«بانجو»نوازی در هنگام عمل جراحی مغز!

10

ادی ادکاک Eddie Adcock یک نوازنده شناخته شده ساز «بانجو» است. شیوه نوازندگی خاص و سریع ‌او را بسیار مشهور کرده است. ادی ادکاک 70 ساله از سال 1953 نوازندگی را شروع کرد.

اما همسر او -مارتا- مدتی پیش متوجه کم شدن مهارت شوهرش شد، او دیگر به خوبی و به سرعت قبل بانجو نمی‌زد. به زودی علایم بیماری‌ای به نام لرزش اساسی یا essential tremor در او آشکارتر شد.

برای درمان او و بازگشت این هنرمند به دنیای موسیقی، پزشکان روش درمانی تحریک الکتریکی عمقی مغز deep brain stimulation را به او پیشنهاد کردند. در این روش الکترودی در تالاموس قرار داده می‌شود تا با فرستادن سیگنال‌هایی به وسیله یک ضربان‌ساز pacemaker مانع لرزش دست‌ها شود.

اما نکته جالب خبر، بانجونوازی این هنرمند در اتقاق عمل بود. ادکاک در سراسر طول عمل به هوش بود و عمل او تحت بیهوشی موضعی صروت می‌گرفت. این کار به این خاطر انجام شد که در حین قرار دادن الکترودها و تنظیم دستگاه، بیمار بیدار باشد و بتواند با نواختن سازش، پزشکان را از نتیجه عمل آگاه کنید. یک اتاق عمل را تصور کنید که در آن در حالی که صدای انواع و اقسام دستگاه‌های مانتیورینگ به گوش می‌رسد، بیمار زیر عمل جراحی بانجو بزند!

این عمل جراحی در مرکز پزشکی دانشگاه واندربیلت  Vanderbilt انجام شد. کل جریان عمل سه ساعت و نیم طول کشید. بعد از عمل، هم میزان کارایی دستگاه ضربان‌ساز با فعال کردن و غیرفعال کردن آن آزمایش شد. در عکس زیر می‌بینید که وقتی دستگاه خاموش است، دست‌خط بیمار به خاطر لرزش دست، به صورت دست‌خط بالای صفحه است، ولی وقتی دستگاه فعال می‌شود، لرزش‌ها متوقف می‌شود و دست خط بیمار طبیعی می‌شود و به همین ترتیب نواختن بیمار هم مثل زمان قبل از بیماری می‌شود.

ادکاک حالا دوباره می‌تواند، بانجو در دست بگیرد و بنوازد!:

لرزش اساسی ET، یک بیماری پیشرونده سیستم عصبی است. علامت این بیماری لرزش دست‌ها در هنگام انجام حرکات ارادی مثل نوشتن و غذا خوردن است. مفاصل گردن و چانه هم در این بیماری می‌توانند درگیر شوند و دچار لرزش شوند.

علاوه بر این اختلالات حرکتی، بیماران مبتلا به ET ممکن است دچار اختلال افسردگی و مشکلات شناختی هم بشوند. پژوهش‌های جدید نشان داده‌اند که در بیماران مبتلا به ET، احتمال ابتلا به آلزایمر بیشتر است.

ET یکی از شایع‌ترین بیماری‌های عصبی است. در واقع 4 درصد افراد بالای 40 سال به این بیماری مبتلا هستند و افراد با سن بیشتر، با درصد بیشتری این بیماری را بروز می‌دهند. صرف‌نظر از لرزش به علت مشکلات روانشناختی، ET شایع‌ترین علت لرزش به حساب می‌آید. در متن‌های قدیمی به این بیماری لرزش اساسی خوش‌خیم گفته می‌شد، اما به خاطر ماهیت ناتوان‌کننده بیماری در موارد شدید بیماری،‌ در متن‌های جدیدتر «خوش‌خیم» از نام بیماری حذف شده است.

در بیماری ET، شخص مبتلا با فرکانس 4 تا 12 لرزه در ثانیه در هنگام انجام حرکات ارادی دچار رعشه می‌شود. استرس،، سرما، خستگی، کم شدن قند خون، استفاده از کافئین، داروی لیتیوم یا بعضی از داروهای ضد افسردگی بر میزان این لرزش‌ها می‌افزاید.

این بیماری با پارکینسون متفاوت است. البته کسانی که به ET مبتلا هستند، نسبت به افراد عادی بیشتر به پارکیسنون مبتلا می‌شوند.

تشخیص این بیماری بیشتر کلینیکی است. داروی پروپرانولول و پیریمیدون شایع‌ترین درمان‌ها دارویی ET هستند. درمان جراحی ET، شامل برداشتن تالاموس thalamotomy و تحریک الکتریکی عمقی مغز است.

در تحریک الکتریک عمقی مغز، الکترودهایی در تالاموس کار گذاشته می‌شود. تالاموس جزئی از سیستم حرکتی عصبی است که دستورات حرکتی مغز را تنظیم می‌کند.

منبع: ABC News


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر در زمان این شخصیت‌های معروف مجله تایم وجود داشت و قرار بود روجلد شماره شخصیت سال شوند!

مجله تایم یک نشریه خبری هفتگی معروف است که طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله سیاست، رویداد‌های جهانی، علم، فناوری، سرگرمی و غیره را پوشش می‌دهد. اولین بار در سال 1923 منتشر شد و از آن زمان به یکی از تأثیرگذارترین و شناخته شده‌ترین مجلات در…

داستان پسر دو سر بنگال، آن هم به صورتی تقریبا دیده نشده!

در ماه مه 1783، در روستای کوچکی به نام Mundul Gaut، در بنگال هند، یک کودک عجیب به دنیا آمد. او دو سر داشت.مامایی که به زایمان کمک می کرد از ظاهر کودک چنان وحشت زده شد که سعی کرد با انداختن او به داخل آتش این هیولا را بکشد. خوشبختانه…

پرتره خانواده‌های روتین از کشورهای مختلف به کمک هوش مصنوعی ایجاد شد

هوش مصنوعی مدتی است که ما را شگفت زده کرده است. اخیراً با قابلیت‌های هوش مصنوعی در ساخت متون و درک زبان طبیعی برای پاسخ به بسیاری از سؤالات میزان تعجب ما پیشتر شده است.س از ChatGPT،  مایکروسافت هوش مصنوعی خود را همراه با مرورگر Edge و…

محصولات رادیواکتیوی که در قرن بیستم در قالب کالاهای مصرفی عادی به مردم فروخته می‌شدند

پیش از درک خطراتی که قرار گرفتن در معرض تابش‌های رادیواکتیو برای انسان به همراه دارد، مردم و حتی دانشمندان می‌پنداشتند که مواد رادیواکتیو ترکیبات جالبی برای درخشان و نورانی کردن اشیا هستند. در ادامه چند مورد از عجیب‌ترین کاربردهای مواد…

پرتره‌های بیماران از بیمارستان روان‌پزشکی بدنامی در بریتانیا در قرن نوزدهم

‌ این عکس‌ها چهره بیمارانی را نشان میدهد که در بیمارستان سلطنتی بیتلم در لندن - که یکی از بدنام‌ترین بیمارستان روانپزشکی بریتانیا در قرن نوزدهم به شمار می‌رفت- تحت درمان قرار گرفتند.عکاسی به نام هنری هیرینگ از تعداد زیادی از بیماران…

Fotomat: یادآوری غرفه‌های پردازش عکس دهه 1980 آمریکا که با خودرو از کنار آنها می‌گذشتند و فیلم‌…

در دوران قبل از عکاسی دیجیتال و آپلود آسان عکس‌ها (در این دومی شک دارم که فعلا در ایران ساده باشد!)، یک راه حل جذاب و نوآورانه برای ظاهر کردن فیلم‌های آنالوگ وجود داشت:  Fotomat.در طول دهه 1980، این غرفه‌های پردازش عکس در سراسر آمریکا،…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
10 نظرات
  1. بهنام عباسی فر می گوید

    سلام… جالب بود این مطلب! ولی باشکوه ترش این بود که اون مرد دیگه نتونه ساز بزنه…

  2. badbanha می گوید

    واقعاً آفرین به این دکترها

  3. باران می گوید

    خیلی جالبه.

  4. setareh می گوید

    خیلی جالب بود ولی دوست دارم بیشتر راجع به این عمل بدونم. متشکرم

  5. مهدی معتمد می گوید

    خیلی جالب بود

  6. sh می گوید

    نمی دونم این پست را چند بار از اول تا آخر خوندم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!چنین عمل جراحی برای من غیر پزشک شوکه آور است که عمل مغز آنهم با بی حسی موضعی و به هوش بودن بیمار و نواختن وی و تست دست خط و اجرای نتها و………. واقعا باید بوسه بر دستهای این جراحان زد با این عمل ….استثنایی .راستی جناب دکتر آثار ظاهری مثل بیماری پارکینسون است ولی فرمودید که تفاوت دارند در صورت داشتن وقت در مورد بیماری پارکینسون البته با نگارش متنی قابل فهم برای افرادی امثال بنده که غیر پزشک هستیم را مرقوم بفرمایید.ممنون از شما و این پستهای فوق العاده تون.

  7. Audio Converter می گوید

    خیلی جالب بود

  8. reza می گوید

    سلام متن جالبی بود
    اگه ممکنه در مورد ET بیشتر توضیح بدید. آیا بالا بودن بیش از حد پلاکت خون نشانه بیماری ET هستش؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5