مک‌ورلد 2008: اپل باریک‌ترین لپ تاپ جهان را به نمایش گذاشت

بدو استثنا همه سایت‌ها و وبلاگ‌های آی‌تی، امروز به مرور حوادث مک‌ورلد 2008 پرداختند و حجم زیادی از اخبار خود را به این شوی تجاری شرکت اپل و مخصوصا لپ‌تاپ تازه بسیار نازک اپل اختصاص دادند. داون شدن سایت توییتر یکی از بدشانسی‌های این وبلاگ‌نویس‌ها بود، چرا که بسیاری از آنها قصد داشتند با استفاده از این سیستم میکروبلاگینگ به صورت زنده حوادث مک‌ورلد را گزارش کنند.

استیو جابز، این شومن خبره کهنه‌کار باز هم نمایشی دیگر در سانفرانسیسکو راه انداخت، آب در دهان همه انداخت و نقشه‌های خود را برای خالی کردن جیب گیک‌های دنیای فناوری، عملی کرد!

در مک‌ورلد 2008، سه خبر بیش از همه برجسته بودند:
– لپ‌تاپ بسیار نازک اپل موسوم به مک‌بوک ایر Air
– سیستم کرایه اینترنتی فیلم
– ارتقای آی‌فون و اپل تی‌وی

در این پست سعی می‌کنم مروری داشته باشم بر این اخبار و پیش از همه مرور نسبتا کاملی خواهم داشت بر مک‌بوک ایر:

مک‌بوک ایر

لحظه باشکوه مک‌ورلد 2008، لحظه‌ای بود که در آن استیو جابز با غرور و در میان صدای هلهله، سوت و فریادهای تماشگران از یک پاکت نامه قهوه‌ای رنگ، لپ تاپ بسیار باریک جدید اپل را خارج کرد. این لپ‌تاپ، مک بوک‌ایر MacBook Air نام دارد. Air نام بامسمایی برای لپ‌تاپی است که تنها 1.36 کیلوگرم وزن دارد و بیشترین ضخامتش 1.9 سانتیمتر است.

مک‌بوک ایر

جابز که نمایش‌هایش در مک‌ورلد بی‌شباهت به اجرای یک تئاتر نیست، نمایش این لپ‌تاپ را که در دسته لپ‌تاپ‌های قابل حمل ultea portable قرار می‌گیرد با مقایسه آن با ابعاد لپ‌تاپ شرکت رقیب یعنی سونی آغاز کرد و تعجب همه حضار را برانگیخت.

مصائب استیو جابز:

نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای با عنوان جالب «مصائب استیو جابز»، مرارت‌هایی را که جابز و مهندسان این شرکت برای طراحی مک‌بوک ایر متحمل شده‌اند شرح داده است. طراحی لپ‌تاپی اینچنین باریک کار دشواری بود، بسیار دشوار بود که همه قطعات الکترونیکی یک لپ‌تاپ با کیفیت و عملکرد خوب را در حجم و ضخامتی اینقدر کم گنجاند. مهندسان طراح، 100 طرح اولیه برای این لپ‌تاپ داشتند که از میان آنها نهایتا یکی به مرحله نهایی رسید. در مراحل اولیه هم استیو جابز و هم مهندس ارشد طراحی شرکت اپل Jonathan Ive، مطمئن نبودند که بتوانند از پس این کار برآیند.

اپل مجبور شد برای ممکن کردن چنین رؤیایی یک پردازنده دو هسته‌ای اختصاصی با 60 درصد ضخامت کمتر به شرکت اینتل سفارش دهد.

در مک‌بوک ایر، اپل از ابداعاتی که قبلا در ساختن آی‌فون و آی‌پاد به خرج داده بود، استفاده مجدد کرده است: هاردهای فشرده مک‌بوک ایر از آی‌پاد وام گرفته‌اند و صفحه لمسی مک‌بوک ایر هم از ویژگی‌های لمسی آی‌فون تقلید می‌کند.

کلیه قسمت‌های الکترونیک مک‌بوک ایر فاقد مواد زیان‌آور و عاری از جیوه و سرب هستند.

مشخصات مک بوک‌ایر:

پردازشگر: پردازشگر 1.6
گیگاهرتزی دوهسته ای اینتل با کش
L2 با 4 مگابایتی (نسخه‌گران‌تر مک‌بوک ایر، پردازشگر 1.8 گیگاهرتزی دارد) و باس 800 مگاهرتزی
رم: 2 گیگابایتی
DDR2
وزن: 1.3 کیلوگرم
ضخامت: 1.9 سانتیمتر در ضخیم‌ترین قسمت و  4 میلیمتر در نازک‌ترین قسمت
مانیتور: 13.4 اینچ
جنس بدنه: آلومینیوم و قابل بازیافت
طول عمر باطری: 5 ساعت
هارد: 80 گیگ (نسخه گران‌تر هارد 64 گیگی از نوع SSD دارد.)
وب‌کم: با اسم MyView با وضوح 800 در 1280
بلوتوث 2.1

قیمت: بسته به مدل 1800 و 3100 دلار (در استرالیا 2219 دلار و 3881 دلار)!
زمان آغاز رسمی فروش: 2 هفته بعد

پاشنه‌های آشیل مک بوک‌ایر:

درست مثل آی‌فون، مک‌بوک ایر، پاشنه آشیل بزرگی دارد: این لپ‌تاپ درایو نوری ندارد! گرچه به نظر می‌رسد فقدان درایو نوری بیشتر به خاطر سبک کردن این لپ‌تاپ و مشکلات فنی گنجاندن درایو نوری در لپ‌تاپ بسیار باریک اپل بوده است، اما اپل در مقام توجیه ید طولایی دارد:

آنها می‌گویند که دیگر دوره و زمانه استفاده از امکانات دسک‌تاپ سپری شده است و در دنیای کنونی باید تأکید بیشتری بر استفاده از ابزارهای آنلاین شود، بنابراین اصلا از اینکه مک‌بوک ایر، درایو نوری ندارد و حافظه‌اش در مقایسه با لپ‌تاپ‌های پیشرفته کنونی کم است، شگفت‌زده نشوید! در مقابل اپل تأکید بیشتری بر ویژگی‌های اینترنت بی‌سیم و WiFi این لپ‌تاپ کرده است.

کسانی که دوست داشته باشند، فیلم در این لپ‌تاپ ببینند و یا به فایل‌های CDها و DVDها دسترسی پیدا کنند، مجبور هستند یک وسیله جانبی 100 دلاری به نام Remote Disc برای آن بخرند! البته فیلم‌ها را می‌شود با آی تونز خرید و در هارد ذخیره کرد و بعد تماشا کرد!

داشتن تنها یک پورت USB یکی دیگر از نقاط ضعف مک‌بوک ایر است، با این حساب کاربر مجبور است مرتب وسایل جانبی را به سیستم متصل و جدا کند!

مک‌بوک ایر و آینده بازار لپ‌تاپ: پیشبینی می‌شود که مک‌بوک ایر بتواند تحولی در بازار لپ‌تاپ ایجاد کند. کارشناسان پیشبینی می کنند که مک‌بوک ایر بر فروش رایانه‌های این شرکت اضافه کند و باعث شود عده بیشتری از مردم از رایانه‌های شخصی که از ویندوز استفاده می‌کنند به رایانه‌های مک تمایل پیدا کنند و تعداد بیشتری از کاربران از سیستم عامل جدید لئوپارد این شرکت استفاده کنند. تا به حال 5 میلیون نسخه از این سیستم‌عامل به فروش رسیده است.

فروش مک‌بوک‌های اپل سال قبل افرایش یافت. اپل قسمت زیادی از این موفقیت را مدیون فروش آی‌فون و آی‌پاد و تأثیر غیر مستقیم آنها در اشتهار محصولات اپل است، پدیده‌ای که اصطلاحا «اثر هاله‌ای» نامیده می‌شود. از زمان مک‌ورلد سال 2007، ارزش سهام اپل دوبرابر شده است و در ماه دسامبر برای نخستین بار به 200 دلار رسیده است، گرچه اخیرا افت داشته است.

کرایه آنلاین فیلم:

اپل قراردادی با استودیو‌های بزرگ فیلمسازی مانند والت دیزنی و فاکس قرن بیستم و تعدادی از شرکت‌های کوچک‌تر بسته است تا کرایه اینترنتی فیلم‌ها را ممکن کند. قیمت اجاره فیلم‌های جدید، 3.99 دلار و فیلم‌های قدیمی‌تر 2.99 دلار است. به این ترتیب 30 روز بعد از اکران یک فیلم می‌شود آن را اجاره کرد. اگر کاربر، اینترنت با سرعت بالا داشته باشد ، تنها 30 ثانیه بعد از سفارش کرایه، می‌تواند شروع به تماشای فیلم کند. البته هر کس تنها 24 ساعت برای تماشای هر ویدئو فرصت خواهد داشت.

Time Capsule:

محصول سخت‌افزاری دیگری که در مک‌ورلد به نمایش گذاشته شد، یک هارد اکسترنال بی‌سیم به نام Time Capsule با ظرفیت 500 گیگ بود!

اپل تی‌وی:

اپل تی‌وی محصولی است که به طور انحصاری و به عنوان یک وسیله جانبی کامپیوترهای مک به کار می‌رود و می تواند فیلم‌های اینترنتی را روی تلویزیون معمولی یا نمایشگرهای بزرگ دیگر به نمایش بگذارد. اپل ‌تی‌وی جدید می‌تواند مستقیما به اینترنت متصل شود و از طریق نرم‌افزار آی‌تونز، فیلم ، شوی تلویزیونی و موسیقی دانلود کند. قیمت اپل تی‌وی از 300 دلار به 230 دلار کاهش پیدا کرده است.

MyView یک وسیله جالب برای دیدن ویدئوهای آی‌پاد!

ویژگی‌های جدید آی‌فون: نشان دادن محل کاربر روی یک نقشه و راهی برای شخصی‌سازی صفحه آی‌فون با امکان ایجاد میانبرهایی روی صفحه آن به
وب‌سایت‌های مشخص

مک‌ورلد و اعداد:
4 میلیون: تعداد آی‌فون‌های به فروش رسیده تا امروز
10 میلیون: تعداد آی‌فون‌هایی که اپل قصد دارد تا پایان سال 2008 به فروش برساند
20 هزار: تعداد آی‌فون‌هایی که هر روز به فروش می‌رسند.
4 میلیارد: تعداد قطعات موسیقی به فروش رسیده از طریق آی تونز آز آغاز تا به کنون
20 میلیون: تعداد قطعات موسیقی به فروش رسیده در روز کریسمس 2007
125 میلیون: تعداد شوهای تلویزیونی به فروش رسیده از طریق آی تونز
7 میلیون: تعداد فیلم‌های به فروش‌رسیده

ویدئو: این ویدئو را در مورد مک‌ورلد 2008 و این ویدئو را در مورد مک‌بوک ایر ببینید.

این ویدئوی فوق‌العاده خوب تدوین شده‌ را از دست ندهید، این ویدئو به خوبی در تنها 60 ثانیه همه حوادث مک‌ورلد 2008 را خلاصه کرده است!

سؤال: اگر قصد خرید یک لپ‌تاپ داشتید و به مک‌بوک ایر با همان قیمت مصوب! دسترسی داشتید، مک‌بوک ایر را می‌خریدید؟

پاشته آشیل این لپ‌تاپ یعنی نداشتن درایو نوری باعث می‌شود من مردد باشم، به علاوه گرچه این لپ‌تاپ سبک و باریک و قابل حمل است، اما باید به ویژگی بسیار مهم طول عمر باطری که در این لپ‌تاپ تنها 5 ساعت است توجه داشت از امکانات پشتیبانی در ایران که چیزی نمی‌گویم، تازه معلوم نیست بدنه این لپ‌تاپ را در صورت بروز مشکل چطور باید باز کرد، چون درست مثل آی‌پاد و آی‌فون این کار اصلا راحت نیست!

البته سلایق مختلفی برای خرید لپ‌تاپ وجود دارد و همواره باید توجه به پرتابل بودن و داشتن کارایی و امکانات را سبک سنگین کرد و با توجه به انتظاراتی که داریم، مدل مناسب را انتخاب کنیم. من فکر می‌کنم اگر مک‌بوک درایو نوری داشت و کمی طول عمر باطری‌اش بیشتر بود، انتخاب مناسبی می‌شد.

مطالب مرتبط:
آیا Macbook Air واقعا یک محصول جنجالی است و 1700 دلار می ارزد؟

11 دلیل برای آنکه MacBook Air یک محصول کاملاً شکست خورده است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

جورج اسپنسر میلت: مرگ دردناک به خاطر فرار از بوسیده شدن!

جورج اسپنسر میلت یک پسر 15 ساله که در ساختمان متروپولیتن لایف نیویورک در سال 1909 کار دفتری می‌کرد. در پانزدهمین سالگرد تولدش، همکاران زنش او را مسخره کردند و تظاهر کردند که در نظر دارند که برای هر سال زندگییک بار او ببوسند. میلت به شوخی از…

25 آزمایش روانشناسی تاثیرگذار و به‌یادماندنی در تاریخ کدام‌ها هستند؟

تأثیرگذارترین آزمایش‌های روانشناختی در تاریخ رشته روانشناسی، یک رشته آزمایش گسترده هستند که هر یک در حیطه حوزه‌های تخصصی کوچکتر شکل گرفته‌اند. هر یک از این حوزه‌های تخصصی در طول سال‌ها با مطالعات و تحقیقات و آزمایش‌های به دقت طراحی شده،…

داستان تکامل اتاق خواب‌ها از دوران انسان‌های اولیه تا اتاق‌ خواب‌های هوشمند + گالری عکس

تکامل اتاق خواب‌ها تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تغییرات فرهنگی، فناوری و اجتماعی قرار گرفته است. با گذشت زمان، اتاق خواب‌ها از فضا‌های خواب ساده به پناهگاه‌ها و آسایشگاه‌های چند منظوره و شخصی تبدیل شده‌اند.مروزی کوتاه بر تکامل آنها:…

عملیات گانرساید: حمله نروژ به تاسیسات آب سنگین نازی‌ها که آنها را از بمب اتمی محروم کرد

سرهنگ ارتش سلطنتی نروژ، لیف ترونستاد، پس از تحویل کپسول‌های انتحاری، به سربازانش اطلاع داد: «نمی‌توانم به شما بگویم که چرا این مأموریت اینقدر مهم است، اما اگر موفق شوید، برای صد سال در خاطره نروژ زنده خواهد ماند.»با این حال، این…

عکس‌های تصادفی که از شانس خوب عکاس مانند یک تابلو یا یک عکس خیلی حرفه‌ای شده‌اند

عکاس‌های حرفه‌ای گاهی ماه‌ها وقت صرف می‌کنند تا در زمان و مکان مشخصی حاضر باشند و تجهیزاتشان متناسب با نور و سرعت گذر سوژه و فاصله‌شان مناسب باشد تا یک عکس خوب بگیرند.اما گاهی شانس یا فرصت‌طلبی یا آمادگی ذهنی یک عکاس برای کادربندی مناسب…

واقعیت دگرگون: اگر استالین یا تزارها به سبک هنر شوروری یا روس‌ها، ساختمان‌های مهم دنیا را می‌ساختند!

هنر شوروری و روس‌ها و البته خلاقیت‌ها و ظرافت‌ها و جزئیات خودش را دارد. اما در این بین ساختمان‌های زمخت عظیم زیادی هم توسط آنها ساخته شده که بیشتر ابهت و پیشتازی و قدرت را می‌خواستند بنمایانند.حالا تصور کنید که ساختمان‌های مهم دنیا را…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
11 نظرات
  1. Roozbeh می گوید

    Hej
    I recently have bought a MacBook, but not the Air one. and yesterday I Recognized that Macbook air is coming. but I’m not sad, cause MacBook Air is really perfect, but just in the design, not in the technical requirements. anyway, I really believe that Apple is the best technology company of the world with perfect ideas and the best services for all kinds of customers.

  2. حامد می گوید

    جدا از اینکه Optical Drive نداره اسپیکر و کارت Ethernet هم نداره. نکته‌ی جالب‌تر هم اینه که باطریش رو هم نمیشه عوض کرد. در واقع برای تعویض باطری باید دستگاه رو به اپل بدید تا براتون عوضش کنه. ظاهرا اپل برای نازک نگه داشتن این مک‌بوک داره خیلی چیزا رو قربانی میکنه.

  3. Mohammad می گوید

    فکر کنم اینجا یه اشتباهی شده !؟
    رم: 2 مگابایتی DDR2
    ؟ مگا یا گیگا ؟

  4. میلاد می گوید

    من که فقط با لپ تاپ خودم یعنی Compaq R3000 حال میکنم که با ضخامت و وزنش 3 تا لپ تاپ استیو جابز را غورت میده ! بعد از 4 سال کار مداوم باهاش الان باتری اش سر جمع 2 و 34 ثانیه کار میکنه که تا ویندوز بالا بیاد تموم میشه :)) اما کلا خیلی ازش راضی ام , آن هم با توجه به اینکه هنوز به تعمیرگاه راه پیدا نکرده

  5. Shahrzad می گوید

    !Amazing

  6. میلاد می گوید

    یادم رفت بگم که این استیو جابز شباهت سیاوش قمیشی میده با کمی موهای بیشتر :))

  7. امیر حسین حبیبی می گوید

    من که لپ تاپ سونی خدم رو به این ترجیع میدم.

  8. مهدى می گوید

    براى میلاد: این رو یه نگاه بنداز!
    http://www.updateblog.net/archive/2007/10/post_193.php

  9. alirez می گوید

    یک محصول بدرد نخور دیگه. مثل iphone.
    گول اپل رو نخورید. آی فون رو یادتون هست؟ من جو گیر شدم خریدم. حالا هم افتاده گوشه اتاق. بخدا مسخرست.

  10. پرهام می گوید

    سلام
    پست خوبی در مورد مک بوک ایر بود ولی دوست داشتم در مورد کپسول زمان بشتر توضیح می دادین ولی یک در موردش در سایت عکاسی(Akkasee.com) خوندم ولی دلم می خواست یک توضیح کامل مثل مک بوک ایر در موردش می دیدم.
    ممنون

  11. نبی می گوید

    چند وقت پیش این خبر رو از اخبار سراسری ایران پخش کرد. معمولاً اینطور اخبار کامپیوتری سالی یک بار و بعضاً دو سال یکبار یا شاید هم بیشتر پخش میشن، اون هم در دنیایی که روزانه صدها خبر IT داغ منتشر میشه.
    و وقتی هم از تلوزیون پخش میشن، من یکی که تا میام به خودم بجنبم ببینم قضیه چی بوده و تا از توی کف در بیام که جان! ایران داره خبر IT پخش میکنه و تا شاخ ها بالای سرم سبز بشن و خلاصه تا به حالت هوشیاری در بیام و شاخک هام رو تیز کنم که خبر رو گوش کنم… خبر تموم شده! آخه سهم اینگونه اخبار همیشه در بخش اخبار کوتاه اون هم حداکثر به مدت 10 الی 15 ثانیه هستند !!!
    خلاصه نفهمیدم چی گفت فقط چیزی که فهمیدم این بود که یک کامپیوتر با ذخامت حدود 0.5 سانتی متر با پردازنده 1.6 و هارد 80 گیگابایت ساخته شده … نکته جالب قضیه اینجا بود که گوینده اخبار وقتی مشخصات رو داشت میگفت، خیلی طبیعی صحبت میکرد و به محض اینکه به آیتم آخر رسید که هارد 80 گیگ بود، چنان با تاکید این مطلب رو گفت و چنان دادی زد که انگار 80 گیگ چقدره …!!! و انگار اصل ماجرا و دلیل پخش خبر همین هارد 80 بوده که رکورد شکسته نه ضخامت…!
    همین! بعدش هم اومدم مثل همیشه اخبار رو در اینترنت دنبال کردم چون به تلوزیون امیدی نیست.

    اما در مورد این لپ تاپ باید بگم که بسیار چیز جالبیه مخصوصاً برای من که سالی یکبار از div-rom استفاده میکنم. تازه این رو در نظر بگیرید که این لپ تاپ وقتی باز میشه ضخامتش نصف میشه یعنی چیزی در حدود 2 میلیمتر زیر دستتونه و وقتی دارید تایپ میکنید مثل اینکه دستتون روی میز داره حرکت میکنه !!!
    اما نه !!! الان یه چیزی متوجه شدم، 0.76 اینچ یعنی 1.9 سانتی متر یعنی میزان حداکثر، کناره ها کمی باریک تره و در اون ناحیه منظور 0.5 سانتی متره، در واقع این نیم سانت فقط در لبه هاست و ارتفاع وقعی همون حدود 2 سانت هست! اگه اینجوری باشه که زرشک!!! 2 سانت که خیلی زیاده بابا !!!

نظرات بسته شده است.

••4 5