چه اختراعاتی ساختن خودرو را ممکن کردند؟

0

خودروها هر روز از اختراعات و نوآوری‌هایی بهره می‌برند که تاثیر بسزایی در بهبود امنیت و کیفیت آنها دارند. در این گزارش تصویری با دست‌چینی از اختراعاتی که سرنوشت رانندگی را تغییر دادند آشنا شوید:

بخاری صندلی

برای بسیاری سیستم گرم کننده صندلی در خودرو به خصوص در فصل زمستان نعمتی محسوب می‌شود. شرکت خودرو سازی سوئدی ساب در سال ۱۹۷۱ اولین سری اتومبیل‌های دارای سیستم گرم‌ کننده صندلی را ارائه کرد. این شرکت تا سال ۲۰۱۰ متعلق به جنرال موتورز بود و سپس به اسپایکر کارز فروخته و در سال ۲۰۱۲ منحل شد.

سیستم تهویه مطبوع

ویلیس هاویلند کریر، مهندس آمریکایی در سن ۲۵ سالگی و در سال ۱۹۰۲ این سیستم را ابداع کرد. سیستم تهویه مطبوع هوا در سال ۱۹۳۹ برای نخستین بار توسط شرکت خودروسازی پکارد آمریکا در خودروها به کار گرفته شد.

رهیاب

ریشه سیستم رهیاب در صنعت هوانوردی است. در آغاز جنگ دوم برای اینکه خلبان‌ها بتوانند راه را پیدا کنند سیستم‌هایی ساخته شدند. از سیستم رهیاب برای خودرو برای نخستین بار در سال ۱۹۸۱ توسط هوندا استفاده شد. مزدا در سال ۱۹۹۰ از GPS در تولید سریالی استفاده کرد و ب ام و اولین خودروساز اروپایی بود که در سال ۱۹۹۴ از رهیاب در خودروهایش بهره برد.

ایربگ

ایربگ یا کیسه هوا که برای محافظت از جان مسافران هنگام تصادف عمل می‌کند اختراع دانشمند مونیخی به نام والتر لیندرر است که در سال ۱۹۵۱ این اختراع به ثبت رسید. دو سال بعد جان هتریک اختراع مشابهی را در آمریکا به ثبت رساند. اولین خودرو مجهز به ایربگ جهان ” ۱۲۶ W- اس کلاس” ساخت مرسدس بنز در سال ۱۹۸۱ وارد بازار شد.

خودروی خودران

از دهه ۸۰ دانشگاه‌های آمریکا و در دهه ۹۰ دانشگاه ارتش آلمان در مونیخ بر روی خودروهای خودران آزمایش را شروع کردند. از سال ۲۰۱۵ سیستم‌های کمک‌راننده بخش‌هایی از وظایف راننده را برعهده گرفته‌اند. براساس استاندارد خودران بودن خودروها به شش سطح تقسیم شده است که در سطح ۲ دست‌ها روی فرمان قرار ندارند و در سطح ۳ نیز راننده نیازی به نگاه کردن به جاده ندارد.

لامپ زنون

اختراع لامپ زنون و نور آن کیفیت رانندگی در شب را تغییر داد. این لامپ برای نخستین‌بار توسط کمپانی فیلیپس وارد بازار شد. اندکی بعد کمپانی اوسرام نیز به تولید این لامپ پرداخت. اولین خودرویی که در سال ۱۹۹۱ از این لامپ استفاده کرد ب ام و سری ۷ بود. حالا لامپ‌های LED آرام آرام جایگزین لامپ زنون می‌شوند.

کنترل پایداری الکترونیک (ESP)

سیستم ESP در سال ۱۹۹۵ توسط آنتون فان زانتن و یک تیم ۳۵ نفره در کمپانی بوش برای مرسدس‌ بنز اس ۶۰۰ طراحی شد. این سامانه انحراف خودرو را تشخیص و برای کمک به راننده اقدام به ترمز گرفتن می‌کند، به صورتی که این ترمز حتی به شکل جداگانه بر روی هر یک از چرخ‌ها اعمال می‌شود. فان زانتن در سال ۲۰۱۶ جایزه اتحادیه اروپا برای این اختراع که جان هزاران نفر را نجات داده است دریافت کرد.

قفل مرکزی

شرکت کیکرت در نزدیکی دوسلدورف که ۱۵۰ سال از تاسیس آن می‌‌گذرد می‌گوید این سیستم را ابداع کرده است. قفل مرکزی برای اولین بار در سال ۱۹۱۴ توسط خودروساز آمریکایی “اسکریپس پوث” در خودروهای لوکس این شرکت به کار برده شد. سیستم اولین قفل‌های مرکزی “پنوماتیک” بودند که بعدا به الکتریکی و از طریق امواج تغییر یافتند.

برف پاکن

مری اندرسون از ایالت آلابامای آمریکا در سال ۱۹۰۳ اختراع یک برف پاکن را که با دست کار می‌کرد به ثبت رساند. کمپانی آلمانی بوش در سال ۱۹۲۶ اولین برف پاکن برقی را تولید کرد.

بالابر شیشه پنجره

در خودروهای قدیمی از یک دستگیره برای بالا و پائین بردن پنجره استفاده می‌شد. این دستگیره‌ها در سال ۱۹۲۸ ابداع شدند. بالابر الکتریکی شیشه پنجره خودرو در سال ۱۹۴۱ در آمریکا ابداع شد و در اروپا ب ام و برای نخستین بار در دهه ۵۰ در ب‌ ام و ۵۰۳ از آن استفاده کرد. این روزها کمتر خودرویی را می‌توان پیدا کرد که بالابر الکتریکی شیشه پنجره نداشته باشد.

کمربند ایمنی

اختراع اولین کمربند ایمنی برای خودرو توسط گوستاو دزیره لوو (Gustave-Désiré Leveau) در سال ۱۹۰۳ رسما به ثبت رسید. در همان سال لوئیز رنو هم کمربند ایمنی با پنج نقطه اتصال را ابداع کرد. در سال ۱۹۵۹ یکی از مهندسان خودروساز سوئدی ولوو کمربند با سه نقطه اتصال را به ثبت رساند و از آن برای اولین بار در ولوو ۵۴۴ استفاده شد. قانون الزام استفاده از کمربند ایمنی در سال ۱۹۷۶ مخالفان بسیاری داشت.

سیستم کمک به پارک کردن

سنسورهای اوپتیکی یا آکوستیکی به رانندگان برای پارک خودرو کمک می‌کنند تا از صدمه رسیدن به آن جلوگیری شود. از این سیستم برای نخستین بار توسط تویوتا در سال ۱۹۸۲ استفاده شد. بعدها دوربین نیز به این سیستم افزوده شد. حالا سیستم‌های خودران پارک خودرو را برعهده می‌گیرند نیاز به دخالت راننده نیست.

چراغ چشمک‌زن

چراغ چشمک‌زن به راننده پشت‌سر اعلام می‌کند که خودروی جلویی به کدام سو تغییر مسیر خواهد داد. استارلت فلورانس لارنس هنرمند هالیوود در سال ۱۹۱۴ برای نشان دادن مسیر خودرو به راننده پشت سر “یک دست” را در قسمت‌های چپ و راست خودرو نصب کرد که هنگام تغییر مسیر بیرون می‌آمد. بر اساس این ایده سال‌ها بعد از لامپ برای چراغ چشمک‌زن و چراغ ترمز استفاده شد.

دماغه یدک‌کش

نصب دماغه یدک‌کش در پشت خودرو، یک ایده ساده بود که انقلابی در حمل بار توسط خودروهای غیر باری بوجود آورد. شرکت آلمانی “وست‌فالیا” در سال ۱۹۳۴ این نوآوری را رسما به ثبت رساند: “دماغه‌ا‌ی با نوک کروی شکل به قطر ۵ سانتیمتر” که هنوز هم استاندارد است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مجموعه‌ای از «توتورو»های دست‌ساز در ستایش نماد استودیو جیبلی

تعدادی «توتورو»ی شکم گرد نمادین در انیمه My Neighbor Totoro از استودیو جیبلی به عنوان بخشی از مجموعه وسیعی از مجموعه‌ جدید کلکسیونی است که به احترام این شرکت رویاساز ساخته شده.این مجموعه که توسط تیم‌هایی از صنعتگران همکار ناکاگاوا…

تصور کنید اگر این مکان‌های مشهور اصلا ساخته نمی‌شدند، منظره پیرامونی آنها چطور می‌شد؟

ساختمان‌های مشهور و بناهای زیبا یا کاربردی عظیم، شهرتی برای منطقه خود به ارمغان می‌آورند و سیل گردشگران را سرازیر می‌کنند و حتی پایشان به کرات به دنیای ادبیات و سینما هم باز می‌شود و باز بر شهرت مکان می‌افزایند.به همین خاطر است که ساختن…

سفری در شهرهای باستانی دنیا به یاری تخیل میدجرنی

از شهرهای باستانی دنیا بقایایی مانده و بر اساس همین یقایا و توصیف‌ها و تحلیل مورخان، برخی‌ها اقدام به بازسازی رایانه‌ای شهرهای قدیمی کرده‌اند تا شکوه و عظمت آنها را به ما بنمایانند.اما میدجرنی هم راهی آسان برای این تصور بدون نیاز به…

تصاویر و لطایفی در مورد زندگی در اروپای شرقی

اروپای شرقی هنوز سنت‌های خاص خود را دارد و هنوز به اندازه بخش غربی مدرن نشده است و فرهنگ خاص خود را داراست.به همین خاطر ممکن است ما برخی از روندهای آنجا احساس نزدیکی کنیم.به تصاویر زیر بنگرید:آکوامن بعد از 2 هفته در بلغارستان…

خودکشی دسته جمعی در دمین آلمان در پایان جنگ جهانی دوم

خودکشی دسته جمعی در دمین به رویداد غم‌انگیزی اشاره دارد که در پایان جنگ جهانی دوم در شهر دمین آلمان رخ داد. در اواخر‌آوریل و اوایل ماه مه 1945، هنگامی که نیرو‌های شوروی در حال پیشروی به سمت شهر بودند، بسیاری از ساکنان آن، از جمله زنان،…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5