبلیغ…

چهره و شکل و شمایل یک شهروند کشورهای اسکاندیناوی یا منطقه نوردیک به چه صورت است؟

کشور‌های اسکاندیناوی که به عنوان کشورهای شمال اروپا یا منطقه نوردیک نیز شناخته می‌شوند، به گروهی از کشور‌های شمال اروپا اطلاق می‌شود. واژه نوردیک اغلب برای توصیف دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد که اعضای اصلی شورای شمال اروپا هستند،…

چگونه طولانی مدت درس بخوانیم و کمتر خسته شویم؟

مطالعه برای ساعات طولانی می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما چندین راهبرد وجود دارد که می‌توانید برای کمک به حفظ تمرکز و جلوگیری از خستگی از آن‌ها استفاده کنید:استراحت کنید: هر 45 تا 50 دقیقه یک بار استراحت کنید تا مغز خود را شارژ کرده و از…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.