استانداردهای بین المللی تولید مخازن پلی اتیلن

0
رپورتاژ

قبل از شروع مقاله بهتره نیم نگاهی به جدول زیر داشته باشید تا در ادامه بتوانید به سادگی مطالب رو به این جدول ارتباط دهید.

شماره استانداردموضوعردیف
ASTM1998 ASTM3299ویژگی‌های مخازن پلی اتیلنی1
ASTMWK 14410
تست‌ها و روش‌های آزمون مخازن پلاستیکی2
ASTMD 409795
ویژگی مخازن آب پلاستیکی3
BSEN 12573
مشخصات و ویژگی‌های مخازن پلی اتیلنی4
BSI 4494087روش‌های آزمون مخازن پلاستیکی با حجم کم5

 

جدولی که بالا مشاهده می کنید، همان جدولی است که در طراحی و ساخت انواع مخازن به عنوان اولین و پرکاربردترین استاندارها استفاده می شوند تا مخازن ساخته شده بتوانند در سطح جهانی به وظایف خود عمل کنند. اکنون زمان آن رسیده مستقیما وارد دل مطلب شده و از همین اول به بررسی نکات فنی و تخصصی مخزن آب پلی اتیلنی بپردازیم و بدانیم مخزن آب سه لایه از کدام دسته بندی ساخته می شود؟

تفاوت پلی اتیلن سبک و سنگین

پلی اتیلن  در دو نوع زیر موجود است که عبارت هستند از:

پلی اتیلن با چگالی بالا   (HDPE)

پلی اتیلن سنگین دارای چگالی بالاتری است و به دلیل مقاومت بالا به فشار، ضربه و انحنای کمتر، برای استفاده در لوله‌های فلزی، حفاظت لوله و فلنج، بسته‌بندی مواد شیمیایی، عایق هیدرولیک و پنوماتیک، و خودروها مناسب است. همچنین، این نوع پلی اتیلن به دلیل مقاومت خود در برابر اشعه‌های ماوراء بنفش و خوردگی، برای تولید محصولاتی مانند صندلی‌های باغ، ظروف برای ذخیره‌سازی گاز و سوخت، و محافظ جایگاه‌های پارکینگ استفاده می‌شود. حال شاید برایتان جالب باشد بدانید که همین کلمه سنگین نشانگر وزن بالای آن نیز می باشد، زیرا تعداد مولکول های پلی اتیلنی بکار رفته در آن نسب به پلی اتیلن چگالی کم، بیشتر است.

علاوه بر آن در تنوع شفاف تا غیرشفاف وجود دارد و از مقاومت شیمیایی بسیار خوبی نیز برخوردار است. محصولاتی که از این پلی اتیلن ساخته می‌شوند. عبارتند از: تجهیزات و لوازم آشپزخانه، اسباب بازی، مبل، ظروف بسته بندی سفت، سازه‌های فضای آزاد و لوله و تمامی موارد پلاستیکی که دارای مقاومت بالایی هستند و در موارد پرکاربرد استفاده شده اند.

پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE)

این نوع پلاستیک رنگ شفافی دارد و یا در بازار به صورت رنگی وجود دارد.  ضمن این که دارای قابلیت انعطاف پذیری و مقاومت شیمیایی خوبی است؛ همچنین دارای خاصیت ضد آب است. برای تولید طیف گسترده ای از محصولات مانند قطعات قالب تزریق، کیسه های بسته بندی مواد غذایی، مواد بسته بندی انعطاف پذیر از آن استفاده می‌کنند.

این پلیمر به دلیل انعطاف‌پذیری بالا و قابلیت پردازش آسان با استفاده از تکنولوژی‌های صنعتی، برای تولید لوازم آرایشی، بطری‌های نوشابه و پوشاک استفاده می‌شود. همچنین، این نوع پلی اتیلن برای بسته‌بندی محصولات کشاورزی هم استفاده می‌شود. اگر می خواهید این دسته بندی را به خوبی به یاد داشته باشید، تنها کافیست بعنوان پلی اتیلن چگالی کم، کیسه را به یاد داشته باشید، در اینصورت دیگر دیدگاه شما به سایر محصولات پلی اتیلنی کاملا باز شده و می توانید با یک نگاه و یک مقایسه ذهنی کوچک به سادگی به نوع پلی اتیلن مورد استفاده پی ببرید.

اما این دو نوع چه تفاوت هایی را با یکدیگر دارند که سبب جداسازی و یا همان دسته بندی شده است؟ کدام یک برای ساخت مخزن آب سه لایه مناسب تر است؟ جواب این سوالات را با سوالی دیگر شروع می کنیم:

پلی اتیلن سبک و سنگین چه تفاوتی با هم دارند؟

چنان چه بخواهیم تفاوت پلی اتیلن سبک و سنگین را بیان کنیم، باید گفت که محصولات و بسته بندی‌های نایلونی همان پلی اتیلن با چگالی   است. HDPE  است و محصولات و بسته بندی‌های نایلکسی همان پلی اتیلن با چگالی بالا LDPE کم

محصولات پلی اتیلنی سبک و سنگین در حال حاضر از کاربرد وسیع و گسترده‌ای برخوردار هستند در نتیجه به عنوان یکی از اساسی‌ترین محصولات پایه و تامین کننده شناخته می‌شوند. اگر بخواهیم به صورت کاربردی توضیح دهیم باید همین کیسه ها و مخازن آب را نام برد.

تفاوت در خصوصیات فیزیکی

پلی اتیلن سبک که نسبت به پلی اتیلن سنگین نرم تر است و از قابلیت انعطاف پذیری بیشتری برخوردار می‌باشد. علاوه بر آن شفافیت بیشتری دارد و نقطه ذوب آن پایین تر است. همچنین ممکن است در مقایسه با پلی اتیلن سنگین زودتر دچار ترک خوردگی شود.

این در حالی است که پلی اتیلن سنگین علاوه بر سخت بودن از دوام بالاتری برخوردار می‌باشد. همچنین دارای مقاومت شیمیایی بیشتری از خود مقاومت نشان دهد. همین ویژگی مقاومت بالا سبب استفاده از این ماده در ساخت مخزن آب سه لایه شده است.

هر دو این مواد از قابلیت بازیافت برخوردار هستند و با یکدیگر تفاوتی ندارند. اما در خصوص نحوه تولید نیز تفاوت هایی وجود دارد به عنوان مثال پلی اتیلن سنگین  از طریق گرم شدن نفت در دمای بسیار بالا به وجود می‌آید. این فرآیند سبب آزادسازی مونومرهای گاز اتیلن شده و    از طریق فشرده سازی گاز مونومر اتیلن در یک راکتور و پس از ترکیب آن ها با یکدیگر، زنجیره های پلیمری تشکیل می‌گردد. اکنون اولین گام در تولید پلی اتیلن تقریبا طی شده است.

 

جمع بندی درباره تفاوت پلی اتیلن سبک و سنگین

هر یک از این نوع پلی اتیلن‌ها به دلیل ویژگی‌های خاص خود، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، پلی اتیلن سبک به دلیل انعطاف‌پذیری بالا و ویژگی‌های بسته‌بندی، برای تولید قطعات لاستیکی، پوشش‌های بسته‌بندی، کیسه‌های خرید، و لوازم آرایشی استفاده می‌شود. همچنین، پلی اتیلن سنگین به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی، فشار، و حرارت، برای تولید قطعات خودرو، لوله‌های گاز، محافظ راه‌ها، و جعبه‌های ذخیره‌سازی، تولید مخزن پلی اتیلن و … استفاده می‌شود.

انواع مخزن آب

در طول تاریخ مخازن آب از مواد و متریال های مختلفی ساخته شده‌اند و هر کدام از آن‌ها برای اهداف مختلفی استفاده می‌شده‌اند. سنگ، چوب، سفال و… قدیمی‌ترین مواد استفاده شده در تولید مخازن آب هستند اما امروزه به واسطه پیشرفت علوم و تکنولوژی‌های مختلف از مواد مدرن و جدیدی برای ساخت مخازن آب استفاده شده و هر کدام از آن ها نام های خاص بازاری مانند مخزن آب سه لایه یا غیره برای خود انتخاب کرده اند. به صورت کلی انواع مخازن آب شامل موارد زیر هستند:

 

مخزن‌های فلزی که تنوع بالایی از نظر جنس (استیل، آهن، گالوانیزه و …)، ابعاد و اندازه دارند و می‌توانند استفاده‌های متعددی داشته باشند و بزرگ‌ترین ایراد آن‌ها خوردگی و زنگ‌زدگی است که بعد از مدتی می‌تواند باعث تغییر رنگ و مزه آب شود. بنابراین می توان زنگ زدگی را قاتل مخازن فلزی دانست.

مخزن‌های پلی‌اتیلنی که رایج‌ترین و پراستفاده‌ترین نوع مخزن آب هستند که به صورت تک لایه، دولایه، سه لایه و چهار لایه وجود دارند و در بسیاری از صنایع به کار می‌روند. قیمت مناسب، وزن کم، نصب راحت، مقاومت در برابر ضربه، خوردگی، مقاومت در برابر نور ماوراءبنفش و … از مهم‌ترین ویژگی‌های این مخزن‌ها هستند. بهترین انتخاب برای محیط های گوناگون.

مخزن‌های بالشتی یا تاشو که می‌توانند برای کمپینگ، امدادرسانی و … کاربرد داشته باشند اما معایبی همچون طول عمر کم، عدم محافظت مناسب از آب، سختی نظافت فضای داخلی و … دارند.

مخزن‌های فایبرگلاس یا کامپوزیتی که می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند و در بسیاری از صنایع به کار بروند. ناگفته نماند این مخازن به صورت پنل های ترکیب شده ساخته می شوند.

همچنین مخزن پلی اتیلن آب می‌تواند از نظر نحوه طراحی، موقعیت نسبت به سطح زمین، ابعاد و اندازه و … انواع مختلفی داشته باشد

مهم‌ترین نکات در خرید مخزن آب سه لایه

اکنون که دارای اطلاعات پایه در مورد مخزن هستید و چند مورد از استانداردهای مهم این مخازن را می دانید، پس زمان آن رسیده که نکات مهم را یادداشت کنید. برای خرید مخزن آب همانند خرید ساپورت در پایپینگ یا هر وسیله کاربردی دیگر باید به نکات و پارامترهای مختلفی توجه داشت که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

میزان آب مصرفی و کیفیت آب و سلامت آن و همچنین میزان فشار

جنس مخزن و مواد تشکیل دهنده

طراحی مخزن و محل نصب

ویژگی‌های بهداشتی مخزن مانند آنتی یو وی بودن، آنتی باکتریال بودن، استاندارد و گارانتی داشتن

قیمت مخزن و هزینه‌های نصب و هزینه قطعات جانبی

اعتبار شرکت و برند تولیدکننده و فروشگاه عرضه‌کننده

مخزن پلی اتیلن چیست؟

شاید این سوال برایتان تازگی نداشته باشد اما دیگر زمان آن رسیده مطلب مخزن آب سه لایه را جمع بندی کنیم. مخزن پلی اتیلن به انواعی از مخزن آب گفته می شود که از جنس پلیمر و یا همان پلاستیک ساخته شده است. این نوع از مخازن که با نام مخازن پلیمری نیز شناخته می شوند، می توانند در حوزه های مختلفی به کار روند. هم در بخش ذخیره سازی و هم در بخش انتقال دادن مایعات از یک بخش به بخش دیگر، می توانید از مخزن های پلی اتیلنی استفاده کنید. شما عزیزان می توانید با توجه به ویژگی های زیر، مخازن خود را انتخاب کنید.

 

ویژگی های مخزن پلی اتیلن

مخزن پلی اتیلن می تواند دارای ویژگی های مختلف و متعددی باشد. این ویژگی ها و موارد سبب می شوند تا امکان استفاده از آن ها ساده تر و همچنین گسترده تر شود. به همین دلیل نیز ابتدا به بررسی ویژگی های مربوط به مخزن آب سه لایه پرداخته و سپس کاربردها و انواع مخزن آب پلی اتیلن را بررسی خواهیم کرد.

قابل حمل

حفظ کیفیت مواد داخل مخزن

دسترسی آسان برای خرید

قیمت های مناسب

کاربردهای گسترده

دارای مدل ها و حجم های گوناگون

وزن نسبتا کم

مقاوم در برابر خوردگی

طول عمر بالا

آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.