آیا فناوری می‌تواند با گرسنگی جهانی مبارزه کند؟

0

برنهارد کوواچ 

وقتی درباره نوآوری و فناوری فکر می‌کنید، احتمالاً یاد آخرین نرم‌افزارهای نصب‌شده روی گوشی هوشمندتان می‌افتید، شاید هم به موشک‌هایی که به فضا پرتاب می‌شوند فکر کنید. اما بعضی از بزرگترین چالش‌های جهان مثل گرسنگی جهانی یا تغییر آب‌و‌هوا چه می‌شوند؟ شاید این مشکلات بغرنج به نظر برسند یا شاید فکر کنید حتماً یک سازمان غیرانتفاعی هست که به این مسائل رسیدگی کند. اما چرا تفکر ما اینقدر سنتی است؟ آن هم درباره برخی بزرگترین چالش‌های دنیا؟

من معتقدم که نوآوری و فناوری می‌تواند به غلبه بر بعضی از بزرگترین چالش‌های جهان کمک کند. مانع اصلی در طرز تفکر خود ماست. و نکته دیگر اینکه چالش‌های جهانی بزرگ فرقی با چالش‌های تجاری جهانی بزرگ ندارند. پس بیایید طرز فکرمان را تغییر بدهیم.

بیاید درباره یکی از این موضوعات صحبت کنیم: گرسنگی جهانی. گرسنگی شاید برای شما، مسئله بعیدی به‌نظر برسد اما اثرات آن واقعاً شدید هستند. گرسنگی یعنی کالری لازم در روز را برای یک زندگی سالم در اختیار نداشته باشید. و بیش از ۸۱۱ میلیون انسان در جهان گرسنه هستند. پس چه کاری در این مورد از دستمان برمی‌آید؟

به نظر من، فناوری و نوآوری پاسخ این مسئله است. چند سال پیش من و یکی از دوستانم متوجه شدیم که برنامه غذای جهانی سازمان ملل می‌تواند فقط با ۸۰ سنت، غذای روزانه یک کودک را تأمین کند. ما شگفت زده شده بودیم. با خودمان گفتیم اگر افراد بیشتری این موضوع را بدانند اگر راه حل را آسان جلوه بدهیم، تصور کنید که با دوستانتان شام می‌خورید و از اوقات‌تان لذت می‌برید، نمی‌خواهید قدری از غذایتان را با یک کودک نیازمند تقسیم کنید؟ و دقیقاً به همین دلیل، ما یک نرم‌افزار به نام ((غذایت را تقسیم کن)) راه‌اندازی کردیم که کار با آن خیلی ساده است. فقط با یک کلیک روی گوشی هوشمندتان شما می‌توانید با پرداخت فقط ۸۰ سنت غذایتان را با با یک کودک نیازمند تقسیم کنید.

و هیجان‌انگیزتر آنکه این روش جواب می‌دهد. بیش از ۱۳۰ میلیون وعده غذایی تابحال توسط شش میلیون کاربر نرم‌افزار در کل جهان تقسیم شده است. و نرم‌افزار «غذایت را تقسیم کن» حتی توانست سال ۲۰۲۰ عنوان نرم‌افزار سال را تصاحب کند هم در اپل و هم در گوگل.

وقتی این نرم‌افزار را راه‌اندازی کردیم مجبور بودیم برای تحققش تلاش زیادی کنیم آن موقع سازوکار پشتیبان زیادی وجود نداشت تا از کارآفرینان اجتماعی حمایت کند، مثلاً اگر بخواهیم وضعیت را مقایسه کنیم با تعداد شتاب‌دهنده‌های استارتاپی برای کسب‌وکارهای تجاری به این نتیجه می‌رسیم. من با الهام گرفتن از این موضوع، فرصت آن را یافتم تا شتا‌ب‌دهنده نوآوری برای برنامه غذای جهانی را راه‌اندازی کنم دقیقاً با هدف تکرار آنچه سیلیکون ولی خیلی خوب انجام می‌دهد، اما برای تأثیر اجتماعی جهانی. این شتاب‌دهنده استارتاپی از استارتاپ‌ها و نوآوری‌های غیرانتفاعی در جهان حمایت می‌کند و برای قطع گرسنگی جهانی به توسعه آنها کمک می‌کند.

پس بیایید دو مثال را با هم بررسی کنیم. مثال اول، بلاک چین است. وقتی درباره بلاک چین فکر می‌کنید، شاید یاد بیت کوین یا رمز-ارزها بیفتید اما این همه موضوع نیست. ما از فناوری بلاک چین استفاده می‌کنیم تا پناهندگان بتوانند از فروشگاه‌ها غذا بخرند. نام این نوآوری «بلوک سازی» است. اما چرا بلاک چین؟ بلاک چین مؤثر است چون بلاک چین من یا شما نیست، همه با شبکه بلاک چین بی‌طرف سروکار دارند. و به همین دلیل است که بلاک چین همکاری بین سازمانهای حمایتی را آسانتر می‌کند. اما بلاک چین چطور کار می‌کند؟ هر ماه، سازمانهای حمایتی مبالغی را به حساب‌های بلاک چین شخصی انتقال می‌دهند، سپس آن شخص می‌تواند به فروشگاه برود و خوار و بار تهیه کند و از طریق اسکن عنبیه، پرداخت را انجام بدهد یا یک روش احراز هویت دیگر به کار ببرد. این نوآوری ابتدا از طریق مسئول مالی یک برنامه غذای جهانی برایمان ارسال شد این شخص در اردوگاه نوآوری ما مشارکت داشت. او سپس یک الگوی غالب ایجاد کرد و آن را تنها دو ماه پس از شروع تست کرد آنهم در پاکستان و روی حدود ۱۰۰ نفر و مطالعه آزمایشی بعدی با ۱۰ هزار پناهنده در اردن انجام شد که موفقیت بسیاری داشت این راهکار ظرف هفت ماه بیش از ۱۰۰ هزار نفر را پوشش داد. و در حال حاضر، «بلوک سازی» حدود یک میلیون نفر را تحت پوشش دارد و بیش از ۳۰۰ میلیون دلار به افرادی که نیاز مبرمی به غذا دارند انتقال می‌دهد.

اما مثال دیگر. آیا می‌دانستید که کورن فلکس و خیلی از غلات دیگر ویتامین‌ها و مواد معدنی افزوده دارند؟ نام این کار، غنی‌سازی غذاست یعنی مغذی‌های مهم را به غذاهای اصلی که هر روز می‌خورید اضافه کنید. اهمیت این کار وقتی بیشتر می‌شود که افراد به رژیم غذایی سالم دسترسی نداشته یا توان مالی تهیه آن را نداشته باشند. کسب‌وکار اجتماعی به نام «سانکو» درست در همینجا وارد کار می‌شود. سانکو یک ماشین متکی به اینترنت توسعه داده که آرد ذرت را در آسیاب‌های کوچکی در افریقا غنی‌سازی می کند. اکنون آنها یک مدل بازاریابی دارند که به تأمین آرد مغذی و غنی‌شده به مشتریانشان از طریق آسیاب‌های کوچک بدون هزینه اضافی کمک می‌کند. همین حالا سانکو سه میلیون نفر را پوشش داده و در حال توسعه بیشتر نیز هست.

بسیار خوب، آیا این کار جواب می‌دهد؟ آیا تسریع نوآوری و فناوری می‌تواند به ما کمک کند تا بر برخی از بزرگترین چالش‌های جهان فایق شویم؟ وقتی شتاب‌دهنده نوآوری برنامه جهانی غذا را شروع می‌کردیم ایده‌مان دیوانه‌وار به نظر می‌رسید اینکه نوآوری و فناوری بتوانند به ایجاد اثر معناداری بر گرسنگی جهانی کمک کنند. اما از زمان شروع برنامه در سال ۲۰۱۵ تاکنون ما پیوسته تعداد افراد تحت پوشش‌مان را هر سال با پشتیبانی از نوآوری‌ها دو برابر کرده‌ایم تا سال ۲۰۲۱ تأثیر مثبتی بر زندگی ۸.۶میلیون نفر گذاشته‌ایم. و اکنون حتی برنامه‌های شتاب‌دهنده برای سایر مشکلات جهانی مانند خدمات درمانی پایه واکسیناسیون یا برابری جنسیتی اداره می‌کنیم.

تصور کنید چه تأثیری می‌توانید بگذارید اگر همین امروز بعنوان یک فرد یا شرکت یا حتی بنیانگذار استارتاپ اقدام کنید. نوآوری و فناوری می‌توانند اثرات خوب بسیاری در جهان بگذارند و همه با هم می‌توانیم بزرگترین چالش‌های جهان را حل کنیم.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر قرار بود ابرقهرمان‌ها، لباس‌های قرن نوزدهمی می‌پوشیدند

ما عادت کرده‌ایم ابرقهرمان‌ها را در لباس‌های امروز ببینیم و فیلم‌های زیادی هم که بر مبنای کامیک‌بوک‌ها ساخته شده، این تصور را در ذهن ما تشدید کرده‌اند.اما اگر قرار بود همین ابرقهرمان‌ها لباس‌های قرن نوزذهمی می‌پوشیدند، چه می‌شد؟…

هلند کشور لاله‌ها – توضیحات + گالری عکس زیبا

هلند به خاطر مزارع خیره‌کننده لاله‌ که گردشگران را از سرتاسر جهان جذب می‌کند، مشهور است. این مزارع به ویژه در فصل بهار، معمولاً از اواخر مارس تا اوایل اردیبهشت، سرزنده و زیبا هستند.مزارع لاله عمدتاً در منطقه‌ای به نام "Bollenstreek"…

سری جدیدی از عکس‌های جذاب مقایسه‌ای زمان قدیم و جدید مکان‌ها و شهرها

عکس‌های «قبل و بعد» یا عکس‌های یک مکان بعد از گذشت زمان مدید، به چند دلیل جالب از آب درمی‌آیند:دگرگونی دیداری: انسان‌ها به طور طبیعی به سمت تغییرات و دگرگونی‌های بصری گرایش دارند. عکس‌های قبل و بعد تصویری واضح و قابل توجه از پیشرفت،…

عکس های هوایی تام هگن از باغ های زیتون اسپانیا – الگوهای زیبای مواج و سنت‌های قدیمی

به مدت هزاران سال، اسپانیا به دلیل آب و هوای مدیترانه‌ای، تابستان‌های طولانی و گرم و دمای معتدل زمستانی، در تولید زیتون پیشرو بوده است. میوه‌های زیتون که در آب نمک نگهداری می‌شوند و یا آسیاب می‌شوند تا روغن‌های طبیعی از آنها استخراج شوند،…

وقتی به رویدادهای تاریخی مهم و مکان‌های مشهور از زاویه دید متفاوتی بنگریم (گالری عکس)

همیشه زاویه دید خیلی مهم است. ما در مورد برخی از رخدادهای مهم تاریخ، همیشه یک یا چند عکس شاخص در ذهنمان است، در صورتی که همان عکس‌ها پشت صحنه‌های جالبی داشته‌اند که از آنها غافل شده‌ایم.به صورت مشابهی روتین‌ترین عکس‌های از بناهای مشهور،…

عکس‌هایی که به ما جلوه‌ای عجیب و جالب از دوره ویکتوریایی و ادواردین در انگلیس می‌دهند

دورهٔ ویکتوریا یا دورهٔ ملکه ویکتوریا، که گاهی دورهٔ ویکتوریایی نیز گفته می‌شود، دورهٔ اوج انقلاب صنعتی در بریتانیا و اوج امپراتوری بریتانیا بود.پس از ویلیام چهارم، که خود جانشین جرج چهارم بود، در ۱۸۳۷، ملکه ویکتوریای ۱۸ساله به تخت…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.