متفورمین چیست ؟‌

0
رپورتاژ

دیابت نوع 2 ، فراگیرترین نوع دیابت به حساب می‌آید. بیشترین مشکل در این بیماری مزمن، تنظیم نشدن گلوکز یا قند خون است که به دلیل مقاومت سلول‌ها در برابر انسولین رخ می‌دهد. انسولین سبب می‌شود گلوکز بهتر جذب شود و در خون باقی نماند. این مهم است تا لوزالمعده بتواند به اندازه کافی انسولین تولید کند و سلول‌ها کار خود را به درستی انجام دهند. متفورمین یک داروی مفید است که به بیماران دیابتی کمک می‌کند.

قرص متفورمین

یک فرد مبتلا به دیابت نوع 2 باید از یک رژیم ورزشی و غذایی مناسب استفاده کند، همچنین از داروهای درمان‌کننده این بیماری غافل نشود. یکی از این داروها متفورمین (Metformin) است که در کنار سایر داروهای دیابتی تجویز می‌شود. نقش اصلی این دارو کنترل گلوکز یا قند بالای خون است.

این خیلی مهم است تا گلوکز خون کنترل شود، زیرا عدم کنترل قند خون در بیماران دیابتی نوع 2 می‌تواند منجر به مشکلات کلیوی، حمله قبلی، کوری، مشکلات عصبی، مشکلات عملکرد جنسی و حتی از دست رفتن اندام‌ها و مرگ شود.

درمان دیابت با دارو متفورمین

متفورمین کمک می‌کند بدن بتواند به انسولین طبیعی واکنش نشان دهد و معده نیز قند ساخته شده توسط کبد را کم‌تر جذب کند. هورمون انسولین به استفاده موثر از گلوکز کمک می‌کند. انسولین به نوعی سوخت بدن محسوب می‌شود. گلوکز سلول‌های لوزالمعده را تحریک می‌کند تا انسولین کافی تولید کند و به این ترتیب سلول‌های بدن انرژی خود را تأمین کنند.

در بیماری دیابت نوع 2 سطح گلوکز خون بالا می‌رود و سلول‌های بدن واکنش کمی نسبت به انسولین ساخته شده توسط لوزالمعده دارند. همین باعث می‌شود تا میزان انسولین ساخته شده، کم شود و بدن در برابر انسولین مقاوم شود. متفورمین همان داروی معجزه‌آسایی است که به حل مشکل کمک می‌کند. برای همین پزشک در نسخه درمانی آن را ارائه می‌دهد.

البته این دارو، درمان کامل دیابت نیست. این دارو میزان گلوکز خون را تنظیم می‌کند. در کنار این دارو باید سبک درستی برای زندگی انتخاب شود. فعالیت‌های ورزشی مناسب و رژیم غذایی می‌تواند خیلی کمک‌کننده باشد. Metformin، از گروه دارویی بی‌گوانیدها به شمار می‌آید و عملکردش بیشتر کاهش گلوکز تولید شده در لوزالمعده، کاهش جذب گلوکز توسط بدن و افزایش کارایی انسولین در بدن است. در نهایت میزان قند خون بدن فرد دیابتی کاهش می‌یابد و سلامت بهتری خواهد داشت.

نحوه مصرف متفورمین

داروی متفورمین به دو شکل مختلف عادی و آهسته رهش در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد. این دو شکل، روش مصرف متفاوتی دارند. به طور نرمال از این دارو دو یا سه مرتبه در روز استفاده می‌شود و بیشترین توصیه استفاده از دارو همراه با وعده غذایی است تا از عوارض جانبی مثل تحریک و درد معده و روده جلوگیری شود.

از Metformin اهسته رهش تنها یک بار در شب استفاده می‌شود که بهتر است تا همراه با شام مصرف گردد. مصرف آن در طول شب تأثیر بهتری دارد و گلوکز بالا را تا حد خوبی کاهش می‌دهد. در دوز اول، بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 می‌توانند از قرص عادی دو بار در روز به مقدار 500 تا 850 میلی‌گرم استفاده کنند و سپس مقدار دوز را بالا ببرند.

یعنی هر دو هفته یک افزایش 500 تا 850 گرمی در هفته داشته باشند .و این در صورتی است که بتوانند تحمل کنند. میزان دوز نگهدارنده در روزهای منقسم 2000 میلی‌گرم در روز است و حداکثر دوز متفورمین، نباید بیشتر از 255 گرم در روز باشد.

در مورد قرص طولانی رهش، دوز اولیه روزانه به میزان 500 تا هزار میلی‌گرم است و در صورت تحمل می‌توان در هفته دوز را به مقدار 500 میلی‌گرم افزایش داد. حداکثر دوز نباید بیش از 2000 میلی‌گرم در روز باشد. البته در تغییر داروی عادی به قرص طولانی رهش نیز می‌توانید با دوز روزانه 2000 میلی‌گرم قرص را مصرف کنید.

عوارض احتمالی قرص متفورمین

بیشترین عوارض گزارش‌شده از این دارو مربوط به دستگاه گوارش است. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود قرص را با دوز کم، به طور‌ معمول 500 میلی‌گرم شروع کنید و آن را به همراه وعده غذایی میل کنید. در متفورمین اهسته رهش Metformin به آهستگی آزاد می‌شود و به همین دلیل هم عوارض به نسبت کم‌تری دارد.

مراقب باشید تا قرص‌ها خرد نشوند. زیرا اثر دارو و سرعت جذب افزایش می‌یابد و ممکن است نتوانید عوارض دارو را تحمل کنید، همچنین به دلیل اسیدوز لاکتیک از مصرف هم‌زمان قرص Metformin و الکل بالا خودداری کنید.

داروبین، مرجع اطلاعات پزشکی

داروبین به عنوان مرجع سلامت و دارو در تلاش است تا با آگاهی بخشی بیشتر به جامعه در این حوزه، رسالتش را انجام دهد. این مرجع علمی آموزشی سعی دارد تا با زمانی ساده و البته علمی اطلاعات پزشکی مفیدی را در اختیار عموم بگذارد تا مردم نسبت به خود مراقبتی و سلامتشان تا حد زیادی ارتقاء پیدا کنند. در واقع می توان گفت که کسب اطلاعات پیرامون دیابت نوع 2 و نحوه مصرف قرص متفورمین، می­تواند در ایجاد سلامتی و تندرستی بهتر شما موثر باشد.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.