بزرگترین تحولات پزشکی در سال 2022: از درمان سرطان با واکسن mRNA تا پیوند مدفوع

0

دانش اغلب فرآیند است که آرام آرام توسعه می‌یابد و با انباشت تدریجی دانش به کندی پیشرفت می‌کند. در دنیای علم پزشکی این امر به‌ویژه مشهود است زیرا یافته‌های تحقیقاتی هدفمند کوچک، به ناگاه در زمانی نامعلوم،  ممکن است منجر به درمان‌های جدید و تغییرات عظیم زندگی در دهه‌های بعد شود و شاید هم این تحقیقات به هیچ کار نیایند. (بنابراین هستند کشورهایی که به تحقیقات به چشم کارهای علمی بدون بازده اقتصادی نگاه می‌کنند و حتی آنها را به مسخره می‌گیرند و یکی دو دهه بعد خودشان مجبور می‌شوند با بهایی باورنکردنی، آن فناوری را وارد کنند. این کشورها متاسفانه به این کارشان ادامه خواهند داد!)

در ۱۲ ماه گذشته، پیشرفت‌های باورنکردنی در دنیای علم پزشکی رخ داده است. برخی آکادمیک هستند (مانند نقشه‌برداری از ژنوم کامل انسان)، و برخی دیگر نتیجه سال‌ها کار هستند (واکسن‌های سرطان mRNA که به مراحل آزمایشی پیشرفته انسانی می‌رسند)، اما همه این داستان‌ها لحظات شاخصی هستند که قرار است آینده پزشکی را شکل دهند.

داستان همه‌گیری بزرگ – تکامل همگرای اومیکرون

بسیاری از مردم، در سال سوم همه‌گیری کرونا، سرانجام بازگشت به نوعی زندگی عادی‌ را تجربه کردند. این امر پس از موج عظیم اومیکرون در آغاز سال 2022 اتفاق افتاد.

اما متأسفانه ما تصمیم نمی‌گیریم که همه‌گیری چه زمانی تمام شود، این به ویروس بستگی دارد.! و در 12 ماه گذشته همچنان شاهد میزان بستری و مرگ و میر فوق‌العاده بالایی بوده‌ایم زیرا SARS-CoV-2 همچنان صد‌ها میلیون نفر را برای بار دوم، سوم یا چهارم دوباره آلوده می‌کند.

اما شاید مهم‌ترین داستان همه‌گیری کرونا سال 2022 روشی بود که SARS-CoV-2 به ده‌ها زیرشاخه مختلف تقسیم می‌شود که همگی در جهش‌های مشابه همگرایی داشتند. داستان اینکه چگونه متوجه شدیم این اتفاق می‌افتد و چه معنایی در آینده همه‌گیری دارد، داستان عجیبی است که از زمانی شروع شد که گروهی از محققان در توییتر متوجه الگو‌های عجیب و غریب در فاضلاب شدند. بله! توییتر فقط جایی برای مجادلات سیاسی نیست و در برخی نقاط کم‌تنش دنیا از آن برای تبادل پیام‌های علمی هم استفاده می‌شود!

 ویروس اپشتین بار (EBV)  نقش کلیدی در ایجاد مولتیپل اسکلروزیس (بیماری ام اس) دارد

به مدت چندین دهه، محققان مشکوک بودند که بیماری عصبی‌ ام اس ممکن است توسط یک عفونت ویروسی ایجاد شود، اما یک مطالعه منحصر به فرد که بر روی 10 میلیون پرسنل ارتش ایالات متحده در یک دوره 20 ساله انجام شد، قانع‌کننده‌ترین شواهد علت و معلولی را تا به امروز ارائه کرد. این تحقیق نشان داد که عفونت با ویروس اپشتین بار (EBV) اساساً با پیشرفت‌ام اس مرتبط است.

البته یافته‌ها به این معنی نیست که عفونت EBV تنها علت‌ ام اس است – احتمالاً تعدادی از عوامل ژنتیکی و/یا محیطی دیگر هم باید وجود داشته باشد تا فرد مستعد ابتلا به بیماری عصبی باشد، اما به نظر می‌رسد عفونت EBV می‌تواند یک محرک حیاتی باشد. این یعنی شاید واکسن EBV بتواند  از پیشرفت‌ ام اس جلوگیری کند.

اولین توالی کامل و  100٪ ژنوم انسان با یک تلاش جهانی به دست آمد

پروژه ژنوم انسانی دهه‌هاست که اجرایی شده و اولین پیش‌نویس ژنوم در سال 2000 منتشر شد و سرانجام ژنوم “کامل” را در سال 2003 منتشر کرد. اما این تنها شامل مناطق اکروماتیک بود که حدود 92٪ از کل ژنوم را شامل می‌شود.

و حالا، با دو دهه کار اضافی و پیشرفت‌های فناوری، سرانجام کل ژنوم انسان با حدود 3 میلیارد جزء یا باز آلی و بدون هیچ نقصی توالی‌یابی شده است.

تحول ژنتیکی دیگر سال 2022، نتیجه دادن یکی از بزرگترین و طولانی‌ترین تحقیقات جهان بود/ سرانجام بعد 20 سال، همه 12000 نوع ژنتیکی که بر قد انسان تأثیر می‌گذارند پس از مطالعه DNA از پنج میلیون نفر مشخص و منتشر شد.

آزمایش واکسن سرطان پوست mRNA، آینده درمان سرطان

به دنبال موفقیت باورنکردنی واکسن‌های کرونا از نوع mRNA در سال 2020، کار‌های زیادی روی این فناوری انجام شد تا پتانسیل آن برای درمان سرطان کشف شود.

ملانوما اولین هدف اصلی برای آزمودن این فناوری شد و هر دو شرکت بزرگ mRNA (بیونتک و مدرنا) در مراحل پایانی آزمایشات انسانی هستند.

نتایج حاصل از آزمایش فاز 2 اثربخشی واکسن سرطان mRNA را نشان می‌دهند. داده‌های آنها نشان داد که افزودن درمان mRNA به ایمونوتراپی مرسوم، نتایج بیماران را تا 44 درصد بهبود می‌بخشد.

اولین نواز مغزی در یک انسان در حال مرگ، فعالیتی شبیه رویا را نشان می‌دهد

محققان در حالی که نوار مغزی  یک مرد 87 ساله مبتلا به صرع را تحت نظر داشت و مراقب تشنج بود، بیمار ناگهان دچار حمله قلبی شد و جان باخت. این امر باعث شد تا محققان 15 دقیقه فعالیت مغزی را در زمان مرگ ثبت کنند.

آن‌ها روی بازه زمانی 30 ثانیه در دو طرف زمانی که ضربان قلب متوقف شد تمرکز کردند و افزایش فعالیت در انواع امواج مغزی به نام اوا گاما را تشخیص دادند. این‌ها در فرآیند‌هایی مانند رویا، مدیتیشن و بازیابی حافظه دخیل هستند و نگاهی اجمالی به آنچه ممکن است فرد در آخرین لحظات خود تجربه کند، می‌دهد.

پیوند مدفوع بالاخره تبدیل به یک داروی رسمی شد

اداره کالا‌های درمانی استرالیا (TGA) اولین بار در جهان، درمان پیوند مدفوع را تأیید کرد. به این ترتیب محصول شرکت بیوتکنولوژی BiomeBank یعنی “محصول درمانی مبتنی بر میکروبیوم” با نام BIOMICTRA تایید شد. این درمان به طور خاص فقط برای درمان عفونت‌های باکتری کلستریدیوم دیفیشیل یا به اختصار C. diff انجام می‌شود.

اندکی پس از مجوز استرالیا، سازمان غذا و داروی ایالات متحده هم این درمان را به صورت رسمی برای درمان همین عفونت تایید کرد. در این درمان باکتری‌های طبیعی مدفوع یک شخص با پیوند مدفوع تغییر پیدا می‌کنند و عرصه را بر باکتری‌ها بیماری‌زا تنگ می‌کنند و باعث درمان می‌شوند.

اولین پیوند قلب خوک به انسان در جهان

بیمار دریافت‌کننده پیوند، مردی 57 ساله به نام دیوید بنت با بیماری قلبی لاعلاج بود. بنت وضعیت بسیار نامناسبی داشت و کاندید پیوند قلب انسانی هم بود. اما به عنوان آخرین درمان در شرایطی که اهداکننده انسانی برای او پیدا نشده بود، پیوند قلب خوک پیشنهاد شد.

بنت نزدیک به دو ماه با قلب خوک زنده ماند تا در نهایت به دلیل نارسایی قلبی بمیرد. محققان هنوز در حال بررسی دقیق چگونگی مرگ بنت هستند زیرا مطالعه اولیه هیچ نشانه‌ای از رد عضو را نشان نداده بود.

ژن درمانی‌های جدید به گران‌ترین دارو‌ها در تاریخ تبدیل شده‌اند

در 12 ماه گذشته، تأییدیه‌های متعدد ژن درمانی‌های گران قیمت را شاهد بودیم. ابتدا، یک ژن درمانی برای درمان یک بیماری خونی نادر توسط FDA مجاز شد و با قیمت 2.8 میلیون دلار وارد بازار شد. سپس ژن درمانی دیگری وارد بازار شد که این بار هموفیلی را درمان می‌کرد و قیمت آن 3.5 میلیون دلار بود.

البته هزینه این ژن درمانی‌ها که یک مرحله‌ای انجام می‌شوند باید نسبت به هزینه یک عمر مراقبت‌های بهداشتی در طول عمر مقایسه شود. بنابراین شرکت‌های داروسازی ادعا می‌کنند که این ژن‌درمانی‌های یک‌باره در نهایت در مقایسه با درمان‌هایی که صد‌ها هزار دلار در سال هزینه دارند، ارزان‌تر هستند. اما هنوز سؤالاتی در مورد اینکه چگونه ممکن است بیمه‌گران سلامت این پرداخت‌های هنگفت را انجام می‌دهند و اینکه آیا این ژن‌درمانی‌های چند میلیون دلاری تنها ممکن است ثروتمندان را شفا بدهند، مطرح شده است.

نگران نباشید – کلنجار با محتویات بینی باعث بیماری آلزایمر نمی‌شود

و شاید مهمترین خبر پزشکی در سال جاری، تحقیقی جنجالی بود که نشان می‌دهد ور رفتن با بینی و بیرون آوردن ریزه‌های بینی ممکن است باعث بیماری آلزایمر شود! اما چند متخصص علوم اعصاب اظهار کردند که ربطی بین حفاری بینی! و شروع زوال عقل وجود ندارد. نمونه‌ای از بزرگنمایی و کژفهمی اخباری علمی!

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مجموعه عکس‌های پرتره زیبا هیلاری گولد از افراد مسن سندرم داون، پیش‌فرض‌های ذهنی ما را به چالش می‌کشد

یک مجموعه عکس با معنا و زیبا گرفته شده توسط هیلاری گولد، با عنوان «من اینجا هستم» این تصور نادرست مردم را به چالش می کشد که افراد مبتلا به سندرم داون تا سنین پیری نمی‌توانند زندگی گنند.برای مثال هیلاری گولد، عکس پرتره جوآن، زنی 84 ساله…

عکس‌های قبل و بعد بی‌نظیر تاریخی: بناها و مناظر در گذر زمان

عکس‌های قبل و بعد همیشه علاقه‌مند زیادی دارند. مدتهاست که در اینترنت عکس‌های قبل و بعد افرادی که رژیم لاغری اختیار می‌کنند یا بدنسازی می‌کنند یا جراحی زیبایی می‌کنند، منتشر می‌شود و محبوبیت زیادی هم دارند.اما در سطحی ژرف‌تر، بیایید…

اگر سلبریتی‌های کنونی در دوران ویکتوریایی می‌زیستند …

پس از ویلیام چهارم، که خود جانشین جرج چهارم بود، در ۱۸۳۷، ملکه ویکتوریای ۱۸ساله به تخت نشست. دوران ۶۴سالهٔ سلطنت او در تاریخ انگلستان به «عصر ویکتوریا» شهرت دارد، که همزمان با به‌اوج‌رسیدن گسترهٔ امپراتوری بریتانیا در سطح جهان بود.اما…

عمو حاجی -کثیف‌ترین مرد جهان- چند ماه پس از نخستین حمام برای اولین بار در ۶۰ سالگی، سال پیش درگذشت!

عمو حاجی (۱۹۲۸–۲۰۲۲) مردی ایرانی بود که بیش از ۶۰ سال به حمام نکردن شهرت داشت. عمو حاجی نام واقعی او نبود بلکه لقبی بود که به این فرد مسن داده می‌شد. او در روستای دژگاه فارس در آلونک و چاله‌ای در زمین زندگی می‌کرد.از آنجایی که او…

نمونه‌هایی از بازسازی و دکوراسیون جدید خانه که می‌توانند الگویی برای ما باشند

به سبب نوع معماری، خانه‌های ما معمولا خیلی زود دمده یا به اصطلاح کلنگی می‌شوند. شرکت‌‌های بازسازی خانه مدتی است بسیار زیاد شده‌اند.اما شک و تردید زیادی در مورد میزان کارایی بسیاری از آنها وجود دارد. برخی از آنها اصلا به تقویم کاری متعهد…

معماری‌هایی که واقعا شایسته تحسین هستند و ستایش هنری ما را برمی‌انگیزند

تناسب اجزا، انحناها، هماهنگی با فرهنگ و شرایط اقلیمی، عظمت، رنگ‌ها یا نشانه‌های قدمتی که ما را به خلسه‌های پر از تخیل می‌برند، هر کدام از اینها ممکن است یک عمارت را شاخص و برجسته کنند.در این پست بناهایی را با هم مرور می‌کنیم که هر یک از…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5