سیستم دو تایی ستاره‌ای که در آینده به صورت دو ستاره نوترونی به هم برخورد خواهند کرد و یک «کیلونوا» با سیاهچاله ایجاد خواهند کرد

0

برای اولین بار، اخترشناسان  یک سیستم دوتایی ستاره‌ای را شناسایی کردند که در آینده تبدیل به کیلونووا kilonova خواهد شد که نتیجه انفجار حاصل از برخورد ستاره‌های نوترونی است.

تصور می‌شود که این پدیده آنقدر نادر است که تخمین‌زده می‌شود که تنها 10 سیستم دوتایی از این دست در کل کهکشان راه شیری وجود داشته باشد. مطالعه دقیق‌تر این سیستم باید به دانشمندان کمک کند تا بفهمند این رویداد‌های چگونه تکامل می‌یابند.

برخورد ستاره‌های نوترونی نادر است، اما نقش مهمی در تزریق عناصر سنگین مانند طلا، پلاتین و اورانیوم به کیهان دارد. این عناصر را نمی‌توان در هسته‌های ستاره‌ای ایجاد کرد. انرژی مورد نیاز برای ساخت عناصر سنگین‌تر از آهن، بیشتر از انرژی تولید شده این هسته‌هاست.

اما ، این عناصر در رویداد‌های پرانرژی، مانند کیلونووا‌ها شکل می‌گیرند: شواهدی از این موضوع از GW170817، برخورد ستاره نوترونی تاریخ‌ساز که توسط تلسکوپ‌ها در سراسر جهان مشاهده شد، داریم. اما این رویداد‌ها نادر هستند و بنابراین بسیار مرموز هستند. ما فقط تعداد کمی از موارد ادغام ستاره‌های نوترونی را دیده‌ایم، و هرگز سیستمی را پیدا نکرده‌ایم که پیشبینی کنیم در آینده به این سرنوشت دچار خواهد شد.

سیستم دوتایی به نام CPD-29 2176 که شامل یک ستاره نوترونی و یک نوع ستاره آبی پرجرم به نام ستاره Be است که در حدود 11400 سال نوری از زمین قرار دارد. ستاره‌های Be دارای ویژگی‌هایی در نور خود هستند که نشان‌دهنده وجود موادی در اطراف آن‌ها به شکل یک دیسک است.

آن‌ها اغلب در سیستم‌های دوتایی با ستاره‌های نوترونی نیز ظاهر می‌شوند و با عبور ستاره نوترونی از دیسک اطراف ستاره Be، پرتو‌های ایکس ساطع می‌کنند.

هنگامی که یک پرتو درخشان ایکس از این بخش از آسمان مشاهده شد، اخترشناسان نوئل ریچاردسون و کلاریسا پاوائو از دانشگاه هوانوردی Embry-Riddle نگاهی دقیق‌تر انداختند و در نهایت بخشی از نور را شناسایی کردند توسط ستاره نوترونی منتشر شده بود.

آن‌ها همچنین توانستند مدار دودویی را محاسبه کنند. و اینجاست که همه چیز جالب شد. زیرا آن مدار به طور غیرعادی دایره‌ای بود، برخلاف مدار‌های بیضی شکل‌تر که معمولاً در چنین دوتایی‌ها دیده می‌شوند.

پس محققان حدس زدند که ستاره نوترونی در جریان ابرنواختر متولد شد.

معمولاً وقتی یک ستاره عظیم به ابرنواختر تبدیل می‌شود، مواد بیرونی خود را در یک انفجار تماشایی منفجر می‌کند، در حالی که هسته باقی‌مانده به صورت یک ستاره نوترونی در هم فرو میریزد – یک جسم «ابرچگال» تا حدود 2.4 برابر جرم خورشید، که در یک کره  20 کیلومتر فشرده شده.

در این مورد ستاره به قدری تحلیل رفته بود که انفجار حتی انرژی کافی برای تبدیل مدار به شکل معمولی بیضوی که در دوتایی‌های مشابه دیده می‌شود را نداشت.

پس این همه مواد کجا رفت؟ همانطور که ستاره نوترونی به پایان عمر خود رسید، پف کرد و پوشش بیرونی خود را در محدوده گرانشی ستاره Be قرار داد. پس وقتی به ستاره نوترونی تبدیل شد دیگر موادی برای آتش‌بازی ابرنواختری نداشت.

در نهایت، ستاره Be نیز به عنوان یک ستاره نوترونی به زندگی خود پایان می‌دهد و در نتیجه یک ستاره نوترونی دوتایی در مدار در حال فروپاشی ایجاد می‌شود که روزی یک برخورد ستاره‌های نوترونی ایجاد می‌کند، این دو با هم ادغام می‌شوند و یک ستاره نوترونی بزرگ‌تر یا یک سیاه‌چاله ایجاد می‌کنند.

برای اینکه روزی یک کیلونوا ایجاد شود، ستاره دیگر نیز باید به صورت یک ابرنواختر فوق‌العاده منفجر شود تا این دو ستاره نوترونی در نهایت با هم برخورد کرده و با هم ادغام شوند.

با این حال، آن روز خیلی دور است. ستاره Be هنوز حداقل یک میلیون سال دیگر عمر خواهد کرد.

این تحقیق در Nature منتشر شده است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

چگونه ترانه Careless Whisper جورج مایکل موفق‌ترین موسیقی دوره حرفه‌ای او شد

برای پنجمین سال متوالی، ترانه‌ای که جورج مایکل در سال 1984 خوانده بود به عنوان آهنگ مورد علاقه بریتانیا انتخاب شد. این رتبه بندی بر اساس نظرسنجی Smooth Radio به دست آمد که بر اساس آن این ترانه 32000 رای به دست آورد. ترانه این سوپراستار فقید…

نمونه‌هایی از وندالیسم – البته در شکل نسبتا خفیف آن

وندالیسم به عمل عمدی ایجاد خسارت، تخریب یا اسیب زدن به اموال، اغلب بدون هیچ دلیل یا توجیه قانونی اشاره دارد. این کار شامل اعمالی مانند رسم گرافیتی، برچسب زدن، خراشیدن، شکستن یا نقاشی روی سطوح، از جمله ساختمان‌ها، وسایل نقلیه، فضا‌های عمومی…

چرا غذاها در کتاب‌های مصور و انیمیشن‌ها اینقدر اشتها برانگیزند؟!

دوران کودکی خودم را که به یاد می‌آورم، یاد کتاب‌های داستان مصور می‌افتم که در بعضی از صفحات آن عکس میزهای پر از غذا درج شده بود. نقاشی‌های آنقد آنقدر خوب بودند که تصور می‌کردم میوه‌ها و مرغ و بوقلمون و سوسیس فرنگی‌ها مسلما باید کیفیت…

نمونه‌هایی از بازسازی و دکوراسیون جدید خانه که می‌توانند الگویی برای ما باشند

به سبب نوع معماری، خانه‌های ما معمولا خیلی زود دمده یا به اصطلاح کلنگی می‌شوند. شرکت‌‌های بازسازی خانه مدتی است بسیار زیاد شده‌اند.اما شک و تردید زیادی در مورد میزان کارایی بسیاری از آنها وجود دارد. برخی از آنها اصلا به تقویم کاری متعهد…

مجموعه‌ای از «توتورو»های دست‌ساز در ستایش نماد استودیو جیبلی

تعدادی «توتورو»ی شکم گرد نمادین در انیمه My Neighbor Totoro از استودیو جیبلی به عنوان بخشی از مجموعه وسیعی از مجموعه‌ جدید کلکسیونی است که به احترام این شرکت رویاساز ساخته شده.این مجموعه که توسط تیم‌هایی از صنعتگران همکار ناکاگاوا…

وقتی با اشعه ایکس از اشیای عادی عکس بگیرید؛ شگفت‌زده می‌شوید! کاری که آندری دومان کرد

مجموعه عکس‌های اشعه ایکس می‌توانند اشیاء روزمره را به روشی باورنکردنی و منحصر به فرد نشان دهند.آندری دومان، عکاس تجاری، حدود یک سال است که این کار را می‌کند. زمانی که دومان کاری را برای مشتریان انجام نمی‌دهد، دوست دارد پروژه‌های شخصی را…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.