چرا آنزیم کبد بالا می‌رود؟

0

رپورتاژ

همه‌ی افرادی که آزمایش خون می‌دهند و در این آزمایش متوجه می‌شوند که آنزیم کبد بالایی دارند، ممکن است نگران سلامتی بدن خود باشند. شاید تا کنون برای شما هم سوال پیش امده باشد که اصلا آنزیم کبدی چیست؟ چرا این آنزیم افزایش پیدا می‌کند؟

چگونه باید آنزیم‌های کبد را تنظیم کنیم و چه راهکارهای درمانی در این زمینه‌ مؤثر هستند؟! همه‌ی این سوالات دست به دست هم داده‌اند که ما با دکتر گوارش درباره آنزیم‌های کبدی و علائم دلایل آن را برای شما تشریح کنیم تا اگر احساس می‌کنید که کبد شما مشکل دارد، هر‌چه سریعتر به متخصص گوارش مراجعه کنید و از پیشروی بیماری خود جلوگیری نمایید. با ما همراه باشید‌.

آنزیم کبد چیست؟

یکی از اعضای مهم و حیاتی بدن انسان، کبد است‌. این عضو در سمت راست شکم هر فردی قرار گرفته است و جایگاه آن زیر قفسه‌ی سینه است. امروزه برای این که کبد بتواند به خوبی عملکرد خود را پیش ببرد، باید آنزیم‌هایی را داشته باشد تا از طریق این انزیم‌‌ها به سوخت و ساز بدن را در مسیر سلامت قرار دهد.

حال در مواقعی ممکن است که کبد یک فرد در اثر عوامل مختلف و با توجه به ساختار پیچیده‌ی خود، در وضعیت جدید قرار بگیرد و آنزیم‌های زیادی را در خود جای بدهد.

بالا بودن میزان آنزیم‌های کبدی یک بیماری است که اگر به موقع درمان نشود ممکن است با خود بیماری‌های دیگری را هم به همراه بیاورد و سلامت هر فردی را دچار اختلال کند.

به همین دلیل توصیه‌ی ما به شما این است که با آزمایش‌های خون آنزیم کبد خود را کنترل کنید و اگر زمانی متوجه شدید که این آنزیم  از خود متعادل فراتر رفته است، آن را درمان نمایید‌. همچنین، به کار گرفتن راهکارهای پیشگیری از این بیماری می‌تواند تا حد زیادی سلامت شما را تحت تاثیر قرار داده و بهبود دهد.

علائم بالا بودن انزیم کبد

زمانی که آنزیم‌های کبدی یک فرد افزایش پیدا می‌کنند، ممکن است هیچ علامتی با خود به همراه نداشته باشند اما در برخی از مواقع افرادی که به ما مراجعه می‌نمایند، با علائمی مواجه هستند که ممکن است این علائم مشابه علائمی که در بدن شما وجود دارد، باشند. در چنین شرایطی بهترین کار این است که به یک دکتر گوارش مراجعه کنید و آنزیم کبد خود را کنترل نمایید. این علائم عبارتند از:

۱: به وجود آمدن دردهای ناگهانی در شکم و ادرار تیره رنگ

۲: احساس خستگی مداوم و خارش در اعضای مختلف بدن به خصوص در شکم

۳: زرد شدن مداوم پوست و سفید شدن آن به صورت ناگهانی

۴: حالت تهوع، اسهال شدید و استفراغ و

روشن شدن رنگ مدفوع فرد بیمار

۵: از دست رفتن اشتها و کاهش ناگهانی وزن

دلایل بالا بودن آنزیم‌ کبد در بدن

شاید شما هم جزو افرادی باشید که به دنبال علت به وجود آمدن این بیماری هستید تا اگر هنوز به آن دچار نشده‌اید، از وقوع آن پیشگیری کنید. به طور کلی امروزه کبد چرب را اصلی‌ترین و مهم‌ترین دلیل برای افزایش آنزیم کبد می‌دانند. تحقیقاتی که در این راستا به عمل امده‌اند، خبر از درگیری ۲۵ الی ۵۰ درصدی این نوع از کبد‌ها به این بیماری دارند.

علاوه بر کبد چرب، برخی دیگر از بیماری‌های بدن فرد می‌توانند انزیم‌های کبد را افزایش دهند.

بیماری‌هایی مثل اعتیاد به مصرف الکل، بیماری هپاتیت، سندرم متابولیک و نارسایی‌های قلبی جزو این دسته از بیماری‌ها هستند که می‌توانید با مصرف داروهای مربوطه میزان آنزیم‌های کبد را در سطح متعادل نگه دارند اما اگر این بیماری‌ها کنترل نشوند، کنترل آنزیم‌های کبدی هم از دست خارج است.

از این رو بسیار اهمیت دارد که شما هنگام مواجه با علائم این بیماری، سریعا به دکتر گوارش مراجعه کنید. در این راستا می‌توانید از کارشناسان ما در لینک زیر راهنمایی بگیرید.

https://doctoreto.com/doctors/speciality/gastroenterologist

بالا بودن آنزیم کبد چه خطراتی دارد؟

گاهی اوقات ممکن است سلول‌هایی که در کبد یک فرد به سلول‌های اسیب دیده معروف هستند، نتوانند به خوبی آنزیم‌های خود را کنترل کنند و میزان زیادی از آن‌ها را وارد خون نمایند.

اگر بیماری آنزیم بالای خون با استفاده از آزمایشات خون شناخته شده و سریع از بین برود، ممکن است هیچ خطری نداشته باشد اما اگر شما در درمان این بیماری تحمل کنید، اسیب‌های کبد شما افزایش پیدا می‌کنند‌.

این امر می‌تواند در دراز مدت به سایر اعضای بدن فرد هم اسیب برساند. البته این را هم بدانید که امروزه دکتر گوارش و تمامی پزشکانی که در این رابطه فعالیت دارند، بر این باور هستند که افزایش آنزیم کبدی ممکن است هیچ نگرانی  برای فرد به وجود نیاورد اما این آنزیم‌ها نشان از آسیب دیدگی کبد دارند که باید کنترل شوند.

پس اگر شما هم علائم این بیماری را دارید، می‌توانید همین حالا با ما در ارتباط باشید و راهنمایی‌های لازم برای درمان آن را به صورت آنلاین از ما دریافت کنید.

درمان قطعی آنزیم‌ کبد

برای این که بتوانید انزیم‌های کبدی و میزان آن را در بدن کنترل کنید و سطح آنزیم کبد را کاهش دهید، ابتدا باید علتی که سبب به وجود امدن این بیماری شده است را شناسایی کرده و آن را از بین ببرید.

زمانی که شما این علت را شناسایی کنید، بدون شک قدم‌های بهتری را در راستای بهبود بدن خود بر می‌دارید. همیشه سعی کنید خود را از استرس و اضطراب دور نمایید و به اندازه ی کافی آب و نوشیدنی، بنوشید.

علاوه بر این، خواب و استراحت شما نقش موثری در درمان این بیماری دارند که باید در حد متعادل قرار بگیرند.

اگر می‌خواهید این آنزیم‌ها را کاهش دهید، باید سبک زندگی خود را به صورت کلی عوض کنید. در این زمینه لازم است که تمامی خوراکی‌ها و مواد غذایی که سبب افزایش این آنزیم‌ها می‌شوند را کنار بگذارید و از بهترین  رژیم‌های غذایی استفاده کنید.

قهوه می‌تواند دشمنی برای بالا بودن انزیم کبد باشد. پس این نوشیدنی را هم در لیست رژیم غذایی خود جای دهید. علاوه بر این، استفاده از داروهایی که سبب از بین رفتن هپاتیت می‌شوند هم می‌توانند راهکار درمانی مؤثر در این رابطه باشند.

البته این را هم بدانید که مصرف این داروها باید با تجویز دکتر گوارش همراه باشد تا اختلالی در سایر سیستم‌های بدن شما به وجود نیاید.

برای دریافت نوبت اینترنتی مطب بهترین دکترهای متخصص گوارش در شهرهای مختلف ایران از جمله: دکتر گوارش تهران، دکتر گوارش شیراز، دکتر گوارش مشهد می توانید به وب سایت دکترتو مراجعه کنید

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.