بابانوئل‌های قرن نوزدهمی با شکل کنونی آنها که به صورت پیرمرد چاق سرخ‌پوش دوست‌داشتنی است، تفاوت داشتند!

0

بابانوئل یا پاپانوئل یک شخصیت تاریخی و داستانی در فرهنگ عامیانه کشورهای غربی و مسیحی است. نام بابانوئل با جشن کریسمس آمیخته شده‌است.

بابا نوئل عمدتاً یک پیرمرد چاق با ریش سفید بلند و لباس قرمز است. معمولاً او یک کیسه پر از هدیه به همراه دارد که در روز کریسمس یا شب قبل از آن برای بچه‌ها می‌آورد. این باور وجود دارد که بابانوئل بچه‌ها را به دسته‌های خوب و بد تقسیم می‌کند و برای کودکانی که رفتار مناسبی در طول سال داشته باشند هدایایی می‌آورد. همچنین داستانی وجود دارد مبنی بر اینکه این هدایا در کارگاه اسباب‌بازی‌سازی بابانوئل در قطب شمال ساخته می‌شوند. در کشورهای انگلیسی زبان به این شخصیت «سانتاکلاوس» یا «پدر کریسمس» که برگرفته از نام کشیش مسیحی نیکلاس قدیس می‌باشد، گفته می‌شود.

پس از مهاجرت هلندی‌ها به آمریکای شمالی نام سنت نیکلا به سانتا کلاوز “SANTA CLAUS” تغییر یافت. بابانوئل که در زبان فارسی به کار برده می‌شود، برگرفته از اصطلاح فرانسوی پاپانوئل Père Noël (پدر نوئل) است. سن نیکولاس، بابا کریسمس و کریس کرینگل دیگر نامهای آن است.

بابا نوئل اشاره به نام یکی از کشیشان مسیحی به نام سن نیکولاس دارد که در قرن چهارم میلادی می‌زیست و از اهالی یکی از شهرهای قدیمی بیزانس به نام مایرا در منطقه آناتولی در ترکیه فعلی بوده‌است. نیکولا در خردسالی پدر و مادرش را از دست می‌دهد و ثروت زیادی برایش به ارث می‌ماند. وی به خاطر کمک و دادن هدیه به فقرا شهرت داشت.


اما این عکس‌های شگفت‌انگیز قرن نوزدهمی نشان می‌دهد که بابانوئل همیشه آن چهره‌ای خوش‌رنگ، شاداب و سرخ‌گونه را نداشته است.

در این عکس‌ها، این شخصیت را به صورت مردی قوزدار، لاغر و گاهی ترسناک می‌بینیم و کلی با پیرمردهای نوازشگر و ریشوی کنونی تفاوت داشتند.

عکس‌های سیاه و سفید که قدمت آن‌ها به دهه ۱۸۸۰ بازمی‌گردد، بابانوئل را مردی ترسناک، لاغر، و با لباس اسقفی نشان می‌دهد که هیچ سورتمه‌ای نداشتند که یک گوزن شمالی آن را بکشد.

برخی از تصاویر دهه 1880 پیرمردی عجیب و غریب را با ماسکی بزرگ به تصویر می‌کشند – در حالی که برخی از تصاویر دهه 1890 بابانوئل را شبح‌وار نشان می‌دهند

برخی از تصاویر اروپایی اوایل قرن بیستم، بابانوئل را همراه با موجودی وحشتناک به نام کرامپوس نشان می‌دهند، شخصیتی شیطان‌مانند که کودکان بدرفتار را کتک می‌زند و آنها را به جهنم می‌کشاند.

تنها در دهه 1920 بود که دیدگاه مدرن و امروزی بابانوئل به عنوان یک مرد چاق و شاد ایجاد شد و این عمدتا به تبلیغات تعطیلات کوکاکولا مربوط می شد.

کوکاکولا می خواست از بابانوئل سنتی لاغر، روشنفکر و سختگیر اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم فاصله بگیرد.

برای تبلیغات جشن خود، این برند می‌خواست یک بابانوئل دوست‌داشتنی‌تر و چاق‌تر را با طعم شیرینی، شیر و البته بطری‌های کوکاکولا به نمایش بگذارد!

پس از آن، بسیاری از برندها و برنامه‌های تلویزیونی دیگر در قرن بیستم همین تصویر را تقلید کردند.

در این تصویر آمریکایی متعلق به سال 1897، بابانوئل در حال تماس تلفنی برای دریافت تجهیزات دیده می شود.

این بابانوئل که در اواخر قرن نوزدهم عکس گرفته شده است، او را در حال آوردن اسباب‌بازی‌هایی در زمان خواب کودکان نشان می‌دهد، اما به نظر می‌رسد که با رنگ پوشیده شده است.

بابانوئل ابتدا یک چهره سخت گیر و پارسا با لباس های قرمز و سفید اسقف‌ها نشان داده می‌شد. اما بعداً در اوایل دهه 1900 با یک کت و شلوار خزدار پوشید!


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مشهورترین ستاره‌های هالیوود قبل از اینکه مشهور شوند (طنز!)

با میدجرنی می‌شود چهره‌ها را جوان کرد، اما تصور کنید که این کار را در مورد شخصیت‌های تخیلی فیلم‌ها انجام بدهیم و تصور کنیم آنهایی که جوانی‌شان را ندیده‌ایم، قبل از پا به سن گذاشتن چگونه بوده‌اند.یودادوایت شروتتانوس…

مجموعه‌ای از «توتورو»های دست‌ساز در ستایش نماد استودیو جیبلی

تعدادی «توتورو»ی شکم گرد نمادین در انیمه My Neighbor Totoro از استودیو جیبلی به عنوان بخشی از مجموعه وسیعی از مجموعه‌ جدید کلکسیونی است که به احترام این شرکت رویاساز ساخته شده.این مجموعه که توسط تیم‌هایی از صنعتگران همکار ناکاگاوا…

۲۰ برنده عکاسی از طبیعت در سال ۲۰۲۲ در مسابقه عکاسی IPA

جوایز بین المللی عکاسی (IPA) در سال 2022 بار دیگر از مجموعه‌ای خیره کننده از عکس های طبیعت پرده‌برداری کرد که قلب و ذهن بینندگان در سراسر جهان را تسخیر کرده است. این تصاویر برنده استثنایی ما را به قلمروهای مسحورکننده طبیعت منتقل می‌کنند،…

اگر عاشق یک فیلم بودید و با بودجه کافی یک اتاق خوب در سبک و سیاق آن فیلم می‌ساختید

ما اگر خیلی عاشق یک فیلمی باشیمِ پوستری چاپ می‌کنیم و بالای سرمان می‌زنیم و هر روز نگاهی به آن می‌اندازیم یا مقاله‌ای در موردش می‌نویسم.اما فراتر از آن اگر قرار بود، اتاق خواب یا اتاق هتلی به سبک یک فیلم بسازیمِ چطور از آب درمی‌آمد.…

چگونه با بدشانسی کنار بیاییم + گالری عکس از انواع بدشانسی‌ها!

کنار آمدن با بدشانسی یا شرایط ناگوار می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما چندین استراتژی وجود دارد که می‌تواند به ما برای کنار آمدن با این شرایط کمک کند:احساسات بعد رخداد را بپذیرید: طبیعی است که هنگام مواجهه با بدشانسی احساس ناامیدی،…

نوستالژی: سیر در لوازم التحریر قدیمی

لوازم التحریر زمان کودکی ما نه کیفیت لازم را داشتند (به جز استثنائاتی) و نه تنوع کافی را. خوبی‌اش این بود که ما اصلا نمی‌دانستیم که لوازم التحریر با کیفیت عالی‌تری هم وجود دارد و فاصله فقیر و غنی در مدارس آنقدرها هم زیاد نبود. یعنی تقریبا…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.