پیامی که به فارسی برای فرازمینی‌ها ارسال شد! سلام به زبان فارسی با کاوشگر فضایی ویجر: درود بر ساکنین ماورای آسمان‌ها + شهر سعدی

بنی‌آدم اعضای یکدیگرند  – که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار  –  دگر عضوها را نماند قرار

آیا می‌دانستید این شعر شیخ اجل-سعدی شیرازی- سوار بر کاوشگر فضایی ویجر سالهاست که در فضا طی طریق می‌کند و هم‌اکنون به خارج از منظومه خورشیدی رسیده است؟!

45 سال از زمانی که کاوشگرهای بین ستاره‌ای ویجر 1 و 2 در سال 1977 به فضا پرتاب شدند می‌گذرد ، هر دوی این کاوشگرها یک صفحه طلایی خاص را با خود حمل می‌کنند ، دیسک گرامافونی که حاوی موسیقی‌ و عکس‌هایی از زمین است که نشاندهنده گونه گونی حیات و فرهنگ در زمین به موجودات هوشمند فرازمینی است.

با اینکه در هر ساعت این کاوشگرها 38 هزار مایل از زمین دور می‌شوند ، ناسا تخمین می‌زند که 40 هزار سال طول می‌کشد که ویجرها به  نزدیک‌ترین منظومه ستاره‌ای از ما با فاصله 1.7 سال نوری برسند. ویجر 2 هم‌‌اکنون 7.68 میلیارد مایل از زمین فاصله دارد و هنوز هم اطلاعات علمی برای ما می‌فرستد.

در زمان پرتاب کاوشگرهای ویجر 1 و 2 ، کمیته‌ای به رهبری کارل ساگان از دانشگاه کورنل برای تعیین اینکه در این دیسک چه چیزهایی باید قرار بگیرند تشکیل شد و حاصل کار این کمیته یک دیسک با محتوای قابل توجه است.

محتوای دیسک :

در صفحه‌ای 12 اینچی مسی با روکش طلا چکیده‌ای از فرهنگ و آثاری از حیات گونه‌های مختلف قرار
داده شده است:

– 115 عکس که البته به صورت آنالوگ هستند. این عکس‌ها را می‌توانید در اینجا ببینید.

– اصواتی از زمین : از رعد و برق گرفته ، تا صدای گریه یک شیرخوار ، صدای یک وال ، رعد و برق ، صدای برخورد امواج به ساحل ، صدای قلب انسان و گام برداشتنش و … آنها را می‌توانید از اینجا دانلود کنید و گوش کنید.

– موسیقی‌های منتخب از فرهنگ‌ها و نواحی مختلف (90 دقیقه) :

موسیقی‌های مختلفی از باخ و بتهوون تا لوئیس آرمسترانگ و چاک بری در دیسک گنجانده شده‌اند. موسیقی‌ها متعلق به فرهنگ‌ها و کشورهای مختلف هستند : چین ، ژاپن ، آذربایجان ، اندونزی ، مکزیک ، پرو ، بلغارستان ، سنگال و …

در اینجا می‌توانید تعدادی از این موسیقی‌ها را دانلود کنید.

– سلام و خوشامدگویی به 55 زبان: جالب است که بدانید این خوشامدگویی‌ها با زبان آکادی که در سومر 6 هزار سال پیش صحبت می‌شد شروع می‌شود و
به زبان 
Wu یک لهجه چینی ختم می‌شود.

به سلام فارسی که با شعر سعدی دنبال می‌شود ، گوش کنید.

مجموعه همه این سلام‌ها را گوش کنید:

روی کاور این صفحه به صورت تصویری اطلاعاتی در مورد چگونگی باز کردن دیسک و دیدن تصویرهایش ، موقعیت زمین در کهکشان و همچنین طول مدت یک ثانیه
داده شده است.

البته به نظر می‌رسد این کار بیشتر یک اقدام سمبولیک باشد ، چرا که با توجه به اندازه کوچک کاوشگرها در مقایسه با فضای بین ستاره‌ای ، بسیار بعید است حتی در صورت وجود حیات فرازمینی ، این دیسک‌ها پیدا شوند ، حتی در صورتی که موجودات فرازمینی این دیسک‌ها را پیدا کنند ، با توجه به گذشت زمان زیاد آنها جنبه تاریخی خواهند داشت و به علاوه ممکن است آنها زمانی پیدا شوند که دیگر نشانی از حیات در زمین نباشد.

سال 2006 کاوشگرهای ویجر 1 و 2 به طور کامل از منظومه شمسی خارج شدند ، آنها بعد از از کاوشگرهای پایونیر 1 و 2 ، سومین و چهارمین وسیله دست‌ساخته بشر هستند که از منظومه خورشیدی خارج می‌شوند.

پاییونیر 1 و 2 هم که در سال 1972 با فاصله چند روز از هم به فشا پرتاب شدند ، به نوبه خود ، پلاک‌های آلومینیومی با روکش طلا داشتند که اطلاعاتی در مورد سال ساخت و نوع بشر بر روی خود دارد.

ایده قرار دادن پیام‌هایی برای موجودات هوشمد فرازمینی نخستین بار به وسیله «اریک بورگس» داده شد ، این ایده به دکتر کارل ساگان دانشمند مشهور ناسا منتقل شد ، دکتر ساگان خود قبلا مقاله‌ای درباره ارتباط برقرار کردن با فرازمینی‌ها نوشته بود و از این ایده به شدت استقبال کرد.

سرانجان ناسا با این طرح موافقت کرد و سه هفته به وی فرصت داد تا پلاکی را طراحی کند. ساگان با همکاری فرانک دریک ، پلاک را طراحی کردند ، ‌البته طراحی هنری این پلاک را همسر کارل سیگان – لیندا سالزمن- انجام داد.

کارل ساگان
کارل ساگان

این پلاک 22.9 سانتیمتر طول و 15.2 سانتیمتر عرض و 1.27  میلیمتر ضخامت دارد که می‌توانید آن را در  اینجا ببینید.

سعی شده بود در این پلاک به صورت مختصر و مفید اطلاعاتی در مورد زمین داده شود ، در بالا و سمت چپ پلاک به صورت شماتیک تصویری از عنصر هیدروژن ، فراوان‌ترین عنصر در گیتی دیده می‌شود.

درسمت راست ، تصویری از یک مرد و زن برهنه را در کنارهم می‌بنیم ، طول قامت متوسط یک زن -168 سانتیمتر – هم در کنار زن اشاره شده است . به علاوه در پشت سر تصویر زن و مرد شمایی از خود کاوشگر دیده می‌شود تا با مقایسه با اندازه کاوشگر پایونیر ، موجود هوشمند غیرزمینی ، به اندازه قامت انسان‌ها پی ببرد.

مرد ، دست راست خود را به نشانه خوش‌آمدگویی بالا برده است. ابتدا ساگان قصد داشت تصویر انسان‌ها را در حال دست دادن به هم در پلاک نشان بدهد ، ولی بعدا به تصور اینکه فرازمینی‌ها فکر می‌کنند ، دو انسان مرد و زن ، یک موجود هستند ، از این کار منصرف شد.

در سمت چپ تصویر موقعیت خورشید نسبت به کهکشان و 14 تپ‌اختر دیده می‌شود. ( تپ‌اخترها یا پالسارها ستاره‌های نوترونی چرخنده هستنده که از خود به صورت متناوب امواج رادیویی ساطع می‌کنند.)

در پایین تصویر هم ، سیارات منظومه شمسی و کره زمین به عنوان سومین سیاره این منظومه نسبت به خورشید ، دیده می‌شود.

البته همه واکنش مثبتی نسبت به این پلاک نداشتند ، خیلی‌ها از اینکه انسان‌ها در این پلاک برهنه به تصویر کشیده بوند ، اعتراض کردند ، «شیکاگو سان تریبون» عکس این پلاک را برای پنهان کردن برهنگی ، روتوش کرد ، «لوس آنجلس تایمز» نامه‌های اعتراضی از خوانندگان خود دریافت کرد که در آن خوانندگان ساخت این پلاک ها را نوعی هدر دادن مالیات شهروندان ‌می‌دانستند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

ژاک شارل: کسی که اولین بالون هیدروژنی تاریخ را به پرواز درآورد

در 4 ژوئن 1783، برادران مون‌گلفیه اولین بار یک بالون هوای گرم را در جنوب فرانسه به نمایش گذاشتند. این بالون که از گونی محکمی پوشیده شده با کاغذ ساخته شده بود و تا نزدیک به 2 کیلومتر بالا رفت و به مدت 10 دقیقه در هوا باقی ماند.خبر موفقیت…

وقتی هم عاشق کارت باشی و هم خلاق، نتیجه‌اش می‌شود این عکس‌هایی که می‌بینید

تا حالا عاشق شده‌اید؟ همه چیز دنیا را زیبا می‌بینید، احساس گرما و سرمای زیاد در تابستان یا زمستان نمی‌کنید و مشتقل از زمان، در زمان سیر می‌کنید.حالا اگر این عشق به کارتان باشد و از خلاقیت بهره خوبی برده باشید، نتایج کارتان زیبا می‌شود.…

همه چیز در مورد رمان رابینسون کروزوئه، نوشته دانیل دفو + روجلدهای خاطره‌انگیز این کتاب

رابینسون کروزوئه رمانی نوشته دانیل دفو است که اولین بار در سال 1719 منتشر شد. این رمان داستان مرد جوانی به نام رابینسون کروزوئه را روایت می‌کند که بر خلاف میل خانواده‌اش راهی دریا می‌شود و در جزیره‌ای متروک در سواحل آمریکای جنوبی غرق…

ربات‌هایی که در دنیای سینما و تخیل دوستشان داشتیم یا در مواردی از آنها می‌ترسیدیم!

انسان‌ها همیشه از تحولات تازه می‌ترسند و از زمانی که تخیل آدم ماشینی ایجاد شد، ترس از این توده‌های آهنی هم ایجاد شد. شخصیت ربات‌ها در ابتدا در داستان‌ها خیلی سطحی و بیشتر هراس‌‌انگیز بود، اما بعدا ربات‌ها دارای شخصیت شدند تا جایی که حتی…

چرا بعضی‌ها وقتی پا به سن می‌گذارند جذاب می‌شوند یا دست‌کم کمتر زشت به نظر می‌رسند؟ عکس‌های قدیمی…

خب، این هم بحثی است که نمی‌دانم شما تا حالا در موردش با کسی صحبت کرده‌اید یا خیر. برخی در جوانی واقعا چهره یا قامت غیرقابل تحملی دارند. مثلا زیاد زمخت هستند، بینی یا فک یا گوش‌های بزرگ دارند. تناسب چهره ندارند. کلا جزو زیباروها به حساب…

تصور کنید که این شخصیت‌های مشهور سینمایی توسط بازیگر مشهور دیگری بازی می‌شدند – پاسخ میدجرنی

در حاشیه فیلم‌های بزرگ همیشه می‌خوانیم که قرار بوده که نقص اصلی یا یک نقش فرعی مهم را کس دیگری بازی کند و آن بازیگر به سبب اینکه فیلم را کم‌اهمیت تلقی کرده یا درگیر پروژه دیگری بوده یا مثلا دست‌آخر ترجیح کارگردان، هرگز به نقش رسیده است.…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
18 نظرات
  1. حميد رضا می گوید

    مطلب جالبی بود ممنون از اطلاعاتی که میدی فرستادم برای بالاترین

  2. مهران می گوید

    بسیار جالب و خواندنی بود.
    تشکر

  3. سولوژن می گوید

    یک توضیح:‌ عددهای ابتدای مقاله به نظر نادرست می‌آیند. نزدیک‌ترین ستاره به منظومه‌ی شمسی حدود ۴ سال نوری فاصله دارد و من نمی‌دانم آیا منظومه‌ی خورشیدی‌ای در آن‌جا وجود دارد یا خیر.

  4. Parya می گوید

    jaleb bod….
    merC..*

  5. P6Dead می گوید

    یا سلام
    اولا از همه ازتون بابت مطالب خوبتون تشکر میکنم.
    ثانیا مصرع اول این شعر درستش اینه :
    بنی آدم اعضای یک پیکرند
    با توجه به مفهوم بیت دوم (چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار) می بینیم که کلمه*پیکر* صحیح است نه یکدیگر. ولی در اکثر جاها رعایت نمیشه.
    موفق باشید …

  6. P6Dead می گوید

    ببخشید که دوباره کامنت میدم ولی شعری که در خود فایل mp3 که لینک دادید هم “یک پیکر ” تلفظ مینه نه “یک دیگر ” البته این اشتباه رایجی هست. حتی بعضی از استادان ادبیات گاهی به اشتباه این شعر رو میخونن!
    با تشکر

  7. pasfarda می گوید

    مثل همیشه عالی بود! من عاشق نجومم. آدمو به خلسه فرو می‌بره

  8. مهران (يه مهران ديگه) می گوید

    یک پزشک عزیز!
    فقط خواستم بهت بگم وبلاگت فوق‌العاده است!
    دمت گرم!
    من که هر روز صبح با خوندن وبلاگت انرژی می‌گیرم
    به نظر من این که این قدر وقت می‌گذاری تا امثال من این مطالب جالب رو بخونن واقعاً کار ارزشمندیه.

    God bless you

  9. دکتر ریتالین می گوید

    سلام.
    مطلب بسیار جالب و هیجان انگیزی بود. لطفا از این دست مطالب بیشتر بنویس. عالی بود.

  10. مهدی می گوید

    عالی بود . من که واقعاً لذت بردم . دست شما درد نکنه.

  11. صمیمی می گوید

    دکتر جان خیلی جالب موضوع را انتخاب کردی.
    ببینم این صحفه که شما دارید یک ویب سایت است. ولی اکثر دوستان ایرانی آن را به ویب لاگ اشتباه گرفته اند.
    آیا درست میگویم؟ یا اینکه معنی ویب لاگ و ویب سایت هردو یک چیز است؟
    به هر صورت موضوع جالبی بود. امید وارم که روزی برسد که یک قدرت فوق زمینی پیدا شده و به زمین ما بیایند و ما را از شر بوش ها و القاعده ها و غیره نجات داده و فقر بدبختی را از زمین ریشه کن ساخته و یک زنده گی بسیار دلپذیر به همه انسانها بسازند.
    این مفکوره من است که میخواهم موجودات فرا زمینی باید این طور باشد زیرا من به خدا وند عقیده دارم و میدانم که او موجودات خونخوار را خلق نمیکند، این صرف انسانهاست که خون یکدیگر را میخورند و از انسانیت خود بیرون رفته اند. از خداوند میخواهم موجودات فرا زمینی زودتر برسند و ما را از شر این همه دموکراسی و کپیتالیزم و غیره اژدها های سرمایه خور نجات داده و زنده گی و انسانیت را بین تمامی انسانها منصفانه تقسیم بندی کنند. بنگرید که انسانها از این زمین و فرآورد های غنی آن امروز چی ساخته اند… روز به روز انسان در فقر پنهان فرو میرود و امراض عجیب وغریبی ظهور میکنند که در عقل ما نمیگنجید..
    موفق باشید.

  12. shahram salehi می گوید

    با تشکر از مطالب خوبتون

    خرابتم

  13. سهند می گوید

    مرسی ، مثل همیشه مفید و بکر…

  14. احسان می گوید

    وجود آهنگ آذربایجانی نشان دیگری از غنای فرهنگ آذربایجانی و ترکی است.

  15. سامان می گوید

    سلام*واقعا محشر بود فقط خواستم تشکر کنم و بگم عالی بود. یه خواهش داشتم و می خواستم بگم من اخرش نفهمیدم چطور باید این برنامه اسمان گشت رو اپلود کرد واینکه اگه ممکنه منو راجع به اینکه چطور درباره فضا و عکس های فضایی در اینترنت جستجو کنم راهنمایی کنید.((با تشکر فراوان))

  16. ali yousefi می گوید

    hi pal .
    that was great .
    nice of you !!

    bye

  17. Dr A.R Azizpour می گوید

    khili mamnon alie movafaq bashid.bye

  18. سالاري می گوید

    سلام،
    واقعا محشر بود فقط خواستم تشکر کنم و بگم عالی بود

نظرات بسته شده است.

••4 5