5 ضایعه پوستی شایع در دوران سالمندی کدام‌ها هستند و آیا نیاز به درمان دارند؟

0

ضایعات پوستی معمولا خیلی ترسناک نیستند و هر فردی در طول زندگی‌اش ممکن است با انواع لک‌ها روی پوستش مواجه شود، اما هر چه سنمان بیشتر می‌شود و پا به دوران سالمندی می‌گذاریم، این لک‌ها نیز بیشتر می‌شوند. بسیاری از سالمندان نمی‌دانند باید نسبت به ظهور این لک‌ها بی‌توجه باشند یا باید به آنها اهمیت بدهند و پیگیری و درمانش کنند. «پوست و مو»ی این هفته نگاهی به لک‌های این دوره از زندگی و تعیین تکلیف در رابطه با هر یک از آنها انداخته است. با ما همراه شوید.

1- کراتوز سبوروئیک

این لک‌ها معمولا در سنین سالمندی خودشان را نشان می‌دهند. زمانی که افراد به مرز 50 ‌سالگی می‌رسند، تعداد این لک‌های قهوه‌ای یا سیاه بیشتر می‌شود. اندازه‌شان به میزان 2 تا 3 میلی‌متر می‌رسد و معمولا روی دست و صورت ظاهر می‌شوند‌. این لک‌ها به گونه‌ای هستند که احساس می‌کنید ا‌ز پوست کنده می‌شوند. در نواحی مختلفی که این لک‌ها ایجاد می‌شوند، خارش هم احساس می‌شود.

• آیا به درمان نیازی دارند؟ این لک‌ها هیچ‌گونه خطری ندارند اما برخی از سالمندان از شکل‌گیری این لک‌ها روی پوستشان ناراضی هستند و با اینکه درمان آنها ضروری نیست، تمایل دارند نزد متخصص پوست بروند. به هرحال، راه‌حلش استفاده از روش سرمادرمانی، با نیتروژن مایع یا همان فریزینگ است. خراش دادن به صورت موضعی نیز مفید خواهد بود.

2- لک‌های مورگان

لک‌های کمپل‌مورگان در سنین سالمندی ظاهر می‌شوند. این لک‌ها غالبا کوچک هستند و رنگشان قرمز است. اندازه‌ آنها معمولا به 5 میلی‌متر می‌رسد و بیشتر در قسمت تنه بدن ظاهر می‌شوند.

• آیا به درمان نیازی دارند؟ اصلا، این لک‌ها به درمان نیاز ندارند به بیان دیگر، جزو لک‌های بی‌آزار ‌هستند و هیچ عارضه‌ای ندارند. بهترین و کم‌خطرترین کار این است که آنها را به‌عنوان لک‌های سالمندی بپذیرید و با آنها کنار بیایید.

3- کراتوز اکتینیک

این لک‌ها مخصوص سالمندانی است که در دوران جوانی و میانسالی آفتاب زیادی گرفته‌اند یا با توجه به شغلشان ساعات زیادی در معرض نور آفتاب بوده‌اند؛ شغل‌هایی مثل باغبانی، دوچرخه‌سواری و گلف‌بازی برای مدتی نسبتا طولانی. البته این لک‌ها همیشگی نیستند و معمولا در تابستان بیشتر روی پوست ظاهر می‌شوند. رنگ این لک‌ها معمولا صورتی‌ است و بیشتر روی صورت، گوش و پشت دست‌ها ظاهر می‌شوند. ممکن است سالمند یک‌بار آن را تجربه کند یا در فواصلی سراغش بیایند.

• آیا به درمان نیازی دارند؟ واقعیت این است که هرچه کمتر در معرض تابش مستقیم خورشید باشید، کمتر دچار این لک‌ها می‌شوید. به همین دلیل توصیه می‌شود همیشه از کلاه و ضدآفتاب استفاده کنید. اگر هم حتی این لک‌ها را در پوستتان دارید، روند محافظت از پوستتان در مقابل آفتاب را ادامه دهید زیرا این کار باعث می‌شود لک‌هایتان کمرنگ‌تر شوند. بهتر است با تجویز پزشکتان از یک مرطوب‌کننده مناسب هم استفاده کنید.

4- لک‌های کبدی

لک‌های کبدی هم جزو لک‌های دوران سالمندی‌ هستند و اغلب قهوه‌ای‌رنگ و هموار به نظر می‌رسند. معمولا روی دست‌ها و صورت خود را نشان می‌دهند و اندازه‌شان بین 5 تا 10 میلی‌متر است. این لک‌ها معمولا در تابستان تیره‌تر می‌شوند.

• آیا به درمان نیازی دارند؟ بعضی اوقات این لک‌ها خیلی تیره می‌شوند. اگر متوجه این تغییر شدید، حتما به پزشکتان مراجعه کنید. لک‌ها گاهی به شکل لک‌های قهوه‌ای روی صورت ظاهر می‌شوند که ممکن است نشانه خوبی نباشد. در ‌هر ‌حال، باید این لک‌ها را جدی بگیرید زیرا ممکن است پیش‌زمینه بروز سرطان پوست باشند.

5- کک‌و‌مک

این لک‌های قهو‌ه‌ای بیشتر روی صورت افراد میانسال ظاهر می‌شوند ولی گهگاه سالمندان نیز دچار این مشکل می‌شوند.

• آیا به درمان نیازی دارند؟ اگرچه این لک‌ها غالبا بی‌خطرند ولی اگر تغییر شکل بدهند یا به مرور زمان تیره‌تر شوند، باید جدی گرفته شوند چون ممکن است پیش‌زمینه بروز سرطان پوست باشند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس این درخت‌های عجیب در دوره جنگ جهانی دوم اصلا ویرایش نشده‌اند!

این عکس شگفت‌انگیز جنگ جهانی دوم ممکن است عکس ویرایش شده یا فیک به نظر برسد. اما واقعا این طور نیست.در این عکس سورئال، که بخشی از آرشیو عکاسی نیرو‌های دفاع فنلاند است، یک ماشین ارتش فنلاند در امتداد جاده‌ای در چند مایلی مرز با اتحاد…

این عکس پرنده واقعا فتوشاپی نیست و ترکیبی هم نیست و در یک جلسه گرفته شده است!

این عکس شگفت‌انگیز از یک پرنده در حال شگفت‌زده کردن کاربران در اینترنت است و مغز مردم از پردازش آنچه در عکس می‌بینند، ناتوان شده است!اگرچه این یک عکس ویرایش نشده و ترکیبی هم نیست و به صورت روتین با یک بار شات و نوردهی گرفته شده است.…

توهم کوتارد: آنهایی که تصور می‌کنند مدتهاست مرده‌اند!

«می‌اندیشم پس هستم»  Cogito, ergo sum با این حال همه کسانی که می‌اندیشند با این باور دکارت موافق نیستند.محتوای تفکر برخی از افراد مبتلا به یک اختلال عصبی روانپزشکی نادر، معروف به سندرم کوتارد، به جای اینکه به حس بودن منجر شود، به احساس…

تبدیل شخصیت‌های انیمیشن‌های و کارتون‌ها به نمونه‌های انسانی شبیه به آنها

در انیمیشن‌ها ما حیوانات را دارای شخصیت انسانی می‌کنیم، رخت و لباس به تنشان می‌کنیم، آنها را صاحب جامعه و شهر می‌کنیم و رفتارهای انسانی را به آنها منتسب می‌کنیم.اما تصور کنید که در کاری معکوس، این شخصیت‌های کارتونی را می‌توانستیم به…

مجموعه باور نکردنی از عکس‌های تاریخی که توسط عکاسان آنها امضا و حاشیه‌نویسی شده

عکس بالا عکس اتاق موقعیت اضطراری است که توسط جو بایدن امضا شده است . لحظات پرتنش عملیات نپتون نیزه را نشان می‌دهد که نیرو‌های دریایی ایالات متحده به محوطه اسامه بن لادن یورش بردند. امضا کرد: ایمان را حفظ کن!مجموعه‌ای از عکس‌هایی که…

آینه‌ها در فیلم‌ها: فیلمسازها چگونه دوربین‌ها را موقع فیلمبرداری از آینه‌ها ناپدید می‌کنند؟!

هنگام تماشای فیلم، برخی از بینندگان دوست دارند به دنبال خطا‌هایی باشند، مانند یافتن شواهدی از دوربین‌ها و پرسنل ضبط فیلم یا بوم صدابرداری مشخص در یک صحنه و امثال آن. یکی از موقعیت‌های دشوار برای فیلمسازهای، زمانی است که یک صحنه شامل آینه‌ها…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5