بنیان‌گذار وردپرس: مت مولنوگ – چگونه این ایده بزرگ را انجام داد؟

وردپرس ، یک نرم افزار کدباز است و بنابراین به همین دلیل و تصور ذهنی ، ممکن است هیچگاه به فکر نیفتاده باشیم که پایه‌گذار این سیستم محبوب وبلاگ‌نویسی چه کسی بوده است. چیزی که من هم به فکرش نیفتاده بودم و برایش گوگل نکرده بودم!

اگر در وردپرس می‌نویسید ، این پست را به شما تقدیم می‌کنم:

اگر در اینترنت «مت» Matt را گوگل کنید به جای اینکه صفحات مربوط به هنرپیشه مشهور هالیوود -مت دیمن- را ببینید ، در صدر نتایج جستجو سایت «مت مولنوگ» Matt Mullenweg را به عنوان نخستین نتیجه جستجو خواهید دید.

اما این مت مولنوگ کیست؟! این جوان 23 ساله ، پایه‌گذار وردپرس است ، همان نرم‌افزار کدبازی که به طور گسترده از سوی وبلاگ‌نویسان برای نوشتن وبلاگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

«مت چارلز مولنوگ» ، 11 ژانویه 1984 در هوستون تگزاس به دنیا آمد و در حال حاضر در سانفرانسیسکوی کالیفرنیا زندگی می‌کند.

مولنوگ در ابتدا مدتی به مطالعه ساز ساکسیفون ‌پرداخت و در آموزشگاه بازیگری و هنرهای نمایشی حضور می‌یافت.

اولین سیستمی که مولنوگ برای وبلاگ‌نویسی از آن استفاده کرد ، سیستم b2/cafelog بود. او برای نخستین بار برای انتشار عکس‌هایی که در سفر به واشنگتن گرفته بود از این سیستم استفاده کرد. همین تجربه باعث شد که به این فکر بیفتد که خود ، برای وبلاگ‌نویسی نرم‌افزاری به‌روز و سازگار با استاندادهای وب که نیازهایش را برآورده کند ، بنویسد. او در ژانویه 2003 ، در وبلاگش این مطلب را اعلام کرد.

مولنوگ به سرعت با شخصی به نام «مایک لیتل» تماس گرفت و با کمک هم ، این دو شروع به نوشتن وردپرس با استفاده از b2 کردند. توسعه دهنده اصلی b2 یعنی Michel Valdrighi هم به زودی به جمع دو نفره آنها اضافه شد.

در مارس 2003 او Global Multimedia Protocols Group را تأسیس کرد که در آن نخسیتن «میکروفرمت‌ها» نوشته شد.

او در آوریل 2004 ، سرویس نام‌آشنای Ping-O-Matic را تأسیس کرد که همانگونه که از نام آن برمی‌آید ، سرویسی است که با آن می‌شود پینگ کرد و موتورهای جستجویی مانند تکنوراتی را از به‌روز شدن وبلاگ ، آگاه کرد. اگر با این سرویس جالب کار کرده باشید ، می‌دانید که به یاری آن می‌شود ، به صورت بسیار ساده سرویس‌های بسیار زیادی از جمله بلاگرولینگ محبوب وبلاگ نویسان ایرانی را پینگ کرد.  در حال حاضر Ping-O-Matic روزانه یک میلیون بار پینگ می‌شود.

در می 2004 ، رقیب وردپرس یعنی مووبل تایپ ، اعلام کرد که قیمت‌هایش را تغییر داده است. مسئله‌ای که باعث شد هزاران کاربر مووبل تایپ به فکر استفاده از نرم افزاهای جایگزین بیفتند. وردپرس به خوبی از این فرصت استفاده کرد.

در اکتبر 2004 ، CNET وی را استخدام کرد تا در آنجا ، روی وردپرس کار کند و در اداره وبلاگ‌ها و رسانه های جدید به آنها کمک کند.

عکس جدید از مولنوگ:

در دسامبر 2004 ، مولنوگ bbPress را عرضه کرد ، سیستمی که وی در طی چند روز تعطیلات نوشته شده بود.

در فوریه 2005 ، نسخه 1.5 وردپرس آماده شد که نام Strayhorn را بر آن نهاده بودند. این نسخه 900 هزار بار دانلود شد.

در آوریل 2005 شخصی متوجه شد که در سایت WordPress.org ، مقاله‌های زیادی به صورت مخفی وجود دارد که با تکنیک cloaking نوشته شده‌اند. در cloaking دارنده یک سایت ، کاری می‌کند که نسخه‌ای از سایت که به عنکبوت‌های جستجو عرضه می‌شود متفاوت از چیزی باشد که به بازدیدکنندگان عادی نشان داده می‌شود. مولنوگ مجبور شد که مطلب را بپذیرد و همه مقالات را حذف کند.

مولنوگ در اکتبر 2005 از  CNET  جدا شد. چند روز بعد او Akismet را معرفی کرد ، سرویسی که جلوی کامنت‌ها و ترک‌بک‌های ااسپم را می‌گیرد

در نوامبر 2005 ، شرکت در پروژه وردپرس از حالت دعوتنامه‌ای درآمد و مشارکت در آن برای همه آزاد شد.

در دسامبر 2005 ،‌او  Automattic را معرفی کرد ، سرویسی که خدمات میزبانی وبلاگ ارائه می‌دهد و نرم‌افزارهای ضد اسپم می‌سازد.اکنون ، بر اساس آمار Comscore ، سایت Automattic ، ماهانه 100 میلیون بازدیدکننده دارد و در میان 25 سایت برتر جهان قرار دارد.

در مارس 2007 ، مجله معتبر PC World ، او را به عنوان یکی از 50 فرد مهم در اینترنت برگزید و در رده شانزدهم قرار داد.

در صفحه about ‌وبلاگ آقای مولنوگ می‌توانید اطلاعات جالبی درباره وی ببینید.

در اینجا هم می‌توانید عکس‌های اقای مولنوگ را ببینید.

سری هم به یوتیوب بزنید.

حرف‌های جالب مولنوگ در کنفرانس وبلاگ‌نویسی

روز پنجشنبه او در کنفرانسی با موضوع وبلاگ‌نویسی ، برای صدها نفر از حضار سخنرانی کرد. سخنرانی وی در مورد آینده وبلاگ‌ها و همچنین چگونگی شروع وردپرس بود.

در این کنفرانس وقتی از حضار سؤال شد که آیا از وردپرس برای نوشتن وبلاگ‌های شخصی‌شان استفاده می‌کنند یا نه ، دست اکثر حضار به نشانه تأیید بالا رفت.

نکات برجسته این سخنرانی به شرح زیر است:

– یک چیز فراگیر در مورد وبلاگ‌نویسی این است که وبلاگ‌نویسی تا حد زیادی شبیه موسیقی است ، شما مجبور هستید که منحصر به فرد باشید و عشق و علاقه کاملی به چیزی که انجام می دهید داشته باشید.

وردپرس و اتوماتیک هنوز 18 کارمند دارند.

– وقتی از او در مورد آینده تجارتش صحبت شد ، مولنوگ گفت که وی شیوه سایت Craigslist را دوست دارد ، شرکتی که اندازه کوچکی دارد و آگهی نمی‌پذیرد. در عین حال او گفت که باور دارد راهی برای استفاده از آگهی‌های جذاب وجود داشته باشد.

در صنعت رسانه‌های اجتماعی ، وبلاگ‌ها تنها یک لایه محسوب می‌شوند. سایت‌های مثل فیس‌بوک این لایه را دربرمی‌گیرند.

– مولنوگ گفت که دوست دارد مشارکت بیشتری بین فیس‌بوک و وردپرس به وجود بیاید. او افزود که وبلاگ‌ها بیشتر گویای شخصیت یک فرد هستند و بنابراین وردپرس تبدیل به یک پلتفرم شبکه اجتماعی محبوب‌تر خواهد شد که به مردم اجازه خواهد داد پست‌هایشان را درست مانند ویجت‌های پروفایل فیس‌بوک به وبلاگ‌ها بفرستند و یا کار عکس را انجام دهند.

– وردپرس کوچک‌تر ، سریع‌تر و سبک‌تر می‌شود ولی میزان کاری که با آن می‌توانید انجام دهید ، بیشتر می‌شود.

– مولنوگ گفت که دوست دارد وب آینده کدباز open source باشد. او آرزو می‌کند که افراد بیشتری از پلتفرم‌های کدباز برای نوشتن وبلاگ‌هایشان استفاده
کنند حتی اگر آنپلتفرم ، وردپرس نباشد.

– البته شاید دلیل اصلی اینکه رنک بالای سایت آقای مولنوگ این باشد که به طور پیش‌فرض هنگامی که کاربری وبلاگی را با وردپرس درست می‌کند ، لینک
وبلاگ آقای مولنوگ در ستون کناری اضافه می‌شود. تا به حال لینک‌های پیش‌فرض دقت نکرده بودید؟

– مولنوگ می‌گوید که اخیرا نتایج یک تحقیق جالب گوگل را دیده است. گوگل قسمت بالا یا headers  همه صفحات اینترنت را مورد بررسی قرار داده و آشکار شده که 0.8 درصد کل صفحات وب ، تحت سیستم وردپرس هستند.

– راه زیادی را طی کرده‌ایم ولی کارهای زیادی برای انجام دادن داریم.

منابع : ویکی‌پدیا و CNET


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

وقتی هم عاشق کارت باشی و هم خلاق، نتیجه‌اش می‌شود این عکس‌هایی که می‌بینید

تا حالا عاشق شده‌اید؟ همه چیز دنیا را زیبا می‌بینید، احساس گرما و سرمای زیاد در تابستان یا زمستان نمی‌کنید و مشتقل از زمان، در زمان سیر می‌کنید.حالا اگر این عشق به کارتان باشد و از خلاقیت بهره خوبی برده باشید، نتایج کارتان زیبا می‌شود.…

آیا واقعا سرم حقیقت وجود دارد؟ چطور کار می‌کند؟

انسان‌ها از زمان امپراتوری روم می‌دانستند که ما در حالی که تحت تأثیر چیزی باشیم، صادقانه‌تر و راحت‌تر سخن میٰ‌گوییم. این همان جایی است که ایده  اصطلاح «سرم حقیقت» از آن سرچشمه می‌گیرد.سرم حقیقت به تعدادی از داروهای تغییر دهنده ذهن اشاره…

آخرین «نمونه» مقاوم – هر یک از اینها، آخرین چیزهای سالم به جا مانده در طول تاریخ هستند

از برخی جنبه‌های تاریخی چیزهای قالب توجهی به جا مانده، مثلا هزاران سکه از یک دوره تاریخ یا ده‌ها زره یا شمشیر یا کتاب‌های پوستی فراوان. اما برخی چیزها هم آنقدر نادر از بلایایی طبیعی و فساد و آتش‌سوزی‌های در امان مانده‌اند که تبدیل به آخرین…

خوشمزه‌ترین غذاها در کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی

ذائقه مردم کشورهای مخالف متناسب با فرهنگ و مواد غذایی اولیه در دسترس به میزان زیادی با هم متفاوت است تا آن حد که گاه باعث شگفتی ما می‌شود که چطور به خوردن این غذاها می‌شود فکر کرد. اما به صورت متناسب ممکن است برخی غذاهای ما هم برای شهروندان…

عکس‌های نوستالژیک: آدم‌های و تلویزیون‌هایشان در دوره اوج تلویزیون

دوره اوج شکوه تلویزیون کی بود؟ دست‌کم دوره اوج مونواوگ چه زمانی بود؟یک زمانی تلویزیون پیشرفته‌ترین وسیله ارتباطی ما با دنیای خارج بود. الان تلویزیون‌های هوشمند، گوشی و تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها جای آن به اصطلاخ متکلم وحده را گرفته‌اند.…

بهترین سریال های هندی | 49 سریال هندی تماشایی به همراه توضیحات

محتوای شرقی به صورت عام و فیلم‌ها و سریال‌های هندی به صورت خاص طرفداران خاص خودشان را دارند. به خصوص با توجه به کم‌مایه شدن سینما و تلویزیون آمریکا روز به روز افراد بیشتری رو به سریال‌های کره‌ای یا سینمای مستقل‌تر کشورهایی مثل اسپانیا و…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
8 نظرات
  1. حاج واشنگتن می گوید

    دکتر عزیز واقعا در مقابل چنین جوانانی چه میشود گفت؟
    نزدیک 6 ماه است که از سرویس وردپرس برای پلاتفرم انتشار روی محیط دات نت استفاده میکنم. بدون اغراق هیچ ابزاری نبوده است که لازم داشته باشم و این وردپرس عزیزم نداشته باشد. از مقاله زیبای شما ممنونم که باعث شد وقتی به محیط زیبای ورد پرس نگاه میکنم چهره زیبای این جوان را همیشه در مقابل ببینم.
    سپاس بیکران

  2. وبخوان می گوید

    سلام
    دکتر خیلی خیلی ممنون .برای خودم سوال بود که پشت این وردپرس (محبوب دکتر مزیدی ) چه تیم یا شخصی نشسته

    ممنون

    موفق باشی

  3. سهیل می گوید

    خیلی قشنگ بود.
    ولی به نظر من ام تی یه چیز دیگس!
    یه چیز هایی میشه ازش دراورد که آدم تو تعجب میمونه!!!
    ولی ورد پرس هم خوبه ها … …

  4. hossein mazidi می گوید

    مرسی دکتر جان از بابت انتشار این مطلب.
    فقط دقت کردی چقدر شباهت هست بین مت بزرگ و پیشوا زوکربرگ؟؟ هر دو 23 ساله هر دو بوهمی.. هر دو زشت هر دو باحال هر دو ….:)
    امیدوارم موویبل‌تایپ نیز هرچه زودتر نسخه 4 خود را نهایی کند و آن را به صورت اوپن سورس منتشر کند(همانطور که قولش را داده )

  5. مانی می گوید

    فقط یه چیزی …

    وردپرس حدود 8 دهم درصد صفحات وب رو در بر می گیره ، فکر می کنم یک صفر جا افتاده تو نوشته شما.

  6. ایه می گوید

    میشه لطفا در باره ajax یا نرم افزارهایی که سایت های قوی تری می سازند و در ایران در دست رس هستند مطلبی بنویسید
    ممنون از سایت خوبتون

  7. یک فتحی می گوید

    دکتر واقعا به فکرم هم نرسیده بود.

    راستی یک سوال : من وردپرسی هستم ولی شمای مویبل تیپی به فکر هستی؟ عجب 🙂

  8. محمد می گوید

    سلام
    خیلی عالی بود
    مطمئنا برای جمع آوری این مطلب زحمت زیادی کشیدید که به شما خسته نباشید میگم و از شما تشکر میکنم .
    من هم مدت کوتاهی هست که از این سیستم استفاده میکنم و از امکانات و سرعت عالی اون لذت میبرم .
    راستی یه سوال matt الان 23 سالشه یا سال 2003، 23 سالش بوده ؟!

    باز هم ممنون

نظرات بسته شده است.

••4 5