چگونه می‌توان سرعت بازسازی کبد را بیشتر کرد؟ پروتئین‌های Wnts و داروی جدید FL6.13

0

کبد توانایی فوق العاده‌ای در بازسازی خود دارد. حتی پس از برداشتن دو سوم حجم آن با جراحی، می‌تواند کاملاً دوباره رشد کند. اما آسیب ناشی از دارو‌ها، سوء مصرف الکل یا چاقی در نهایت می‌تواند باعث از کار افتادن کبد شود.

در حال حاضر، تنها درمان مؤثر برای مرحله نهایی بیماری کبد پیوند است.

با این حال، کمبود اعضای پیوندیوجود دارد. بیماران ممکن است برای دریافت کبد برای پیوند در ایالات متحده از ۳۰ روز تا بیش از ۵ سال صبر کنند. از بیش از ۱۱۶۰۰ بیمار در لیست انتظار برای دریافت پیوند کبد در سال ۲۰۲۱، تنها کمی بیش از ۹۲۰۰ بیمار پیوند کبد را دریافت کردند.

اما اگر به جای پیوند کبد، دارویی وجود داشته باشد که بتواند به بازسازی کبد کمک کند، چه؟

بر اساس تخقبقات مرکز تحقیقات کبد پیتسبورگ، فعال کردن یک پروتئین خاص با یک داروی جدید می‌تواند به تسریع بازسازی و ترمیم پس از آسیب شدید کبدی یا برداشتن جزئی جراحی در موش کمک کند.

کبد بیش از ۵۰۰ عملکرد کلیدی را در بدن شما انجام می‌دهد، از جمله تولید پروتئین‌هایی که چربی را در بدن حمل می‌کنند، گلوکز اضافی را برای ذخیره به گلیکوژن تبدیل می‌کند و سمومی مانند آمونیاک را تجزیه می‌کند.

این عملکرد گسترده در سه ناحیه با وظایف مختلف انجام می‌شود و سلول‌ها با روشن کردن ژن‌های خاص فعال در هر منطقه عهده‌دار وظایف تخصصی می‌شوند. با این حال، چیزی که باعث بیان این ژن‌ها می‌شود به خوبی درک نشده است.

در طول دو دهه گذشته،  گروهی از ۱۹ پروتئین به نام Wnts  شناسایی شده‌اند  که نقش مهمی در کنترل عملکرد و بازسازی کبد دارند.

پروتئین‌های Wnt به فعال‌سازی فرآیند ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده کبد کمک می‌کنند. در تحقیق جدید با استفاده از کارتوگرافی مولکولی ۱۰۰ ژن عملکرد کبد مشخص شد.

محققان دریافتند که تنها دو ژن از ۱۹ ژن Wnt، Wnt۲ و Wnt۹b، از نظر عملکردی در کبد وجود دارند. Wnt۲ و Wnt۹b در سلول‌های اندوتلیال پوشاننده رگ‌های خونی در ناحیه ۳ کبد قرار دارند، ناحیه‌ای که در تعدادی از عملکرد‌های متابولیک نقش دارد.

با کمال تعجب، حذف این دو ژن Wnt منجر به این شد که تمام سلول‌های کبدی تنها ژن‌هایی را که معمولاً محدود به منطقه ۱ هستند را بیان کنند.

این یافته نشان می‌دهد که سلول‌های کبدی  فشار و کشش مداوم در فعال‌سازی ژن را تجربه می‌کنند که می‌تواند عملکرد آن‌ها را تغییر دهد، و Wnt تنظیم‌کننده اصلی این فرآیند است.

محدود کردن دو ژن Wnt در سلول‌های اندوتلیال نیز تقسیم سلولی کبد و در نتیجه بازسازی را پس از برداشتن جزئی کبد از طریق جراحی را متوقف کرد.

بازسازی کبد پس از مصرف بیش از حد استامینوفن

سپس محققان تصمیم گرفتند که ببینند آیا یک داروی جدید می‌تواند به بهبود کبد کمک کند یا خیر. این دارو، آنتی‌بادی به نام FL6.13، عملکرد‌های مشابهی با پروتئین‌های Wnt دارد.

در طول دو روز،  این دارو را به موش‌هایی داده شد که از نظر ژنتیکی فاقد Wnt۲ و Wnt۹b در سلول‌های اندوتلیال کبدشان بودند. محققان دریافتند که این دارو تقریباً می‌تواند عملکرد‌های تقسیم سلولی و ترمیم کبد را به طور کامل بازیابی کند.

در نهایت، محققان بررسی کردند که این دارو تا چه اندازه در ترمیم کبد پس از مصرف بیش از حد استامینوفن مؤثر است.استامینوفن یک داروی بدون نسخه است که معمولاً برای درمان تب و درد استفاده می‌شود.

با این حال، مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث آسیب شدید کبدی شود و بدون توجه فوری پزشکی، می‌تواند منجر به نارسایی کبد و مرگ شود. مسمومیت با استامینوفن یکی از شایع‌ترین علل آسیب شدید کبدی است که نیاز به پیوند کبد در ایالات متحده دارد.

با وجود این، در حال حاضر تنها یک دارو برای درمان آن وجود دارد و تنها در صورتی که مدت کوتاهی پس از مصرف بیش از حد مصرف شود، از آسیب کبدی جلوگیری می‌کند.

داروی جدید که بر روی موش‌هایی که به کبد آسیب دیده از دوز‌های سمی استامینوفن آزمایش شد. محققان دریافتند که یک دوز می‌تواند نشانگر‌های زیستی آسیب کبدی – پروتئین‌هایی که کبد هنگام آسیب آزاد می‌کند – را در خون کاهش دهد و مرگ بافت کبد را کاهش دهد.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که ترمیم سلول‌های کبد و بازسازی بافت در حال رخ دادن است.

کاهش نیاز به پیوند

درمان‌های بسیار کمی برای بیماری‌هایی مانند بیماری کبد چرب غیرالکلی و بیماری کبد الکلی در دسترس است، بسیاری از بیماران بدتر می‌شوند و در نهایت به پیوند کبد نیاز پیدا می‌کنند.

بهبود توانایی کبد برای ترمیم خود می‌تواند این نیاز را کم کند.

نوشته ستدارشان مونگا، استاد پاتولوژی و پزشکی، دانشگاه علوم بهداشتی پیتسبورگ

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

روسای جمهوری آمریکا به صورت تصاویر خیالی شبیه گیم‌های رل پلیینگ ژاپنی!

توجه: تصاویر را میدجرنی ساخته و سازنده ظاهرا فارغ از سمت و سوی سیاسی و فقط یک نوع بیان هنری دست به این کار زده است.جو بایدن:دونالد ترامپ:باراک اوباما:جورج دبلیو بوش:بیل کلینتون:جورج بوش پدر:…

بازسازی چهره شاعران ایرانی به کمک هوش مصنوعی Midjourney (میدجرنی)

چه کسی می‌داند مولدهای متن به عکس هوش مصنوعی در آینده به کدام سمت خواهند رفت. به نظر من روز به روز پیشرفته‌تر و متنوع‌تر می‌شوند.امروز داشتم فکر می‌کردم گاهی لازم می‌شود که شما باری تصویرسازی بهتر به جای توصیف متنی، ترکیبی از توصیف متنی…

وقتی به رویدادهای تاریخی مهم و مکان‌های مشهور از زاویه دید متفاوتی بنگریم (گالری عکس)

همیشه زاویه دید خیلی مهم است. ما در مورد برخی از رخدادهای مهم تاریخ، همیشه یک یا چند عکس شاخص در ذهنمان است، در صورتی که همان عکس‌ها پشت صحنه‌های جالبی داشته‌اند که از آنها غافل شده‌ایم.به صورت مشابهی روتین‌ترین عکس‌های از بناهای مشهور،…

ریز علی خواجوی فرنگی‌ها: چگونه کیت شلی یک قطار را نجات داد؟

در سال 1901، راه آهن شیکاگو و شمال غربی، پل جدیدی را بر روی رودخانه Des Moines در بون، آیووا، در آمریکا افتتاح کرد. این پل رسماً پل راه‌ بون نام گرفت، اما اما مردم محلی به سرعت به آن لقب پل‌های بالای کیت شلی را دادند، به یادبود بانوی قهرمان…

سخت است باور کنیم که این عکس‌ توهم‌برانگیز، واقعا عکس است و نقاشی نیست – چرا علیرغم هوش مصنوعی…

اخیراً توجه زیادی به جهان‌های فانتزی ایجاد شده در هنر هوش مصنوعی شده است. با این وجود عکاسی هنوز قدرت و تازگی خاص خودش را دارد و می‌تواند جادو کند و صحنه‌های فانتزی خیره‌کننده ایجاد کند.برخی از عکس‌های تارین گلدمن -عکاس آفریقای جنوبی-…

مجموعه عکس‌های پرتره زیبا هیلاری گولد از افراد مسن سندرم داون، پیش‌فرض‌های ذهنی ما را به چالش می‌کشد

یک مجموعه عکس با معنا و زیبا گرفته شده توسط هیلاری گولد، با عنوان «من اینجا هستم» این تصور نادرست مردم را به چالش می کشد که افراد مبتلا به سندرم داون تا سنین پیری نمی‌توانند زندگی گنند.برای مثال هیلاری گولد، عکس پرتره جوآن، زنی 84 ساله…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.