دایناسورها خونگرم بودند یا خونسرد؟ سرنخ‌ها در بررسی تنفس و استخوان‌هایشان نهفته است

0

دایناسورها از نظر تکاملی جایی بین خزندگان و پرندگان بودند و یکی از نکات بحث‌برانگیز در مورد آنها، این است که آنها خونگرم بوده‌اند یا خونسرد. یک مطالعه جدید ممکن است با تجزیه و تحلیل نشانگرهای متابولیک در استخوان‌هایشان، پاسخی به دست بدهد.

پس از یک قرن از کشف دایناسورها همچنان دایناسورها را موجوداتی کند می‌دانستند و اعتفاد بر این بود که مانند خزندگان خونسرد هستند.

در دهه ۱۹۶۰ شواهدی به دست آمد مبنی بر اینکه شاید دایناسورهای خونگرم هم وجود داشته‌اند. این کار با مطالعه روی آناتومی ساروپودهای غول پیکر و کشف Deinonychus ، شکارچی چابکی که الهام بخش Velociraptors فیلم پارک ژوراسیک است، شروع شد.

در مطالعه جدید، دانشمندان روش جدیدی را برای مطالعه میزان متابولیسم حیوانات، از جمله حیوانات منقرض شده، به دست آورده‌اند. آنها با بررسی استخوان‌های آنها میزان اکسیژن تنفسی آنها را برآورد می‌کنند.

برای اندازه‌گیری متابولیسم یک جانداز کافی است که پی ببرید چقدر اکسیژن جذب می‌کند و با چه نرخی آن را برای تبدیل منابع انرژی مورد استفاده قرار می‌دهد. حیوانات خونگرم نرخ متابولیسم بالایی دارند و برای همین مقادیر بیشتری اکسیژن تنفس می‌کنند و باید غذای بیشتری بخورند تا دمای بدن خود را بالا نگه دارند. از سوی دیگر، موجودات خونسرد، میزان متابولیسم کمتری دارند، بنابراین کمتر نفس می‌کشند و غذا می‌خورند، اما در عوض برای گرم نگه داشتن خود به گرمای محیط خود متکی هستند.

هنگامی که جانوران نفس می‌کشند، آبشاری از واکنش‌های زیستی ایجاد می‌کند که مواد زائد مولکولی را در استخوان‌های آن باقی می‌گذارد. مقدار این ضایعات مستقیماً با مقدار اکسیژن تنفس شده ارتباط دارد و از روی آن می‌شود خونسرد یا خونگرم بودن جاندار را حدس زد. جالب است که این نشانگرها در طی روند فسیل شدن دایناسورها، از بین نمی‌روند و مخدوش نمی‌شوند.

عکس بالا: تصویر میکروسکوپی از ماتریکس خارج سلولی فسیل آلوزاروس، یکی از دایناسورهایی که برای متابولیسم آن مورد مطالعه قرار گرفته است.

بنابراین برای مطالعه جدید، دانشمندان از تکنیک‌هایی به نام طیف سنجی Raman و FTIR برای بررسی این نشانگرهای مولکولی در استخوان ران 55 گروه از حیوانات استفاده کردند. اینها شامل حیوانات منقرض شده‌ای مانند دایناسورها، پتروسارهای پرنده و پلزیوسارهای دریایی و همچنین پرندگان، پستانداران و خزندگان مدرن می‌شد.

از آنجایی که متابولیسم جانداران زنده به خوبی شناخته شده، این تیم توانست پروفایل‌های مولکولی استخوان‌های آن‌ها را با استخوان‌های حیوانات منقرض شده مقایسه کند و میزان متابولیسم آنها را برآورد کند.

تایج شگفت انگیز بود. بسیاری از گونه ها خونگرم بودند، از جمله پتروسارها، پلزیوسارها، ساروپودها (دایناسورهای گردن دراز مانند براکیوزاروس) و تروپودها (دایناسورهای درنده مانند تی رکس ).

برخی از آنها حتی متابولیسمی بالاتر از پستانداران و نزدیکتر به پرندگان نشان دادند. به نظر می‌رسد که دیگر دایناسورها، مانند استگوزاروس و تریسراتوپس ، نرخ متابولیسم پایین‌تری نسبت به خزندگان خونسرد مدرن داشته‌اند.

تصویر بالا: مقایسه متابولیسم حیوانات مختلف مورد بررسی در این مطالعه -رنگ زرد/نارنجی نشان دهنده خونگرمی  و رنگ آبی/سبز نشان دهنده خونسردی است. از چپ: پلسیوساروس، استگوزاروس، دیپلودوکوس، آلوساروس و مرغ مگس خوار مدرن

این تحقیق بینش جدیدی در ما، در مورد فیزیولوژی و حتی رفتار دایناسورها و سایر گونه‌های منقرض شده ایجاد می‌کند.

این تحقیق در مجله Nature منتشر شده است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر مجموعه ارباب حلقه‌ها را پیکسار بازسازی کند …

مجموعه فیلم ارباب حلقه‌ها به کارگردانی پیتر جکسون و بر اساس رمان فانتزی حماسی نوشته جی. آر. آر. تالکین، دارای شخصیت‌های متنوعی بود. برخی از آنها اینها هستند:فرودو بگینز (با بازی الیجا وود): قهرمان داستان، فرودو، هابیتی است که تبدیل به…

صندلی‌های بامزه طراحی شده با هوش مصنوعی توسط بونی کاره‌را

تصور کنید وارد اتاقی می‌شوید و صندلی‌ای را می‌بینید که شبیه یک قاچ هندوانه غول‌پیکر است، همراه با پوست و دانه‌هایش. یا صندلی‌ای که شبیه آناناس سیخ‌دار است، با لبه های تیز و اندرون نرمش؟این دنیای بونی کاره‌را است، هنرمند با استعداد سه…

هنرمندی با این تصاویر جالب پیش چشم ما مجسم کرده که اگر 10 بنای تاریخی و اسطوره‌ای معروف، سالم و…

یکی از جالب‌ترین چیز‌ها در مورد مطالعه تاریخ، یادگیری چیز‌های شگفت‌انگیزی است که نیاکان ما ایجاد کرده‌اند. اما برخی از یادگارهای آنها از بین رفته‌اند و فقط ویرانه‌های آنها باقی هستند و در مواردی همین ویرانه‌ها هم نیستند و فقط توصیف‌های متنی…

عکس‌های تاریخی که با دیدن آنها درمی‌مانیم که آنها واقعا در گذشته گرفته شده‌اند یا در یک آینده بهتر و…

گذشته بهتر بود یا آینده. این یک سوال باستانی است. معمولا ما تصور می‌کنیم که ترجیح دادن گذشته، تنها یک حس نوستالژیک خام است. چیزی که بن‌مایه فیلم نیمه‌شب در پاریس هم بود.اما گاهی ما پیش خودمان فکر می‌کنیم که این ترجیح و دوست داشتن، شاید…

همکاران سمی چه بلایی می‌توانند سرتان بیاورند + گالری عکس

همکاران شما ممکن است زیاد آدم‌های بدی به نظر نرسند و جلوه خارجی‌شان خیلی محبوب و موجه هم باشد. اما باید کسی مدتی نزدیک آنها کار کرده باشد تا بداند که چه بلایی سر زندگی و آسایش شما می‌توانند بیاورند. هیچ وسیله‌ای را نباید به آنها قرض داد و…

اگر این سلبریتی‌ها به همان سبک و سیاق و بزرگسالی کوچک می‌شدند

البته سلبریتی‌ها مسلما عکس‌های اصلی دوران کودکی دارند. هر چند در مورد برخی ممکن است این عکس‌های کودکی اندک یا کم‌کیفیت باشند.اما تصور کنید برای بازتاب دادن وجود همان عوالم بزرگسالانه در دنیای کودکی یا همان اجزای مهم چهره، چهره بزرگسالان…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.