دارو‌های ضدافسردگی مثل فلوکستین با نام تجاری پروزاک از چه زمانی کشف شدند و چه تاریخچه‌ای دارند؟

0

در دهه ۱۹۵۰، کشف دو داروی جدید باعث ایجاد بازار چند میلیارد دلاری داروهای ضدافسردگی شد. هیچ یک از این دارو‌ها ابداً برای درمان افسردگی ساخته نشده بودند در واقع، در آن زمان، بسیاری از دکتر‌ها و دانشمندان معتقد بودند که روان‌درمانی تنها راه درمان افسردگی است. مسیر چند دهه‌ای تحقیقات اجازه داد تا دانش ما از افسردگی متحول شود ـــ سؤالاتی به ذهنمان برسد که قبلا به آن‌ها توجه نکرده بودیم.

یکی از آن دو داروی ضدافسردگی ایپرونیازید نام داشت که برای درمان بیماری سل مؤثر بود. در یک آزمایش در ۱۹۵۲، آن دارو نه‌تنها سل را درمان کرد، بلکه خلق و خوی بیمارانی را که قبلا سابقه افسردگی داشتند بهبود بخشید. در ۱۹۵۶، یک پزشک بالینی سوئیسی در هنگام اجرای آزمایش بر روی ایمی‌پرامین، دارویی برای واکنش‌های آلرژیک، اثر مشابه‌ای دریافت کرد. هر دو دارو بر دسته‌ای از انتقال‌دهنده‌های عصبی به نام مونو‌آمین تأثیر می‌گذارند.

کشف این دارو‌های ضدافسردگی باعث ایجاد نظریه عدم تعادل شیمیایی مغز شد، نظریه‌ای که اشاره دارد افسردگی ناشی از کمبود مونو‌آمین در سیناپس‌های مغز است. تصور می‌شد که ایپرونیازید، ایمی‌پرامین، و دارو‌های مشابه این‌ها با افزایش دسترسی به مونو‌آمین در مغز این تعادل را بر می‌گردانند.

این دارو‌ها چندین مونو‌آمین مختلف را مورد هدف قرار می‌دهند که هر کدامشان بر گیرنده‌های زیادی در مغز تاثیر می‌گذارند. این اغلب به معنای عوارض جانبی بسیاری مانند سر‌درد، سستی و اختلالات شناختی مانند مشکل در حافظه، فکر کردن و قدرت تشخیص است.

دانشمندان به امید هدفمند‌تر شدن دارو‌ها و کاهش عوارض جانبی، مطالعه بر روی دارو‌های ضدافسردگی موجود را آغاز کردند تا بفهمند کدام مونو‌آمین‌ها بیشتر با بهبود افسردگی مرتبط هستند. در دهه ۱۹۷۰، تحقیقات متعددی برای رسیدن به این پاسخ انجام شد: به نظر می‌رسید مؤثر‌ترین دارو‌های ضدافسردگی بر روی یک مونو‌آمین خاص به نام سروتونین اثر می‌گذاشتند.

این اکتشاف منجر به تولید داروی فلوکستین با نام تجاری پروزاک در ۱۹۸۸ شد. این اولین محصول از نسل جدید دارو‌ها بود که بازدارنده بازجذب سروتونین یا SSRI نامیده می‌شد، که مانع از بازجذب سروتونین شده و آن را بیشتر در دسترس مغز قرار می‌دهد. پروزاک به‌خوبی کار می‌کرد و عوارض جانبی کمتری نسبت به ضدافسردگی‌های قدیمی و با هدفمندی کمتر داشت.

سازندگان پروزاک برای افزایش آگاهیِ عموم مردم و جامعه پزشکی از خطرات افسردگی آن را وارد بازار کردند. بیشتر مردم افسردگی را به چشم یک بیماری ناشی از مکانیسم‌هایی خارج از کنترل فرد می‌دیدند، که باعث کاهش فرهنگ سرزنش و بدنامی اجتماعی در مورد افسردگی شد و کاری کرد افراد بیشتری درخواست کمک کنند. در دهه ۱۹۹۰، تعداد افرادی که تحت درمان افسردگی قرار می‌گرفتند، بسیار افزایش یافت. روان‌درمانی و سایر روش‌های درمان کنار گذاشته شد و اکثر افراد تنها با دارو‌های ضدافسردگی درمان می‌شدند.

از آن زمان به بعد، ما دیدگاه متفاوت‌تری نسبت به روش درمان افسردگی و عوامل بروز آن پیدا کردیم. دارو‌های SSRI مانند پروزاک بر روی همه افراد افسرده کارساز نیست ـــ برخی‌ها به دارو‌هایی که روی دیگر انتقال‌دهنده‌های عصبی تاثیر می‌گذارند، بهتر پاسخ می‌دادند و یا کلاً به هیچ دارویی پاسخ نمی‌دادند. برای بیشتر افراد، ترکیب روان‌درمانی و دارو‌های ضدافسردگی مؤثر‌تر از استفاده تنها از هر‌کدام است. ما همچنین هنوز مطمئن نیستیم که چرا دارو‌های ضدافسردگی اینگونه عمل می‌کنند: آن‌ها سطح مونو‌آمین را در عرض چند ساعت پس از مصرف تغییر می‌دهند، اما بیماران معمولا اثرات بهبودی را تا چند هفته بعد حس نمی‌کنند. و پس از اینکه مصرف دارو‌ها را قطع می‌کنند، در برخی افراد افسردگی دوباره رخ نمی‌دهد، در برخی دیگر هم عود می‌کند.

ما الان فهمیدیم که نمی‌دانیم چه عاملی باعث بروز افسردگی می‌شود یا دارو‌های ضدافسردگی چگونه عمل می‌کنند. نظریه عدم تعادل شیمیایی در بهترین حالت توضیح ناقصی است. این اتفاقی نیست که تقریبا تمام دارو‌های ضدافسردگی بر سروتونین اثر می‌گذارند، اما این بدین معنی نیست که کمبود سروتونین عامل افسردگی است. اگر عجیب به نظر می‌رسد این مثال ساده‌تر را در نظر بگیرید: کرم‌های استروئید می‌توانند ضایعات پوستی ناشی از پیچک‌های سمی را درمان کنند. اما این به این معنی نیست که کاهش استروئید باعث بروز ضایعه پوستی می‌شود.

ما هنوز راه زیادی برای سر در آوردن از این بیماری در پیش داریم. خوشبختانه، در حال حاضر، ابزار‌های مؤثری برای درمان آن در دست داریم.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

پرتره خانواده‌های روتین از کشورهای مختلف به کمک هوش مصنوعی ایجاد شد

هوش مصنوعی مدتی است که ما را شگفت زده کرده است. اخیراً با قابلیت‌های هوش مصنوعی در ساخت متون و درک زبان طبیعی برای پاسخ به بسیاری از سؤالات میزان تعجب ما پیشتر شده است.س از ChatGPT،  مایکروسافت هوش مصنوعی خود را همراه با مرورگر Edge و…

به نظرتان کدام شغل‌ها بیش از آنچه که لایقشان است، درآمد دارند؟!

بسته به فرهنگ هر کشور و شرایط سیاسی و اقتصادی هر ناحیه پاسخ به این سوال هم متغییر است.اما چرا ما برخی‌ها را از این نظر همیشه در رادار خود داریم و بعضی‌ها را نه.واقعیت این است که برخی اصلا چراغ خاموش حرکت می‌کنند و در رادار ما نیستند…

عکس‌های جالبی که مردم را در «گوگل مپ» به راستی شگفت‌زده کرده است!

گوگل مپ راه خوبی است برای آشنایی با شهرهای نام‌آشنا و یا دورافتاده‌ترین نقاط جهان. اما هر از چند گاهی در گوگل مپ، عکس‌هایی پیدا می‌شود که توجیه‌شان دشوار است یا بسیار خنده‌دار و جالب هستند.این پست مجموعه‌ای است از این عکس‌ها:دورهمی…

بال‌های پرنده نورثروپ: کاوشی در هواپیمای XB-۳۵ افسانه‌ای با عکس‌های کمتر دیده شده

نورتروپ XB-۳۵ گواهی‌ای بر روح پرشهامت نوآوری در صنعت هوانوردی در اوایل دهه ۱۹۴۰ بود.XB-۳۵ که توسط شرکت نورتروپ Northrop با همکاری نیروی هوایی ارتش ایالات متحده توسعه یافت، یک هواپیمای آزمایشی بود که مرز‌های مهندسی هوانوردی را جابجا کرد.…

چرا بسیاری از ساختمان‌های تاریخی در بریتانیا دارای پنجره‌های آجرکوبی شده هستند؟

زمانی در بریتانیای کبیر داشتن پنجره در خانه‌ها و ساختمان‌ها بسیار گران از آب درمی‌آمد! چرا؟!چون در سال ۱۶۹۶ با وضع مالیات بر پنجره که بسیار در جامعه منفور بود، وضعیت تغییر کرد. در این زمان مالیات بر صاحبان املاک را بر اساس تعداد…

این عکس پرنده واقعا فتوشاپی نیست و ترکیبی هم نیست و در یک جلسه گرفته شده است!

این عکس شگفت‌انگیز از یک پرنده در حال شگفت‌زده کردن کاربران در اینترنت است و مغز مردم از پردازش آنچه در عکس می‌بینند، ناتوان شده است!اگرچه این یک عکس ویرایش نشده و ترکیبی هم نیست و به صورت روتین با یک بار شات و نوردهی گرفته شده است.…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.