چرا نباید دندان عقل را نگه داریم؟

0
رپورتاژ

آیا به دندان عقل نیاز داریم؟ آیا کشیدن یا جراحی دندان عقل ضروری است؟ این‌ها سوالاتی است که سعی کرده‌ایم تا در این مقاله به آن‌ها پاسخ دهیم. دندان عقل از آخرین دندان‌هایی است که رشد می‌کند. افراد کمی هستند که بدون مشکل با این دندان زندگی می‌کنند. اما دندان عقل در برخی دیگر مشکلاتی به‌وجود می‌آورد که نیاز به جراحی یا کشیدن دارد. در ادامه به معرفی بهترین مرکز دندانپزشکی برای جراحی و کشیدن دندان عقل می‌پردازیم.

مشکلات ناشی از وجود دندان عقل

دندان عقل یا همان آسیاب سوم، که آخرین سری از دندان‌های آسیاب در دهان است، معمولاً در سنین 17 تا 25 سالگی ظاهر می‌شود. آسیاب سوم آخرین دندان دائمی است که در دهان رشد می‌کند. هر انسانی به طور کلی 4 عدد از این دندان خواهد داشت که 2 عدد در فک بالا و 2 عدد در فک پایین قرار می‌گیرد.

در برخی افراد، دندان عقل به‌طور کامل رشد کرده و بدون هیچ مشکلی در جای خود قرار می‌گیرد. اما برای بسیاری دیگر، دندان آسیاب سوم مشکل‌زا می‌شود و سلامت دهان و لثه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

از جمله مشکلاتی که دندان عقل می‌تواند ایجاد کند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد
  • عفونت
  • فشار به دندان‌های مجاور و مشکلات مربوط به آرایش صحیح دندانی

به همین دلیل، در بسیاری از موارد توصیه می‌شود که دندان عقل کشیده شود تا از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری شود.

انواع دندان عقل

دندان‌های عقل را می‌توان بر اساس وضعیت رشد و موقعیت آن‌ها در دهان به چند دسته تقسیم کرد:

دندان عقل کاملاً بیرون زده:

این دندان‌ها فضای کافی دارند و به طور کامل از لثه بیرون آمده‌ و دیده می‌شوند.

دندان عقل نیمه نهفته:

بخشی از دندان از لثه بیرون آمده، اما بخشی دیگر همچنان زیر لثه قرار دارد.

دندان عقل نهفته:

دندان‌هایی که کاملاً زیر لثه قرار دارند و به دلیل فضای ناکافی یا موقعیت نامناسب، قادر به بیرون آمدن نیستند.

اگر دندان به صورت نهفته یا نیمه نهفته باشد، فرد را دچار مشکلاتی مانند درد، تورم والتهاب لثه‌ها، بوی بد دهان، بلعیدن غذا با درد و … می‌کند. حتی ممکن است در دراز مدت باعث کیست دندانی و همین‌طور پوسیدگی  شود. در این حالت‌ است که باید برای رفع مشکل به دندانپزشک مراجعه کنید.

دندان نهفته اگر جراحی نشود در دراز مدت مشکلات حادتری به بار می‌آورد. چرا که دارای یک کیست فولیکولی است که در گذر زمان از کیست به تومور تغیر ماهیت داده و موجب از بین رفتن استخوان فک می‌شود. به همین علت، توصیه می‌شود که بین 25 تا 35 سالگی از دهان خارج شود.

البته برخی معتقدند که بهتر است در سنین پایین‌تر به دندان عقل بیمار رسیدگی شود. چرا که استخوان‌ها مقاومت نسبتا کمتری دارند. علاوه بر این، روند بهبودی سرعت بیشتری داشته و افراد جوان‌تر، ظرفیت بیشتری برای تحمل درد دارند.

روش درمان دندان عقل

روش درمان دندان عقل نهفته یا نیمه نهفته، به وضعیت ایجاد شده توسط آن بستگی دارد. بررسی این وضعیت توسط دندانپزشک متخصص انجام شده و بهترین راهکار به شما پیشنهاد می‌شود. درمان‌ها می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

کشیدن دندان عقل:

این روش معمول‌ترین درمان برای حل مشکلات ناشی از دندان عقل است. بدین صورت که دندانپزشک با استفاده از ابزار مخصوص، دندان را به صورت کامل یا تکه‌تکه از دهان بیمار خارج می‌کند.

جراحی دندان عقل:

اگر دندان عقل  به صورت نهفته یا نیمه نهفته باشد کار دندانپزشک دشوار می‌شود. در این صورت، بیمار نیاز به جراحی دارد. این عمل جراحی، کار حساس و تخصصی است که به تبحر دندانپزشک و صد البته تجهیزات پیشرفته نیاز دارد.

انتخاب روش درمان مناسب باید با مشورت دندانپزشک یا جراح دهان و فک و صورت انجام شود. آن‌ها می‌توانند با بررسی وضعیت دهان و دندان‌ها، بهترین تصمیم را برای سلامت و رفاه بیمار اتخاذ کنند.

مراحل جراحی دندان عقل

همان‌طور که در بالا توضیح دادیم، جراحی دندان آسیاب سوم کار حساسی است و بهتر است توسط جراح فک و صورت انجام شود. برای این که از روند آن مطلع باشید، به صورت جزیی در مراحل زیر خلاصه می‌شود:

  • گرفتن عکس رادیولوژی از دندان
  • برش جراحی ناحیه دندان عقل
  • برداشت استخوان از اطراف دندان
  • تقسیم و برش دندان برای خارج کردن راحت تر دندان
  • بخیه کردن محل جراحی
  • کشیدن بخیه بعد از بهبودی

لازم به ذکر است که برای سهولت روند جراحی، همکاری بیمار بسیار حائز اهمیت است.

جراحی دندان عقل در دندانپزشکی میخک

انتخاب پزشک ماهر در روند درمان دندان عقل برای جلوگیری از عوارض احتمالی بسیار مهم است. ما در دندانپزشکی میخک https://mikhakdental.com/، وضعیت شما را ارزیابی می‌کنیم. همچنین با مشاوره دقیق جراح فک و صورت در تصمیم‌گیری در مورد درمان دندان عقل به شما کمک می‌کنیم.

در دندانپزشکی میخک جراحی دندان عقل توسط جراح فک و صورت انجام می‌شود زیرا متخصصان فک و صورت با اطلاعات کاملی که از فک و اعصاب آن دارند کمترین میزان آسیب را در جراحی دندان عقل ایجاد می‌کنند.

برای دریافت مشاوره دندانپزشکی برای کشیدن و جراحی دندان عقل کافی است وارد لینک زیر شوید:

https://mikhakdental.com/online-consultation/

 

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران /کاشت مو /قیمت روکش دندان / درمان طب / تجهیزات پزشکی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.