4 توصیه مرکز مشاوره روانشناسی برای داشتن ازدواج و خانواده بهتر و حال خوب

0

رپورتاژ

بسیاری از افراد باور دارند که نمی توانند خلقیات بد خود را کنترل کنند زیرا فکر می کنند که ناشی از عوامل دیگری هستند؛ در این مقاله که توسط کلینیک روانشناسی انتخاب نو تهیه شده است برای داشتن زندگی بهتر و حال خوب در راستای خانواده و ازدواج نکات مهمی ارائه شده است.

مرکز مشاوره

طبق آمار بهترین مرکز مشاوره روانشناسی بعضی از افراد خلقیات غم انگیز خود را به هورمون هایشان نسبت می دهند و برخی دیگر باور دارند که نگرش نا خوشاید آن ها ناشی از وقایع دوران کودکی شان می باشد و مدت هاست که فراموش شده و عمیقا در ضمیر نا خودآگاهشان است. برخی از افراد بحث می کنند که داشتن احساسات نا خوشایند امری واقع بینانه می باشد و برخی دیگر خلقیات بد خود را به وضعیت جهان مانند وضعیت اقتصادی، هوای بد، مالیات ها، ترافیک و ….نسبت می دهند و استدلال آن ها این است که مصیبت غیر قابل اجتناب می باشد. در تمام این باور ها حقایقی نهفته است و بدون شک احساسات ما متاثر از وقایع خارجی، مواد شیمیایی، ضربه های روحی و درگیری های ناشی از گذشته می باشد. ولی اگر بگویید که به خاطر موارد گفته شده نمی توانید کاری برای خودتان کنید فقط خود را قربانی مصیبت هایتان می کنید. چون شما می توانید روشی را که طبق آن احساس می کنید تغییر دهید .

توصیه مرکز مشاوره های خوب تهران:

اگر می خواهید احساس بهتری داشته باشید ، باید درک کنید که این افکار و نگرش های شما هستند که احساساتتان را به وجود آورده اند و به همین دلیل باید بیاموزید که روش فکر کردن، احساس کردن و رفتار کردنتان را تغییر دهید. در ادامه به نکاتی اشاره می کنیم که در بحث مشاوره روانشناسی می تواند در بهتر کردن حالتان کمک کننده باشد.

آگاهی از احساسات:

ما با آگاه شدن از احساساتمان می توانیم آن ها را ادراک کنیم و در آن ها تامل کنیم و ابرازشان کنیم و به سمت بهتری هدایت کنیم. برای دستیابی به این هدف باید در بدنمان به این هیجانات توجه کنیم نه این که با استفاده از دفاع ها از آن ها اجتناب کنیم . نتایج جلسات تخصصی مشاوره ازدواج نشان می دهد که ما باید تجربه ی هیجان را در بدن ، به مدت کافی ، تحمل کنیم تا بتوانیم احساساتمان را نام ببریم و بفهمیم. بیمارانی که نمی دانند چه احساسی دارند نمی دانند چه می خواهند. مغز به صورت نا خود آگاه محیط را می سنجد و این پیام به سیستم لیمبیک مغز می رود و واکنش های بدنی را تحریک می کند که با عنوان هیجان شناخته می شوند . انسان ها می توانند از هیجانات بدنی آگاه شوند و آن ها را احساس بخوانند.

محققان مرکز مشاوره ازدواج

شش احساس پایه را معرفی کرده اند که عبارت اند از عصبانیت، ترس، انزجار، غم، حیرت و شادی و این احساسات منحصر به فرد هستند چون با حالات خاص چهره انسان در سراسر دنیا شناسایی می شوند. برای تجربه حال بهتر باید یاد بگیریم به احساسات خود توجه کنیم و احساسات را به طور صحیح نام گذاری کنیم و احساسات را در بدن تجربه کنیم و گرایش های عملی کردن احساسات خود را تجربه کنیم. برای این منظور باید اضطراب و دفاع هایی را که مانع آگاهی ما از احساسات می شوند را شناسایی و رفع کنیم.

تقویت عزت نفس:

اصول مشاوره خانواده تاکید می کند که عزت نفس برای بقا و سلامت روانی انسان حیاتی است. و یکی از ملزومات عاطفی زندگی است و بدون آن بسیاری از نیاز های اساسی برآورده نمی شوند. یکی از مهم ترین عوامل انسان آگاهی از خود است یعنی توانایی تشکیل یک هویت و اختصاص دادن ارزشی به آن. و این ظرفیت در انسان وجود دارد که تعریف کند کیست و سپس ببیند که آیا آن هویت را دوست دارد یا خیر. و در واقع عزت نفس به خود پنداره و توصیف فرد از خود اشاره دارد .

برای انسان این امکان وجود دارد که رنگ ها، صدا ها ، شکل ها و احساس های خاصی را دوست نداشته باشد . اما اگر فرد بخشی از خودش را دوست نداشته باشد، ساختار روانی او به شدت آسیب می بیند. در چنین شرایطی شخص از هر چیزی که درد عدم پذیرش را به هر شکل وخیم می کند اجتناب می ورزد و در مسائل اجتماعی، تحصیلی ، شغلی کمتر پیشرفت می کند . زیرا توانایی دستیابی به پیشرفت و انتظار دستیابی به آن را در خود نمی بیند. عزت نفس با سازگاری روانی رابطه دارد و افراد با عزت نفس پایین نشانه هایی از مشکلات و بیماری های روانی از جمله اضطراب و تجربه تنش شدید استرس را تجربه می کنند. به همین دلیل برای بهبود سلامت روان و حال بهتر ارتقای عزت نفس و اعتماد به نفس ضروری است و به این منظور می توانید از فردی متخصص در مرکز مشاوره روانشناسی راهنمایی دریافت کنید.

وقتی نگاه خود را تغییر می دهیم رفتار ما تغییر می کند.

همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم و بر اساس مطالعات مشاوره روانشناسی در ابتدا فکری به ذهن می آید و این فکر احساسی را در او به وجود می آورد و فرد بر اساس احساسی که در او ایجاد می شود رفتاری انجام می دهد. بنابراین هر رفتاری که از ما سر می زند ناشی از افکار ماست. . این نکته اهمیت داشتن افکار درست را بیشتر می کند.  فکر درست، احساس و در نتیجه رفتار درست را ایجاد می کند . کسی که احساس و رفتار نادرستی دارد افکار او نیز با واقعیت ارتباطی ندارد.

بر اساس مطالعات مشاوره خانواده

به افکار نادرست که با دنیای واقعی تطابقی ندارد خطاهای شناختی می گوییم. این که شما در مورد خودتان چه فکری می کنید مهم است. افکارتان به عزت نفس، اعتماد به نفس و نوع نگاه شما به زندگی ، خود، دیگران و مسائل و احساساتتان واکنش ها و رفتارتان تاثیر دارد. رهایی کامل از خطاهای شناختی اجتناب ناپذیر است ولی آگاهی از خطاهای شناختی به ما کمک می کند تا بهتر تصمیم بگیریم و رفتار کنیم. ما می توانیم به آن چه در مورد آن موضوع به خود می گوییم تمرکز کنیم و سعی کنیم رفتار قابل مشاهده را شناسایی کنیم ، برچسب نزنیم و قضاوت هم کنیم و جنبه های مثبت خود را در موقعیت ها پیدا کنیم و قبل از نتیجه گیری با سوال از خود بپرسیم که آیا شواهدی وجود دارد و واقع بینانه تر عمل کنیم.

شفقت را در خود پرورش دهید.

خانم دکتر نسرین باقری مشاور روانشناس و متخصص مشاوره ازدواج می گوید ما باید به این آگاهی برسیم که به خاطر کاری که انجام آن را غلط می دانیم کل وجود ما غلط نیست و به محض این که تشخیص دادیم که آن چه انجام داده ایم تمامی آن چه هستیم نیست، خواهیم فهمید که این مسئله شخصی نیست و در همه وجود دارد. هنگامی که به خودمان عشق بورزیم و با خود مهربان باشیم می توانیم نسبت به اطرافیان نیز عشق بورزیم. اگر شما همواره همراه خود حجم عظیمی از احساسات منفی، کمبود ، عیب و نقص و سرزنش را حمل کنید نمی توانید حال خوب را تجربه کنید.

تابع جماعت

بر اساس گفته آقای دکتر محمد رضا تابع جماعت مشاور روانشناس و متخصص مشاوره خانواده شفقت یک منبع مهم شادکامی است. افراد دارای شفقت خود متمایل به شادتر بودن، رضایت از زندگی بیشتر و نشانگان پریشانی روانشناختی کمتر نسبت به افراد با شفقت خود پایین هستند. به عبارت واضح تر شفقت بر سه بعد مهم مهربانی با خود و فهم مشکلات شخصی و گرم و صمیمی بودن در مقابل شکست ها و موانع به جای قضاوت تند و خود سرزنشگری  و همچنین نگاه به تجارب فردی به عنوان بخشی از شرایط انسانی به جای فردگرایی و پذیرش ذهن آگاهانه است.

دکتر تابع جماعت

کلام آخر از مرکز مشاوره خانواده انتخاب نو

بهره مندی از سلامت روان و حال خوب به کمک مهارت های مهم زندگی قابل دسترسی خواهد بود و به همین دلیل  شرایط امروزه بهتر است که از آن ها آگاهی داشته باشیم و در زندگی خود به کار بگیریم و این زمانی ایجاد خواهد شد که مهارت های لازم را تمرین و تکرار کنید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه دهنده خدمات تخصصی مشاوره ازدواج و مشاوره خانواده در ارتباط باشید.

آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.