بررسی لپ تاپ لنوو ThinkPad X1 Fold: اولین لپ تاپ با صفحه نمایش تاشوی جهان

محصولی با صفحه‌نمایش، کیفیت ساخت و کارایی بالا ولی بسیار گران قیمت

0

لنوو محصول X1 Fold را زودتر از موعد انتظار عرضه کرد. بسیاری از گمانه‌زنی‌ها به سال ۲۰۲۱ برای عرضه X1 Fold اشاره داشتند ولی لنوو با رونمایی از اولین پی‌سی دنیا با صفحه‌نمایش تاشو، همه را غافل‌گیر کرد.

لنوو ThinkPad X1 Fold به عنوان اولین تجربه، اصلا محصول بدی نیست؛ اتفاقا از یک صفحه‌نمایش اولد کاملا انعطاف‌پذیر و خیره‌کننده برخوردار است. صفحه‌کلید، قلم نوری و لوازم جانبی آن به خوبی کار می‌کنند و وقتی آن به دست می‌گیرید؛ متوجه کیفیت ساخت بالای آن می‌شوید.

البته، چند ضعف بزرگ دارد که باید در نسخه‌های بعدی اصلاح شوند. علاوه بر قیمت بسیار بالای آن (۲۵۰۰ دلار)، عمر باتری ضعیفی دارد و در برخی کارها، کارایی پایینی از خود نشان می‌دهد. ضعف‌های نرم‌افزاری و عدم سازگاری را هم باید در نظر بگیرید تا به این نتیجه برسید که به عنوان یک دستگاه ۲ در ۱ برای کارهای روزانه مناسب نیست.

اگر به عنوان یک عاشق محصولات دیجیتالی و نسل اول، دوست دارید درباره این نوت‌بوک یا پی‌سی تاشو بیشتر بخوانید؛ با این بررسی همراه ما باشید:

قیمت و مشخصات پایه

تینک‌پی ایکس وان فولد یک محصول جدید در یک فضای جدید است. همین موضوع کافی است تا محصولی گران‌تر باشد ولی به نظر می‌رسد بسیار گران‌تر از چیزی است که انتظار داریم.

مدل پایه این محصول با پردازنده Core i5-L16G7 اینتل و ۸ گیگابایت رم به همراه ۲۵۶ گیگابایت درایو SSD قیمتی پایه ۲۵۰۰ دلاری دارد؛ بدون هیچ‌گونه تجهیزات جانبی مانند صفحه‌کلید و قلم نوری!

اگر بخواهید صفحه‌کلید Fold Mini Bluetooth را به همراه قلم نوری Mod Pen را بخرید؛ باید ۲۷۴۹ دلار هزینه کنید. برای دریافت ویندوز ۱۰ پرو هم باید ۵۰ دلار بیشتر بپردازید. سیستم‌عامل پایه نصب شده روی آن ویندوز ۱۰ هوم است.

اوضاع بدتر می‌شود؛ وقتی بخواهید کمی مشخصات ThinkPad X1 Fold را ارتقا دهید. مثلا، اگر مدل دارای درایو اس اس دی ۵۱۲ گیگابایت را سفارش دهید؛ باید ۲۸۹۹ دلار و برای مدل ۱ ترابایت نزدیک به ۳۱۰۰ دلار بپردازید.

قطعا این هزینه‌ها را کاربران عادی پرداخت نخواهند کرد و فقط عاشقان محصولات نسل اول یا افرادی که دوست دارند همیشه گجتی عجیب و غریب و متفاوت به دست بگیرند؛ خریدار آن خواهند بود. کاربران عادی بهتر است پول خود را پس‌انداز کنند تا مدل‌های بعدی با قیمت ارزان‌تر وارد بازار شوند.

طراحی تینک‌پد ایکس وان فولد

در روز می‌تواند یک دفترچه یادداشت بزرگ و در شب یک تبلت خوب باشد؛ انگار ThinkPad X1 Fold از داخل یک فروشگاه لوازم تحریر لوکس بیرون آمده است.

وقتی کاور آن را باز می‌کنید؛ چشم شما به یک صفحه‌نمایش اولد انعطاف‌پذیر و جذاب ۱۳ اینچی می‌خورد. چرم کاور این محصول جذاب‌تر از خود صفحه‌نمایش است و حس بسیار خوبی منتقل می‌کند. روی این چرم مشکی و طرح‌دار، لوگوی آشنای ThinkPad X1 حک شده است.

وقتی این تبلت را باز می‌کنید؛ چرم کاور کشیده شده و روی سطح براق بدنه بیرونی را می‌پوشاند. شیشه مشکی بیرونی یک عنصر طراحی بسیار جذاب است و هم هوشمندانه استفاده شده است و هم زیبایی محصول را اضافه کرده است.

درون این محصول، یک صفحه‌نمایش ۱۳ اینچی یکپارچه اولد و تاشو منتظر شما است؛ دقیقا به اندازه صفحه‌نمایش یک لپ‌تاپ معمولی ۱۳ اینچی و کاملا تخت. اطراف نمایشگر شاهد حاشیه‌های ضخیمی هستیم که به منظور حفاظت از شیشه نمایشگر و جای انگشت در هنگام گرفتن محصول به عوان تبلت قرار گرفتند. جنس مواد این حاشیه‌ها لاستیکی و نرم است.

در بخش پشتی ایکس وان فولد یک پایه قرار دارد که توسط لولایی فعال می‌شود و به صورت مورب در امتداد قاب پشتی قرار می‌گیرد. این پایه به اندازه کافی محکم و سخت است تا تبلت را به صورت عمودی یا افقی نگه دارد اما به صورت لپ‌تاپ باید حتما در یک سطح مسطح باشد. وقتی در حالت لپ‌تاپ قرار می‌دهید؛ به شدت لرزان است؛ مشکلی که با سرفیس پرو هم داریم.

بهترین روش برای استفاده از ایکس وان فولد، حالت خمیده ۹۰ درجه و استفاده از نمایشگر پایین برای صفحه‌کلید است. البته، طبیعی است که اندازه همه چیز در این حالت به نصف کاهش پیدا می‌کند.

مانند بسیاری از گوشی‌های تاشو، باز هم شاهد نشستن گرد و غبار و ذرات میان درزهای لولاها، فضای بین صفحه‌نمایش و قاب، حاشیه‌ها و درزهای بیرونی هستیم. تمیز کردن این مناطق هم دشوار است و تقریبا باید از این آلودگی‌ها چشم‌پوشی کنید.

این محصول از اندازه نسبتا خوبی برخوردار است. طول ۹.۳ اینچ با عرض ۶.۳ اینچ در حالت باز شده و ۱۱.۸ اینچ در حالت بسته و تا خورده. از نظر طول و عرض مناسب است ولی ضخیم‌تر از تبلت‌های دو در یک محسوب می‌شود.

دوام و استقامت تینک‌پد ایکس وان فولد

وعده لنوو برای ساخت محصولات با دوام و سختی تجهیزات نظامی هنوز پابرجا است. اگرچه X1 Fold یک محصول نسل اول است ولی از ۱۲ تست مقاومت و دوام استاندارد MIL-STD-810G جان سالم به در می‌برد.

قطعا هر کاربری از کیفیت ساخت این دستگاه تاشو متحیر خواهد بود. باز و بستن درب این محصول بسیار نرم و بی‌صدا است. هیچ‌گونه خراشیدگی، ترک خوردگی، شکنندگی یا لرزشی ندارد و فقط وقتی دو لبه روی یکدیگر قرار می‌گیرند؛ یک صدای شیرین شنیده می‌شود.

لنوو روی لولاهای زیادی کار کرده تا به این لولا رسیده است. درون این لولا از الیاف کربن استفاده شده است تا فشار کمتری به صفحه‌نمایش وارد کنند. بدنه بیرونی آن هم به اندازه کافی در برابر ضربات، فشارها و حتی قطره‌های آب و روغن مقاوم است.

در تست‌ها و آزمایش‌های مختلفی که برای ارزیابی دوام و استقامت این پی‌سی تاشو انجام شد؛ بهترین امتیازها را دریافت کرده است و می‌توان گفت لنوو اولین محصول تاشوی خود را بسیار بهتر از سامسونگ و هواوی ساخته است.

درگاه‌های تینک‌پد ایکس وان فولد

دو درگاه USB-C در X1 Fold وجود دارد. یکی در پایین درب جلویی یا لبه پایین سمت چپ هنگامی که درب تبلت را باز می‌کنید. درگاه USB-C بعدی در لبه سمت راست کاور یا لبه سمت چپ و پایین تبلت در وضعیت افقی دیده می‌شود.

یک شکاف سیم‌کارت اختیاری در لبه سمت راست کاور جلویی و زیر بلندگوی مشبکی قرار دارد. متاسفانه، هیچ خبری از جک هدفون یا کارت‌خوان حافظه میکرو اس‌دی نیست.

نمایشگر تاشو تینک‌پد ایکس وان فولد

شاید جذاب‌ترین بخش این دستگاه، صفحه‌نمایش اولد بزرگ و خیره‌کننده آن است. اینکه در اتاق نشیمن یک دستگاه با نمایشگر بزرگ لمسی و با کیفیت در دست داشته باشید؛ یک تجربه کاربری کاملا متفاوت است.

حقیقتا کار با این نمایشگر ۱۳ اینچی انعطاف‌پذیر با دقت تصویر ۲۰۴۸ در ۱۵۳۶ پیکسل لذت‌بخش است. آیکون‌های بزرگ و گرافیکی ویندوز ۱۰ با رنگ‌های واضح و متن‌های شفاف و روشن شما را وادار می‌کند ساعت‌های بیشتری با آن کار کنید. به راحتی می‌توانید یک فوتبال جذاب اروپا را به صورت زنده روی این نمایشگر تماشا کنید.

لولاها و خمیدگی صفحه‌نمایش اصلا روی کیفیت پیکسل‌های این بخش تاثیرگذار نبوده است. چنان به راحتی تا خورده و جمع می‌شود یا دوباره به حالت تبلت درمی‌آید که هرگز متوجه تغییری در پیکسل‌های زیر آن نمی‌شوید.

کنتراست این نمایشگر هم عالی است و همین‌طور تفکیک و عمق رنگی که شاهد هستیم. تنها نقظه ضعف این نمایشگر، درخشش زیاد پلاستیک در نور خورشید است که باعث می‌شود در بیرون از خانه زیاد نتوانید با این دستگاه کار کنید.

در تست‌های بررسی طیف‌های رنگی، ۱۰۴ درصد طیف‌های DCI-P3 را پوشش می‌کند که بیشتر از پنل‌های لپ‌تاپ XPS 13، آیپد پرو یا سرفیس پرو ۷ است. روشنایی صفحه زیاد بالا نیست و فقط به ۳۰۱ نیت می‌رسد.

کارایی تینک‌پد ایکس وان فولد

شاید بپرسید که پردازنده اینتل Core i5-L16G7 چیست؟ کوچک‌ترین پردازنده با معماری x86 از خانواده Lakefield با یک قیمت بسیار بالا!

یک هسته ۱۰ نانومتری سطح بالا و چهار هسته سطح پایین دارد و از تکنیک منحصربه‌فرد Foveros 3D stacking استفاده می‌کند. یک پردازنده با عملکرد خوب برای محصولی مانند ایکس وان فولد اما نه بهترین کارایی در میان دستگاه‌های هیبریدی و ۲ در ۱.

این دستگاه با ۸ گیگابایت رم، در تست‌ها عملکرد خوبی دارد و شما به راحتی می‌توانید چندین اپلیکیشن را باز کرده و با مرورگر کروم دارای چندین برگه کار کنید. حتی وقتی در چندین برگه، استریم یوتیوب داشته باشید؛ باز هم دستگاه از پس اجرای آن‌ها برآمده و احساس کندی نخواهید کرد.

اما در چند بخش سرعت دستگاه پایین است. یکی زمانی که می‌خواهید دستگاه را از حالت عمودی به حالت افقی ببرید؛ ۳ ثانیه طول می‌کشد تا ویندوز ۱۰ پرو آماده به کار شود. برخی اوقات هم شاهد سوسو زدن صفحه‌نمایش و عدم کارکرد بخش‌های ویندوز ۱۰ هستیم. زمانی که می‌خواهیم پنجره چند برنامه را باز کرده و صفحه‌نمایش را میان آن‌ها تقسیم کنید؛ مشکلاتی بروز می‌کنند که شاید بیشتر نرم‌افزاری باشند و نباید کاملا به سخت‌افزار X1 Fold نسبت داد.

سرعت پردازنده Core i5-L16G7 از سری Y سریع‌تر است ولی قابل مقیاس با سرعت پردازنده‌های کار شده در لپ‌تاپ‌های پرچم‌دار از جمله تراشه‌های سری A اپل یا سری U در ویندوزی‌ها نیست.

در آزمون Geekbench 5 امتیاز نهایی ۱۷۹۴ را کسب کرد که در مقایسه با لپ‌تاپ XPS 13 با امتیاز ۵۲۵۴ و پردازنده Core i7-1165G7، سرفیس پرو ۷ با امتیاز ۴۴۴۳ با پردازنده Core i5-1035G4 و آیپد پرو با امتیاز ۴۷۲۰ و پردازنده A12Z، یک امتیاز پایین محسوب می‌شود.

در تست‌های رمزنگاری ویدیویی هم امتیازهای این دستگاه پایین‌تر از رقبا است. یک حافظه SSD نسبتا سریعی دارد و یک فایل ویدئویی ۵ گیگابایتی را در ۱۱ ثانیه و با سرعت ۴۴۴.۶ مگابیت در ثانیه کپی می‌کند.

قابل حدس است که هیچ بازی سطح AAA را نمی‌توان روی تینک‌پد ایکس وان فولد اجرا کرد. برنامه‌ها خوب اجرا می‌شوند ولی داستان گیم‌ها فرق می‌کند. اگر بخواهید یک بازی رده بالا را با نرخ ۶۰ فریم در ثانیه روی این دستگاه اجرا کنید؛ حسابی کلافه خواهید شد.

باتری تینک‌پد ایکس وان فولد

یکی از ضعف‌های این دستگاه ک لنوو باید برای نسل‌های بعدی فکری برای حل آن بکند؛ شارژ کوتاه باتری است. در تست‌های به عمل آمده، حداکثر ۶ ساعت و نیم دوام باتری دارد.

منطقی است این باتری برای یک دستگاه با صفحه‌نمایش ۱۳ اینچی و اولد بسیار واضح و پردازنده دسکتاپ و ویندوز ۱۰ ظرفیت پایینی دارد. تمام رقبای این محصول از عمر باتری بیشتری برخوردار هستند. سرفیس پرو ۷ دوام باتری ۷ ساعت و نیم، آیپد پرو ۱۰ ساعت و ۱۶ دقیقه و دل XPS 13 بیش از ۱۲ ساعت شارژ باتری دارند.

نتیجه‌گیری

در کل، لنوو تینک‌پد ایکس وان فولد یک دستگاه دوست داشتنی است. فرم کوچک آن فضای زیادی اشغال نمی‌کند. یک صفحه‌نمایش اولد زیبا، درخشنده و با کیفیت دارد. کیفیت ساخت محصول عالی است و لولاها خیلی خوب کار می‌کنند. با آن راحت هستید و می‌توانید فیلم و سریال ببینید یا در هر کجا که شد؛ لم بدهید و فوتبال تماشا کنید.

برنامه‌های خوب اجرا می‌شوند و برای کارهای چندوظیفه‌گی به اندازه کافی سریع است.

اما یک دستگاه نسل اولی محسوب می‌شود و به راحتی نمی‌توان آن را به هر فردی پیشنهاد داد. به‌ویژه اینکه قیمت خرید پایه آن ۲۵۰۰ دلار است. ضعف‌هایی مانند دوام باتری کم ۶ ساعت، باگ‌های نرم‌افزاری روی ویندوز ۱۰ و برخی تاخیرها در تبدیل حالت‌ها از عمودی به افقی و برعکس دارد.

برای خرید صفحه‌کلید و قلم نوری باید پول جداگانه‌ای بدهید تا نشان بدهد ThinkPad X1 Fold بسیار گران است و عملا برای همه کاربران ساخته نشده است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌های قدیمی از کلاس‌های تایپ دهه 1950 تا 1970 – زمانی که تایپ یک مهارت پایه بود و چه بسا با…

در تاریخ آموزش آمریکا، در یک برهه دبیرستان‌های آمریکا برای آموزش یک مهارت ضروری برای ورود به دنیای مدرن تجهیز شدند: تایپ کردن. ظهور کلاس‌های تایپ در دبیرستان‌های ایالات متحده، فصلی جذاب در تاریخی آموزش بود.شروع  آموزش تایپ را می‌توان در…

خانه‌هایی با طراحی عجیب که باید در مورد فلسفه وجودی‌شان فکر کرد!

سلیقه است دیگر. وقتی که کسی پول کافی داشته باشد و تنها حرف و سلیقه خودش برایش مهم باشد و اعتمایی به مد روز و حرف مردم نکند، ممکن است خانه‌اش را عجیب و غریب طراحی کند.البته گاهی این کاربری‌های متفاوت هستند که باعث ایجاد این خانه‌های عجیب…

هوش مصنوعی نشان می‌دهد که سلبریتی‌ها در دهه‌های بعد چگونه به نظر می‌رسند

یک عکاس از هوش مصنوعی برای ایجاد مجموعه‌ای از پرتره‌ها استفاده کرده که نشان می‌دهند برخی از سلبریتی‌ها ممکن است چند دهه آینده چه چهره‌ای پیدا کنند. عکاس و وکیل ترکیه‌ای به نام Alper Yesiltas این پروژه رو انجام داده. او به دلیل کارهای…

بازسازی چهره شاعران ایرانی به کمک هوش مصنوعی Midjourney (میدجرنی)

چه کسی می‌داند مولدهای متن به عکس هوش مصنوعی در آینده به کدام سمت خواهند رفت. به نظر من روز به روز پیشرفته‌تر و متنوع‌تر می‌شوند.امروز داشتم فکر می‌کردم گاهی لازم می‌شود که شما باری تصویرسازی بهتر به جای توصیف متنی، ترکیبی از توصیف متنی…

هلند کشور لاله‌ها – توضیحات + گالری عکس زیبا

هلند به خاطر مزارع خیره‌کننده لاله‌ که گردشگران را از سرتاسر جهان جذب می‌کند، مشهور است. این مزارع به ویژه در فصل بهار، معمولاً از اواخر مارس تا اوایل اردیبهشت، سرزنده و زیبا هستند.مزارع لاله عمدتاً در منطقه‌ای به نام "Bollenstreek"…

تصور شاهان صفوی بر اساس شرح متنی جهانگردان و افراد شاخصی که آنها را دیده و توصیف کرده‌اند

در حساب توییتر Cavid Ağa شاهان صفوی را بر اساس نوشته‌های قدیم به دقت و به صورت گرافیکی و چشم‌نوازی تصور شده‌اند.(توضیحات از ویکی پدیا) شاه اسماعیل بنا به نوشته‌های جیووانی ماریا دلی آنجیوللوشاه اسماعیل یکم (۱۷ ژوئیهٔ ۱۴۸۷ – ۲۳ مه…
منبع لپ‌تاپ مگ
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.